etebarkala snappay
etebarkala snappay

ترافلاپس چیست؟

4.7
(3)

همه چیزهایی که باید درباره ترافلاپ بدانید

حسین رجب چالی
2 سال پیش
ترافلاپس چیست؟

فرض می‌کنیم که در بازار به دنبال خرید کارت گرافیک جدید هستید و در تلاش هستید تا ببینید که کدام گزینه برای شما بهتر است. در هنگام مقایسه مشخصات، احتمالا با عبارت «رتبه‌بندی ترافلاپ» (teraflop rating)  مواجه خواهید شد؛ اما نمی‌دانید این کلمات چه معنی دارند. در این مطلب به شما خواهیم گفت که ترافلاپس چیست و چه کاربردی در کارت گرافیک دارد. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

رتبه‌بندی ترافلاپ عملکرد پردازنده گرافیکی شما را اندازه‌گیری می‌کند و اغلب هنگام انتخاب بهترین کارت گرافیک به کمک شما خواهد آمد و اهمیت پیدا می‌کند. چیزهای زیادی وجود دارد که در مورد اندازه‌گیری‌ها و رتبه‌بندی‌های ترفلاپ (TFLOP) یا ترافلاپس (TFLOPS) باید بدانید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

ترافلاپس یعنی چه؟

ترافلاپس یعنی چه؟

برخلاف گیگاهرتز (GHz) که نرخ کلاک پردازنده را اندازه‌گیری می‌کند، TFLOP یک واحد اندازه‌گیری ریاضی مستقیم از عملکرد یک کامپیوتر است. ترافلاپس به طور خاص، به توانایی یک پردازنده برای محاسبه یک تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه اشاره دارد. به عنوان مثال، عبارت «6TFLOPS» به این معنی است که تنظیمات پردازنده مذکور می‌تواند در هر ثانیه به طور متوسط ۶ تریلیون محاسبه ممیز شناور را انجام دهد.

این مطلب را هم بخوانید: آموزش تست و بنچمارک کارت گرافیک

مایکروسافت به پردازنده سفارشی ایکس‌باکس سری X خود 12TFLOPS امتیاز می‌دهد؛ به این معنی که کنسول آن‌ها می‌تواند در هر ثانیه ۱۲ تریلیون محاسبه ممیز شناور را انجام دهد. برای مقایسه، پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی اپل، حداکثر ۴ ترافلاپس سرعت دارد. در حالی که مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ می‌تواند تا ۵۶ ترافلاپس قدرت داشته باشد.

آیا ترافلاپس در گیمینگ تاثیر دارد؟

آیا ترافلاپس در گیمینگ تاثیر دارد؟

در بالا گفتیم که پردازنده گرافیکی ایکس باکس سری ایکس می‌تواند تا ۱۲ ترافلاپس قدرت داشته باشد. این مقدار دو برابر قدرت ۶ ترافلاپس ایکس باکس وان ایکس است. مایکروسافت این اتفاق را به عنوان «جهش نسل واقعی پر پردازش و گرافیک» توصیف می‌کند. برای بازی همه‌چیر سرعت پردازنده نیست (به عنوان مثال، نگاه کنید که پلی‌ استیشن ۵ با نوآوری‌های ذخیره‌سازی جدید چه می‌کند). با این حال، هنوز هم سرعت پردازنده عاملی اصلی در نحوه اجرای خوب بازی‌ها و تعداد گرافیک‌ها و محاسبات اکشن در هر زمان است.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

تمام این قدرت افزوده، نرخ فریم، وضوح بالاتر و همچنین ری تریسینگ شتاب گرفته از سخت‌افزار را امکان‌پذیر می‌کند. این عملکرد با پیاده‌سازی یک الگوریتم سفارشی برای سایه زنی با نرخ متغیر (VRS) آماده شده توسط مایکروسافت بیشتر می‌شود که بسته به محل تمرکز، صحنه‌ای را با جزئیات متفاوتی ارائه می‌کند. این کار کمک می‌کند تا عملکرد را در جایی که بیشتر مورد نیاز است به حداکثر برسانید و باعث می‌شود تا یک بازی بدون نیاز استفاده از تمام منابع سیستم، فوق‌العاده به نظر برسد.

محاسبات ممیز شناور چیست؟

محاسبات ممیز شناور چیست؟

محاسبات ممیز شناور روشی رایج برای سنجش قدرت محاسباتی کامپیوتر است. در واقع، وقتی شروع به استفاده از فلاپ (FLOP) آغاز شد، به سرعت به یک استاندارد بین‌المللی رایج برای صحبت در مورد چالاکی رایانه تبدیل شد.

اعداد ممیز شناور با اعداد «واقعی» مجموعه‌ای از همه اعداد از جمله اعداد صحیح، اعداد اعشاری، اعداد غیر منطقی مانند عدد پی و غیره هستند. محاسبه ممیز شناور هر محاسبه محدودی است که از اعداد ممیز شناور، به ویژه اعدادی اعشاری، از نقطه نظر محاسباتی استفاده می‌کند. این کار بسیار مفیدتر از بررسی محاسبات نقطه ثابت (که فقط از اعداد اصلی استفاده می‌کنند) است؛ چون کاری که رایانه‌ها اغلب انجام می‌دهند شامل اعداد ممیز شناور محدود و تمام پیچیدگی‌های دنیای واقعی آن‌ها است.

فلاپس (FLOPS) تعداد معادله‌های شامل اعداد ممیز شناور در هر ثانیه پردازنده را اندازه‌گیری می‌کند. اختلاف زیادی بین فلاپس‌هایی که دستگاه‌های مختلف به آن نیاز پیدا می‌کنند وجود دارد. به عنوان مثال، یک ماشین حساب قدیمی ممکن است برای انجام تمام عملیات خود فقط به ۱۰ فلاپس نیاز داشته باشد. بنابراین، وقتی شروع به صحبت در مورد مگافلاپ (یک میلیون محاسبه ممیز شناور)، گیگافلاپ (یک میلیارد محاسبه) و ترافلاپس (یک تریلیون محاسبه) می‌کنیم، می‌توانید میزان قدرت را بهتر متوجه شوید.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای جامع خرید کارت گرافیک

سازندگان معمولا فلاپس را به عنوان مشخصاتی برای سرعت رایانه‌های خود به میان می‌آورند. با این حال، اگر دستگاهی سفارشی دارید و می‌خواهید میزان فلاپس آن را به دست آورید، معادله زیر به شام کمک خواهد کرد:

فلاپس بیشتر به معنی گرافیک سریع‌تر و بهتر است؟

با اینکه جواب سوال بالا در مواردی مثبت است؛ دیدن پردازنده‌های گرافیکی با ترافلاپس بالاتر که عملکرد ضعیفی دارند چیز غیر معمولی نیست. اگرچه ممکن است این مسئله عجیب به نظر برسد؛ اما کاملا شبیه چیزی است که در مورد وات می‌بینیم. عملکرد نهایی سیستم شما به عوامل متعددی بستگی دارد.

بیایید برای توضیح بیشتر این مسئله یک مثال را بررسی کنیم. چراغ قوه را در نظر بگیرید که در کنار واتی که دارد، ویژگی‌های زیادی دارد که در قابلیت‌های آن نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

فلاپس بیشتر به معنی گرافیک سریع‌تر و بهتر است؟

ترافلاپس در کنار سرعت هسته و پردازنده و بافرهای فریم، تنها بخشی از مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند. ترافلاپس معمولا سرعت‌های بالاتر و گرافیک بهبودیافته‌ای می‌سازد. این عامل می‌تواند سرعت‌هایی ارائه دهد که در سال‌های گذشته حتی نمی‌توانستید به آن فکر کنید. در گذشته بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانستند به یک سطح ترافلاپس نزدیک شوند؛ اما حالا ۵۶، یک واحد استاندارد برای ترافلاپس است.

پتانسیل ابر رایانه‌های با بیش از ۱۰۰ پتلافلاپ (یک پتافلاپ برابر است با هزار ترافلاپس) دارد به واقعیت تبدیل می‌شود. رکورد فعلی متعلق به یک ابر رایانه ژاپنی به نام فوگاکو (Fugaku) که ۴۴۲ ترافلاپس دارد.

در این مطلب به صورت خلاصه به سوال ترافلاپس چیست پاسخ دادیم. چنانچه سوالی در رابطه با ترافلاپس دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :