etebarkala snappay
etebarkala snappay

اینتل رسما تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد

5
(2)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
اینتل رسما تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد

اینتل که در حال رقم زدن فصل جدیدی در دوران کاری خود است، به طور رسمی جدیدترین تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد. رهبری این نسل از پردازنده‌ها با تراشه Core i9-12900K است طبق ادعای اینتل «بهترین پردازنده گیمینگ جهان» محسوب می‌شود.

این اتفاق ماه‌ها پس از اینکه که اینتل اوایل سال جاری در جریان نمایشگاه CES 2021 تراشه‌های الدر لیک (Alder Lake) را معرفی کوتاهی کرد صورت گرفته است. در ادامه& این شرکت در ماه جولای& جزُیات بیشتری در مورد معماری هیبریدی این پردازنده‌ها را فاش کرد.

برخلاف پردازنده‌های نسل یازدهم، تراشه‌های نسل دوازدهم بسیار متفاوت از چیزی هستند که اینتل تاکنون ارائه داده است. این تراشه‌ها با فرآیند 7 اینتل تولید می‌شوند و اولین تراشه‌هایی هستند که معماری هیبریدی جدید این شرکت استفاده می‌کنند.

اینتل رسما تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد-1

معماری هیبریدی جدید، ترکیبی از هسته‌های مختلفی چون هسته‌های بزرگ و پرقدرت به نام P و هسته‌های کوچک و کم‌مصرف روی یک تراشه است. ایم معماری هیبریدی با یک ابزار بهینه سازی سخت‌افزار محوری به نام Intel Thread Director برای ساده‌سازی عملکرد همراه شده است.

هسته‌های P برای انجام کارهای سنگین و تک‌رشته‌ای هستند؛ در حالی که هسته‌های E برای کارهای پس‌مزینه و چند وظیفگی هستند. ابزار Intel Thread Director توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌شود و اینتل با مایکروسافت برای بهینه‌سازی عملکرد آن همکاری کرده است.

این مطلب را هم بخوانید: CPU چیست و چه کار می‌کند؟

اینتل سه تراشه را به عنوان بخشی از خانواده Alder Lake معرفی کرده است که همانطور که گفتیم توسط Core i9-1200K رهبری می‌شوند که ۱۶ هسته شامل ۸ هسته P و هسته E دارند. این تراشه ۲۴ رشته‌ای می‌تواند با استفاده از فناوری Turbo Boost Max 3.0، به سرعت کلاک ۵.۲ گیگاهرتز برسد.

تراشه بعدی نسل دوازده Core i7-12700K دارای ۱۲ هسته (هشت هسته P و چهار هسته E) و ۲۰ رشته است. مدل سوم نیز Core i5-12700K با ۱۰ هسته (شش هسته P و چهار هسته E) با ۱۶ رشته خواهد بود. هر سه این تراشه‌های مدل با پسوند KF دارند که فاقد گرافیک UHD هستند.

اینتل رسما تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake خود را معرفی کرد-2

این تراشه‌های جدید از ۲۰ خط PCIe با ۱۶ خط PCIe 5.0 وو ۴ خط PCIe 4.0، حافظه DDR5 تا 4800MT/s و اندازه‌های کش L3 و L2 بزرگ‌تر پشتیبانی می‌کند. تغییرات عمده صورت گرفته در سخت‌افزار به این معنی است که پردازنده‌ها به مادربرد جدید Z690 نیاز دارند که پشتیبانی از Wi-Fi 6E و USB 3.2 Gen 2×2 را برای انتقال اطلاعات را اضافه می‌کند.

از نظر قیمت، تراشه‌های نسل دوازدهم جدید، کمی گران‌تر از تراشه‌های قبلی خود هستند. در ادامه جزئیات قیمت آورده شده است:

  • Core i9-12900K: هسته P تا ۳.۲ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۴ گیگاهرتز، بوست تا ۵.۲ گیگاهرتز – ۵۸۹ دلار
  • Core i9-12900KF: هسته P تا ۳.۲ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۴ گیگاهرتز، بوست تا ۵.۲ گیگاهرتز – ۵۶۴ دلار
  • Core i7-12700K: هسته P تا ۳.۶ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۷ گیگاهرتز، بوست تا ۵ گیگاهرتز – ۳۸۴ دلار
  • Core i7-12700KF: هسته P تا ۳.۶ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۷ گیگاهرتز، بوست تا ۵ گیگاهرتز – ۳۸۴ دلار
  • Core i5-12600K: هسته P تا ۳.۷ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۸ گیگاهرتز، بوست تا ۴.۹ گیگاهرتز – ۲۸۹ دلار
  • Core i5-12600KF: هسته P تا ۳.۷ گیگاهرتز، هسته E تا ۲.۸ گیگاهرتز، بوست تا ۴.۹ گیگاهرتز – ۲۶۴ دلار

اینتل کار خود متوقف نمی‌کند. این شرکت برنامه‌های بیشتری برای آینده معماری الدر لیک مانند تراشه‌های موبایل و تراشه اولترا-موبایل برای لپ‌تاپ‌ها وسایر دستگاه‌های قابل حمل دارد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :