etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
بررسی گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

شیائومی 12T Pro جدیدترین گوشی از سری گوشی‌های محبوب شیائومی T است. دستگاه‌های 12T و 12T Pro مبتنی بر شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو هستند که در سال گذشته عرضه شدند و حرف T تاکید بر عملکرد و قدرت باتری دارد. سری‌های T محصولات پرچمدار شیائومی نیستند، بنابراین در اینجا تاکید کمتری بر روی ویژگی‌ها و بهبودهای چشم گیر وجود دارد که می‌توان گفت 12T تا حد زیادی یک ارتقا تدریجی نسبت به پیشینیان خود در اکثر بخش‌ها است. اگر یک گیمر هستید تا انتهای این مطلب با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید تا شناخت بهتری نسبت به این گوشی گیمینگ جدید شیائومی پیدا کنید.

بررسی طراحی و ساخت گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

شیائومی 12 تی پرو با ابعاد ۱۶۳.۱ در ۷۵.۹ در ۸.۶ میلی‌متر یک گوشی بزرگ محسوب می‌شود و وزنی معادل ۲۰۵ گرم دارد که نسبتا سنگین است. جنس این گوشی پلاستیک بوده که ویژگی خاص ظاهری به همراه ندارد اما از شیشه‌ای که گوشی‌های رده بالا استفاده می‌کنند، بادوام‌تر و سبک‌تر است.

در بخش پنل پشتی نیز یک ماژول دوربین بزرگ وجود دارد که از سطح قاب فاصله گرفته و در نتیجه نمی‌توانید آن را به صورت صاف روی سطح میز قرار دهید. دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور نیز هر دو در لبه سمت راست فریم موبایل قرار دارند.

شیائومی 12T Pro فاقد اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه پاور است. گوشی‌های نسل قبلی T از این ویژگی برخوردار بودند، که یکی از برجسته‌ترین ویژگی این سری از گوشی‌های شیائومی محسوب می‌شد، زیرا باز کردن قفل نمایشگر را بسیار آسان می‌کرد؛ چیزی که در 12T Poro حذف شده است. درعوض، از اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر استفاده می‌کنید. این ویژگی تقریبا در تمام گوشی‌های پریمیوم اندروید استفاده می‌شود، اما به نظر ما ضربه زدن به کناره تلفن به جای صفحه نمایش آن راحت‌تر است.

برخلاف چند نسل اول گوشی‌های شیائومی T، در اینجا جک هدفون وجود ندارد. در زیر قاب این گوشی یک پورت USB-C وجود دارد که می‌توانید برای شارژ و لوازم جانبی از آن استفاده کنید. شیائومی ۱۲ تی پرو دارای گواهی IP53 بوده که به معنای مقاومت در برابر پاشش آب و نفوذ غبار است اما در شرایطی که در آب غوطه‌ور شود، مقاومتی نخواهد داشت.

  • امتیاز طراحی: ۲.۵ از ۵

بررسی نمایشگر گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

شیائومی ۱۲ تی پرو دارای نمایشگری است که برای طرفداران گوشی‌های این شرکت بسیار آشنا خواهد بود. به ندرت می‌توان گوشی‌ای از شیائومی را دید که از صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی استفاده نمی‌کند و 12T Pro دقیقا از چنین نمایشگری برخوردار است. در بخش نمایشگر هیچ تغییر و بهبودی را نسبت به نسل‌های قبلی شاهد نیستیم و با یک نمایشگر معمولی روبه‌رو هستیم.

نمایشگر 12T Pro یک پنل OLED با وضوح ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل است، بنابراین وضوح آن کمی بالاتر از شیائومی ۱۱ تی پرو با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ خواهد بود. البته ۱۲ تی پرو از حداکثر روشنایی کمتری نسبت به ۱۱ تی پرو برخوردار است و این شدت روشنایی ۱۰۰۰ نیت است که همچنان خوب به نظر می‌رسد. همچنین با وجود اینکه شیائومی ۱۰ تی پرو از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی استفاده می‌کند و سایر شرکت ها و زیرمجموعه‌های شیائومی از نرخ نوسازی سریع‌تر استفاده می‌کنند، این نمایشگر فقط با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی عرضه شده است.

  • امتیاز نمایشگر: ۳.۵ از ۵

بررسی دوربین گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

ویژگی کلیدی دوربین Xiaomi 12T Pro دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی است که شیائومی به تلاش خود برای افزایش تعداد مگاپیکسل در گوشی‌های خود ادامه می‌دهد. شیائومی اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۹ یک گوشی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی عرضه کرد.

دوربین Xiaomi 12T Pro به‌طور پیش‌فرض عکس‌هایی با وضوح ۱۲.۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند و این به لطف قابلیتی به نام pixel binning است که پیکسل‌های یک دوربین را برای ایجاد یک تصویر بهبودیافته ترکیب می‌کند. پیکسل‌های ترکیبی نور بیشتری را جذب کرده و در نتیجه تصاویر پر جنب و جوش‌تر و عکاسی در نور کم بهتری را ارائه می‌کند. تصاویر Pixel-binned همچنین به اندازه تصاویر استاندارد، فضای ذخیره سازی را اشغال نمی‌کنند زیرا وضوح تصویر بسیار پایین‌تر است.

اگر می‌خواهید، می‌توانید عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی یا ۲۰۰ مگاپیکسلی با وضوح تصویر کامل بگیرید، که از هوشمندی دوربین برای قرار دادن پیکسل‌ها به نفع یک عکس فوق‌العاده با وضوح بالا اجتناب می‌کند. مزیت این کار این است که می‌توانید به راحتی یک تصویر را برش دهید و به طور موثر بزرگنمایی دیجیتالی کنید.

بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، نمی‌توان به طور صد در صد گفت که شیائومی 12T Pro یک گوشی مناسب برای عکاسان است. اما ۲۰۰ مگاپیکسل می‌تواند هیجان انگیز باشد. به کمک این دوربین می‌توانید از یک منظره عکس‌هایی با بزرگنمایی بالا، در حدی که با چشم غیر مسلح قادر به دیدن جزئیات آن نیستید، ثبت کنید!

این کار به کمک ویژگی جدیدی به نام Xiaomi ProCut که از هوش مصنوعی برای برش خودکار و قاب بندی مجدد عکس استفاده می‌کند تا از نظر هنری جذاب‌تر شود، هماهنگ است. بجز دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی هیچ لنز چشمگیر دیگری در این گوشی جدید شیائومی وجود ندارد. شما یک دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض (اولتراواید) برای ثبت تصاویری با زاویه دید عریض دریافت می‌کنید که وضوح این تصاویر بسیار کم بوده و رنگ‌ها نیز با رنگ‌های طبیعی تفاوت دارد.

یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی نیز وجود دارد که به دلیل وضوح تصویر پایین، سنسور اصلا برای تصویربرداری از نزدیک مفید نیست. چنین پیکربندی برای دوربین‌های شیائومی 12T Pro کمی ناامید کننده است. نسل قبلی این گوشی، یعنی شیائومی 11T Pro‌ از پیکربندی و دوربین‌های بهتری برخوردار بود.

اما شیائومی برای جبران این کمبودها، بسیاری از ویژگی‌های عالی و سرگرم کننده هوش مصنوعی را در این دستگاه به کار گرفته است. یک حالت Sky وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد آسمان تصاویری را که قبلا گرفته‌اید تغییر دهید. حالت Clone نیز به شما این امکان را می‌دهد چندین ویدیو یا عکس بگیرید و آن‌ها را ترکیب کنید؛ و ویژگی Movie Effects که ترفندهای دوربین فیلمبرداری، فیلم را با استفاده از هوش مصنوعی شبیه سازی می‌کند.

در نهایت حالت Google Magic Eraser نیز به شما این امکان را می‌دهد عناصر ناخواسته را از عکس‌هایی که گرفته‌اید حذف کنید. می‌توانید شکل‌های پس‌زمینه، سایه‌های غذا و خطوط اضافی موجود در عکس را پاک کنید.

نکته حائز اهمیت در تصاویری که با دوربین 12T Pro ثبت شده، طبیعی بودن آن است. تصاویر به اندازه‌ای طبیعی است که اگر از ویژگی Eraser در این دوربین اطلاعی نداشته باشید، هرگز تصور نمی‌کنید که عکس‌ها ویرایش شده باشند.

در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی وجود دارد. وقتی تنظیمات زیباسازی که بسیاری از ویژگی‌های صورت را تغییر می‌دهند، غیرفعال کنید، سلفی‌های زیبایی ثبت می‌کند.

  • امتیاز دوربین: ۳ از ۵

بررسی عملکرد و مشخصات شیائومی 12T PRO

شیائومی ۱۲ تی پرو از چیپست رده بالای موجود در زمان عرضه یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ استفاده می‌کند که از نسخه غیر پلاس استفاده شده در شیائومی ۱۲ پرو قدرتمندتر است.

شیائومی 12T Pro برای بازی عالی است، زیرا به سرعت و به راحتی بازی‌های مختلف را در بالاترین تنظیمات گرافیکی بارگذاری و اجرا می‌کند، و در اتصال به وب برای بازی‌های آنلاین بسیار سریع عمل می‌کند. برخلاف برخی دیگر از گوشی‌های جدید مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱، شیائومی ۱۲ تی پرو در جلسات طولانی بیش از حد گرم نمی‌شود که این می‌تواند یک ویژگی چشمگیر برای گیمرهای موبایل باشد.

نسخه‌ای از گوشی که در بریتانیا به فروش می‌رسد دارای ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است و نسخه‌هایی با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی یا رم ۱۲ گیگابایتی در برخی کشورهای دیگر به فروش می‌رسند، اما به نظر می‌رسد مدل ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی  از سایر مدل‌ها مفیدتر و کارآمدتر باشد. این گوشی فاقد اسلات SD برای افزایش فضای ذخیره سازی بوده بنابراین همچنان توصیه می‌کنیم که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن را تهیه نمایید.

مانند اکثر گوشی‌های شیائومی، بلندگوها توسط شرکت صوتی Harman Kardon تنظیم می‌شوند. بدیهی است که 12T Pro هنوز برای پخش موسیقی با صدای بلند خوب نیست.

  • امتیاز عملکرد: ۴.۵ از ۵

بررسی نرم‌افزار گوشی هوشمند شیائومی 12T Pro

شیائومی ۱۲ تی پرو از اندروید ۱۲ با رابط کاربری MIUI 13 شیائومی استفاده می‌کند. در گذشته MIUI به درستی توسط طرفداران شیائومی مورد انتقاد قرار گرفته بود. پیمایش باگ بوده و با حجم زیادی از برنامه‌های از پیش نصب شده همراه بود که سرعت و عملکرد گوشی را کاهش می‌داد.

در سال‌های اخیر، MIUI به سرعت بهبود یافته است و اکنون یکی از بهترین نسخه‌های اندروید در حال استفاده است. این با وجود مشکل bloatware است که هنوز وجود دارد. در واقع اگر TikTok، Facebook، Genshin Impact، Booking.com و غیره را می‌خواستیم، آنها را دانلود می‌کردیم!

گوشی‌های شیائومی از منوی سوایپ به پایین استفاده می‌کنند که شبیه به آیفون‌ها است. اگر از سمت چپ بالای صفحه به پایین بکشید، اعلان‌ها را می‌بینید، در حالی که با تکان دادن از سمت راست بالا، یک پانل تنظیمات سریع برای تغییر روشنایی، اتصال و موارد مشابه برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • امتیاز نرم‌افزار: ۳.۵ از ۵

بررسی باتری و شارژ گوشی هوشمند شیائومی 12T pro

شیائومی 12T Pro را به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز کرده است. با اتصال 5G، چیپست قدرتمند و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، این گوشی قطعا به چنین باتری بزرگی نیاز دارد. باتری این گوشی برای یک روز استفاده استاندارد به راحتی دوام می‌ورد که شامل پخش موسیقی، حضور مداوم و جابه‌جایی در انواع شبکه‌های اجتماعی و تماس تلفنی است.

اما در استفاده سنگین‌تر مانند تماشای ویدیو، فیلمبرداری طولانی مدت، عکاسی و جلسات طولانی بازی؛ باتری آن کمتر از یک روز دوام خواهد آورد.

شیائومی 12T Pro از یک شارژر ۱۲۰ واتی برای شارژ استفاده می‌کند که سرعت شارژ آن بسیار سریع است. با استفاده از این شارژر تنها در ۲۰ دقیقه گوشی از صفر به ۱۰۰ در صد انرژی می‌رسد. بنابراین خیلی نگران مصرف باتری در هنگام بازی نباشید. در نهایت باید این نکته را نیز ذکر کنیم که شیائومی ۱۲ تی پرو فاقد شارژر بی‌سیم است و شیائومی این ویژگی را تنها با گوشی‌های پرچمدار خود ارائه می‌دهد.

  • امتیاز باتری: ۴.۵ از ۵

سخن پایانی

شیائومی 12T Pro با توجه به پردازنده قدرتمند و نمایشگر حرفه‌ای که دارد، برای گیمرهای موبایل یک گزینه عالی خواهد بود. و از سویی دیگر حضور یک شارژر سریع ۱۲۰ واتی که تنها ظرف مدت ۲۰ دقیقه شارژ را به صد در صد می‌رساند، برای آن دسته از کاربرانی که نیاز دارند سریع از گوشی خود استفاده کنند، مناسب است. اگرچه این گوشی دارای یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی است اما همانگونه که در متن شرح دادیم، برای عکاسان گزینه مناسبی نخواهد بود و از طرفی قیمت آن نیز کمی بالا است که اگر محدودیتی در صرف هزینه دارید، ممکن است از خرید آن صرف نظر کنید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :