etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی هوشمند POCO F3 و شیائومی ۱۲ لایت

3.7
(3)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه گوشی هوشمند POCO F3 و شیائومی ۱۲ لایت

شیائومی از جمله گوشی‌های پرطرفدار آسیا و اروپا است. تنوع گوشی‌های این کمپانی موجب شده تا در هنگام خرید بر سر دو راهی قرار گرفته و نمی‌دانیم که کدام یک بهتر است. علیرغم اینکه تمامی گوشی های این برند در هر رده بندی، عملکرد خوبی ارائه می‌دهد اما باز نیاز است بررسی دقیق‌تری انجام دهیم تا دریابیم که هر گوشی در کدام زمینه بهتر است تا با توجه به نیاز خود، آن را خریداری کنیم. در این مطلب به مقایسه دو گوشی میان رده Poco F3 و شیائومی 12 Lite پرداخته‌ایم. اگر قصد خرید یک گوشی میان‌رده را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی گوشی هوشمند POCO F3  و شیائومی ۱۲ لایت

گوشی هوشمند POCO f3‌ از نظر طراحی و کیفیت ساخت بسیار جذاب بوده و از متریال مقاومی ساخته شده است. نکته‌ای که شکل ظاهری این گوشی را با سایر گوشی‌های این برند متمایز ساخته، شیشه دوربین آن است. شیشه دوربین F3 مستطیل شکل بوده و دارای برجستگی زیادی است. همچنین شیشه دوربین F3 دارای رنگی متمایل به نقره‌ای است. هنگامی که پای مقایسه کیفیت ساخت به میان بیاید باید بگوییم که شیائومی در گوشی هوشمند POCO F3‌ از متریال مقاومی استفاده کرده است. پوکو F3  دارای شیشه محافظ گوریلا گلس 5 بوده که بسیار مستحکم است، اما فریم آن از جنس پلاستیک است.

پوکو F3 در وزن ۱۹۶ گرم و ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ در ۷.۸ میلی‌متر، در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی و نقره‌ای به فروش می‌رسد. از سویی دیگر شیائومی ۱۲ لایت با وزن ۱۷۳ گرم و ابعاد ۱۵۹.۳ در ۷۳.۷ در ۷.۳ میلی‌متر به مراتب سبک‌تر و جمع‌وجور‌تر از پوکو F3 است. شیائومی 12 Lite نیز در رنگ‌های مشکی، سبز و صورتی به فروش می‌رسد.

اگرچه پوکو F3 طراحی جذابی دارد اما طراحی ساده و شیک، شیائومی ۱۲ لایت با گوشه‌های منحنی و کناره‌های صاف، مانند یک صفحه باریک به نظر رسیده و از این نظر شبیه به گوشی آیفون ۱۳ است که از این نظر نسبت به F3 زیبایی بیشتری دارد. شیائومی ۱۲ لایت از نظر فریم پلاستیکی و شیشه گوریلا گلس برای پنل پشتی و جلویی درست مانند F3 است.

برنده؛ شیائومی ۱۲ لایت

مقایسه نمایشگر گوشی هوشمند POCO F3  و شیائومی ۱۲ لایت

گوشی هوشمند POCO F3 از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و وضوح تصویر فول اچ دی بهره می‌برد و ‌به لطف بهره‌مندی از نمایشگر AMOLED، نرخ نمونه برداری لمسی ۳۶۰ هرتزی و با پشتیبانی از HDR10+، نمایشگر خیره کننده‌ای دارد. این گوشی هوشمند برند پوکو ویژگی‌های صوتی قابل تاملی دارند. پوکو F3 دارای بلندگوهای استریو بوده و از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. صدای بلندگوهای این گوشی هوشمند Hi-Res بوده و بازخورد لمسی محور X برای لرزش‌های واقعی‌تر دارد.

نمایشگر ۶.۵۵ اینچی AMOLED شیائومی 12 Lite بسیار روان و عالی عمل می‌کند و درست مانند پوکو F3 از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل بهره می‌برد. این گوشی از HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی کرده و نسبت تصور آن نیز ۲۰:۹ است. اما نرخ نمونه برداری لمسی آن از پوکو F3 پایین تر بوده و به ۲۴۰ هرتز می‌رسد اما همچنان برای بازی عالی است.

در حالی که حداکثر روشنایی پوکو F3 به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد، شیائومی ۱۲ لایت دارای حداکثر روشنایی ۹۵۰ نیست است. اگرچه حداکثر روشنایی ۱۲ لایت برای کار در فضای باز مناسب است اما پوکو F3 نمایشگر واضح‌تری را در زیر نور مستقیم خورشید، در اخیار می‌گذارد. در نهایت شیائومی ۱۲ لایت مانند پوکو F3 دارای یک جفت بلندگوی استریو در دو طرف نمایشگر بوده که مطابق با فناوری صدای فضایی Dolby Atmos، صدایی بسیار عالی ارائه می‌دهد.

برنده؛ پوکو F3

مقایسه عملکرد گوشی هوشمند POCO F3  و شیائومی ۱۲ لایت

گوشی هوشمند POCO F3 از پردازنده Qualcomm Snapdragon 870 استفاده می‌کند که یک پردازنده پرچمدار بوده و به ندرت در دستگاهی با قیمت پایین می‌بینید. این پردازنده از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس سریع‌تر است و به نرخ بالاتری می‌رسد. همین امر باعث می‌شود تا این پردازنده به سومین پردازنده سریع دنیای اندروید (پس از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اسنپدراگون ۸۸۸) تبدیل شود. همچنین دارای سرعت کلاک CPU بالاتر و پشتیبانی بهتر از تمامی برنامه‌ها است.

پوکو F3 با ۶ یا ۸ گیگابایت رم سریع‌تر LPDDR5  با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1 عرضه می‌شود؛ لازم به یادآوری است که نمی‌توان حافظه F3 را افزایش داد.

شیائومی ۱۲ لایت دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon 778G است، که یکی از آن پردازنده هایی است که برای اکثر افراد به اندازه کافی قدرتمند و نسبتاً کارآمد است، اما این پردازنده از پردازنده پوکو F3 ضعیف‌تر بوده و عملکرد آن مانند اسنپدراگون ۸۷۰ سریع نیست. البته در هنگام بازی، در مدت زمان طولانی، مانند پردازنده‌های پرچمدار داغ نکرده و نسبتا خنک است. ۱۲ لایت نیز با رم ۶ یا ۸ و فضای ذخیره سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود.

برنده؛ پوکو F3

مقایسه دوربین گوشی هوشمند POCO F3  و شیائومی ۱۲ لایت

پوکو F3 از دوربین سه‌گانه شامل حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که حسگر ماکرو آن یکی بهترین دوربین‌های ماکرو در این بازه قیمتی (و قیمت‌های بالاتر) است و حتی فوکوس خودکار هم دارد. مگاپیکسل دوربین سلفی F3 با X3 پرو برابر است از نظر کیفیت تصاویر و فیلم، خیلی بهتر از آن عمل می‌کند.

شیائومی ۱۲ لایت نیز دارای دوربین سه گانه بوده که شامل دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با لنز f/1.9، دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با لنز f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی است. تصاویری که با دوربین این گوشی ثبت می‌شود شفاف نبوده و فاقد برخی از جزئیات هستند.

هر دو گوشی شیائومی، چنانچه در نور خوب قرار داشته باشند، قادر به ثبت تصاویر قابل قبول و مناسبی هستند و در نهایت دوربین هر دو گوشی از حالت عکاسی در شب پشتیبانی می‌کند.

دوربین جلو یا همان دوربین سلفی گوشی هوشمند  POCO F3 ۲۰ مگاپیکسلی بوده و از سویی دیگر این گوشی از سه میکروفون برای بهبود ضبط صدا در هنگام فیلمبرداری بهره می‌برد. از سویی دیگر شیائومی ۱۲ لایت یک گوشی دوستار سلفی است!‌ این گوشی مجهز به یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی بوده که دارای فوکوس خودکار است.

برنده؛ هر پوکو F3

مقایسه باتری گوشی هوشمند POCO F3  و شیائومی ۱۲ لایت

شیائومی علاقه به استفاده از باتری‌های حجیم، به خصوص در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و میان‌رده خود دارد. پوکو F3 باتری بزرگی دارد و می‌توانیم انتظار عمر باتری مناسبی از آن‌ داشته باشیم. باتری F3 برابر با ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی بوده و از شارژ سریع ۳۳ واتی استفاده می‌کنند.

اگر چه باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شیائومی ۱۲ لایت از نظر باتری، طول عمر خوبی دارد اما به خوبی F3 نبوده و در نتیجه به همان میزان نیز قادر نیست شارژ نگه دارد. اما این گوشی یک شارژر سریع ۶۷ واتی داشته که در مدت زمان ۴۰ دقیقه قادر است گوشی را از صفر به ۱۰۰ درصد شارژ برساند.

برنده؛ هر دو گوشی شیائومی

سخن پایانی

اگرچه هر دو گوشی‌ای که در این مطلب با یکدیگر مقایسه شد، از دسته گوشی‌های میان‌رده شیائومی هستند، اما همانطور که دیدیم، گوشی پوکو F3 از بسیاری جهات، با اختلاف، بهتر از شیائومی ۱۲ لایت بود. این برتری بیشتر در بخش پردازنده و نمایشگر مشهود است. در هر صورت، گوشی شیائومی ۱۲ لایت نیز ارزش خرید بالایی دارد و عملکرد آن قانع کننده است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :