etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی هوشمند شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو

5
(5)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی هوشمند شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو

از سه سال پیش، شیائومی اقدام به تولید و عرضه گوشی‌های پرچمدار خود کرد و به تازگی نیز گوشی جدید پرچمدار خود را با نام شیائومی ۱۳ معرفی کرده است. شیائومی ۱۳ پرو گوشی قدرتمندی است که بسیاری از طرفداران گوشی‌های پرچمدار منتظر آن بودند چرا که به پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز شده، پردازنده‌ای که بسیاری از مشکلات شیائومی ۱۲ پرو را برطرف کرده است. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم به بررسی و مقایسه همه جانبه این دو گوشی پرچمدار شیائومی بپردازیم تا ببینیم شیائومی ۱۳ پرو چه مزایایی نسبت به شیائومی ۱۲ پرو دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول مشخصات فنی شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو

مشخصات فنیشیائومی ۱۳ پروشیائومی ۱۲ پرو
ابعاد بدنه۱۶۲.۹ در ۷۴.۶ در ۸.۴ یا ۸.۷ میلی‌متر۱۶۳.۶ در ۷۴.۶ در ۸.۲ میلی‌متر
وزن۲۱۰ گرم۲۰۵ گرم
نمایشگرنمایشگر ۶.۷۳ اینچی LTPO AMOLEDنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزوضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسلحداکثر روشنایی ۱۲۰۰ الی ۱۹۰۰ نیتنمایشگر ۶.۷۳ اینچی LTPO AMOLEDنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزوضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسلحداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت
پردازنده اصلیکوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲فرایند ساخت ۴ نانومتریتعداد هسته پردازنده ۸ هستهکوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱فرایند ساخت ۴ نانومتریتعداد هسته پردازنده ۸ هسته
پردازنده گرافیکیAdreno 740Adreno 730
حافظه رم۸ گیگابایت رم۱۲ گیگابایت رم۸ گیگابایت رم۱۲ گیگابایت رم
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت۲۵۶ گیگابایت۵۱۲ گیگابایت۱۲۸ گیگابایت۲۵۶ گیگابایت۵۱۲ گیگابایت
دوربین اصلیواید ۵۰ مگاپیکسلاولترا واید ۵۰ مگاپیکسلتله فوتو ۵۰ مگاپیکسلواید ۵۰ مگاپیکسلاولترا واید ۵۰ مگاپیکسلتله فوتو ۵۰ مگاپیکسل
دوربین سلفیلنز واید ۳۲ مگاپیکسللنز واید ۳۲ مگاپیکسل
رنگمشگیسفیدسبزآبیمشکیسبزآبیصورتی
جنسپنل جلو شیشه‌ای با محافظ گوریلا گلس ویکتوسفریم آلومینیومیپنل پشتی در سه متریال مختلف، چرمی، سرامیکی، شیشه‌ایپنل جلو شیشه‌ای با محافظ گوریلا گلس ویکتوسفریم آلومینیومیپنل پشتی شیشه‌ای
باتری۴۸۲۰ میلی‌آمپر ساعتپشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتپشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتپشتیبانی از شارژ معکوس ۱۰ وات۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتپشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتپشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۵۰ وات 
حسگرهاحسگر اثر انگشتشتاب‌سنجژیروسکوپقطب‌نمافشارسنج هواحسگر طیف رنگحسگر اثر انگشتشتاب‌سنجحسگر مجاورتژیروسکوپقطب‌نمافشارسنج هواحسگر طیف رنگ

مقایسه طراحی شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو

هر دو گوشی شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو دارای نمایشگر ۶.۷۳ اینچی خمیده و حاشیه‌های بسیار باریک هستند. هر دو گوشی مانند تمامی گوشی‌های پرچمدار، دارای گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP68 بوده که آخرین گواهی مقاومت است.

شیائومی سری جدید پرچمدار خود، ۱۳ پرو را در سه نسخه به فروش می‌رساند که یکی با پنل پشتی چرمی، دیگری با پنل پشتی سرامیکی و دیگری با پنل پشتی شیشه‌ای است. این سه نسخه سه انتخاب متفاوت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که هر یک مزایای خاص خود را دارد. این در حالی است که شیائومی ۱۲ پرو تنها در یک نسخه و با پنل پشتی شیشه‌ای به فروش می‌رسد. تنوع متریال ساخت یکی از برتری‌های شیائومی ۱۳ پرو نسبت به ۱۲ پرو است.

جنس سایر بخش‌ها در این دو گوشی پرچمدار با یکدیگر برابر است. هر دو گوشی از شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس برای محافظت از نمایشگر استفاده کرده‌اند و هر دو گوشی از فریم آلومینیومی بهره‌مند هستند.

نحوه طراحی دوربین‌های سه گانه پشت نیز با یکدیگر متفاوت است. شیائومی برای سری ۱۳ پرو خود از یک ماژول مربعی شکل شیشه‌ای استفاده کرده، در حالی که دوربین‌های سه گانه ۱۲ پرو در یک ماژول مستطیل شکل فلزی قرار دارد.

مقایسه نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو

هر دو گوشی هوشمند پرچمدار شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو به نمایشگر بزرگ ۶.۷۳ اینچی مجهز هستند که ویژگی‌های چشمگیری دارد. نمایشگر هر دو گوشی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل برخوردار هستند. اما آنچه شیائومی ۱۳ پرو را از شیائومی ۱۲ پرو متمایز می‌سازد، آخرین نسل پنل OLED سامسونگ E6 با رنگ های بهبود یافته و روشنایی بالاتر است. حداکثر روشنایی نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو ۱۹۰۰ نیت عنوان شده اما حداکثر روشنایی نمایشگر شیائومی ۱۳ پرو ۱۵۰۰ نیت است. که در نتیجه نمایشگر ۱۳ پرو در نور آفتاب دید بهتری دارد.

هر دو گوشی پرچمدار، دارای حاشیه‌های بسیار باریکی در اطراف نمایشگر بوده تا ظاهری بسیار زیبا داشته باشد. نسبت نمایشگر به بدنه هر دو گوشی ۱۳ پرو و ۱۲ پرو برابر ۸۹.۶ درصد است که نشان دهنده حاشیه های باریک‌تر است. شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو، قابلیت نمایش ۱ میلیارد رنگ را دارند.

مقایسه دوربین شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو

تمرکز شیائومی در هر دو گوشی پرچمدار خود، بر روی سیستم دوربین است. اگرچه نحوه قرارگیری دوربین‌های سه گانه شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو متفاوت است اما در واقع کیفیت و قدرت سنسورها کاملا با یکدیگر برابر است.  سنسور اصلی و دو سنسور دیگر شیائومی ‍۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو، از قدرتمندترین سنسورهایی است که در گوشی هوشمند یافت می‌شود. این سنسورها شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی ۱ اینچی Sony IMX 989 از نوع عریض با گشودگی دیافراگم f/1.9، لنز زوم تله فوتو ۵۰ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی است.

البته در لنز زوم تله فوتو تفاوت‌هایی بین گوشی ۱۳ پرو شیائومی و ۱۲ پرو شیائومی وجود دارد. شیائومی ۱۳ پرو با لنز زوم تله فوتو ۳.۲ برابری عرضه می‌شود که تغییری نسبت به لنزهای پریسکوپ با برد بلندتر است و در واقع یک تغییر چشمگیر محسوب می‌شود زیرا لنز تله‌فوتو جدید در شرایط کم نور نیز تصاویر بسیار واضح و با کیفیتی را ثبت می‌کند. یکی از ترفندهای جالب این لنز زوم جدید، یک عنصر شناور در داخل آن است که به لنز اجازه می‌دهد تا ۱۰ سانتی‌متر زوم کند، بنابراین می‌توانید عکس‌های نزدیک با کیفیتی را بگیرید.

در سایر موارد تصاویر ثبت شده با لنزهای اصلی و سلفی این دو گوشی هوشمند پرچمدار شیائومی با یکدیگر برابر بوده و از کیفیت، وضوح رنگ و ثبت جزئیات بالایی برخوردار هستند.

مقایسه عملکرد شیائومی ۱۳ پرو با ۱۲ پرو

تفاوت اصلی بین دو پرچمدار شیائومی در این بخش بسیار مشهود است. در حقیقت می‌توان گفت تفاوت شیائومی ۱۳ پرو با شیائومی ۱۲ پرو در همین بخش، یعنی پردازنده آن است.

شیائومی ۱۳ پرو عملکردی کاملا بدون نقص و عالی ارائه می‌دهد. پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲، به شما عملکردی سریع، روان و بدون هنگ را ارائه می‌دهد. همچنین این پردازنده مشکل داغ شدن بیش از حدی که در گوشی شیائومی ۱۲ پرو با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ وجود داشت را برطرف کرده که در نتیجه می‌توانید جلسات طولانی بازی‌های سنگینی مانند کالاف دیوتی موبایل را بدون نگرانی اجرا کنید.

تفاوت دیگر در بخش حافظه ذخیره سازی است که شیائومی ۱۲ پرو با حافظه UFS 3.1 و شیائومی ۱۳ پرو با حافظه  UFS 4.0 عرضه می‌شود. حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 جهشی بزرگ در سرعت خواندن / نوشتن به ارمغان می‌آورد که در مقایسه با UFS 3.1 دو برابر سرعت خواهد داشت. حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 تا ۴۲۰۰ مگابایت بر ثانیه برای خواندن و ۲۸۰۰ مگابایت بر ثانیه برای نوشتن سرعت دارد.

هر دو گوشی فاقد اسلات حافظه هستند و در نتیجه حافظه آن قابل ارتقا نیست. اما در نهایت شیائومی ۱۳ پرو یک جهش بزرگ در بخش پردازنده و عملکرد دارد که آن را بسیار برتر از نسل قبلی خود، شیائومی ۱۲ پرو می‌کند. شیائومی ۱۳ پرو در سه پیکربندی رم ۸ و ۱۲ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به فروش می‌رسد و شیائومی ۱۲ پرو در دو پیکربندی رم ۸ و ۱۲ گیگابایت با حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت عرضه می‌شود.

مقایسه رابط کاربری و سیستم‌عامل شیائومی 13 پرو با ۱۲ پرو

شیائومی ۱۳ پرو همچنین به عنوان سکوی راه اندازی برای رابط سفارشی جدید MIUI 14 بر روی اندروید ۱۳ عمل می‌کند که انتظار می‌رود با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید همراه باشد. این رابط جدید به سرعت اجرا می‌شود و قابلیت حذف بسیاری از برنامه‌هایی را دارد که در پس زمینه اجرا می‌شود. البته این حذف برنامه‌های پس زمینه مشکلاتی به همراه دارد؛ برای مثال ممکن است برخی از اعلان‌ها را که باید در لحظه دریافت کنیم را حذف کند. البته باید دید که شیائومی در ادامه با به روزرسانی‌هایی که ارائه می‌دهد این مشکلات را برطرف می‌کند یا خیر.

این در حالی است که شیائومی ۱۲ پرو با رابط کاربری پر دردسر MIUI 13 بر روی اندروید ۱۲ اجرا می‌شود و در نتیجه از نظر نرم‌افزار کاربری و سیستم‌عامل یک پله پایین‌تر از ۱۳ پرو قرار می‌گیرد. البته از آنجایی که گوشی‌های پرچمدار به سرعت به‌روزرسانی اندرویدی را دریافت می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که ۱۲ پرو نیز به سیستم عامل اندروید ۱۳ ارتقا یابد.

مقایسه باتری و شارژر شیائومی ۱۳ پرو با ۱۲ پرو

شیائومی ۱۳ پرو با باتری ۴۸۲۰ میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌شود که کمی بزرگ‌تر از باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی شیائومی ۱۲ پرو است. البته این تفاوت چندان زیاد نیست و به نظر می‌رسد هر دو گوشی در استفاده زیاد، یک روز کامل دوام بیاورند و در استفاده معمولی این مدت زمان بیشتر نیز خواهد شد.

اگرچه هر دو گوشی شیائومی ۱۳ پرو و شیائومی ۱۲ پرو باتری بزرگی ندارند، اما با شارژ سریع سیمی ۱۲۰ واتی، مطمئنا یکی از سریع‌ترین سرعت‌های شارژ را در یک گوشی هوشمند ارائه خواهند داد. این شارژر، شارژ باتری را بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از صفر به صد در صد می‌رساند. هر دو گوشی پرچمدار شیائومی دارای شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی هستند اما شیائومی ۱۳ پرو در این بخش نیز یک برتری نسبت به شیائومی ۱۲ پرو دارد و آن پشتیبانی از شارژ معکوس ۱۰ واتی است که موجب شده ۱۳ پرو مانند یک پاوربانک برای سایر گجت‌های پوشیدنی شیائومی که در اختیار دارید، عمل کند.

سخن پایانی

شیائومی ۱۳ پرو یکی از هیجان انگیزترین و چشمگیرترین گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۲۳ است که از بسیاری جوانب نسبت به شیائومی ۱۲ پرو برتری خود را اثبات کرده است. هر دو گوشی دوربین‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند که شیائومی ۱۳ پرو در بخش لنز تله فوتو از شیائومی ۱۲ پرو پیشی گرفته است. همچنین در بخش پردازنده و حافظه داخلی نیز شیائومی ۱۳ پرو، گوی رقابت را از شیائومی ۱۲ پرو ربوده است. مهم‌تر از همه اینکه ۱۳ پرو همزمان با نسخه چین، نسخه جهانی را نیز ارائه می‌دهد که باید کمی منتظر بمانیم تا در ایران نیز عرضه شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :