etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت نسل های مختلف پردازنده اینتل

4.3
(52)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
تفاوت نسل های مختلف پردازنده اینتل

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که زمان خرید لپ‌تاپ یا سیستم جدیدی فروشنده به شما می‌گوید که دستگاه دارای پردازنده نسل فلان است. احتمالا از فروشنده تفاوت نسل‌ها را پرسیده‌اید و آن شخص هم یا دست‌وپا شکسته به شما پاسخ داده یا اصلا نتوانسته جوابی برای این سوال داشته باشد. ما در این مطلب تفاوت نسل‌های مختلف پردازنده اینتل را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا دیگر هنگام خرید نگران ندانستن تفاوت نسل‌ها نباشید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تصور غلط در مورد پردازنده‌ها

اول از همه، برخی از مردم فکر می‌کنند که Core i3 و i5 و i7، نسل‌های پردازنده هستند که  تصور غلطی است. این‌ها مدل یا برند پردازنده‌های اینتل هستند. در آینده مطلبی در این مورد خواهیم نوشت و تفاوت این مدل‌ها را نیز به شما توضیح خواهیم داد؛ اما تا آن موقع اجازه دهید تا تمام مدل‌های اصلی پردازنده‌های عرضه شده توسط اینتل را فهرست کنیم:

  • پنتیوم (Pentium) در نسل‌های ۱، ۲، ۳ و ۴
  • سلرون (Celeron)
  • پنتیوم M و سلرون M برای دستگاه‌های موبایل
  • پنتیوم دو هسته‌ای
  • Core Solo
  • Core Duo
  • Core 2 Duo
  • Core 2 Quad
  • Core i3 و Core i5 و Core i7 و Core i9

این مطلب را هم بخوانید: CPU چیست و چه کار می‌کند؟

مفهوم «نسل» تقریبا پس از عرضه سری Core i جا افتاد. تفاوت در معماری پردازنده، تفاوت نسل های مختلف پردازنده را پدید می‌آورد. در ادامه به تفصیل درباره این نسل‌ها صحبت می‌کنیم.

نسل های cpu اینتل

هرکدام از نسل‌های پردازنده‌های اینتل در مقایسه با پردازنده‌های قبلی خود ویژگی‌ها و سرعت بیشتری ارائه می‌دهند و ما اینجا هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم:

نسل اول – Nehalem

نسل اول - Nehalem

Nehalem یک ریز معماری پردازنده اینتل بود که جانشین معماری Core اولیه شد که محدودیت‌های خاصی مانند عدم توانایی در افزایش نرخ کلاک، لوله‌کشی ناکارآمد و غیره داشت. پردازنده‌های Nehalem سال ۲۰۱۰ عرضه شدند.

پردازنده Nehalem برخلاف معماری ۶۵ یا ۹۰ نانومتری قبلی، از فرایند ۴۵ نانومتری استفاده می‌کرد. با نهالم، مجددا فناوری hyper-threading معرفی که در پردازنده‌های پایه Core i3 در دسترس نبود. پردازنده نهالم دارای ۶۴ کیلوبایت کش L1 و ۲۵۶ کیلوبایت در هسته L2 و ۴ مگابایت حافظه نهان L3 است که با تمام هسته‌های پردازنده مشترک است. همچنین از سوکت 1156 LGA و رم ۲ کاناله DDR3 پشتیبانی می‌کند.

نسل دوم – Sandy Bridge

نسل دوم - Sandy Bridge

ریز معماری سندی بریج در سال ۲۰۱۱ جایگزین نهالم شد. سندی بریج از فرایند ۳۲ نانومتری (در مقابل ۴۵ نانومتری استفاده شده در نهالم) بهره می‌برد. سندی بریج در مقایسه با نهالم، ۱۱.۳ درصد افزایش عملکرد داشت. سندی بریج از همان ۶۴ کیلوبایت کش L1 و ۲۵۶ کیلوبایت در هر هسته برای کش L2 استفاده می‌کند. حافظه کش L3 نیز در پردازنده سندی بریج از ۱ تا ۸ مگابایت بود و برای پردازنده‌های قوی‌تر نیز از ۱۰ تا ۱۵ مگابایت متغیر بود. این پردازنده‌های از سوکت 1155 LGA و رم دو کاناله DDR3-1066 بهره می‌بردند.

نسل سوم – Ivy Bridge

نسل سوم - Ivy Bridge

پردازنده‌های اینتل آیوی بریج در سپتامبر ۲۰۱۲ معرفی شدند که طبیعتا سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود بودند و از فرایند ۲۲ نانومتری (در مقایسه با ۳۲ نانومتری سندی بریج) استفاده می‌کردند. این پردازنده تا ۵۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و در مقایسه با پردازنده‌های سندی بریج، بین ۲۵ تا ۶۸ درصد عملکرد بیشتری ارائه می‌دهد.

تنها مشکل پردازنده‌های آیوی بریج این است که ممکن است گرمای بیشتری نسبت به پردازنده‌های سندی بریج تولید کنند. معماری آیوی بریج از همان سوکت 1155 LGA با رم DDR3-1333 تا DDR3-1600 استفاده می‌کند.

نسل چهارم – Haswell

نسل چهارم - Haswell

پردازنده‌های هزول در ماه ژوئن ۲۰۱۳ وارد بازار شدند و از همان فرایند ۲۲ نانومتری آیوی بریج استفاده می‌کنند. بهبود عملکرد پردازنده هزول نسبت به آیوی بریج، ۳ تا ۸ درصد است. هزول بسیاری از ویژگی‌های آیوی بریج را با خود به همراه دارد و امکانات جدید آن نیز شمال پشتیبانی از سوکت‌های جدید (LGA 1150، BGA 1364، LGA 2011-3)، فناوری DDR4، طراحی حافظه کش کاملا جدید و غیره هستند.

مزیت اصلی هزول این است که به دلیل مصرف برق کم، می‌توان از آن در دستگاه‌های فوق‌سبک استفاده کرد.

نسل پنجم – Broadwell

نسل پنجم - Broadwell

این پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند و از فرآیند ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند که اندازه آن ۳۷ درصد کوچک‌تر از مدل‌های قبلی است. طبق گفته اینتل، عمر باتری دستگاه با پردازنده برادول تا ۱.۵ ساعت افزایش پیدا می‌کند. 

این مطلب را هم بخوانید: بهترین پردازنده ها برای گیمینگ

همچنین،پردازنده‌های برادول دارای زمان بیداری سریع‌تر و عملکرد گرافیکی بهبود یافته هستند و از سوکت‌های 1150 LGA با رم دو کاناله DDR3L-1333/1600 پشتیبانی می‌کنند.

نسل ششم – Skylake

نسل ششم - Skylake

اینتل پردازنده‌های نسل ششم اسکای لیک را در آگوست ۲۰۱۵ معرفی کرد. این پردازنده‌ها از همان فناوری ۱۴ نانومتری تراشه‌های برادول استفاده می‌کنند و خصوصیات مشابهی دارند.

نسل هفتم – Kaby Lake

نسل هفتم - Kaby Lake

نسل هفتم پردازنده‌های اینتل با کد «کبی لیک» در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. کبی لیک اساسا نسخه تازه شده‌ای از معماری اسکای لیک با بهبودهای کمی و کیفی است و از همان فناوری ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند. کبی لیک اولین ریز معماری اینتل است که درایور رسمی برای سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر از ویندوز ۱۰ دارد.

کبی لیک به همراه خود یک معماری گرافیکی جدید برای بهبود عملکرد گرافیک سه‌بعدی و پخش ویدئوی 4K داشت. این نسل از پردازنده‌های از سوکت 1151 LGA استفاده می‌کنند و از اسلات‌های رم DDR3L-1600 و DDR4-2400 پشتیبانی می‌کنند.

نسل هشتم – Kaby Lake R

نسل هشتم - Kaby Lake R

در سال ۲۰۱۷ اینتل به‌روزرسانی تراشه‌های کبی لیک R را به عنوان نسل هشتم پردازنده‌های خود معرفی کرد که همان کبی لیک را دارند؛ اما برخی چیپست‌های نسل هشتم از رم DDR4-2666 و DDR3L را پشتیبانی نمی‌کنند.

نسل نهم – Coffee Lake

نسل نهم - Coffee Lake

پردازنده‌های کافی لیک در اواخر سال ۲۰۱۷ معرفی شدند که به همراه آن‌ها معماری پردازنده‌های Core i9 نیز معرفی شدند. پردازنده‌های کافی لیک برای اولین بار محدودیت ۴ هسته در هر CPU را شکستند و پردازنده‌های بعد از آن حالا می‌توانند از ۸ هسته در هر CPU پشتیبانی کنند.

پس از اینکه تعداد هسته‌ها زیاد شد، مطمئنا گرمای تولید شده توسط آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت؛ برای رفع این مشکل، اینتل به جای خمیر حرارتی که در تفاوت نسل های مختلف پردازنده، پخش‌کننده حرارت یکپارچه (IHS) را به قالب CPU متصل کرد. پردازنده‌های کافی لیک از سوکت 1151 LGA با پایه‌های تغییر یافته برای پشتیبانی از بیش از ۴ هسته و حداکثر ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 استفاده می‌کنند.

نسل دهم – Cannon Lake و Ice Lake 

نسل دهم - Cannon Lake و Ice Lake 

معماری نسل دهم اینتل موسوم به Cannon Lake، که با فناوری کاملا جدید ۱۰ عرضه می‌شود، در سال ۲۰۱۷ معرفی شد؛ اما تولید انبوه آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. تراشه‌های Ice Lake هم به عنوان نسل دوم پردازنده‌های ۱۰ نانومتری عرضه می‌شوند.

این دو پردازنده از سوکت BGA1526 استفاده می‌کنند و با پشتیبانی از رم‌های DDR4 3200 و LPDDR4X 3733 عرضه می‌شوند. پردازنده‌های Cannon Lake و Ice Lake، اولین معماری CPU است که با پشتیبانی یکپارچه از وای‌فای ۶ یا 802.11ax و تاندربولت ۳ عرضه می‌شود.

نسل یازدهم – Tiger Lake و Comet Lake

نسل یازدهم - Tiger Lake و Comet Lake

پردازنده‌های تایگر لیک که در مراسم Architecture Day 2020 اینتل معرفی شدند، از فناوری ترانزیستورهای ۱۰ نانومتری استفاده می‌کنند. این پردازنده‌های نسبت به پردازنده‌های آیس لیک، ۳۰ درصد افزایش عملکرد دارد. همچنین حافظه کش L4 نیز در این نسل باعث افزایش عملکرد آن شده است. پردازنده‌های کامت لیک نیز مانند آیس لیک، به‌روزرسانی پردازنده‌های نسل یازدهم به بازار عرضه شدند.

نسل دوازدهم – Alder Lake

نسل دوازدهم - Alder Lake

جدیدترین نسل از پردازنده‌های اپل موسوم به Alder Lake، در روز ۴ نوامبر ۲۰۲۱ معرفی شدند و برای اولین بار، دیگر از پردازنده Core i3 خبری نیست و فقط سه پردازنده i5 و i7 و i9 عرضه می‌شوند. این پردازنده‌ها نیز مانند تراشه‌های تایگر لیک از فناوری ۱۰ نانومتری استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها تا زمان نگارش مطلب تفاوت نسل های مختلف پردازنده اینتل هنوز وارد بازار نشده‌اند و با توجه به ادعای اینتل، این تراشه‌ها تا ۳۰ درصد از بهترین پردازنده‌های AMD عملکرد بهتری دارند.

این مطلب را هم بخوانید: اینتل رسما تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد

پردازنده‌های Alder Lake اینتل از سوکت جدید LGA1700 استفاده می‌کنند و از هر دو نوع DDR4 و DDR5 استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان از آن‌ها به طور مشترک روی یک مادربرد استفاده کرد.

تلاش کردیم تا در این مطلب، تفاوت نسل‌های مختلف پردازنده اینتل را برای شما مورد بررسی قرار دهیم تا دیگر موقع خرید پردازنده با مشکل مواجه نشوید. چنانچه سوالی در مورد این مطلب دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 52

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رضا گفت:

سلام امروز رفتم لپ تاپ قیمت کنم فروشنده میگفن یه لپ تاپ نسل 12 کرای 3 رم 8 اس اس دی256 داره 25میلیون الان با فرمایش شما که گفتین نسل 12 در کرای 5 و7 و9 هست مغایرت داره لطفا منو راهنمایی کنید سپاس

عباس عطایی گفت:

آیا core i5 1135G7 قوی است یا core i7 نسل 10

عباس عطایی گفت:

درباره مقایسه نسل

مهران گفت:

ممنون. ببخشید کدوم بهتره، کورآی ۵ نسل ۱۲ یا کورآی ۷ نسل ۹؟ برای ویری و تری دی مکس و لومیون.

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
پردازنده Core i5 نسل ۱۲ گزینه بهتری است

رضا برادران گفت:

سی پی یو2670 core i7 قوی تر هست یا core i5 نسل ششم؟

محمدی گفت:

یه لپ تاب خوب باویژگی های خوب برای کودکان چی میتونه باشه

احمد خسروی گفت:

نسل 2 کارای 7 بهتره یا نسل 6 کارای 5

رضا گفت:

نسل ۶ کرآی ۵ قطعا بهتره

حسینی گفت:

سلام خسته نباشید پردازنده AMD
یا اینتل

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ما به شما پردازنده های اینتل را پیشنهاد می‌کنیم

محسن بنیاد گفت:

با سلام و عرض ادب
در مورد خود نسل سی پی یو ها هم مدل های مختلفی هست مثلا برای نسل ششم cori7 هم 6700k موجد هست و هم 6820hq
فرقشون چیه؟
سپاس🙏

علی جلیلی گفت:

Cpu i3نسل دهم بهتر است یا i5 نسل ۷ یا ۸

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
سی پی یو Core i5 نسل ۸ به مراتب بهتر است

حسن فهیمی گفت:

سلام لپتاپ دستخ دوم اچ پی خوبه یا لنو نو نسل ۱۱ کورای ۳

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
لپ‌تاپ اچ‌پی بهتر است

امیر جمالی گفت:

I7 نسل پایین یا i3 نسل بالا؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بین Core i7 و Core i3 اولی انتخاب بهتری است

رحیم رزازی گفت:

cpu i3 نسل 11 قویتره یا cpu i5 نسل 9

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
پردازنده i5 نسل ۹ بهتر است

ماهان گفت:

تفاوت بین i3نسل 1با3،چیه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
سرعت پردازش در نسل ۳ به مراتب بسیار سریع‌تر بوده و از فرایند ۲۲ نانومتری استفاده می‌کند. این پردازنده تا ۵۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و در مقایسه با پردازنده‌های سندی بریج، بین ۲۵ تا ۶۸ درصد عملکرد بیشتری ارائه می‌دهد.

محمد صفری گفت:

سلام،یه لپ تاپ میخوام بخرم رم فابریکی ۸گیگ داره و پردازنده نسل ۹،رم تا چه اندازه قابل ارتقاس؟
برای کارای گرافیکی بین نسل ۹و ۱۰ و ۱۱ فرق زیادی هست؟

Reza گفت:

سلام خسته نباشید
میخواستم یه سیستم گیمینگ جم کنم برای Rtx 3050 8gb
سیستم پیشنهادی شما چیه

مهدی ناصری گفت:

سلام
سی پی یو core i7 3770 بهتره یا core i5 9400f?

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از آنجایی که نسل سی‌پی‌یوها بسیار مهم است، بنابراین سی‌پی‌یو core i5 9400f بهتر از i7 3770 است

علی اصغر گفت:

سلام CPU i5 نسل 11 بگیرم یا i7نسل 7

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
معمولا نسل سی پی یو ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. بنابراین یک سی پی یو i5 نسل ۱۱ عملکرد بهتری دارد

محمد گفت:

سلام ببخشید به نظرتون پردازنده ی core i3 13 چه زمانی میاد ؟
ممکنه تا آخر تابستون سال دیگه بیاد توی لپتاپ های زیر ۲۰ میلیون ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بر اساس اخبار منتشر شده قرار بود تا نیمه سال ۲۰۲۲ وارد بازار شود که هنوز عرضه نشده بنابراین مشخص نیست که تاریخ بعدی چه زمانی است

کیوان گفت:

core i5 نسل11 بهتره یا core i7 نسل 10؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
معمولا نسل ها مهم تر از i7 یا i5 است. نسل ۱۱ i5 به مراتب بهتر از نسل ۱۰ i7 است

فاطمه معقول گفت:

سلام مدل مادربردمM52LT_D3هست میشه سی پی یو core i3 نسل ۱۱ روش نصب کنم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مادربرد شما بسیار قدیمی بوده و قادر به پشتیبانی از سی پی یو های اینتل نیست

امیررضا رمضانی گفت:

سلام و خسته نباشید . ببخشید من توی انتخاب پردازنده core i5 نسل 11 با core i7 نسل 6 موندم به نظر تون کدوم بهتره اگه میشه راهنماییم کنید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام و وقت بخیر
از نظر قدرت و سرعت، پردازنده core i5 نسل 11 و یا حتی core i3 نسل 12 نسبت به سری ششم پردازنده i7 برتری داره. صحت این موضوع رو میتونید از طریق لینکهای زیر بررسی بفرمایید.

مقایسه پردازنده core i5 نسل 11 و core i7 نسل 6
مقایسه پردازنده core i3 نسل 12 و core i7 نسل 6

Sayed reza گفت:

نخیر