etebarkala snappay
etebarkala snappay

لپ‌تاپ بخرم یا کامپیوتر؟

4.8
(4)
طاهره محزون
3 سال پیش
لپ‌تاپ بخرم یا کامپیوتر؟

شاید بتوان گفت از زمانی که کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها پا به عرصه تکنولوژی گذاشتند، انتخاب بین لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی دشواری‌های خاص خود را داشته است. هر کسی که برای اولین بار بخواهد یک سیستم کامپیوتری بخرد یا سیستم کامپیوتری قدیمی خود را تغییر دهد، بدون شک این سوال را از خود پرسیده است که «لپ‌تاپ بخرم یا کامپیوتر». ما در این مقاله سعی می‌کنیم به صورت جامع به این پرسش پاسخ دهیم. پس برای اینکه بدانید بین لپ‌تاپ و کامپیوتر کدام را انتخاب کنید، با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تفاوت لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

تفاوت لپ‌تاپ با کامپیوتر رومیزی

کامپیوتر رومیزی (Desktop PC) شامل قطعات سخت‌افزاری است که همگی آن‌ها در یک کیس کامپیوتر جمع شده است. لوازم جانبی متنوعی مانند ماوس، کیبورد، مانیتور و اسپیکر این کیس را تکمیل می‌کنند. لپ‌تاپ (Laptop) کامپیوترهایی با ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتر و قطعات کوچک‌تر هستند که همه این قطعات به‌طور فشرده در کنار هم در پنل پشتی آن جمع می‌شوند و لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند. لپ‌تاپ‌ها معمولا دارای تاچ‌پد، صفحه‌کلید و پورت‌های مختلف USB هستند.

نمی‌توان گفت که کدام سیستم بر دیگری برتری دارد. با مشاهده ویژگی‌های لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی متوجه می‌شویم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین هر کسی باید با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که برای خرید کامپیوتر در نظر گرفته است، انتخاب خود را انجام دهد. در ادامه عواملی که برای انتخاب کامپیوتر مناسب اهمیت دارند را بررسی کرده‌ایم.

نمایشگر

نمایشگر لپ‌تاپ و دسکتاپ

وقتی که یک لپ‌تاپ را انتخاب می‌کنید، به ابعاد نمایشگر آن نیز دقت کنید. لپ‌تاپ‌ها نمایشگرهای متنوع با ابعاد مختلف دارند. معمولا ابعاد نمایشگر لپ‌تاپ‌ها بین ۱۳ تا ۱۷ اینچ است. بنابراین در لپ‌تاپ‌ها از نمایشگرهای بزرگ خبری نیست. سازندگان لپ‌تاپ این محدودیت را برای کاهش وزن و ابعاد لپ‌تاپ اعمال می‌کنند.

لپ‌تاپ‌های امروزی انواع مختلفی دارند، بعضی از آن‌ها دارای نمایشگرهای لمسی هستند و می‌توانند در طراحی و نقاشی دیجیتال به شما کمک کنند. همچنین بعضی از لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ هم به عنوان لپ‌تاپ و هم به عنوان تبلت به کار می‌روند.

با این حال بسیاری از طراحان و گرافیست‌ها علاقمند به نمایشگرهایی هستند که جزئیات صفحه را به خوبی نشان بدهند. بسیاری از گیمرها نیز هستند که علاقمند به چنین ویژگی‌ هستند. هنگام خرید کامپیوتر رومیزی، این شما هستید که ابعاد مانیتور را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. در واقع برای خرید مانیتور یک کامپیوتر رومیزی شما محدودیتی در ابعاد و اندازه آن ندارید. پس اگر به دنبال نمایشگر بزرگ هستید و یا جزئیات تصویر برای شما مهم است، خرید کامپیوتر برای شما بهتر است.

ابعاد مانیتورها امروزه بسیار گسترده و متنوع شده‌اند. شما می‌توانید به راحتی یک مانیتور ۲۰ اینچ و بالاتر برای کامپیوتر خود خریداری کنید. برخی از این کامیپوترها چنان کیفیتی دارند که چشم را خیره کند. علاوه بر این بحث کیفیت، می‌توانید چندین مانیتور را به کامپیوتر خود متصل کنید تا دید وسیع‌تری داشته باشید.

توان مصرفی

توان مصرفی لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

لپ‌تاپ‌ها قطعات کوچک‌تر و بهینه‌تری دارند؛ بنابراین توان مصرفی آن‌ها پایین‌تر است. همچنین لپ‌تاپ‌ها دارای باتری هستند و به شما کمک می‌کنند که گاهی بدون وجود برق با لپ‌تاپ خود کار کنید یا آن را به خارج از منزل ببرید. همچنین در صورت نوسان و قطع شدن جریان برق شما می‌توانید از مزیت باتری بهره‌مند شوید و کار خود را بدون مشکل ادامه دهید.

قطعات مختلف کامپیوترهای رومیزی همگی درون کیس جمع می‌شوند و روی مادربرد قرار می‌گیرند. در واقع مادربرد باعث ارتباط بین قطعات مختلف می‌شود. کامپیوترها به یک منبع تغذیه نیاز دارند که انرژی مورد نیاز قطعات مختلف را تامین کند. بنابراین هنگام انتخاب منبع تغذیه باید به میزان مصرف قطعات دیگر نیز توجه کنید. سیستم‌های گیمینگ و سیستم‌هایی که قطعات قدرتمندتری دارند، به انرژی الکتریکی بیشتری نیاز دارند، بنابراین باید منبع تغذیه قوی‌تری انتخاب کنید. سازگار بودن منبع تغذیه با انرژی مورد نیاز قطعات بسیار مهم است زیرا عدم سازگاری این قطعات باعث آسیب دیدن کامپیوتر شما می‌شود.

بنابراین کامپیوترهای رومیزی مصرف انرژی بیشتری دارند و در صورتی که برق نوسان داشته باشد، سیستم شما وسط کار خاموش می‌شود و ممکن است که شما مجبور شوید کار خود را از اول انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید: چند نکته برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ

مشخصات سخت‌افزاری

مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

شاید یکی از مهم‌ترین دوراهی‌های انتخاب بین لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی انتخاب مشخصات سخت‌افزاری مناسب باشد. انتخاب کانفیگ مناسب ارتباط مستقیمی با نوع کاربری شما دارد. این که از کامپیوتر خود چه استفاده‌هایی می‌کنید و چه میزان به پردازش‌های سنگین و قطعات قدرتمند نیاز دارید.

لپ‌تاپ‌ها معمولا با قطعات کوچک‌تر و جمع‌وجورتری ساخته می‌شوند تا بتوانند در مادربرد کوچک لپ‌تاپ به‌راحتی جای بگیرند. البته قدرت لپ‌تاپ‌ها با توجه به نوع قطعات به‌کاررفته در آن‌ها بسیار متنوع است. امروزه لپ‌تاپ‌های قدرتمندی نیز به بازار عرضه شده‌اند که برای بازی کردن یا اجرای برنامه‌های گرافیکی سنگین کاملا مناسب هستند.

کانفیگ کامپیوتر رومیزی از این نظر که کاملا دست شما را برای انتخاب قطعات مورد نیازتان باز می‌گذارد، نسبت به لپ‌تاپ مزیت دارد. شما می‌توانید از مادربرد گرفته تا منبع تغذیه، پردازنده، حافظه رم و حافظه داخلی را خودتان به‌صورت جداگانه انتخاب کنید و با توجه به نیاز خود این قطعات را در کنار هم قرار دهید. انتخاب این قطعات به شما امکان می‌دهد که دقیقا همان چیزی را خریداری کنید که به دنبال آن هستید. البته برای افرادی که آشنایی زیادی با قطعات کامپیوتر ندارند یا تا به حال یک سیستم کامپیوتری را جمع نکرده‌اند، ممکن است انتخاب نوع قطعات سخت و گیج‌کننده باشد.

قابلیت ارتقا

قابلیت ارتقا لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

ممکن است بعد از مدتی قطعات موجود در سیستم کامپیوتری شما برای پردازش‌هایی که شما انجام می‌دهید به اندازه کافی پاسخ‌گو نباشند. به همین دلیل بهتر است که قطعات کامپیوتر خود را ارتقا دهید تا دوباره بتوانید پردازش‌ها و بازی‌های سنگین را انجام دهید.

لپ‌تاپ‌های امروزی طوری طراحی شده‌اند که قابلیت ارتقای بعضی از قطعات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. البته لپ‌تاپ‌ها در این قضیه با محدودیت بیشتری روبرو هستند. شما می‌توانید با توجه به نوع مادربرد خود، حافظه رم و حافظه داخلی لپ‌تاپ را ارتقا دهید.

یکی از مزایای کامپیوتر رومیزی نسبت به لپ‌تاپ این است که دست شما برای ارتقا کاملا باز است و شما هر زمان که مایل باشید هر قطعه‌ای را می‌توانید ارتقا دهید. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای ارتقا دادن قطعات به آن توجه کنید، سازگاری مادربرد است. البته در صورت نیاز مادربرد را نیز می‌توانید ارتقا یا تغییر دهید.

قابلیت حمل‌ونقل

قابلیت حمل‌ونقل لپ‌تاپ و کامپویتر رومیزی

یکی از دلایلی که لپ‌تاپ‌ها طرفداران زیادی پیدا کردند، وزن کم، ابعاد کوچک و قابلیت حمل‌ونقل در مقایسه با کامپیوتر رومیزی بود. لپ‌تاپ‌ها برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و افرادی که به‌طور مداوم در حال سفر هستند، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود. همچنین اگر بخواهید خارج از منزل یا محیط کار با کامپیوتر خود کار کنید، یا در کلاس‌های خود نیاز به کامپیوتر داشته باشید، لپ‌تاپ‌ها برای شما این امکان را فراهم می‌کنند.

لپ‌تاپ‌ها معمولا در یک کوله‌پشتی جا می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را از مکانی به مکان دیگر حمل کنید. قابلیت حمل‌‎و‌نقل لپ تاپ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد از خرید کامپیوتر رومیزی دست بکشند و علاقمند به خرید لپ تاپ باشند.

کامپیوترهای رومیزی کیس‌های چند کیلویی، مانیتورهای بزرگ و لوازم جانبی بزرگ‌تر و سنگین‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند. بنابراین اگر یک کامپیوتر رومیزی خریدید باید دور حمل‌ونقل و تغییر مداوم جای آن را خط بکشید. همچنین کامپیوترهای رومیزی فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. بنابراین اگر محیط زندگی شما محدود و کوچک است، یا می‌خواهید سیستم خود را با خودتان حمل کنید، لپ‌تاپ گزینه بهتری نسبت به کامپیوتر رومیزی است.

مونتاژ و راه‌اندازی

مونتاژ و راه‌اندازی لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

برای شروع به کار یک لپ‌تاپ کافی است آن را از جعبه دربیاورید، آن را به برق متصل کنید و دکمه پاور را فشار دهید. خواهید دید که به همین راحتی لپ‌تاپ شما شروع به کار کردن می‌کند. بنابراین راه‌اندازی و شروع استفاده از لپ‌تاپ معمولا بسیار آسان است. همچنین بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دارای سیستم‌عامل پیش‌فرض و نرم‌افزارهایی برای شروع کار هستند. 

در مورد کامپیوترهای رومیزی داستان کمی متفاوت است. راه‌اندازی این کامپیوترها زمان، دقت و تخصص بیشتری نیاز دارند. شما باید ابتدا تمامی قطعات را روی مادربرد سوار کنید و آن‌ها را با دقت به یکدیگر متصل کنید. پس از اتصال تمام قطعات، می‌توانید کامپیوتر را روشن کنید. سپس باید سیستم‌عامل مورد نیاز خود را روی کامپیوتر رومیزی خود نصب کنید تا بتوانید با آن کار کنید. اگر تجربه کافی ندارید، در تمامی این مراحل بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

تعمیر و نگه‌داری

تعمیر و نگهداری لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی

اگر برای لپ‌تاپ شما یا یکی از قطعات آن مشکلی پیش بیاید، شما باید کل پنل پشتی آن را باز کنید و قطعه مورد نظر را تعمیر کنید. به همین دلیل تعمیر لپ‌تاپ تا حدودی سخت‌تر از کامپیوتر رومیزی خواهد بود. همچنین لپ‌تاپ برد کوچک‌تر و قطعات ظریف‌تری دارد که حساسیت تعمیر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

قطعات کامپیوتر درون یک کیس جای گرفته‌اند. اگر مشکلی برای یکی از قطعات شما پیش بیاید می‌توانید به راحتی در کیس را باز کنید و به قطعه مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. قطعات کامپیوتر رومیزی معمولا نسبت به قطعات لپ‌تاپ بزرگ‌تر هستند. به همین دلیل تعمیر، جابه‌جایی و تعویض این قطعات آسان‌تر است.

قیمت

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید هنگام انتخاب سیستم کامپیوتری به آن توجه کنید، قیمت آن است. لپ‌تاپ‌ها با همه مزایایی که نصیب شما می‌کنند، به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک‌تر، نسبت به یک کامپیوتر رومیزی با مشخصات مشابه، قیمت بیشتری دارند. به‌طور کلی کامپیوتر رومیزی را می‌توان با قیمت مناسب‌تری خریداری کرد اما با همان مشخصات اگر بخواهید لپ‌تاپ بخرید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. البته امروزه لپ‌تاپ‌ها و قطعات کامپیوتری بسیار متنوع شده‌اند و شما می‌توانید بر اساس بودجه‌ای که دارید سیستم مناسب خود را انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید: لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

سخن آخر

کامپویتر رومیزی یا لپ‌تاپ

همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردید، هر کدام از سیستم‌های کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین به‌طور قطع نمی‌توان گفت که کدام سیستم بر دیگری برتری دارد. برای انتخاب درست بین لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی باید به نیازهای خود توجه کنید و آن‌ها را کاملا بشناسید. سپس با توجه به نیاز و کاربری خود، گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. 

اگر گیمر هستید یا برنامه‌های محاسباتی و گرافیکی سنگینی را روی کامپیوتر خود اجرا می‌کنید، داشتن یک کامپیوتر رومیزی برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود. همچنین کامپیوتر رومیزی دست شما را برای ارتقای قطعات در آینده باز می‌گذارد. اما اگر برای کارهای روزمره و معمولی و نیز در خارج از منزل به کامپیوتر نیاز دارید، لپ‌تاپ گزینه مناسب‌تری خواهد بود. 

به نظر شما کدام سیستم کامپیوتری گزینه مناسب‌تری است؟ شما از کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید یا لپ‌تاپ؟ آیا به تغییر یا ارتقای سیستم خود فکر کرده‌اید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ستایش گفت:

سلام من یک دانش اموز هستم
و خیلی اهل کلیپ سازی و … هستم برای من لپ تاپ مناسب است یا کامپیوتر

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تبلت برای شما مناسب است. در حال حاضر برنامه‌های اندرویدی متعددی برای ساخت کلیپ موجود بوده که کار با آن نیز بسیار ساده و در عین حال جذاب است