etebarkala snappay
etebarkala snappay

فواید اپل واچ برای من چیست؟

4.3
(37)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
فواید اپل واچ برای من چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که اپل واچ چیست؟ اپل واچ ساعت هوشمندی است که قابلیت‌های ردیابی فعالیت‌های تناسب اندام و سلامت محور را در اختیار کاربران گوشی‌های آیفون قرار می‌دهد. در این مطلب قرار است فواید و برخی معایب این ساعت را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

با وجود اینکه ما در مورد مزایای و معایب کلی اپل واچ صحبت می‌کنیم؛ برخی از موارد ذکر شده به طور اختصاصی در مورد آخرین نسل این ساعت یعنی اپل واچ سری ۶ است. اگر می‌خواهید یک اپل واچ تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا آخر دنبال کنید؛ پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

اپل واچ چیست؟

اپل واچ نوعی از ساعت هوشمند است که به وسیله شرکت اپل تولید شده است و دارای قابلیت‌هایی مانند ردیابی تناسب اندام، قابلیت‌های سلامت محور، ارتباطات بی‌سیم است و با سیستم‌عامل iOS و سایر محصولات و خدمات گوگل ادغام می‌شود.

اولین نسخه از ساعت هوشمند اپل در آوریل ۲۰۱۵ معرفی شد و خیلی سریع، و با فروش ۴.۲ میلیون دستگاه در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۱۵ به پرفروش‌ترین دستگاه پوشیدنی تبدیل شد. اپل تقریبا هر سال در ماه سپتامبر مدل جدیدی از اپل واچ را معرفی می‌کند و جدیدترین نسل ایرپاد با عنوان «ایرپاد نسل سه» در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) معرفی شد.

مزایای اپل واچ

ردیابی فعالیت ورزشی

ردیابی فعالیت ورزشی

یکی از فواید اپل واچ را می‌توان ردیابی ورزش دانست. تقریبا تمام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوندگی، کوه‌نوردی یا یوگا را می‌توان با اپل واچ ردیابی کرد. می‌توانید روی این ساعت اپل میزان فاصله طی شده، زمان صرف شده، ضربان قلب هنگام ورزش، سرعت و کالری سوزانده شده هنگام ورزش را در همان زمانی که در حال فعالیت هستید ببینید.

خود اپل واچ می‌تواند به صورت اتوماتیک نوع ورزشی که انجام می‌دهید را تشخیص دهد. این قابلیت می‌‌تواند یکی از قابلیت‌های مفید اپل واچ باشد. وقتی اپل واچ تشخیص دهد که فعالیت ورزشی خاصی را شروع کرده‌اید، به شما هشدار می‌دهد و می‌پرسد که آیا می‌خواهید ردیابی را شروع کنید یا خیر. می‌توانید با تایید این سوال، فعالیت مورد نظر را انتخاب کنید.

می‌توانید با باز کردن اپلیکیشن Workout روی ساعت و انتخاب فعالیت مورد نظر (دوندگی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و غیره) به صورت دستی این قابلیت را فعال کنید و با کشیدن صفحه به سمت چپ ردیابی را متوقف یا نگه دارید.

پیشگیری حوادث جسمی قبل از وقوع (Proactive)

پیشگیری حوادث جسمی قبل از وقوع (Proactive)

یکی دیگر از فواید اپل واچ ردیابی اطلاعات سلامتی شما است. این ساعت می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و فعالیت‌های بدنی شما را ردیابی کند. علاوه بر این، در صورت مشاهده بی‌نظمی در وضعیت جسمی مانند [tooltip text=”کژآهنگی یا آریتمی قلبی (به انگلیسی: Cardiac arrhythmia) به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب است. ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی-بطنی در بطنها منتشر می‌شود. در نتیجه این نحو هدایت تحریک الکتریکی، ابتدا دهلیز و با فاصله کمی بطن‌ها منقبض می‌شوند. ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه‌است.” position=”top” background=”#222222″ color=”#ffffff” font_size=”13″ text_align=”right” max_width=”300″ radius=”5″ shadow=”yes” behavior=”hover”]آریتمی قلب[/tooltip] به شما هشدار می‌دهد. 

در کنار این فواید اپل واچ، اپل واچ سری ۴، اپل واچ سری ۵ و اپل واچ سری ۶ قابلیت Fall Detection یا هشدار سقوط دارند. این سه سری از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای تشخیص زمین خوردن شما استفاده می‌کنند. وقتی چنین حادثه‌ای رخ دهد، هشدار سقوط روی ساعت نمایش داده می‌شود. در چنین موقعیتی می‌توانید با اورژانس تماس بگیرید یا هشدار را رد کنید. 

ساعت اپل اگر پس از ۶۰ ثانیه جوابی از شما دریافت نکند، به طور خودکار تماس اضطراری می‌گیرد و مخاطبان اضطراری را مطلع می‌کند تا به موقعیت شما بیایند. مدتی پیش خبر سقوط یک کوه‌نورد از طریق اپل واچ به اطلاع بستگانش رسید و او را از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

از دیگر فواید اپل واچ می‌توان به سنسورهای پیشرفته اکسیژن خون و برنامه ECG (نوار قلب) در اپل واچ سری ۶ اشاره کرد. این سنسورها به همراه حسگر ضربان قلب، تاکنون به حفظ جان افراد زیادی کمک کرده‌اند.

طراحی زیبا

طراحی زیبا اپل واچ

طراحی زیبا همیشه یکی از فواید محصولات اپل است و اپل واچ هم از این قاعده مستثنی نیست. این ساعت هوشمند با حاشیه‌های منحنی‌دار و بندهای قابل تعویض ظاهری اسپرت و زیبا دارد. نمایشگر اپل واچ کیفیت بهتری نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند دارد و تاج دیجیتالی (دکمه چرخنده کنار ساعت) به شما این امکان را می‌دهد تا بین منوهای جابجا شوید و بدون لمس صفحه آن را بزرگ کنید.

نمایشگر بزرگ

نمایشگر بزرگ اپل واچ

اپل ابعاد نمایشگر اپل واچ سری ۴ را نسبت به سری ۳ بیش از ۳۰ درصد افزایش داد و همین اندازه در دو نسخه جدید نیز اعمال کرد. هر دو سری ۴ و ۵ در دو سایز ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری در دسترس هستند. قاب ساعت نسبت به نسل‌های گذشته بزرگ‌تر شده است؛ چون سه نسخه اول در اندازه‌های ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری قابل تهیه هستند. حاشیه‌ها در سری‌های جدید کمتر شده و حس بهتری به کاربر می‌دهد.

با نمایشگر بزرگ‌تر می‌توان محتوای بیشتری را دید. با وجود اینکه نمایشگر بزرگ شده اما ساعت سنگین‌تر نشده است؛ چون از سری ۴ به بعد دستگاه باریک‌تر شده است. همین مسئله را می‌توان یکی از فواید اپل واچ دانست.

قابلیت دریافت و برقراری تماس

قابلیت دریافت و برقراری تماس در اپل واچ

یکی از فواید اصلی اکثر ساعت‌های هوشمند گران‌قیمت قابلیت دریافت و برقراری تماس است و اپل واچ از این قابلیت بهره می‌برد. وقتی ساعت به گوشی موبایل آیفون وصل شد می‌توانید با استفاده از بلندگوی داخلی دستگاه به تماس‌ها پاسخ داده یا با دیگران تماس بگیرید.

اگرچه این قابلیت وقتی گوشی همراه‌تان باشد خیلی کاربردی نیست اما می‌توان آن را یکی از فواید اپل واچ دانست. همچنین نباید از اپل‌واچ انتظار صدای شفاف و رسا داشته باشید.

مقاومت در برابر آب

مقاومت اپل واچ در برابر آب

مقاومت در برابر آب را می‌توان از فواید اصلی اپل واچ دانست. البته در نسل‌های مختلف مقدار مقاومت ساعت در برابر آب متفاوت است؛ مثلا اپل واچ سری ۱ ضد آب است اما پیشنهاد می‌کنیم که این نسل از اپل واچ را زیر آب نبرید.

از سری ۲ تا ۶ اپل واچ ها تا عمق ۵۰ آب در برابر آب مقاومت دارند و می‌توانید آن‌ها را هنگام شنا یا زیر دوش و فعالیت‌های این چنینی روی دست خود ببندید. البته نمی‌توان آن‌ها را هنگام شیرجه در آب، غواصی یا اسکی روی آب استفاده کرد و بهتر است در معرض آب پرفشار قرار نگیرند.

اتصال به اینترنت همراه

اتصال اپل واچ به اینترنت همراه

دیگر فواید اپل واچ را می‌توان قابلیت اتصال به اینترنت همراه دانست. می‌توانید با ساعت خود به راحتی از پیام رسان‌ها استفاده کنید. آنلاین موزیک گوش کنید و بدون اینکه اپل واچ به گوشی باشد، با دیگران صحبت کنید.

معایب اپل واچ

قیمت بالای ساعت هوشمند اپل

قیمت بالای ساعت هوشمند اپل

اپل واچ در کنار فواید زیادی که دارد، معایبی نیز دارد و همانطور که حتما تا الان حدس زدید، یک ساعت هوشمند با چنین فوایدی حتما قیمت بالایی نسبت به بیشتر ساعت‌های هوشمند بازار دارد.

اپل واچ مانند آیفون، محصولی پرچمدار محسوب می‌شود؛ البته اپل به تازگی ساعت اپل واچ SE را با قیمت و قابلیت‌های کمتری نسبت به اپل واچ سری ۶ معرفی کرده که باز هم از بیشتر ساعت‌های هوشمند هم‌رده خود گران‌تر است.

شما در هنگام خرید اپل واچ، علاوه بر ساعت، بابت برند آن هم پول پرداخت می‌کنید. از طرف دیگر به نوعی می‌توان همین قیمت بالا را جزو فواید اپل واچ هم دانست؛ چون طبق مثل معروف «هرچقدر پول بدهی همانقدر آش می‌خوری» با خرید اپل واچ حتما کیفیت بالا و قابلیت‌های فراوانی دارید.

عمر باتری

عمر باتری

عمر باتری یکی موارد اصلی گجت‌ها است و به نوعی عمر باتری بالا از فواید آن‌ها محسوب می‌شود و در اپل واچ عمر باتری تا حدودی کم است. این گجت تا ۱۸ ساعت عمر باتری دارد و حتی اگر یک روز کامل هم عمر کند باز هم از ساعت‌های هوشمند دیگری مثل سامسونگ، گارمین و فیت‌بیت عمر کمتری دارد. وقتی حرف از عمر باتری می‌شود این ساعت‌ها اپل واچ را شرمنده می‌کنند.

وصل نشدن به دیگر سیستم‌عامل‌ها

وصل نشدن به دیگر سیستم‌عامل‌ها

 

همانطور که در مقاله «گوشی من به چه وسایل الکترونیکی متصل می‌شود؟» گفتیم، اپل واچ فقط به آیفون متصل می‌شود و برای استفاده از تمام فواید آن باید حتما از طریق اپلیکیشن Watch گوشی، آی‌کلاود و اتصال اینترنت را فعال کنید. با اینکه این ساعت از بلوتوث برای اتصال به گوشی استفاده می‌کند اما به گونه‌ای طراحی شده تا به طور اختصاصی فقط با آیفون کار کند.

ما در این مطلب سعی کردیم با نگاهی بی‌طرفانه به اپل واچ نگاه کنیم و تمام فواید و معایب مهم این ساعت را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه قیمت بالای یک اپل واچ (حتی اپل واچ SE) برای شما مشکل‌ساز نیست و فقط از گوشی آیفون استفاده می‌کنید و هر روز ساعت خود را شارژ می‌کنید، حتما پیشنهاد می‌کنیم که این ساعت فوق‌العاده را بخرید و از فواید و قابلیت‌های بسیار آن لذت ببرید.

برای دانستن اینکه ساعت هوشمند نیازهای شما را برطرف می‌کند یا نه پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟» را مطالعه کنید و برای آشنایی بیشتر با بهترین ساعت‌های هوشمند بازار ایران، سری به مطلب «بررسی ۷ ساعت هوشمند برتر بازار ایران (۲۰۲۰ -۲۰۲۱)» بزنید.

در آخر خوشحال می‌شویم نظرات خود را در مورد اپل واچ با ما در میان بگذارید و اگر فکر می‌کنید قابلیت دیگری وجود دارد که می‌توان آن را به فواید اپل واچ اضافه کرد به ما بگویید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 37

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

راحل خوبی گفت:

کارایی اپل واچ

شکیبا گیلانی گفت:

سلام
به مطلب مراجعه نمایید

امیر علی شریفپور گفت:

اپل واچ بدرد میخورد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به مطلب مراجعه نمایید. ما در این مطلب فواید اپل واچ را ذکر کرده‌ایم

مخمد گفت:

با سلام واچ se دارم میخواستم ببینم وقتی پیام رو از رو گوشی پاک میکنم تنظیماتی داره که پیام از روی واچ هم پاک بشه به صورت خودکار؟

مریم حسینی گفت:

ببخشید ساعت اپل واچ برای دختر ۱۶ ساله مناسبه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
سری SE اپل واچ ها برای دانش آموزان کاملا مناسب است

حانیه گفت:

قابلیت های اپل واچ چیه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
هر مدل از ساعت‌های هوشمند اپل، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختص خود را دارند. برای آنکه با ویژگی های این اسمارت واچ آشنا شوید باید هر مدل را جداگانه در بخش سرچ مجله اعتبارکالا بررسی کنید.

دانیال گفت:

ایا اپل واچ الارم هم دارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله زنگ هشدار دارد

میثم گفت:

سلام
اگر وای فای و‌بلوتوث اپل واچ و گوشی ایفون خاموش باشد تماس ها و پیام‌ها نشان داده نمیشود؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر. هنگامی که اتصال بین این دو دستگاه برقرار نباشد، اطلاعات گوشی روی ساعت نمایش داده نمی‌شود

سجاد منصوری گفت:

سیم کارت هم میخوره ?
گوشیم آیفون نیست میتونم ساعت شو بخرم?

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام روزتون بخیر.
بله سیم کارت هم میخورن. شما میتونید اپل واچ رو به گوشی اندرویدی هم وصل کنید اما برای اینی کاگر باید ابتدا به یک گوشی آیفون 6S به بعد دسترسی داشته باشید. بعدش به کمک اون میتونید اپل واچ خودتون رو به گوشی اندرویدی متصل کنید. اما اگر اپل واچ رو به گوشی اندرویدی متصل کنید، از یک سری قابلیت‌ها که زمان متصل کردن گوشی آیفون به اپل واچ خواهید داشت، محروم خواهید بود.

محتبي خاكپور گفت:

سلام ايا بلوتوث اپل واچ به موبايل هاي سامسونگ متصل ميشود

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اپل واچ ها به سیستم‌عامل اندروید متصل نمی‌شوند

Belal Qasemi گفت:

بلی اپل واچ چگونه می‌تواند مارا نجات بدهد

کيوان گفت:

اپل واچ ارزشه خريدن داره ؟؟؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
صد در صد ارزش خرید دارد