etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی همه جانبه ایرتگ اپل + عکس کالبد شکافی

5
(1)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی همه جانبه ایرتگ اپل

با ایرتگ (AirTag) دیگر چیزی را گم نمی‌کنید. ایرتگ ۲۹ دلاری اپل از یکپارچگی iOS و شبکه عظیمی از دستگاه‌های iOS در جهان برای ردیابی استفاده می‌کند و تنظیم و استفاده از آن بسیار راحت است. ایرتگ اپل روشی راحت و جذاب برای ردیابی دستگاه‌های شما است. با مجله اعتبارکالا و بررسی ایرتگ اپل همراه باشید.

ایرتگ دقیقا چه کار می‌کند؟

در دنیای امروزی می‌توانید هر فرد یا وسیله‌ای را ردیابی کنید. اپل برای کاربران آیفون و آیپد، گجتی به نام ایرتگ را عرضه کرده که قرار است با غول بازار ردیاب‌ها یعنی تایل (Tile) رقابت کند. برند تایل ردیاب‌های بلوتوثی ارزان‌ قیمتی می‌سازد که وقتی کلید یا وسایل ریز خود را گم می‌کنید، کمک می‌کند تا آن را پیدا کنید.

(نکته: ایرتگ با تمام آیفون‌ها یا آیپدهای دارای iOS 14.5 و iPadOS 14.5 به بالا سازگاری دارد. این بررسی روی آیفون انجام شده است؛ ولی این ردیاب با آیپد هم می‌تواند به راحتی کار کند.)

ایرتگ راحت‌تر از تایل راه‌اندازی می‌شود و قدرت ردیابی آن بهتر است و محدوده بیشتری را پوشش می‌دهد. در طرف دیگر تایل شکل‌های متفاوتی دارد و می‌توانید با دستگاه گوشی را پیدا کنید؛ برعکس این اتفاق هم امکان‌پذیر است. می‌توانید با گوشی تایل را پیدا کنید.

اپل پیدا کردن وسایل را راحت‌تر می‌کند. سیاست اپل به این صورت است که چیزی را اختراع نمی‌کند؛ بلکه ایده‌های دیگران را می‌گیرد و آن را پخته‌تر می‌کند. آیپد اولین پخش‌کننده موسیقی نبود و آیفون هم اولین گوشی موبایل نبود؛ اما هر دو محصول در بازاری که داشتند تحول ایجاد کردند و کاری کردند که دیگر سازندگان هم از اپل پیروی کنند.

همین اتفاق در مورد ایرتگ هم رخ می‌دهد. با همگام کردن ایرتگ و iOS، ردیاب بلوتوثی خواهید داشت که به بهترین شکل و با جهت‌یابی UWB و بدون خطای اتصال کار می‌کند. همچنین اپل ظاهر ایرتگ را به گونه‌ای طراحی کرده که هرکسی با هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند.

قیمت ایرتگ و اکسسوری‌های آن چقدر است؟

قیمت ایرتگ و اکسسوری‌های آن چقدر است؟

می‌‌توانید ایرتگ تکی را با قیمت ۲۹ دلار و بسته چهار عددی را به قیمت ۹۹ دلار بخرید. به علاوه، باید برای آن قاب تهیه کنید. ایرتگ برخلاف تایل و اسمارت‌تگ سامسونگ که سوراخی برای آویزان شدن دارند، هیچ محلی برای آویزان شدن ندارد. اما اپل قاب‌های کلید چرمی آبی، قهوه‌ای یا قرمز را به قیمت ۳۵ دلار به فروش می‌رساند که ایرتگ داخل آن قرار می‌گیرد. 

این مطلب را هم بخوانید: فواید اپل واچ برای من چیست؟

برای این محصول اپل، شرکت‌های دیگری هم لوازم جانبی تولید می‌کنند. مدل‌های جاکلیدی و محافظ حلقه را می‌توان با قیمت ۱۲.۹۵ دلار از بلکین خرید و ده‌ها مدل از این محافظ‌ها در آمازون از ۲.۹۹ دلار به بالا به فروش می‌رسند.

خارج و داخل ایرتگ چه خبر است؟

خارج و داخل ایرتگ چه خبر است؟

ایرتگ‌ها دیسک‌های فلزی کوچکی هستند که یک بخش نقره‌ای براق و یک بخش سفید دارند. اپل روی این دیسک کوچک امکان پرینت رایگان متن یا شکلک را فراهم کرده است تا ایرتگ‌ها را از هم متمایز کند.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین ساعت اپل برای خرید کدام است؟ (۲۰۲۱)

وقتی ایرتگ را در جیب خود قرار دهید اصلا آن را حس نمی‌کنید. این دیسک قطر ۱.۲۶ اینچی و ضخامت ۰.۳۱ اینچی دارد و کمی ضخیم‌تر از Tile Mate یا Tile Pro و ضخامت آن خیلی بیشتر از Tile Slim است. البته نسبت به SmartTag سامسونگ باریک‌تر و کوچک‌تر است.

طبق گفته اپل، باتری قابل تعویض CR2032 ایرتگ حدود یک سال دوام خواهد داشت. در ادامه می‌توانید تصویر کالبدشکافی ایرتگ را مشاهده کنید:

ایرتگ دوام مناسبی دارد و دارای گواهی IP67 و مقاومت در برابر آب تا ۳۰ دقیقه است؛ بنابراین می‌توان حتی دسته کلید خود را در استخر هم پیدا کنید؛ اما اگر کیف پول شما داخل رودخانه افتاد باید سریع آن را از آب خارج کنید.

از نظر ظاهری ایرتگ زیباتر از رقبا است. این ردیاب براق و خوش‌دست است و پرینت شخصی‌سازی‌شده جلوه خوبی به آن می‌دهد. قسمت‌های براق ایرتگ مقاومت خوبی دارد و اگر جسم تیزی به آن نخورد خراشیده نمی‌شود.

قدرت ردیابی ایرتگ چقدر است؟

قدرت ردیابی ایرتگ چقدر است؟

راه‌اندازی و آزمون ردیابی اولیه ایرتگ حس خوبی به فرد می‌دهد. اگر ایرتگ را بالای گوشی آیفون یا آیپد خود قرار دهید دستگاه به طور خودکار آن را می‌شناسد. برای آن نام انتخاب می‌کنید و سپس اپلیکیشن Find My آن را پیدا می‌کند.

می‌توانید برای آن صدا تنظیم کنید که نزدیک شدن به ایرتگ را به شما اطلاع دهد. این ردیاب تا حدود ۱۳ متر متصل است و وقتی به حدود ۱۰ متر می رسد یک نشانگر فاصله روی اپلیکیشن نمایان می‌شود. 

اگر آیفون شما مدل ۱۱ یا ۱۲ است، به لطف تکنولوژی ردیابی UWB، این نشانگرِ فاصله با فلشی که جهت را نشان می‌دهد همراه می‌شود. ردیاب تایل هنوز از UWB پشتیبانی نمی‌کند. اگر می‌خواهید در اسمارت تگ سامسونگ از UWB استفاده کنید باید نسخه پیشرفته‌تر +SmartTag را خریداری کنید.

صدای ردیابی ایرتگ به‌طور محسوسی از تایل مدل مات ضعیف‌تر است اما می‌توان صدای آن را از چند متری و حتی مثلا از بین لبه‌های مبل شنید. شاید شنیدن صدای ایرتگ از داخل پاکت و زیر چند لباس سخت‌تر باشد.

تفاوت اصلی بین این دو ردیاب در اتصال مطمئن‌تر بلوتوث اپل نسبت‌ به Tile است. یکی از معدود ایرادهای ایرتگ این است که نمی‌توانید با آن آیفون یا آیپد خود را پیدا کنید. رقبا این قابلیت را ارائه می‌دهند. اگر معمولا گوشی خود را گم می‌کنید، Tile می‌‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

ردیابی ایرتگ چطور کار می‌کند؟

ردیابی ایرتگ چطور کار می‌کند؟

اگر ایرتگ‌ها بیش از ۱۰ متر با گوشی شما فاصله داشته باشند از دیگر آیفون‌ها استفاده می‌کنند تا مکان دقیق خود را به شما اطلاع دهند. اپل مدعی است که ارتباط بین آیفون‌ها رمزگذاری شده و هیچ‌کس (حتی اپل) از مکان یا هویت هیچ ایرتگی اطلاع ندارد.

توجه به محدودیت‌های ایرتگ بسیار مهم است. این دستگاه یک ردیاب GPS واقعی نیست؛ چون باید در محدوده ۱۰ متری یک آیفون باشد تا به شبکه دسترسی پیدا کند. این قابلیت در شهرهای پرجمعیتی که کاربران آیفون زیادی دارد خوب کار می‌کند اما در مناطق روستایی و خلوت خیلی کاربرد ندارد. تایل و سامسونگ هم از شبکه دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

آیا ایرتگ برای ردیابی افراد استفاده می‌شود؟

آیا ایرتگ برای ردیابی افراد استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه ایرتگ بسیار کوچک، ارزان و متصل به یک شبکه جهانی است، ممکن است فکر کنید که افراد می‌توانند آن را در کیف یا خودرو شما جاسازی کنند تا به واسطه آن شما را ردیابی کنند. البته می‌توان از ردیاب‌های دیگر هم برای این منظور استفاده کرد.

مطمئنا وقتی کیف شما دزدیده شده نمی‌خواهید که سارق را با صدای هشدار ردیاب آگاه کنید. به همین دلیل، اگر ایرتگ از صاحبش دور شود، تا سه روز هشدار نمی‌دهد و این بدان معنی است که متاسفانه اگر کسی با ایرتگ شما را ردیابی کند، متوجه این مسئله نخواهید شد.

قابلیت‌های ضد تعقیب اپل کمی پیچیده است. طبق گفته اپل، اگر آیفون شما iOS 14.5 به بالا دارد و ایرتگی که با گوشی شما همگام نشده همراه‌تان است، در پایان روز یا هنگام بازگشت به خانه (که در Apple Maps مشخص کرده‌اید) به شما هشدار داده می‌شود.

درغیراین صورت، اگر ایرتگ از صاحبش دور شود پس از سه روز شروع به بوق زدن می‌کند. آن‌طور که مشخص است، ایرتگ می‌تواند افراد خانواده شما را بدون اینکه متوجه شوند در طول روز و قبل از بازگشت به خانه، ردیابی کند.

چنین کاری با اسمارت‌تگ سامسونگ هم امکان‌پذیر است (مگر اینکه فرد مورد نظر گوشی سامسونگی داشته باشد که دستگاه‌های خارجی را پیدا می‌کند) و تنها دلیلی که تایل قادر به انجام چنین کاری نیست این است که شبکه آن به خوبی کار نمی‌کند.

با ایرتگ گم شده چه کار کنیم؟

با ایرتگ گم شده چه کار کنیم؟

اگر یک ایرتگ را پیدا کردید آن را بالای دستگاه iOS یا گوشی اندرویدی که NFC دارد نگه دارید تا صفحه وبی همراه با شماره سریال و دستورالعمل نحوه غیرفعال کردن آن (جدا کردن باتری) برای شما باز شود.

اگر ایرتگ خود را گم کردید اپلیکیشن Find My را باز کنید و ردیاب را در حالت Lost قرار دهید. هرکسی که آن را پیدا کند و شماره سریال آن را ببیند، شماره تماس و پیامی که نوشته‌اید را خواهد دید.

توجه داشته باشید که نمی‌توان از اپلیکیشن Find My برای اسکن ایرتگ پیدا شده استفاده کرد و باید در صفحه اصلی ایرتگ را به گوشه بالایی آیفون چسباند تا دستگاه اطلاعات ردیاب را دریافت کند.

سوالات متداول

منبع:‌ pcmag

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :