etebarkala snappay
etebarkala snappay

تلویزیون هوشمند چیست؟

5
(1)

هرچیزی که باید در مورد اسمارت تی وی بدانید

حسین رجب چالی
3 سال پیش
تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون هوشمند چیست؟ از آنجایی که پلتفرم‌های پخش ویدئوی آنلاین زندگی همه ما را تغییر داده‌اند، تلویزیون‌ها نیز تغییر کرده‌اند و قابلیت‌هایی به آن‌ها اضافه شده که یک دهه پیش به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود؛ از پخش ویدئوی آنلاین گرفته تا پاسخ به کنترل صوتی. اکثر تلویزیون‌های امروزی را با دارا بودن امکان اتصال به اینترنت، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌ها، می‌توان «هوشمند» خطاب کرد.

آیا واقعا این نوع تلویزیون می‌تواند جای گیرنده‌های اینترنتی را بگیرد؟ آیا این دستگاه‌ها امنیت دارند؟ انتخاب کدام‌یک منطقی‌تر است؟ مشخصات هر اسمارت تی‌وی نیز مانند برند آن با دیگری متفاوت است. این مطلب را برای شما آماده کرده‌ایم تا به تمام سوالاتی که در مورد تلویزیون‌های هوشمند در ذهن‌تان پیش آمده پاسخ دهیم. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

اسمارت تی وی چیست؟

تلویزیون‌های قدیمی (که فقط می‌توانند محتوا را از طریق آنتن HDTV، کابل یا منابع دیگر نشان می‌دهند) در حال خارج شدن از دور هستند. دنیای هوشمند امروز، نیاز به چیزی بهتر دارد. تلویزیون‌های مدرن با پردازنده پرقدرت، امکان اتصال به اینترنت و رابط کاربری آسان، بیشتر شبیه گوشی موبایل یا تبلت تا تلویزیون‌های قدیمی. تلویزیون‌های هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی هوشمند، اتصال به اینترنت و پشتیبانی از طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهند. با این اتفاق، دنیای وسیعی از سرویس‌های پخش ویدئو تا بازی، رسانه‌های اجتماعی و کنترل کل خانه و دستگاه‌های هوشمندی که با الکسا یا Google Home سازگار هستند، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه موبایلم را به تلویزیون وصل کنم؟

تعداد زیادی از تلویزیون‌های هوشمند امروزه ابزارهای تشخیص صدا مانند آمازون یا دستیار گوگل برای تغییر کانال و جستجوی اپلیکیشن‌ها دارند. اکثر این دستگاه‌ها با اسپیکرهای هوشمند نیز کار می‌کنند. 

چه شرکت‌هایی تلویزیون هوشمند می‌سازند؟

چه شرکت‌هایی تلویزیون هوشمند می‌سازند؟

همه تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون از مدلّای قدیمی دور شده‌اند و به سمت «هوشمند کردن» دستگاه‌های خود پیش رفته‌اند. برخی از این تولیدکنندگان شامل هایسنس، ال‌جی، پاناسونیک، فیلیپس، سامسونگ، شارپ، سونی، TCL، توشیبا و Vizio هستند. به تازگی برخی تولیدکنندگان گوشی مانند هواوی، شیائومی، ریلمی، وان‌پلاس و غیره نیز به سمت تولید این نوع تلویزیون‌ها رفته‌اند.

تلویزیون‌های هوشمند چگونه به اینترنت متصل می‌شوند؟

تلویزیون‌های هوشمند از اینترنت خانگی شما برای استریم ویدئو استفاده می‌کنند و از اترنت (Ethernet) سیمی یا وای‌فای برای اتصال به اینترنت بهره می‌برند. اکثر تلویزیون‌های فعلی از وای‌فای 802.11ac پشتیبانی می‌کنند اما مدل‌های قدیمی‌تر ممکن از استاندارد قدیمی‌تر 802.11n پشتیبانی می‌کنند. برخی مدل‌های جدیدتر نیز از استاندارد جدید Wi-Fi 6 بهره می‌برند.

تلویزیون‌های هوشمند چه قابلیت‌هایی دارند و تفاوت این قابلیت‌ها در چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند چه قابلیت‌هایی دارند و تفاوت این قابلیت‌ها در چیست؟

صرف نظر از اینکه کدام برند تلویزیون را انتخاب می‌کنید، تلویزیون‌های هوشمند امروزی خدمات پخش و انتخاب محتوا انواع سرویس‌های استریم ویدئو را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته همه این خدمات پولی نیست و سرویس‌های رایگانی مانند PlutoTV، Tubi و Crackle نیز در برخی تلویزیون‌های هوشمند در دسترس هستند. 

سایت‌های اشتراک ویدئوی محبوب مانند یوتیوب، اپلیکیشن‌های مخصوصی دارند که برای جابجایی آسان و پیمایش از راه دور طراحی شده‌اند. همچنین این دستگاه‌ها از برخی سرویس‌های پخش رادیویی مانند اسپاتیفای یا پاندورا (Pandora) نیز پشتیبانی می‌کنند تا تجربه‌ای لذت‌بخش به شما ارائه دهند.

اکثر تلویزیون‌های هوشمند اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک دارند؛ اما بدون اضافه کردن کیبورد به تلویزیون، ممکن است استفاده از این سرویس‌ها برای شما آسان نباشد.

جدیدترین ترندی که در تلویزیون‌های هوشمند رونق پیدا کرده، اضافه کردن دستیارهای صوتی مانند آمازون الکسا یا گوگل اسیستنت است. این ابزارهای تعاملی عملکردی مشابه بیشتر بلندگوهای هوشمند دارند و می‌توانند با میکروفون تعبیه شده در کنترل دستگاه یا (در برخی موارد) میکروفون‌های قرار گرفته در تلویزیون، صدای شما را دریافت کنند.

تلویزیون‌های هوشمند چه قابلیت‌هایی دارند و تفاوت این قابلیت‌ها در چیست؟-1

در آخر، تلویزیون‌های هوشمند به مرکز کنترلی در خانه‌های دارای لوازم هوشمند تبدیل شده‌اند که کنترل و هماهنگی بین این لوازم، از زنگ‌های هوشمند گرفته تا ترموستات‌های هوشمند را فراهم می‌کند. با بسیاری از تلویزیون‌هایی که داشبورد کنترل خانه هوشمند دارند، می‌توانید طیف وسیعی از دستگاه‌ها را به راحتی از روی مبل خود کنترل کنید.

با این حال، همه تلویزیون‌های هوشمند شبیه هم نیستند و هر Smart TV یا سیستم‌عامل، از اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های یکسانی پشتیبانی نمی‌کنند. برخی تولیدکنندگان، برای اسمارت تی‌وی‌های خود به سیستم‌عامل‌های اختصاصی مانند تایزن سامسونگ یا SmartCast ویزیو متکی هستند. برخی دیگر نیز سیستم‌عامل‌ها ثالث مانند Roku TV یا Amazon Fire TV استفاده می‌کنند که بیشتر در مدل‌های مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شوند و همچنین سیستم‌عامل Android TV گوگل نیز در مدل‌های برندهای تولید کننده گوشی، هایسنس و غیره به کار می‌روند. مدل‌های خاصی نیز Apple TV داخلی دارند.

این سیستم‌عامل‌ها، همگی یا اکثر ویژگی‌های ذکر شده در بالا را ارائه می‌دهند؛ اما هرکدام از اپلیکیشن‌ها ویژگی‌ها یا سازگاری‌های خاص خود را با دیگر دستگاه‌ها خواهند داشت. هر سیستم‌عامل دارای رابط کاربری متفاوتی است اما بسیاری از آن‌ها آیکون برنامه‌ها را در نوار پایین صفحه نمایش می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر منوی تمام صفحه دارند که به شما اجازه می‌دهد تا چندین گزینه را همزمان مشاهده کنید. پیمایش در این منوها نیز براساس برند متفاوت است؛ چون هر سازنده از طراحی کنترل منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کند.

آیا تلویزیون هوشمند هم مثل کامپیوتر هنگ می‌کند؟

آیا تلویزیون هوشمند هم مثل کامپیوتر هنگ می‌کند؟

پاسخ این سوال ساده است: بله. از آنجایی که تلویزیون‌های هوشمند نقش‌هایی که زمانی منحصر به رایانه‌ها و گوشی‌های موبایل بود را به عهده می‌گیرند، خطر هنگ یا کرش کردن نیز دارند. حالا ما انتظار داریم که تلویزیون‌مان محتوای وب را نمایش دهد؛ اپلیکیشن‌های پیچیده را اجرا کند، سایر دستگاه‌های هوشمند را مدیریت کنند و تعامل صوتی نیز داشته باشند. با این حال، مشکلاتی که برای اسمارت تی وی ما پیش می‌آید غافلگیرمان می‌کند؛ چون انتظار نداریم که یه نمایشگر چنین مشکلاتی داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی من به چه وسایل الکترونیکی متصل می‌شود؟

خبر خوب اینکه مشکلات گفته شده به مرور زمان کمتر شده‌اند و اکنون به ندرت اتفاق می‌افتند؛ اما ممکن است این مشکلات در تلویزیون‌های پایین‌رده بیشتر باشند. اگر تلویزیون شما هنگ یا کرش کند؛ معمولا یک بار خاموش و روشن کردن آن مشکل را حل می‌کند.

تفاوت اسمارت تی وی با ستاپ باکس و گیرنده دیجیتال چیست؟

تفاوت اسمارت تی وی با ستاپ باکس و گیرنده دیجیتال چیست؟

برای پخش ویدئوهای آنلاین پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس یا یوتیوب، حتما نیاز به اسمارت تی وی ندارید. برخی گیرنده‌ها می‌توانند ویدئوهای آنلاین را حتی در تلویزیون‌ها HD قدیمی نیز پخش کنند. به علاوه گیرنده‌های دیجیتال بازار نیز امروزه کانال‌های تلویزیونی را با کیفیت بالا نمایش می‌دهند.

دستگاه‌های استریم پیشرو بازار متعلق به برندهایی مانند آمازون، اپل، گوگل و Roku هستند؛ اما دستگاه‌های استریم به ندرت عملکرد بهتری نیست به اسمارت تی‌وی فعلی دارند. علاوه بر این، برخی ستاپ باکس‌ها نیز کیفیت  4K در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین، دستگاه‌های اندروید باکس هم می‌ توانند تقریبا امکاناتی مانند یک مدل‌های هوشمند مبتنی بر Android TV در اختیار شما قرار دهند.

این مطلب را هم بخوانید: اندروید باکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر به محصولات اپل علاقه‌مند هستید و دستگاه‌های زیادی از این برند دارید و می‌خواهید به داده‌های آی‌تیونز خود در یک نمایشگر بزرگ دسترسی داشته باشید، به Apple TV  نیاز دارید که می‌تواند به آی‌تیونز متصل شود. 

آیا این تلویزیون‌ها صدا و تصویر بهتری نسبت به تلویزیون معمولی دارند؟

آیا این تلویزیون‌ها صدا و تصویر بهتری نسبت به تلویزیون معمولی دارند؟

نه همیشه. وای‌فای داخلی و پردازنده برای فشرده‌سازی ویدئو مستقیما روی کیفیت تصویر تاثیر نمی‌گذارد. با این حال، از آنجایی که سازندگان در ابتدا ویژگی‌های اسمارت تی وی را به تلویزیون‌های HD گران‌تر، رده بالاتر (و با عملکرد بهتر) اضافه کردند؛ خریداران فکر می‌کردند که کیفیت تصویر در برخی مدل‌های هوشمند، از نمونه‌های معمولی که هوشمند نیستند، بهتر است.

البته تلویزیون‌های هوشمند به احتمال زیاد دارای آخرین ویژگی‌های صوتی مانند صدای دالبی اتموس و پشتیبانی از HDMI ARC هستند. دالبی اتموس تجربه صدایی فراگیر غنی‌تر، با قابلیت فراگیری عمودی و افقی ارائه می‌دهد و از نرخ بیت بالاتر برای ارائه صدای کامل‌تر و ظریف‌تر استفاده می‌کنند.

قابلیت بعدی، کانالا بازگشت صدا (ARC)، به شما اجازه می‌دهد از یک کابل HDMI برای جابجایی داده‌های صوتی بین دستگاه‌ها استفاده کنند. بنابراین همه دستگاه‌های متصل به تلویزیون، بدون نیاز به کابل اضافی، بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند. این قابلیت فقط به تلویزیون‌های هوشمند محدود نمی شود؛ اما سازندگان به احتمال زیاد آن را در محصولات بالارده خود به کار می‌برند تا تلویزیون آن‌ها هوشمندتر از قبل شود.

در این مطلب تلاش کردیم به تمام سوالات شما در خصوص تلویزیون هوشمند پاسخ دهیم. چنانچه سوال دیگری در ذهن خود دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

محمدنژاد گفت:

سلام.برای تقویت کانال های تیوی هوشمند گیرنده دیجیتال جواب میده یا نه.؟تشکر