etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گلکسی S21 FE با گلکسی S20 FE

4.8
(5)

تفاوت گلکسی S21 FE با گلکسی S20 FE در چیست؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه گلکسی S21 FE با گلکسی S20 FE

تفاوت‌های گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE آنقدر جزئی است که مقایسه این دو گوشی خیلی چیز خاصی را مشخص نمی‌کند. با اینکه سامسونگ گلکسی S21 FE بیش از یک سال بعد از S20 FE وارد بازار کرد، اما تغییر چندانی بین این دو گوشی بالارده دیده نمی‌شود. در این مطلب، مقایسه گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE را برای آماده کرده‌ایم تا با تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو گوشی بیشتر آشنا شوید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

مقایسه مشخصات گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE

مقایسه مشخصات گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE
گلکسی S21 FEگلکسی S20 FE
قیمت پایه (جهانی)۶۹۹ دلار۶۹۹ دلار
نمایشگر۶.۴ اینچ +FHD از نوع AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰۶.۵ اینچ +FHD از نوع AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰
نرخ نوسازی۶۰ / ۱۲۰ هرتز؛ ثابت۶۰ / ۱۲۰ هرتز؛ ثابت
دوربین پشتدوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.8دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابریدوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.8دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابری
دوربین جلو۳۲ مگاپیکسلی با f/2.2۳۲ مگاپیکسلی با f/2.2
پردازندهاسنپدراگون ۸۸۸ (5G)اگزینوس ۲۱۰۰ (5G)اسنپدراگون ۸۶۵ (5G)اگزینوس ۹۹۰ (4G)
رم۶ – ۸ گیگابایت۶ – ۸ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایتغیرقابل افزایش۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایتقابل افزایش تا یک ترابایت
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ۲۵ وات باسیم، ۱۵ وات بی‌سیم۲۵ وات باسیم، ۱۵ وات بی‌سیم
ابعاد۷.۹ × ۷۴.۵ × ۱۵۵.۷ میلی‌متر۸.۴ × ۷۴.۵ × ۱۵۹.۸ میلی‌متر
وزن۱۷۷ گرم۱۹۰ گرم

مقایسه طراحی دو گوشی

مقایسه طراحی دو گوشی

قطعا برای تشخیص تفاوت بین این دو گوشی از جلو به مشکل خواهید خورد. جفت این دو گوشی دارای پنل جلویی با گوشه‌های گرد هستند و دوربین سلفی داخل حفره‌ای در مرکز و بالای نمایشگر خود دارند.

پنل پشتی گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE هنوز هم تا حدودی شبیه یکدیگر است؛ اما حداقل می‌توان تفاوت این دو را تشخیص داد. گلکسی S21 FE در مقایسه با S20 FE دارای برآمدگی قاب دوربین است که شباهت زیادی به قاب دوربین گلکسی S21 استاندارد دارد. همچنین، هر دو دوربین هنوز هم قاب پشتی پلاستیکی دارند که به کاهش قیمت دستگاه کمک می‌کند.

مقایسه طراحی دو گوشی-1

شاید به دلیل اندازه کوچک‌تر نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اف‌ای (۶.۴ اینچ در مقابل ۶.۵ اینچ) باشد که این گوشی کمی سبک‌تر (۱۷۷ گرم در مقابل ۱۹۰ گرم) از گلکسی S20 FE است. این اتفاق می‌تواند برای افرادی که به دستگاه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر علاقه‌مند هستند، خبر خوبی باشد.

سامسونگ گزینه‌های رنگی S21 FE را در مقایسه ۶ رنگ S20 FE به چهار رنگ کاهش داده است. S21 FE در رنگ‌های مشکی، سفید، سبز زیتونی یا لاوندر موجود است؛ در حالی که S20 FE در رنگ‌های آبی، لاوندر، نعنایی، قرمز، سفید و نارنجی به فروش می‌رسد. البته ممکن است نتوانید همه این رنگ‌ها را در یک فروشگاه یک‌جا پیدا کنید.

مقایسه نمایشگر دو گوشی

مقایسه نمایشگر دو گوشی

در مقایسه نمایشگر گلکسی S21 FE با S20 FE باید بگوییم که این دو گوشی در بخش نمایشگر تفاوت جزئی با یکدیگر دارند. گلکسی S20 FE دارای نمایشگر ۶.۵ است؛ در حالی که گلکسی S21 FE از نمایشگر ۶.۴ اینچی بهره می‌برد. هر دو گوشی از پنل اولد FHD با حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند؛ این نرخ نوسازی فقط می‌توان به صورت دستی تغییر داد.

مهم‌ترین تفاوت نمایشگرهای این دو گوشی در ساخت آن‌ها است. در گلکسی S21 FE پنل گوریلا گلس ویکتوس، یکی از قوی‌ترین مواد موجود برای گوشی‌های هوشمند را داریم؛ در حالی که S20 FE از گوریلا گلس ۳ که یک محافظ قدیمی است استفاده می‌کند. این بدان معنی است که نمایشگر گلکسی S21 FE در برابر خط‌وخش و دیگر آسیب‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

مقایسه نمایشگر دو گوشی-1

نمایشگر S21 FE چند پیشرفت دیگر نسبت به گلکسی S20 FE دارد. این نمایشگر کمی روشن‌تر است و میانگین ۷۰۰ نیت را در مقابل ۶۷۹ نیت S20 FE ثبت می‌کند. همچنین، دقت رنگ آن با نمره delta-E برابر با ۰.۲۹ در مقابل ۰.۳ بهتر از برادر بزرگ‌ترش بود (اعداد کمتر به معنی بهتر بودن است).

مقایسه دوربین‌های S20 FE و S21 FE

مقایسه دوربین‌های S20 FE و S21 FE

به نظر می‌رسد که واقعا هیچ تفاوتی بین دوربین‌های دو گوشی وجود ندارد؛ حداقل از نظر مشخصات. در پشت، هر دو گوشی از یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، حسگر اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری استفاده می‌کند. هر دو گوشی در حفره داخل نمایشگر خود از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند.

این مطلب را هم بخوانید: دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس بهتر است یا گلکسی S21 اولترا؟

تغییرات واقعی در نرم‌افزار دوربین این گوشی‌ها رخ می‌دهد. گلکسی S21 FE از حالت شب بهبودیافته برای عکاسی در نور کم، فیلم‌برداری همزمان با دوربین‌های جلو و عقب و Zoom Lock برای تصاویر تله‌فوتو ثابت‌تر است.

مقایسه عملکرد و اتصال 5G دو گوشی

مقایسه عملکرد و اتصال 5G دو گوشی

در این بزرگ‌ترین به‌روزرسانی را بین گلکسی S21 FE و گلکسی S20 FE شاهد خواهیم بود. S21 FE از اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده می‌کند؛ البته یک نسخه با اگزینوس ۱۲۰۰ هم در دسترس خریداران قرار دارد. در S20 FE برای نسخه 5G پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ را داریم و نسخه 4G این گوشی نیز از پردازنده خود سامسونگ یعنی اگزینوس ۹۹۰ استفاده خواهد کرد. در هر حال، S21 FE به دلیل پردازنده‌های قوی‌تری (چه در نسخه اسنپدراگون و چه مدل اگزینوس) که دارد، در بنچمارک‌ها بهتر از برادر بزرگ‌تر خود عمل می‌کند. نسخه اسنپدراگون S21 FE در بنچمارک Geekbench 5 امتیاز کلی پردازنده ۳۱۹۹ را کسب کرد؛ در حالی که این امتیاز برای گلکسی S20 FE 5G برابر با ۲۹۲۸ بود.

مقایسه عملکرد و اتصال 5G دو گوشی-1

هر دو گوشی بسته به مشخصاتی که دارند، می‌تواند ۶ یا ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی یا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داشته باشند. با این حال، شما می‌توانید در S20 FE فضای ذخیره‌سازی را با کارت microSD افزایش دهید؛ کاری که در گلکسی S21 FE از انجام آن عاجز خواهید بود.

هر دو گوشی نسخه 5G دارند؛ اما گلکسی S20 FE (همانطور که در بالا گفتیم) یک نسخه 4G هم دارد که با قیمت پایین‌تری نسبت به نسخه 5G به فروش می‌رسد. در طرف دیگر، گلکسی S21 FE با هر دو پردازنده خود اتصال 5G را به کاربر ارائه می‌دهد. شما می‌توانید (پس از فعال شدن 5G در ایران) از دو سیم کارت 5G در گوشی گلکسی S21 FE خود استفاده کنید.

مقایسه نرم‌افزار

مقایسه نرم‌افزار

در اینجا شاهد یک تفاوت بزرگ خواهیم بود. گلکسی S20 FE با اندروید ۱۰ (و رابط کاربری One UI 2) که استاندارد در همان سال ۲۰۲۰ بود معرفی شد و حالا می‌توان آن را به اندروید ۱۱ ارتقا داد؛ اما گلکسی S21 FE با اینکه خیلی دیرتر از زمان پیش‌بینی شده، با One Ui 4 مبتنی بر اندروید ۱۲ معرفی و عرضه شده است. این نرم‌افزار جدید باعث شده تا گوشی مذکور ویژگی‌های بسیار جدیدتری نسبت به نسخه قبلی خود داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به حریم خصوصی بهبود یافته و سفارشی‌سازی بیشتر در ظاهر بخش‌های مختلف رابط گوشی اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه گلکسی A52 با A52 5G و A52s

این احتمال وجود دارد که که سامسونگ نسخه اندروید ۱۲ رابط کاربری One UI را برای گلکسی S20 FE عرضه کند. با این حال، سامسونگ به این گوشی به عنوان یک گوشی قدیمی‌تر نگاه می‌کند و به‌روزرسانی‌های بیشتری را برای نسخه جدیدتر، یعنی S21 FE عرضه خواهد کرد. البته سامسونگ قول سه سال به‌روزرسانی امنیتی برای S20 FE را داده است و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

گلکسی S21 FE بهتر است یا گلکسی S20 FE؟

گلکسی S21 FE بهتر است یا گلکسی S20 FE؟

گلکسی S20 FE در سال ۲۰۲۰ به وسیله افراد بسیاری در حوزه تکنولوژی به عنوان بهترین گوشی سال انتخاب شد. این اتفاق ممکن است برای S21 FE هم رخ دهد؛ اما توجه داشته باشید که گوشی مذکور تفاوت فاحشی با نسخه قبلی خود ندارد.

البته هنوز هم دلایل زیادی برای انتخاب گوشی جدیدتر وجود دارد. گلکسی S21 FE از پردازنده‌ قدرتمندتر، قابلیت بیشتر عکاسی، اندروید ۱۲ جدیدتر و بدنه محکم‌تر و سبک‌تری برخوردار است. در طرف دیگر، گلکسی S20 FE از نظر سخت‌افزار دوربین، اندازه باتری و شارژ و پشتیبانی از 5G (در نسخه اسنپدراگون) با لکسی S21 FE کاملا در یک سطح قرار می‌گیرد. همچنین، اگر بتوانید آن را در فروشگاه‌ها پیدا کنید، از نظر قیمتی قطعا از گلکسی S21 FE ارزان‌تر خواهد بود.

در مقایسه گلکسی S21 FE با گلکسی S20 FE متوجه شدیم که این دو گوشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. از طرف دیگر، باعث ناراحتی است که می‌بینیم یک گوشی قدیمی برای سال ۲۰۲۰، با دستگاه جدیدی از سال ۲۰۲۲ تقریبا تفاوت چندانی ندارد و شرکت سازنده برای بهتر شدن آن تلاش زیادی نکرده است. نظر شما چیست؟ گلکسی S21 FE بهتر است یا گلکسی S20 FE؟

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

یوسفی گفت:

اس ۲۰ قدیم بازدید فرق

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر بایکدیگر فرقی ندارد