etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

گوشی‌های اقتصادی شیائومی از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار است. چرا که این گوشی‌ها علیرغم قیمت مناسبی که دارند، از عملکرد بالایی برخوردار هستند. گوشی پوکو X3 GT و پوکو X4 GT از جمله گوشی‌های هوشمند اقتصادی هستند که عملکرد چشمگیری دارند. در این مطلب این دو گوشی پوکو شیائومی را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم کدام یک از ارزش خرید بالاتری برخوردار است. برای آشنایی با ویژگی‌های این دو گوشی اقتصادی، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جدول مشخصات گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

پوکو X4 GTپوکو X3 GT 
۱۶۳.۶ در ۷۴.۳ در ۸.۹ میلی‌متروزن ۲۰۰ گرم۱۶۳.۳ در ۷۵.۹ در ۸.۹ میلی‌متر/ وزن ۱۹۳ گرمبدنه
نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD/ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰/ نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزنمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD/ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰/ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزنمایشگر
MediaTek Dimensity 8100MediaTek MT6891Z Dimensity 1100پردازنده
۸ گیگابایت رم/ ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی۸ گیگابایت رم/ ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلیرم و حافظه داخلی
دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل/ اولتراواید ۸ مگاپیکسل/ ماکرو ۲ مگاپیکسل/ سلفی ۱۶ مگاپیکسلدوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل/ اولتراواید ۸ مگاپیکسل/ ماکرو ۲ مگاپیکسل/ سلفی ۱۶ مگاپیکسلدوربین‌ها
۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتباتری
اندروید ۱۲/  MIUI 13اندروید ۱۱/ MIUI 12.5انروید
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot        Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspotاتصالات

مقایسه طراحی و ویژگی‌های گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

از نظر ظاهری، پوکو X3 GT گران‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد. همانطور که معلوم است، بدنه گوشی پلاستیکی است اما پرداخت لبه‌دار و شیب ملایم از رنگ تیره در پایین تا رنگ تیره‌تر در بالا، ظاهر و احساس خوبی به کاربر می‌دهد.

پوکو X3 GT ممکن است گوشی ارزان قیمتی باشد، اما ویژگی‌های ظاهری دارد که (حداقل تا همین اواخر) در گوشی‌های پرچمدار در دسترس بود. به عنوان مثال، محافظ نمایشگر گوریلا گلس ویکتوس و محافظ از پیش نصب شده روی نمایشگر که آن را مقاوم‌تر می‌کند.

این گوشی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و مقاومت در برابر آب آن با IP53 رتبه‌بندی شده است؛ بنابراین، پوکو X3 GT فقط در برابر پاشش آب و گرد و غبار مقاوم است. به علاوه، جک هدفون نیز از این گوشی حذف شده که امروزه به ترندی بین گوشی‌های گران قیمت‌تر تبدیل شده است.

یکی از مشکلاتی که در X3 GT هم دیده می‌شود، اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در دکمه پاور است. در این گوشی هم مانند X3 NFC حسگر اثر انگشت معمولا به خوبی تشخیص داده نمی‌شود و فعال کردن سنسور با برداشتن گوشی از کناره‌ها نیز بسیار آسان است.

گوشی هوشمند Poco F4 5G نیز طراحی جذابی دارد. پنل پشتی مانند گوشی‌های پرچمدار طراحی شده، اما از نظر کیفیت ساخت با وجود وزن سنگین ۲۰۰ گرمی و ضخامت ۸.۹ میلی متری، به خوبی X3 نیست. در قسمت جلویی از محافظ Corning Gorilla Glass 5 استفاده شده است، اما هر دو قاب پشتی و قاب گوشی از پلاستیک ساخته شده اند. حسگر اثر انگشت نیز چندان حساس و با کیفیت کار نمی‌کند.

بجز موارد بالا Poco X4 GT از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دارد که برای علاقه‌مندان به بازی که تمایل به استفاده از هدفون‌های سیمی دارند مفید است. یکی دیگر از لوازم اصلی هر دستگاه ارزان قیمت پوکو، بلستر IR است که به گوشی هوشمند نیز راه پیدا می‌کند. اما متأسفانه، برخلاف Poco F4 5G، هیچ گونه امتیاز IP در گوشی هوشمند وجود ندارد.

برنده: پوکو X3 GT

 مقایسه نمایشگر گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

بخش دیگری که X3 GT ماهیت اقتصادی خود را افشا می‌کند، نمایشگر است. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نمونه‌برداری ۲۴۰ هرتز گوشی شما را تحت تاثیر قرار ندهد؛ چرا که نمایشگر گوشی در حد یک دستگاه اقتصادی است. رنگ‌ها و کنتراست خوب است اما باید بدانید که با نمایشگر LCD طرف هستید. البته به مرور زمان به نمایشگر گوشی عادت می‌کنید؛ ولی اگر از گوشی OLED استفاده کرده باشید و پس از آن به سراغ X3 GT بیایید، این مسئله کاملا شما را اذیت خواهد کرد.

البته همین نمایشگر LCD به اندازه کافی روشن است و روشنایی آن هم در فضای باز افزایش می‌یابد؛ بنابراین همچنان در شرایط آ‌فتابی قابل مشاهده است. سنسورهای نور هم به خوبی کار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که روشنایی صفحه مانند برخی گوشی‌ها به سرعت تغییر کند. وضوح تصویر هم ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل است جای حرفی هیچ باقی نمی‌گذارد و کیفیت خوبی هم دارد.

گوشی هوشمند Poco X4 GT دارای یک نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰ بوده که نرخ نوسازی آن ۱۴۴ هرتز است. علاوه بر عملکرد فوق العاده آن، از Dolby Vision و HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. با این حال، رنگ‌های روی پنل به اندازه یک صفحه نمایش AMOLED معمولی زنده نیستند. علاوه بر این، هنگام مشاهده پانل در زاویه و همچنین روشنایی عمومی کمتر، اغلب متوجه تغییر رنگ خواهید شد. از آنجایی که صفحه نمایش تنها می تواند تا ۶۵۰ نیت را افزایش دهد، قابلیت استفاده در فضای باز دشوار است. با این حال، در داخل خانه، می توانید از نمایشگر صاف کره ای بهره کامل ببرید.

برخی ممکن است بگویند که ۱۲۰ هرتز برای عملکرد روان بیش از اندازه کافی است، با این حال نرمی اضافی پانل ۱۴۴ هرتز واقعاً تفاوت را ایجاد می کند.

برنده: پوکو X4 GT

مقایسه مشخصات و عملکرد گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

پوکو X3 GT عملکردی فراتر از قیمتش ارائه می‌دهد. پردازنده دایمنسیتی 1100 5G پردازنده‌ای قدرتمند است که باعث می‌شود این نماینده پوکو مانند یک پرچمدار عمل کند.

گشت در رابط کاربری MIUI 12 بسیار روان است؛ اپلیکیشن‌ها خیلی سریع باز می‌شوند و عملکرد بازی هم عالی است. پوکو X3 GT  در نتایج تئوری بنچمارک از سامسونگ گلکسی S20 سال گذشته سریع‌تر است و توانست در تست گیگ‌بنچ، از وان‌پلاس نورد ۲ با پردازنده دایمنسیتی ۱۲۰۰ پیشی بگیرد.

مشکل این است که دستگاه از MicroSD پشتیبانی نمی‌کند؛ حتی اگر فقط یک سیم‌کارت داخل گوشی باشد. بنابراین، بسیاری از خریداران به جای خرید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی، به سراغ مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن می‌روند. گفتنی است که حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 است که پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

اما گوشی Poco X4 GT  به پردازنده پرچمدار ۵ نانومتری MediaTek Dimensity 8100 با کلاک 2.85 گیگاهرتز مجهز بوده که به مراتب عملکرد قوی‌تری نسبت به پوگو X3‌ ارائه می‌دهد. این پردازنده در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم مانند یک پرچمدار عمل می‌کند. با توجه به اینکه پوکو X4 GT سعی می‌کند نرخ نو‌سازی ۱۴۴ هرتز را ارائه دهد، این تجربه گاهی اوقات دچار لگ می‌شود.

این گوشی قادر است بازی‌هایی مانند Apex Legends یا Call of Duty: Mobile، Poco X4 GT را بدون کوچکترین تاخیری اجرا کند. از ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند می‌توان به این نکته اشاره کرد که در یک جلسه بازی ​​بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، Poco X4 G به هیچ عنوان داغ نمی‌شود.

برنده: پوکو X4 GT

مقایسه دوربین‌های گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

دوربین‌های عقب ۶۴ مگاپیکسلی پوکو X3 GT  می‌تواند تصاویر و ویدئوهای فوق‌العاده‌ای ثبت کند؛ اما در همه موقعیت‌ها چنین اتفاقی نخواهد افتاد. دوربین به طور پیش‌فرض یک سوم این پیکسل‌ها را دور می‌اندازد و عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند.

دوربین اصلی پشت فقط در نور مناسب می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و در نتیجه عکس‌ها تار می‌شوند. یکی از حالت‌های اضافی دوربین، حالت شب است؛ اما تفاوت بسیار کمی در مقایسه استفاده از حالت استاندارد در عکس‌ها ایجاد می‌کند و جزئیات کمی به تصویر کشیده می‌شوند.

همچنین دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی استفاده محدودی دارد و وضوح پایین آن به این معنی است که عکس‌ها عالی نیستند. دوربین اولتراواید باید کاربرد بهتری داشته باشد و به شما اجازه می‌دهد تا از افراد بیشتری در یک کادر عکس بگیرید یا بتوانید مناظر بیشتری را در عکس خود داشته باشید؛ اما در این گوشی، مانند پوکو X3 Pro، عکس‌های اولتراواید سافت و فاقد جزئیات هستند و این موارد در نور کم بدتر از این هم می‌شود.

هر دو دوربین سلفی و عقب حالت پرتره دارند و در دوربین سلفی، ویژگی افزودن زیبایی هم دریافت می‌کند. در عکس‌های پرتره می‌توانید میزان تاری پس‌زمینه را تنظیم کنید.

دوربین Poco X4 GT نیز ۶۴ مگاپیکسلی بوده و همچنین دارای سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی است. تصاویری که این دوربین ثبت می‌کند در اغلب موارد با کیفیت قابل قبولی بوده ولی در برخی موارد از اشباع رنگ بالایی برخوردار است.

با توجه به عدم وجود لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، تصاویر درحال حرکت چندان با کیفیت ضبط نمی‌شود. با این حال، به نظر می رسد دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی نتایج خوبی را به خصوص در شرایط نوری خوب ارائه می‌دهد.

برنده: پوکو X4 GT

مقایسه باتری و سرعت شارژ گوشی هوشمند پوکو X3 GT با پوکو X4 GT

یکی از نقاط قوت پوکو X3 GT، باتری آ‌ن است. باتری این گوشی با استفاده معمولی، بدون صرف زمان زیاد برای بازی، تقریبا دو روز دوام می‌آورد!

اگر باتری شما تمام شود و زمان زیادی برای شارژ آن نداشته باشید، شارژر ۷۶ واتی درون جعبه می‌تواند ۹۰ درصد باتری شارژ کند و تنها در ۴۰ دقیقه، شارژ باتری از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رسد. دیدن این اعداد واقعا همه را به هیجان می‌اندازد.

همانطور که در بالا هم گفتیم، یکی از معایب این گوشی نبود شارژ بی‌سیم است که برای اکثر مردم اهمیت آنچنانی ندارد؛ ولی به هر حال در بررسی گوشی باید به آن پرداخته شود.

گوشی Poco X4 GT مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده که عمر باتری باورنکردنی دارد. حتی زمانی که استفاده از گوشی هوشمند را به حداکثر برسانید، باتری به راحتی تا دو روز دوام می‌آورد که به معنای تقریباً ۱۰ تا ۱۲ ساعت استفاده از صفحه نمایش با 5G و WiFi فعال است.

به طور معمول، هنگام بازی، یک گوشی هوشمند بیشترین استفاده را از باتری می‌برد. با این حال، حتی پس از جلسات طولانی بازی، Poco X4 GT توانست سطح خوبی از باتری خود را حفظ کند. در واقع اگر قصد بازی در حال حرکت را دارید، نیازی به حمل پاوربانک نخواهید داشت.

هنگامی که شارژ باتری تمام شود، به لطف شارژر ۶۷ واتی موجود می‌توان آن را به راحتی شارژ کرد که تنها در ظرف مدت ۵۰ دقیقه، شارژ باتری شما را از صفر به ۱۰۰ درصد شارژ می‌رساند.

برنده: پوکو X4 GT

سخن پایانی

با توجه به تاریخ معرفی گوشی هوشمند Poco X4 Gt در ژانویه ۲۰۲۲ طبیعی است که ویژگی‌های بهبود یافته تری نسبت به Poco X3 GT‌ داشته باشد و از سخت‌افزار بهتری برخوردار باشد. چرا که شیائومی در هر نسخه جدید از گوشی‌های هوشمند خود سعی دارد عملکرد آن‌را نسبت به نسل قبلی بهبود ببخشد تا ارزش خرید را بالا ببرد. پوکو X4 علیرغم اینکه یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود، عملکردی مشابه یک گوشی میان‌رده یا حتی زیر پرچمدار را ارائه می‌دهد بنابراین خرید آن یک خرید اقتصادی و ایده‌آل است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

s گفت:

سلام ببخشید آیا گوشی پوکو ایکس تری جی تی می یو آی 14 رو دریافت
میکنه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله، در لیست به روز رسانی ها قرار دارد