etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی پوکو X4 پرو با‌ گوشی ردمی K40 گیمینگ

3.8
(4)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه گوشی پوکو X4 پرو با‌ گوشی ردمی K40 گیمینگ

گوشی‌های میان‌رده این روزها طرفداران زیادی دارد. چرا که علاوه‌بر قیمت مناسب، عملکرد مناسبی را نیز ارائه می‌دهد. یکی از برندهایی که در زمینه تولید گوشی‌های میان‌رده بسیار موفق عمل کرده، شیائومی است که گوشی های میان رده خود را با نام‌های پوکو و ردمی روانه بازار کرده است. در این مطلب قصد داریم دو گوشی میان‌رده پوکو X4 و ردمی K40 گیمینگ را با یکدیگر مقایسه کرده تا با توجه به تفاوت‌ها و نقاط اشتراکی که این دو گوشی دارند، بتوانید یک انتخاب درست در هنگام خرید داشته باشید. برای مطالعه این مقایسه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جدول مشخصات پوکو X4 پرو و ردمی K40 گیمینگ

مشخصات فنیپوکو X4 پروردمی K40 گیمینگ
بدنه۱۶۴.۲ در ۷۶.۱ در ۸.۱ میلی‌متروزن ۱۰۵ گرمپنل پشتی و جلویی از جنس شیشه و فریم از جنس پلاستیکگواهی IP53۱۶۱.۹ در ۷۶.۹ در ۸.۳میلی‌متروزن ۲۰۵ گرمجلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)
نمایشگرنمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولدنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزروشنایی ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ نیتوضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلشیشه محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولدنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزروشنایی ۵۰۰ نیتوضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلشیشه محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵
پردازندهSnapdragon 695 5GDimensity 1200 5G
دوربیندوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 1/1.52 اینچ سایز سنسور، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.9)۸ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش ۱۱۸ درجه، f/2.2)۲ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)۶۴ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، 1/2.0 اینچ سایز سنسور، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7)۸ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش ۱۲۰ درجه، f/2.2)۲ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)
رم و حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم
باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتشارژ سریع ۶۷ وات (۷۰ درصد در ۲۰ دقیقه، ۱۰۰ درصد در ۴۱ دقیقه)پشتیبانی از Power Delivery 3.0پشتیبانی از +Quick Charge 3باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۶۵ میلی‌آمپر ساعتشارژ سریع 67 وات، 100 درصد در 42 دقیقهPower Delivery 3.0Quick Charge 3 پلاس
حسگرهاحسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نماحسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج، حسگر طیف رنگ

مقایسه طراحی پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

قاب پشتی بدنه پوکو X4 پرو منحصر به فرد است و طراحی بسیار زیبایی دارد. از سویی دیگر هنگامی که پسوند Gaming به دنبال اسم یک گوشی قرار بگیرد، این ذهنیت پیش می‌آید که قرار است با طراحی خاص و گیمینگ رو به رو شویم که  Redmi K40 Gaming نیز از این قانون پیروی کرده و البته باید گفت که شیائومی از ترکیب طراحی گیمینگ و طراحی معمولی برای K40 ‌استفاده کرده است که نتیجه آن یک طراحی جذاب و خیره کننده شده است.

از نظر متریال به کار رفته در این دو گوشی میان رده شیائومی باید گفت که پوکو X4 Pro ‌از شیشه برای پنل جلویی و پنل پشتی و فریم آن استفاده کرده است، همچنین ردمی K40 از شیشه برای پنل‌های پشتی و جلویی و فریم آلومینیومی استفاده کرده است.

حدود ۸۶ درصد پنل جلویی پوکو X4 را نمایشگر آن به خود اختصاص داده که دوربین سلفی در یک پانچ هول کوچک در قسمت بالا قرار گرفته است. اسپیکر مکالمه نیز نسبتا درشت در بله بالایی این گوشی قرار دارد. حاشیه‌های پوکو X4 به نسبت بوده و فقط حاشیه از سمت پایین کمی زیاد است. در گوشی شیائومی ردمی K40‌  اسپیکر مکالمه بسیار جمع و جور بوده و بالای پنل جلویی قرار دارد و زیر این اسپیکر دوربین سلفی درون  پانچ هول قرار گرفته است.

پنل دوربین‌های پوکو X4 بیرون زدگی معقولی دارد و و کل پهنای قاب پشتی را گرفته است. از سویی دیگر در طراحی فریم دوربین‌های ردمی K40‌، از LED ها که هنگام باز کردن گوشی روشن می‌شود استفاده شده و شما می‌توانید رنگ و استیل این LED را تنظیم کنید.

پوکو X4  پرو با وزن 205 گرم دارای گواهی مقاومت در برابر آب IP53 بوده که در برابر پاشش آب و گرد و غبار مقاوم است؛ گوشی ردمی K40‌ نیز با وزنی برابر با X4 و حدود ۲۰۵ گرم موفق شده گواهی IP53 را دریافت کند.

مقایسه نمایشگر پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

نمایشگر ۶.۶۷ اینچی پوکو X4 پرو  از نوع امولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بوده که البته از HDR10 و HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند. اما با توجه به نرخ تاچ سمپلینگ ۳۲۰ که ارائه می‌کند باعث شده تا در هنگام کار با گوشی، بسیار سریع عمل کند. نمایشگر پوکو ایکس 4 پرو روشنایی خوبی داشته و از وضوح تصویر ۱۰۸۰ پشتیبانی می‌کند.

از سویی دیگر شیائومی برای Redmi K40 Gaming به نمایشگر امولد ۶.۶۷ اینچی مجهز شده و از وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل برخوردار است. همچنین دارای نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی بوده و از قابلیت پخش تصویر HDR10+ پشتیبانی می‌کند. در نهایت نمایشگر ردمی K40 گیمینگ قابلیت پخش و آنالیز یک میلیارد رنگ را دارد.

در گوشی پوکو X4 پرو بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز فقط میتوانید نرخ نوسازی را تغییر دهید و خبری از صفحه نمایش Adaptive نیست. روشنایی نمایشگر ردمی K40 گیمینگ عالی بوده و زیر نور مستقیم تصاویر را واضح نشان می‌دهد. در نهایت Redmi K40 Gaming یکی از بهترین نمایشگرها را در این بازه قیمتی دارد.

مقایسه باتری پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

باتری پوکو ایکس ۴ پرو، ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت داشته و عملکرد شارژدهی آن مناسب است و با یکساعت بازی کردن Call Of Duty  حدود ۱۵ درصد از شارژ گوشی کاسته می‌شود. باتری این گوشی در استفاده معمولی نیز به مدت یک روز دوام می‌آورد. از سویی دیگر شیائومی از باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۶۵ میلی‌آمپر ساعت برای گوشی ردمی K40 گیمینگ استفاده کرده است. این باتری در استفاده های معمولی می‌تواند تا یک روز و نیم دوام بیاورد. به طور دقیق تقریبا ۱۰ درصد از شارژ این گوشی این باتری در مدت ۴۰ دقیقه بازی کالاف دیوتی موبایل کاسته می‌شود.

گوشی پوکو X4 با یک آداپتور ۶۷ واتی عرضه می‌شود که شارژ باتری را ظرف مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه از صفر به ۱۰۰ در صد می‌رساند. شیائومی گوشی هوشمند  Redmi K40 Gaming را به شارژ سریع ۶۷ واتی مجهز کرده که سرعت شارژ خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تقریبا ۵۰ دقیقه زمان لازم است تا گوشی به صورت کامل از صفر تا صد شارژ شود. با توجه به اینکه این گوشی از  Quick Charge 3+  پشتیبانی می‌کند، با ۳۰ دقیقه شارژ، تقریبا ۷۵ درصد از ظرفیت باتری پر میشود.

مقایسه دوربین پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

نقطه قوت گوشی پوکو ایکس 4 پرو، بخش دوربین آن است. سنسور اصلی این گوشی ۱۰۸ مگاپیکسلی بوده و کیفیت عکس‌هایی که با دوربین اصلی Poco X4 Pro گرفته می‌شود، از نظر شارپنس، جزئیات، روشنایی، وایت بالانس و داینامیک بسیار عالی است. عملکرد سنسور اولترا واید نیز بسیار  خوب است اما سنسور ماکرو تعریف چندانی ندارد.  این گوشی عکس‌های پرتره بسیار خوبی ثبت می‌کند و در مجموع دوربین این گوشی میان رده شیائومی با توجه به قیمتی که دارد بسیار خوب است.

از سویی دیگر لازم است بدانید گوشی های گیمینگ تمرکز زیادی در بخش دوربین ندارند. شیائومی برای ردمی K40 گیمینگ از سه سنسور استفاده کرده که سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، سنسور اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی مجموعه دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهند. عکس‌های ثبت شده با سنسور اصلی کیفیت قابل قبولی دارند البته روشنایی تصاویر زیاد خوب نبوده و اکثرا عکس‌ها تاریک ثبت می‌شوند. در سایر سنسورها نیز وضع به همین روال است و در نهایت دوربین آن در مقایسه با پوکو ایکس 4 پرو عملکرد ضعیفی دارد.

در بخش فیلمبرداری پوکو x4 پرو از فیلمبرداری ۳۰ فریم بر ثانیه ۱۰۸۰ پشتیبانی می‌کند. در مجموع دوربین دارای کیفیت خوب، استبلایزر و لرزش گیر مناسب بوده و همین مشخصات سبب شده فیلمبرداری عالی داشته باشد ولی خبری از 4k  و ۶۰ فریم بر ثانیه نیست.

مقایسه عملکرد و سخت‌افزار پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

گوشی پوکو X4 به پردازنده یه اسنپدراگون 695 5G  مجهز شده که با توجه به اینکه هنوز 5G وارد ایران نشده، چندان کاربردی برای ما ندارد. عملکرد اسنپدراگون 695 تنها برای وب‌گردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مناسب بوده و برای یک گیمر اصلا مناسب نیست.در حقیقت تمرکز گوشی ایکس ۴ پرو روی دوربین بوده و بازی مد نظر آن نیست.

از سویی دیگر شیائومی در گوشی Redmi K40 Gaming  از پردازنده مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ 5G که یکی از پرچمداران مدیاتک به حساب می‌آید استفاده کرده است. عملکرد پردازشی این گوشی کاملا بی‌نقص بوده و برای گیمرها یک انتخاب ایده‌آل است. البته پردازنده‌های مدیاتک پایداری عملکرد اسنپدراگون‌ها را ندارند و باید دید این پردازنده در طولانی مدت قادر است چنین عملکرد خوبی را از خود نشان دهد یا خیر.

این گوشی در مدل‌های ۶ گیگابایت حافظه رم به همراه ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت حافظه رم به همراه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رسد. گوشی ردمی K40 گیمینگ نیز در دو نسخه ۱۲۸ گیگابایتی با حافظه رم ۶ و ۸ و 12 گیگابایتی و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با حافظه رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه شده است.

مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربردی پوکو X4 پرو با‌ ردمی K40 گیمینگ

شیائومی از اندروید ۱۱ به عنوان سیستم عامل ردمی K40 گیمینگ استفاده کرده و این سیستم عامل را با رابط کاربری اختصاصی MIUI 12.5  بهینه سازی کرده است. این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی سازی زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که تجربه کاربری را خیلی لذت بخش می‌کند. 

رابط کاربری پوکو ایکس 4 پرو، MIUI 13  روی اندروید ۱۱ بوده که همان کارهایی که روی MIUI 12.5 یعنی قابلیت‌های شخصی سازی فوق العاده و امکانات گوناگون و Always On Display اجرا می‌شود را روی این گوشی نیز پیاده کرده است. که بنابراین فرقی با ردمی K40 گیمینگ ندارد.

سخن پایانی

با توجه به مقایسه صورت گرفته، هر دو گوشی از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. گوشی پوکو ایکس 4 پرو برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که علاقه‌مند به عکاسی و ثبت تصاویر با کیفیت هستند و گوشی ردمی K40 گیمینگ همانطور که از نامش پیداست، برای گیمرها مناسب است. اکنون با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از این دو گوشی را خریداری نمایید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

Hossein گفت:

حالا با مقایسه ی شما ها کدوم گوشی بهتره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر به دنبال یک گوشی دوربین هستید، پوکو X4 را پیشنهاد می‌کنیم و اگر به دنبال یک گوشی گیمینگ هستید پوکو K40 را پیشنهاد می‌کنیم