etebarkala snappay
etebarkala snappay

بهترین لپ تاپ های ارزان و دانشجویی ۲۰۲۳

4.7
(3)

۷ لپ‌تاپ به‌صرفه که باید بشناسیم

طاهره محزون
1 سال پیش
best-cheap-students-laptops

اگر دانشجو هستید، احتمالا به یک لپ‌تاپ برای امور درسی و دانشگاهی خود در کنار امکانات مناسب برای اوقات فراغت نیاز خواهید داشت. خرید لپ‌تاپ در سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده است زیرا لپ‌تاپ‌ها به دلیل وزن کم و قابل حمل بودن طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. انتخاب لپ‌تاپ در سال‌های اخیر با افزایش تنوع مدل‌ها و برندها بسیار دشوار شده است. 

بسیاری از افراد به‌خصوص دانشجویان به دنبال لپ‌تاپی با قیمت مناسب و اقتصادی هستند تا بتوانند امور روزمره خود را انجام دهند. گزینه‌های بسیاری وجود دارند که امکانات مناسب را در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه به کاربران ارائه می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم بهترین لپ تاپ های ارزان و دانشجویی را معرفی کنیم تا اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ به‌صرفه را دارید بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱. لپ‌تاپ ایسر Aspire 5؛ مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب

لپ‌تاپ ایسر Aspire 5
مشخصات 
پردازندهاینتل Core i3-8145U
پردازنده گرافیکیاینتل UHD 620
حافظه رم۴گیگابایت
حافظه داخلیحافظه SSD

۱۲۸ گیگابایت

نمایشگر۱۵.۶ اینچ

۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

این لپ‌تاپ را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان و افرادی دانست که تمایل به خرید لپ ارزان قیمت دارند. لپ‌تاپ ایسر Aspire 5 به دلیل عملکرد قوی پردازنده Core i3 نسل هشتم، نمایشگر 1080p روشن و عمر باتری طولانی، در کنار قیمتی مقرون به صرفه، جایگاه خود را در صدر بهترین لپ‌تاپ‌های زیر ۵۰۰ دلار کسب کرده است. اگرچه Aspire 5 بسیار نازک‌تر از برادر خود، Aspire E 15 است، اما Aspire 5 فضای کافی برای باتری دارد که حدود 9 ساعت دوام می‌آورد.

این لپ‌تاپ دی‌وی‌دی رایتر ندارد، اما در عوض تعداد پورت‌های مناسبی دارد. نمایشگر ۲۷۶ نیت روشنایی قابل توجهی را ارائه می‌کند که کنتراست مناسبی به صفحه‌نمایش می‌دهد. در کنار همه این مزایا، حاشیه‌های نمایشگر برای لپ‌تاپی به این ارزانی به‌طور شگفت‌آوری باریک است. Aspire 5 یکی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ های موجود در حال حاضر است.

از نقاط ضعف این لپ‌تاپ این است که اگر می‌خواهید کارهای گرافیکی انجام دهید، شاید عملکرد ضعیفی را مشاهده کنید. همچنین کیفیت ساخت بدنه ممکن است نسبت به سایر مدل‌ها با قیمت بالاتر، کمتر باشد.

۲. لپ‌تاپ لنوو Chromebook Duet؛ سبک و جمع‌وجور

Chromebook Duet

مشخصات 
پردازندهMediaTek Helio P60T
پردازنده گرافیکیARM G72 MP3
حافظه رم۴گیگابایت
حافظه داخلیحافظه eMMC

۶۴ گیگابایت

نمایشگر۱۰.۱ اینچ

۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسل

در نگاه اول، لپ‌تاپ لنوو Chromebook Duet (با قیمت ۲۷۹ دلار) شاید آنقدر جذاب به نظر نرسد؛ اما بهتر است آن را باز کنید و از این لپ‌تاپ کوچک با صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی لذت ببرید.

قابلیت تغییر شکل این دستگاه تنها ویژگی جذاب آن نیست. لپ‌تاپ لنوو Chromebook Duet تقریبا ۱۳ ساعت در تست باتری دوام آورد که میانگین زمان اجرای ۱۰ ساعته برای کروم‌بوک‌ها را شکست می‌دهد. قیمت مناسب یکی دیگر از نقاط قوت فروش لپ‌تاپ لنوو Chromebook Duet است. با کمتر از ۳۰۰ دلار، می‌توانید یک لپ‌تاپ سبک وزن داشته باشید که می‌تواند تمام کارهای چندگانه و  امور وب شما را تحمل کند.

لپ‌تاپ Chromebook Duet دارای نمایشگر ۱۰.۱ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۲۰۰ پیکسل است که به طرز چشمگیری رنگارنگ است. با این حال، نمایشگر این لپ‌تاپ دوگانه دارای حاشیه‌های زیادی است. اگر به دنبال ظاهری مدرن تر هستید، ممکن است این لپ‌تاپ توجه شما را جلب نکند. اما Chromebook Duet یک کروم‌بوک مقرون‌به‌صرفه است، بنابراین با توجه به مشخصات می‌توانیم فقدان حاشیه‌های باریک را بپذیریم. یکی از نقاط ضعف این لپ‌تاپ را می‌توان کیبورد فشرده با کلیدهای نزدیک به هم دانست.

۳. لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3i 14؛ طراحی زیبا

لپ‌تاپ لنوو IdeaPad 3i 14
مشخصات 
پردازندهاینتل Core i3-1005G1
پردازنده گرافیکیIntel UHD Graphics
حافظه رم۴گیگابایت
حافظه داخلیحافظه SSD

۱۲۸ گیگابایت

نمایشگر۱۴ اینچ

۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

این لپ‌تاپ دارای طراحی بسیار ظریف و جذابی است که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. این لپ‌تاپ از یک قاب آلومینیومی بهره می‌برد. همچنین طراحی کیبورد و تاچ‌پد بسیار جالب توجه است. لنوو برای کاهش قیمت این لپ‌تاپ ویژگی‌های آن را بهینه کرده است به همین دلیل اگر برای کارهای اساسی و روزمره مانند چک کردن ایمیل و وب‌گردی به یک لپ‌تاپ ارزان‌قیمت در خانه نیاز دارید، IdeaPad 3i برای بودجه شما بسیار مناسب است.

این مطلب را هم بخوانید: لپ‌تاپ بخرم یا کامپیوتر؟

با توجه به قیمت و مشخصات این لپ‌تاپ بدیهی است که نقاط ضعفی در آن وجود داشته باشد. عمر باتری نسبتا کوتاه و نبود پورت USB Type-C را می‌توان از معایب این لپ‌تاپ دانست. توجه کنید که اگر به لپ‌تاپی برای کارهای گرافیکی و پردازش‌های سنگین نیاز دارید باید به لپ‌تاپی با قدرت بیشتر فکر کنید.

۴. لپ‌تاپ ایسر Aspire E 15؛ قدرتمند در پردازش

لپ‌تاپ ایسر Aspire E 15

مشخصات 
پردازندهاینتل Core i3-8130U
پردازنده گرافیکیIntel UHD 620
حافظه رم۶ گیگابایت
حافظه داخلیحافظه HDD

۱ ترابایت

نمایشگر۱۵.۶ اینچ

۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار، Acer Aspire E 15 با پردازنده قدرتمند نسل هشتم Core i3 و پورت‌های متنوع می‌تواند دنیای شما را تکان دهد. علیرغم ارتقای قدرت، عمر باتری در واقع کمی بیشتر از مدل سال گذشته است و حدود ۹ ساعت دوام می‌آورد. لایه مشکی بدنه صاف لپ‌تاپ از پلاستیک محکم و مقاومی ساخته شده است، اما بافت فلزی آن ظاهری فریبنده به آن می‌دهد.

لپ‌تاپ Aspire E 15 به ۶ گیگابایت رم مجهز شده است و از DVD رایتر و پورت USB Type-C نیز بهره می‌برد. قدرت این لپ‌تاپ برای وب‌گردی و کارهای اینترنتی بسیار مناسب است. در یک تست، حتی زمانی که یک ویدیوی یوتیوب با کیفیت 1080p پخش می‌شد این لپ‌تاپ ۱۰ تب فایرفاکس را به راحتی بارگیری کرد. صفحه‌کلید این لپ‌تاپ به دلیل فنری بودن و فاصله مناسب کلیدها برای تایپ راحت است. لپ‌تاپ Aspire E 15 به همان اندازه که یک لپ‌تاپ کمتر از ۵۰۰ دلار می‌تواند باشد، با کیفیت است. از نقاط ضعف این لپ‌تاپ می‌توان به وزن زیاد و طراحی نسبتا حجیم اشاره کرد.

۵. لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion 14؛ بهترین انتخاب دانشجویان

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion 14
مشخصات 
پردازندهاینتل Core i5-8250U
پردازنده گرافیکیIntel UHD 620
حافظه رم۸ گیگابایت
حافظه داخلیحافظه SSD

۲۵۶ گیگابایت

نمایشگر۱۴ اینچ

۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

به نظر می‌رسد که لپ‌تاپ Pavilion 14 برای بیشتر دانشجویان، بهترین لپ تاپ دانشجویی موجود است. ترکیبی از مشخصات قوی همه‌جانبه، که شامل نسل هشتم پردازنده مرکزی اینتل Core i5-8250U، پردازنده گرافیکی اینتل UHD Graphics 620، میزان ۸ گیگابایت رم و یک حافظه SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، همراه با طراحی ساده و جذاب و نمایشگر واضح، این لپ‌تاپ را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید تبدیل کرده است.

کیفیت ساخت این لپ‌تاپ نیز خوب است و از پورت‌هایی مثل پورت HDMI، پورت USB Type-C و شبکه را نیز بهره می‌برد. استفاده از این لپ‌تاپ در خوابگاه یا کلاس آسان است. عمر باتری تا ۱۱ ساعت است و با یک نسخه ویندوز ۱۰، به بازار عرضه می‌شود.

۶. لپ‌تاپ لنوو V15

مشخصات 
پردازندهاینتل پنتیوم N5030
پردازنده گرافیکیاینتل UHD Graphics
حافظه رم4 گیگابایت
حافظه داخلی1 ترابایت HDD
نمایشگر۱۵.۶ اینچ

لپ تاپ V15-PE ظاهر ساده، نسبتا زیبا و مدرن دارد. بدنه این لپ تاپ به صورت کامل از پلاستیک ساخته شده که بر روی آن الگوی پولیش ریزی هم وجود دارد و باعث افزایش زیبایی لپ تاپ می‌شود. مشابه با اکثر لپ تاپ‌های لنوو، بدنه لپ تاپ V15-PE هم استحکام خوبی دارد و در مقابل ضربه و فشار تا حد مناسبی مقاوم است.

با اینکه صفحه نمایش این لپ تاپ لمسی نیست، به صورت ۱۸۰ درجه باز می‌شود. به همین دلیل اگر بخواهید چیزی را به چند نفر نشان دهید، به سادگی می‌توانید لپ تاپ را کامل باز کرده و آن را روی میز قرار دهید. همچنین حاشیه‌های صفحه نمایش باریک و ظریف هستند که در طراحی لپ تاپ‌های جدید مرسوم است و به همین دلیل لپ تاپ V15-PE ظاهر مدرنی دارد.

لپ تاپ V15-PE از نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مات با وضوح فول اچ دی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ برخوردار بوده که در این محدوده قیمت بسیار خوب حساب می‌شود. همچنین این نمایشگر پوشش مات دارد که در کاربردهایی مانند خواندن متن، چشم را کمتر از پوشش براق خسته می‌کند.

پردازنده i3-1005G1 این لپ‌تاپ نیز برای کارهای معمولی مانند تماشای فیلم، وب گردی، کار با نرم افزاهای عادی مانند ورد و اکسل، کارهای دانش آموزی مانند تحقیق اینترنتی، کارهای دانشجویی مانند مطالعه مقالات دیجیتال، نوشتن گزارش و مقاله، کارهای حسابداری و معاملات آنلاین مانند بورس، کافی است.

۷. لپ‌تاپ اچ‌پی Envy x360 13؛ عملکرد فوق‌العاده

لپ‌تاپ اچ‌پی Envy x360 13
مشخصات 
پردازندهAMD Ryzen 5 4500U
پردازنده گرافیکیAMD Radeon Graphics
حافظه رم۸ گیگابایت
حافظه داخلیحافظه SSD

۲۵۶ گیگابایت

نمایشگر۱۳.۳ اینچ

۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل

لپ‌تاپ اچ پی Envy x360 13 بهترین لپ تاپ با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار و یکی از بهترین اولترابوک‌های موجود در بازار است. در حالی که دارای قلم نیست، Envy یک ۲ در ۱ است که به شما امکان می‌دهد آن را به حالت چادر یا تبلت برگردانید. چیزی که این محصول را فوق‌العاده با ارزش می‌کند، طراحی کاملا آلومینیومی و پردازنده Herculian AMD Ryzen آن است.

یک لپ‌تاپ Envy x360 13 با پردازنده Ryzen 5 4500U می‌تواند از لپ‌تاپ های دارای تراشه‌های نسل دهم اینتل بهتر باشد. این Envy خاص حتی می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به ‌لپ‌تاپ‌های گران‌تر داشته باشد. علاوه بر این، Envy x360 13 دارای صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی روشن و واضح و کیبورد بسیار خوش‌دست و راحت است.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ تاپ های ۲۰۲۱

اگر صادقانه نگاه کنیم، این لپ‌تاپ با توجه به امکانات فوق‌العاده و قیمت مناسبش، نقاط ضعف خاصی ندارد جز اینکه این لپ‌تاپ پورت Thunderbolt 3 ندارد. در واقع خرید این لپ‌تاپ صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه است. البته اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید Envy x360 15 را در نظر داشته باشید.

VivoBook R565EA ایسوس با طراحی شیک

مشخصات فنیVivoBook R565EA ایسوس  
ابعاد  ۳۵۹ در ۲۳۵ در ۱۹.۹ میلی‌متر/ ۱.۷ کیلوگرم
نمایشگر۱۵.۶ اینچی/ فول اچ دی/ وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰
پردازندهاینتل Core i3-1115G4
پردازنده گرافیکیاینتل UHD Graphics
حافظه رمرم ۴ گیگابایتی DDR4
حافظه داخلی1 ترابایت HDD و 256 گیگابایت SSD
طول عمر باتریباتری 2 سلولی با ظرفیت 37 وات‌ساعت

لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل VivoBook R565EA-AI با طراحی زیبا و قیمتی مناسب روانه‌ی بازار شده است. این لپ‌تاپ به‌واسطه‌ی قابلیت‌ها و امکاناتی که دارد، علاوه ‌بر کاربری معمول روزمره، برای کاربری مالتی‌مدیا سبک نیز مناسب است. بدنه‌ی شیک R565EA به‌گونه‌ای طراحی شده که به نظر یک لپ‌تاپ رده بالا می‌رسد. بدنه لپ‌تاپ ایسوس مدل VivoBook R565EA-AI  ۱۹.۹ میلی‌متر ضخامت و ۱.۷کیلوگرم وزن دارد و جهت حمل و نقل مناسب بوده و هیچ سنگینی احساس نخواهید کرد.

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این محصول با وضوح FHD و روکش مات است. وجود بلندگوهای قوی ایسوس هم کاربری این لپ‌تاپ را به‌عنوان یک محصول مالتی‌مدیا تقویت می‌کند. پورت‌های متعدد و متنوعی از جمله ۲ پورت USB 2.0 و ۱ پورت USB 3.0 و پورت‌های HDMI، USB Type-C روی لبه‌های R565EA دیده می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان انواع ابزارهای جانبی را بدون نیاز به هیچ مبدلی به این لپ‌تاپ متصل و از آن‌ها استفاده کرد.

 ایسوس در کنار این امکانات متعدد، از سخت‌افزارهای خوبی نیز در این محصول استفاده کرده است. پردازنده این لپ‌تاپ i3 بوده و می‌تواند تا حد معقول و نرمال پردازش‌های شما را انجام دهد.

لپ تاپ V15-DA لنوو مستحکم و ظریف

مشخصات فنیلپ‌تاپ V15-DA لنوو  
ابعاد۳۶۲ در ۲۵۱ در ۱۹ میلی‌متر/ ۱.۸ کیلوگرم
نمایشگر۱۵ اینچی/ اچ دی/ وضوح تصویر ۱۳۶۶ در ۷۶۸
پردازندهاینتل Core i3
پردازنده گرافیکیاینتل UHD Graphics
حافظه رمرم 8 گیگابایت DDR4
حافظه داخلی1 ترابایت HDD
طول عمر باتریباتری ۲ سلولی با ظرفیت ۳۵ وات‌ساعت

لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل V15 – DA یکی از تولیدات برند لنوو و جزئی از سری‌های میان‌رده این شرکت است که به پردازنده 1005G1 شرکت اینتل مجهز شده و سری پردازنده‌ آن Corei3 است. این لپ‌تاپ در کنار ظرافت و زیبایی دارای استحکام و کیفیت مناسبی است که آن را به یک خرید ایده‌آل برای دانشجویان تبدیل کرده است.

فرکانس ۱.۲ تا ۳.۴ پردازنده‌ این لپ‌تاپ در کنار رم ۸ گیگابایت از نوع DDR4 به همراه حافظه داخلی هارد دیسک یک ترابایتی کیفیت بالا و مناسبی را برای این لپ تاپ به ارمغان آورده است. اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ برای انجام کارهای روزمره، امور تحلیلی هستید این مدل از لپ‌تاپ‌های لنوو انتخاب مناسبی است.

ضخامت ۱۹ میلی‌متری و وزن ۱.۸۵ کیلوگرمی آن حمل‌ونقل و همراه داشتن این لپ‌تاپ را برای شما تسهیل بخشیده است. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی دستگاه از نوع HD با روکش مات و رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ است و تصویر نسبتاً واضحی را به کاربر ارائه می‌دهد. زاویه دید صفحه نمایش دستگاه ۱۷۸ درجه بوده و دقت رنگ‌ها در آن مناسب است. در مجموع لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل V15 – DA امکانات مناسب و قابل‌قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

لپ‌تاپ ایسوس مدل X515JA فراتر از انتظار

مشخصات فنیلپ‌تاپ ایسوس مدل X515JA
ابعاد۳۶۰ در ۲۳۵ در ۲۰ میلی‌متر/ ۱.۸ کیلوگرم
نمایشگر۱۵.۶ اینچی/ اچ دی/ وضوح تصویر ۱۳۶۶ در ۷۶۸
پردازندهاینتل Core i3
پردازنده گرافیکیاینتل UHD Graphics
حافظه رمرم 8 گیگابایت DDR4
حافظه داخلی1 ترابایت HDD و ۱۲۸ گیگابایت SSD
طول عمر باتریباتری ۲ سلولی با ظرفیت ۳۷ وات‌ساعت

آخرین لپ تاپ لیست ما با قیمت بالای ۱۲ میلیون تومان، یک سر و گردن از چیزهایی که یک دانشجو می‌خواهد بالاتر است. ولی اگر به دنبال یک لپ‌تاپ هستید که هم در دانشگاه و هم در خانه کم نیاورد و با خیال راحت چند سال از آن استفاده کنید، این Laptop انتخاب مناسبی خواهد بود.

پردازنده ۲ هسته‌ای اینتل می‌تواند مانند لپ‌تاپ‌های قبلی از پس اجرای چندین نرم افزار به صورت همزمان بر بیاید ولی نقطه قوت این لپ تاپ، داشتن هارد SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است. با توجه به بالا بودن سرعت SSD، سرعت اجرای نرم افزارها و بالا آمدن ویندوز به صورت محسوسی افزایش پیدا می‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. با اینکه پردازنده این دستگاه برای کارهای ویرایش ویدیو مثل Premiere یا After Effect طراحی نشده است ولی با توجه به داشتن هارد SSD شما می‌توانید کارهای سبکی را انجام دهید.

علاوه بر اس اس دی ۱۲۸ گیگابایتی، یک هارد ۱ ترابایتی نیز بر روی این لپ تاپ قرار داده شده است که به شما کمک می‌کند تا فایل‌های حجیم‌تر خود را حمل کنید. اگر جز افرادی هستید که داشتن Num Pad برایتان مهم است، پس بدون شک انتخاب X515JA برای شما مناسب خواهد بود. باتری نسبتا قدرتمند این لپ تاپ هم خیال شما را از شارژ کردنهای پیاپی راحت می‌کند که البته باید به این موضوع اشاره کرد که سرعت شارژ در این لپ تاپ از ۲ مدل قبلی بالاتر است و شما می‌توانید در زمان کوتاهتری باتری خود را به ۱۰۰ ظرفیت برسانید.

سخن آخر

بهترین لپ تاپ های ارزان و دانشجویی-2

انتخاب بهترین لپ تاپ ارزان و دانشجویی کار دشواری است زیرا گزینه‌های بسیاری هستند که می‌توانید با بودجه کم آن‌ها را تهیه کنید. بنابراین باید به اولویت‌ها و نیاز خود نیز با دقت توجه کنید. اگر شما به پردازش‌های سنگین نیاز دارید، قدرت پردازنده و میزان حافظه رم بسیار مهم خواهد بود. اگر می‌خواهید لپ‌تاپ را با خود حمل کنید یا در لپ‌تاپ خود آموزش آنلاین ببینید، لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ بسیار مناسب هستند. برای طراحی نیز می‌توانید لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ یا قلم‌دار را انتخاب کنید. همچنین بهتر است برای مشاهده فیلم‌های آموزشی لپ‌تاپی با کیفیت و ابعاد نمایشگر مناسب را انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که اگر با لپ‌تاپ خود زیاد کار می‌کنید یا در خارج از منزل به آن نیاز دارید، عمر باتری بسیار مهم خواهد بود.

همان‌طور که بیان شد لپ تاپ های اقتصادی بسیار متنوع هستند. در این مقاله سعی کردیم ۷ مورد از بهترین لپ تاپ های ارزان و دانشجویی را به شما معرفی کنیم. به نظر شما چه لپ‌تاپ‌های دیگری برای مصارف دانشجویی مناسب هستند؟ آیا گزینه‌های بهتری نیز وجود دارند که جای آن‌ها در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :