etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo

4.3
(9)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo

در این مطلب قرار است دو لپ‌تاپ نوآورانه از یک برند را مورد بررسی قرار دهیم. مقایسه لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo را می‌توان یکی جالب‌ترین رقابت‌ها بین دنیای لپ‌تاپ‌ها دانست. پس در ادامه همراه مجله اعتبارکالا باشید. 

در یک طرف، ایسوس ZenBook Pro Duo با مشخصات فوق‌العاده‌ای مثل پردازنده نسل اینتل Core i9، پردازنده گرافیکی انویدیا Nvidia GeForce RTX 2060 و دو پنل نمایشگر 4K را داریم که با وجود امکانات فوق‌العاده و خلاقانه‌اش، نقاط ضعف خود را هم دارد. 

در طرف دیگر، ایسوس Zephyrus Duo 15 را داریم که بهبود ایرادات زنبوک پرو دوئو، تبدیل به لپ‌تاپی عالی و شروع‌کننده راه لپ‌تاپ‌های گیمینگ آینده است. این لپ‌تاپ با بهره‌گیری از فناوری نوآورانه دو نمایشگر 4k، ظاهری شیک دارد که هم زیبایی آن را بیشتر کرده و هم کاربردی است. همچنین، پردازنده مرکزی نسل دهم Core i9 اینتل و پردازنده گرافیکی GeForce RTX 2080 انویدیا آن را به انتخابی ایده‌آل برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا تبدیل کرده است.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ‌تاپ ایسوس در سال ۲۰۲۱

اما در نبرد نمایشگرهای دوگانه کدام یک از لپ‌تاپ‌های Zephyrus Duo 15 و ZenBook Pro Duo برنده خواهند؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مقایسه مشخصات لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo

مقایسه مشخصات لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo
 ایسوس Zephyrus Duo 15ایسوس ZenBook Pro Duo
پردازندهاینتل Core i9-10980HK

 

۲.۴ گیگاهرتز

اینتل Core i9-9980HK

 

۲.۴ گیگاهرتز

رم۳۲ گیگابایت۳۲ گیگابایت
گرافیکانویدیا  GeForce RTX 2080 Superانویدیا GeForce RTX 2060

 

اینتل UHD Graphics

فضای ذخیره‌سازی۱ ترابایت PCIe SSD دوگانه ترابایت PCIe SSD
نمایشگر۱۵.۶ اینچ ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل (نمایشگر اصلی)

 

۱۴.۱ اینچ ۱۱۰۰×۳۸۴۰ پیکسل لمسی (ScreenPad Plus)

۱۵.۶ اینچ ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل (نمایشگر اصلی)

 

۱۴.۱ اینچ ۱۱۰۰×۳۸۴۰ پیکسل لمسی (ScreenPad Plus)

درگاه‌ها۲ پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A

 

۱ پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C

۱ پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A

پورت HDMI 2.0

اترنت گیگابیت

هدفون و میکروفون

پورت USB Type-A 3.1 Gen 2

 

۲ پورت USB Type-A

 پورت HDMI 2.0

هدفون

عمر باتری۵:۰۱ (هر دو نمایشگر روشن)

 

۶:۱۲ (اسکرین‌پد خاموش)

۳:۴۱ (هر دو نمایشگر روشن)

 

۳:۵۱ (اسکرین‌پد خاموش)

ابعاد۲۰.۳۲ × ۲۶۹.۲۴ × ۳۶۰.۶۸ میلی‌متر۲۲.۸۶ × ۲۴۶.۳۸ × ۳۵۸.۱۴ میلی‌متر
وزن۲.۴ کیلوگرم۲.۴۴ کیلوگرم

مقایسه طراحی

مقایسه طراحی

ایسوس قطعا می‌داند چگونه لپ‌تاپی فوق‌العاده زیبا بسازد. هر دو دستگاه با وجود داشتن نمایشگر دوگانه و اجزای داخلی زیبا، می‌توانند به عنوان لپ‌تاپی برای کارهای اداری و جلسات رسمی هم مورد استفاده قرار بگیرند. زفیروس دوئو با در آلومینیومی به رنگ آبی آسمانی با الگوی دوگانه و گوشی‌های پخ خورده، می‌تواند به راحتی با ایسوس ProArt StudioBook اشتباه گرفته شود. بخش زیری دستگاه از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است و شش پایه و دریچه برای عبور بهتر هوا از زیر دستگاه دارد.

زیبایی دستگاه زمانی که لپ‌تاپ را باز می‌کنید بیشتر خواهد شد. هنگام باز کردن دستگاه، صدایی مثل بیرون کشیدن شمشیر از غلاف با انبوهی از رنگ‌های RGB قرمز رنگ که روی صفحه کلید می‌چرخد همراه شده است. در همین حین، صفحه اسکرین‌پد پلاس ثانویه با زاویه‌ای ۱۳ درجه بالا می‌رود. این اتفاق بخشی از طراحی AAS (سیستم آیرودینامیک فعال) ایسوس است. اسکرین‌پد بالا آمده دریچه‌هایی را آزاد می‌کند که هوا را از بالا جذب می‌کنند تا اجزای داخلی را خنک کند.

Asus Zephyrus Duo 15
Asus Zephyrus Duo 15

ایسوس زفیروس نسخه‌ای از لپ‌تاپ‌های گیمینگ است و زنبوک هم لپ‌تاپی از سری دستگاه‌های همه‌کاره است. در این لپ‌تاپ با رنگ آبی فلکی (Celestial Blue)  دارای طراحی دایره‌ای متحدالمرکز نامحسوسی است که با خطوط دستگاه همخوانی دارد. با باز کردن در لپ‌تاپ، لولای ارگولیفت (ErgoLift) ایسوس فعال می‌شوند که به آرامی کیبورد را تا زاویه ۴.۵ درجه بالا تجربه تایپ مشاهده صفحه‌کلید را بهبود ببخشد.

Asus ZenBook Pro Duo
Asus ZenBook Pro Duo

در لبه جلویی پایین لپ‌تاپ، نوار نور الکسا را می‌بینید که نشان می‌دهد این دستیار دیجیتال در حال پردازش درخواست شماست. ایسوس ظاهر چشم‌نواز این لپ‌تاپ خود را با قرار دادن پورت‌ها در لبه‌های براق و پخ‌خورده دستگاه به پایان رسانده است.

هر دو این لپ‌تاپ‌ها صفحه‌کلیدی دارند که به جلو کشیده‌ است و باعث شده تا کیبورد دیجیتالی Numpad به پایین سمت راست دستگاه منتقل شود.

Asus ZenBook Pro Duo
Asus ZenBook Pro Duo

ایسوس زفیروس دوئو با وجود قدرت بیشتر، سبک‌تر و باریک‌تر از زنبوک پرو دوئو است و همین امر باعث شده تا در بخش مقایسه طراحی لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo، برنده میدان شود.

برنده: ایسوس زفیروس دوئو ۱۵

مقایسه نمایشگرهای دو لپ تاپ

مقایسه نمایشگرهای دو لپ تاپ
Asus ZenBook Pro Duo

هر دو لپ‌تاپ زفیروس و زنبوک دارای دو نمایشگر 4K هستند؛ اما فقط یکی از آن‌ها از پنل OLED استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ، زنبوک خواهد بود که یک پنل اولد ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ برای نمایشگر اصلی دارد. در این دستگاه، چه در حال تماشای فیلم یا اجرای بازی باشید، رنگ‌ها کاملا جذاب به نمایش درمی‌آیند و پنل لمسی آن هم سریع و پاسخگو است. پنل مات Zephyrus Duo 15 هم زیبا است اما پوشش ضد تابش آن رنگ‌ها را کمی تیره‌تر می‌کند. نمایشگر این لپ‌تاپ نیست و همین امر باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود.

هر دو دستگاه یک پنل ثانویه ۱۴.۱ اینچی با ابعاد ۱۱۰۰ × ۳۸۴۰ دارند که در بالا صفحه‌کلید قرار گرفته است. هر دو این نمایشگرها مات هستند؛ اما پنل زفیروس دوئو به لطف طراحی AAS خود نسبت به برادرش برتری دارد. 

با اندازه‌گیری باز تولید رنگ، تعجبی دارد که پنل اولد زنبوک ۲۰۳.۴ درصد از طیف رنگی sRGB را در مقایسه میزان ۱۶۰ درصدی زفیروس تولید کند. با این حال، نتایج به دست آمده برای هر دو به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ۱۳۷ درصدی لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالا است. هر دو پنل اسکرین‌پد هم میزان ۱۰۷ درصد را ثبت کردند.

با اندازه‌گیری روشنایی متوجه می‌شویم که نمایشگر زفیروس دوئو به طور شگفت‌انگیزی روشن‌تر است و میانگین ۴۰۲ نیت را ثبت می‌کند. زنبوک به روشنایی ۳۲۲ دست یافت که کمتر از میانگین ۳۵۸ نیت است. اسکرین‌پد زفیروس دوئو هم روشن‌تر (۳۵۲ نیت) از زنبوک (۲۸۹ نیت) بود.

برنده: ایسوس زنبوک پرو دوئو

اسکرین پد پلاس

اسکرین پد پلاس
Asus ZenBook Pro Duo

اسکرین پد پلاس (Asus ScreenPad) نهایت فناوری نمایشگر دوگانه (در حال حاضر) است. با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی، پنل‌های ۱۴.۱ اینچی تعبیه شده در بالای کیبورد، قابلیت‌های چندوظیفگی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اسکرین‌پد پلاس میزبان چندین برنامه مفید مانند MyAsus و اسپاتیفای، در کنار ابزارهایی مانند Number Key در اپ لانچر، حالت دست‌نویس و کلید سریع است که به شما اجازه می‌دهد به سرعت به میانبرهای ویندوز مانند کات، پیست و کپی از طریق دکمه‌های بزرگ آن دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با ضبط ضربه‌های کلید، کلیدهای سریع برای خود ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید با کشیدن برنامه‌ها از نمایشگر بالا روی لانچر، آن‌ها را به لانچر اضافه کنید. برای حذف برنامه‌ها، فقط روی آیکون ویرایش ضربه بزنید تا بسته شود.

این بین تمام این ابزارها، Task Group یکی از پرکاربردترین آن‌ها است. این بازار به شما اجازه می‌دهد تا گروه‌هایی از برنامه‌های سفارشی ایجاد کنید که با لمس یک دکمه اجرا می‌شوند. می‌توانید حداکثر پنج برنامه را گروه‌بندی کنید (دو برنامه در صفحه اصلی، سه برنامه در اسکرین‌پد پلاس). ViewMax دومین ابزار پرکاربرد است؛ چون دو نمایشگر را در یک نمایشگر بزرگ ادغام می‌کند. البته دو نمایشگر بهتر از یک نمایشگر است؛ به خصوص وقتی بتوانید سه پنجره را همزمان روی نمایشگر دوم باز کنید.

Asus Zephyrus Duo 15
Asus Zephyrus Duo 15

زفیروس دوئو زیبایی گیمینگ را به اسکرین‌پد پلاس اضافه می‌کند. هنگامی که این نمایشگر اجرا می‌شود، طرحی آینده‌نگرانه از یک شهر در حال پرواز را می‌بینید که دو توربین بزرگ در دو طرف آن قرار گرفته است اما بزرگ‌ترین تفاوت آن برادرش (زنبوک پرو دوئو) در Armoury Crate است. 

نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس به شما اجازه می‌دهد تا حالت‌های مختلف عملکردی را کنترل کنید؛ سیستم را عیب‌یابی و بازی‌ها را اجرا کنید و چندین ویژگی مفید دیگر. اینجا می‌تواند صدا و نمایشگر را تنظیم کنید. حتی می‌توانید کاشی‌های ابزارها را بکشید و رها کنید تا تجربه شخصی‌شده بهتری داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید: مزایا و معایب لپ تاپ ایسوس

حالا می‌بینیم که داشتن می‌تواند جالب باشد؛ اما نمایشگر دوم دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ ایسوس چندین عملکرد از پیش تعیین شده برای اسکرین‌پد پلاس دارد: ویرایش ویدئو، بازی، برنامه‌نویسی و طراحی گرافیک دو بعدی.

ایسوس بخش بازی خود را در زفیروس دوئو گسترش داده است. این شرکت در حال حاضر با چند شرکت بازی‌سازی برای بهینه‌سازی اسکرین‌پد پلاس کار می‌کند.

برنده: ایسوس زفیروس دوئو ۱۵

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد و تاچ‌پد
Asus Zephyrus Duo 15

اگر ایسوس به استفاده از نمایشگر دوگانه ادامه دهد، باید روی بهبود کیبورد کار کند.کیبورد جزیره‌ای در هر دو دستگاه به جلوی لپ‌تاپ کشیده شده است که می‌تواند تجربه تایپ را با مشکل مواجه کند. اگر ایسوس از یک صفحه لمسی مغناطیسی مانند ROG Mothership استفاده می‌کرد، تجربه کار با این دو لپ‌تاپ خیلی بهتر می‌شد.

وقتی با کیبورد هر دو لپ‌تاپ کار کنید متوجه می‌شوید که کیبورد به سبک آدامسی است و بازخورد کافی برای جلوگیری از پایین آمدن زیاد کلید دارد و کلیدهای زفیروس دوئو هم سفتی زیادی دارد. با این حال، رنگ RGB برای هر کلید در زفیروس بسیار خوب است و فاصله بین کلیدها نیز مناسب به نظر می‌رسد.

Asus ZenBook Pro Duo
Asus ZenBook Pro Duo

هر دو تاچ‌پد دارای اندازه ۳.۴ اینچی هستند که به پایین سمت راست دستگاه کشیده شده‌اند. مدتی طول می‌کشد تا به این حالت عادت کنید اما وقتی عادت کردید، پیمایش به راحتی انجام می‌شود و به گونه‌ای خواهد بود که انگار پد لمسی معمول کار می‌کنید. خوشبختانه، می‌توانید با لمس یک دکمه، تاچ‌پد را به یک پد عدد دیجیتال تبدیل کنید.

برنده: مساوی

گیمینگ

گیمینگ
Asus Zephyrus Duo 15

حالا وقت مقایسه گیمینگ لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo می‌رسد. زفیروس دوئو مجهز به پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce RTX 2080 Super با ۸ گیگابایت رم ویدئویی است و زنبوک پرو دوئو با پردازنده گرافیکی RTX 2060 با ۶ گیگابایت VRAM کار می‌کند. این بدان معنی است که هر دو سیستم می‌توانند بازی‌های سنگین را با نرخ فریم خوبی اجرا کنند. از یکی از آن‌ها بهتر از دیگری است.

Asus ZenBook Pro Duo
Asus ZenBook Pro Duo

وقتی بنچمارک Shadow of the Tomb Raider را اجرا کردیم، زفیروس ۶۹ فریم را در تنظیمات Very High و 1080p به ما داد و زنبوک نیز به ۴۹ فریم بر ثانیه رسید. کارت گرافیک قدرتمند زفیروس دوئو در آزمایش بازی Grand Theft Auto V با ۸۴ فریم بر ثانیه، نرخ فریم بالاتری به دست می‌دهد؛ در حالی که زنبوک پرو دوئو به نرخ فریک ۶۷ می‌رسد.

برنده: ایسوس زفیروس دوئو ۱۵

مقایسه عملکرد لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo

مقایسه عملکرد لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo
Asus Zephyrus Duo 15

هر دو نوت‌بوک به راحتی ۴۰ تب گوگل کروم را اجرا می‌کنند که برخی از آن‌ها می‌توانند توییچ، یوتیوب و توییتر باشند. با این حال، در بنچمارک Geekbench 4.3، تست عملکرد زفیروس دوئو به ۳۲۰۵۶ رسید و زنبوک پرو دوئو هم امتیاز ۲۶۵۲۴ را ثبت کرد.

زفیروس دوئو یک ویدئوی 4K را در ۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه به کیفیت 1080p تبدیل کرد و زنبوک پرو دوئو همین کار را در ۸ دقیقه و ۵۲ ثانیه انجام داد. در تست انتقال فایل (تکثیر فایل‌های چندرسانه‌ای ۴.۹۷ مگابایتی)، زفیروس دوئو سرعت انتقال ۱۶۹۶.۴ مگابایت بر ثانیه داشت و زنبوک پرو دوئو به ۸۴۸.۲ مگابایت دست یافت.

برنده: زفیروس دوئو ۱۵

مقایسه عمر باتری

مقایسه عمر باتری
Asus Zephyrus Duo 15

معمولا لپ‌تاپ‌های گیمینگ عمر باتری عالی ندارند؛ مخصوصا وقتی مشخصات آن‌ها قوی باشد و نمایشگر 4K داشته باشند. اما زفیروس دوئو دو نمایشگر 4K دارد و در تست باتری Laptop Mag (مرور مستمر وب از طریق وای‌فای) با دو نمایشگر فعال، توانست ۵ ساعت و یک دقیقه دوام بیاورد. با غیرفعال کردن اسکرین‌پد پلاس، عمر باتری به ۶:۱۲ افزایش یافت. هر دو این زمان‌ها بیشتر از میانگین عمر باتری لپ‌تاپ گیمینگ پریمیوم ۴:۳۷ است.

زنبوک پرو دوئو با زمان ۳:۴۱ در زمان روشن بودن هر دو نمایشگر و ۳:۵۱ با خاموش بودن اسکرین‌پد پلاس، عملکرد خوبی نداشت.

برنده: زفیروس دوئو ۱۵

جدول امتیازهای لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo

جدول امتیازهای لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo
Asus Zephyrus Duo 15
 ایسوس Zephyrus Duo 15ایسوس ZenBook Pro Duo
طراحی (۱۰)۹۸
نمایشگر (۱۵)۱۰۱۳
اسکرین‌پد پلاس (۱۰)۹۸
کیبورد و تاچ‌پد (۱۰)۶۶
گیمینگ (۱۵)۱۵۱۲
عملکرد (۱۵)۱۵۱۲
عمر باتری (۱۰)۹۵
جمع کل (۸۵)۷۳۶۴

برنده کلی

بازی، کاربردی بودن و تولید محتوا؛ ایسوس Zephyrus Duo 15 می‌تواند همه این کارها را انجام دهد. این لپ‌تاپ به لطف پردازنده Core i9 اینتل با قابلیت اورکلاک، پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 2080 Super و دو درایو SSD پرسرعت، همه‌چیز تمام است. به تمام این‌ها یک جفت نمایشگر 4K را هم اضافه کنید. ایسوس واقعا با زفیروس دوئو ویژگی دو نمایشگر را تکامل بخشیده است. این لپ‌تاپ نقطه اوج همه چیزهایی است که نوت‌بوک‌های قبل از آن داشته‌اند. قدرت این دستگاه غیرقابل انکار است و با عمر باتری عالی که دارد، باعث شده به یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای گیمرهای معمولی و حرفه‌ای تبدیل شود.

در این بین، نباید ایسوس ZenBook Pro Duo را هم فراموش کنیم که باعث به وجود آمدن زفیروس دوئو شد. زنبوک پرو دوئو است که می‌خواهند کارهای چند وظیفگی را بدون پرداخت هزینه اضافی برای مانیتور دوم انجام دهند. زنبوک پرو دوئو با پردازنده دارای قابلیت اورکلاک، پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 2060 و دو نمایشگر 4K (که یکی از آن‌ها OLED است) برای بهره‌وری و کارایی ساخته شده است. به علاوه، به طور قابل توجهی ارزان‌تر از همتای بازی محور خودش است. 

در مقایسه لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 15 با ایسوس ZenBook Pro Duo درست است که زفیروس دوئو برنده میدان شد؛ اما هرکدام از این لپ‌تاپ‌ها را که بتوانید در بازار ایران پیدا کنید (البته با قیمت‌های نجومی)، انقلابی در نحوه کار و بازی شما به وجود خواهد آمد.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

mohadeseh گفت:

سلام لپ‌تاپ
Zephyrus Duo 15
برای کارهای سنگین گرافیک خوبه یا نه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از آنجایی که این لپ تاپ جزء پرچمداران این برند محسوب می گردد و از سخت افزار قدرتمندی برخوردار است، لذا برای کارهای گرافیکی سنگین و رندرهای سه بعدی کاملا مناسب است