etebarkala snappay
etebarkala snappay

رابط کاربری موبایل چیست؟ کدام رابط کاربری برای موبایل بهتر است؟

3.7
(3)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
رابط کاربری موبایل چیست؟ کدام رابط کاربری بهتر است؟

اگرچه رابط کاربری موبایل یکی از آخرین مراحل در ساخت یک اپلیکیشن است، اما اولین چیزی است که کاربر در هنگام استفاده از گوشی موبایل می‌بیند و با آن روبرو می‌شود. برای طراحی یک رابط کاربری خوب و جذاب، باید طراحان با اصول طراحی رابط کاربری آشنا باشند و با چندین ابزار طراحی کار کنند. به همین دلیل ساخت یک رابط کاربری عالی، کاری سخت به نظر می‌رسد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد چیستی رابط کاربری موبایل، رابط‌های کاربری مختلف و مزایای هر کدام صحبت کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: چطور طول عمر باتری گوشی هوشمند خود را افزایش دهیم؟

رابط کاربری موبایل چیست؟ 

رابط کاربری موبایل چیست؟ کدام رابط کاربری بهتر است؟

همانطور که گفته شد رابط کاربری موبایل یا به اصطلاح UI موبایل، اولین چیزی است که کاربر به صورت بصری با آن روبرو می‌شود. رابط کاربری موبایل در واقع بخش نرم افزاری برای تعامل با ویژگی‌های فنی تلفن همراه است. اگرچه اصطلاح User interface می‌تواند برای ورودی‌های سخت افزاری مثل کنترل‌ها یا کلیدها نیز استفاده شود؛ اما این اصطلاح در مورد گوشی موبایل، بیشتر برای اشاره به عناصر نرم افزاری کنترل شده‌ای استفاده می‌شود که بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند. از جمله این عناصر نرم افزاری کنترل شده، می‌توان به آیکون‌های مختلف در منوها و فیلدهای متنی اشاره کرد. 

در کل رابط کاربری، راه و نحوه‌ای است که یک برنامه نرم افزاری انتخاب می‌کند تا با کاربر تعامل داشته باشد و در واقع پلی بین برنامه و کاربر است. به همین ترتیب، رابط کاربری موبایل نیز نحوه برقراری ارتباط نرم افزار سیستم عامل گوشی با کاربر را بیان می‌کند و به کاربر امکان استفاده از برنامه‌های مختلف نصب شده روی گوشی را می‌دهد. شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل در تلاشند با رفع ایرادات رابط کاربری گوشی‌‌های خود، تجربه‌ای هر چه لذت بخش‌تر و دوستانه‌تر را برای کاربران گوشی‌های خود ایجاد کنند و در این راه با هم رقابت تنگاتنگی دارند.  

رابط کاربری شیائومی چیست ؟ 

رابط کاربری شیائومی چیست؟

شیائومی رابط کاربری اختصاصی خود را که MIUI نام دارد در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی کرد. رابط کاربری MIUI که نام دیگر آن «Me You I» است، مدلی از سیستم عامل اندروید گوگل است. همانطور که در بخش «رابط کاربری موبایل چیست» گفته شد، رابط کاربری شیائومی نیز یک فرم بهینه سازی شده از سیستم عامل اندروید خالص است که با افزودن ویژگی‌های بصری مختلف به سیستم عامل پایه، توسعه یافته است. 

این رابط کاربری محبوب قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد و به همین دلیل نیز محبوبیت زیادی را در این سال‌ها کسب کرده است. آخرین ورژن رابط کاربری شیائومی، MIUI 13 است که روی گوشی‌های جدید زیادی از جمله Xiaomi 12 Pro نصب است. 

ویژگی های رابط کاربری شیائومی 

رابط کاربری MIUI چه مزایایی دارد؟

رابط کاربری MIUI از نوع APK برنامه‌های اندرویدی برای نصب، پشتیبانی می‌کند. برنامه Google Play نیز مرجع اصلی این رابط کاربری برای دانلود برنامه‌های مختلف است. شما همچنین می‌توانید از برنامه اندرویدی Download Manager برای دانلود اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: تفاوت رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ با شیائومی

البته برای کاربران چینی شیائومی یک برنامه به نام MI app Store توسعه داده شده است که کاربران می‌توانند از آن برای دانلود برنامه‌های مختلف استفاده کنند که این امکان برای سایر کاربران در دیگر نقاط جهان فراهم نشده است. از آنجاییکه پوکو، ردمی و بلک شاک نیز زیر برندهای شیائومی به حساب می‌آیند؛ گوشی‌های این برندها نیز از این رابط کاربری بهره می‌برند. شیائومی سعی کرده است با به کار گرفتن انیمیشن‌های مختلف، رابط کاربری MIUI را زیباتر و جذاب‌تر کند. 

رابط کاربری MIUI چه مزایایی دارد؟

مزایای رابط کاربری MIUI

  • وجود تم‌های مختلف و زیاد  که امکان شخصی سازی را به کاربران شیائومی می‌دهد.
  • قابلیت شخصی سازی بیشتر نسبت به رابط کاربری سامسونگ و باز گذاشتن دست کاربر برای ایجاد تغییرات.
  • وجود انیمیشن‌های زیاد و جذاب در هر کجای رابط کاربری. 
  • ارائه بروزرسانی‌های منظم برای رابط کاربری.
  • کامل‎‌تر شدن و ارتقاء برنامه دوربین در نسخه‌های ۱۲.۵ و ۱۳ رابط کاربری MIUI که امکان ساخت ولاگ را به کاربران می‌دهد.
  • پشتیبانی از جسچرها و فرمان‌های حرکتی متنوع برای شخصی سازی بیشتر گوشی. 
  • وجود قابلیت کنترل سرعت وای فای در تنظیمات.
  • امکان ذخیره آدرس ایمیل و آدرس‌های وب برای مخاطبین ذخیره شده. 
  • مدیریت رم بهتر به نسبت رابط کاربری One UI سامسونگ. 
مزایای رابط کاربری MIUI

معایب رابط کاربری MIUI 

  • اشغال کردن فضای زیادی از سیستم، به دلیل سنگین بودن و پشتیبانی از انیمیشن‌های زیاد. 
  • وجود باگ‌های نرم افزاری. 
  • کند بودن رابط کاربری شیائومی به نسبت رابط کاربری سامسونگ.  
  • ویجت‌های رابط کاربری شیائومی به نسبت سامسونگ نظم کم‌تری دارند.

رابط کاربری سامسونگ چیست؟ 

رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟

رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، One UI نام دارد. نسخه اولیه این رابط کاربری با نام One UI 1 بر روی سیستم عامل  Android 9 در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. پیش از این، سامسونگ از رابط کاربری «samsung Experience» برای گوشی‌های گلکسی خود استفاده می‌کرد که بر پایه اندروید ۷ ساخته شده بود. 

رابط کاربری One UI یکی از محبوب‌ترین رابط‌های کاربری در سراسر جهان است که بسیاری از افراد را به خرید گوشی‌های گلکسی ترغیب می‌کند. پایداری عالی، ویژگی‌های فراوان و یکنواختی آن در بین گوشی‌ها، به سامسونگ کمک کرده است تا جایگاه خود را به عنوان پادشاه حاکم بر گوشی‌های هوشمند حفظ کند. 

رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟
رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟
رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟

آخرین نسخه از این رابط کاربری، One UI 5 است که در ماه اکتبر ۲۰۲۲ بر پایه اندروید ۱۳ معرفی شد. اما هنوز روی هیچ دستگاهی نصب نیست و انتظار می‌رود در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۲ عرضه شود. آخرین رابط کاربری در دسترس سامسونگ، One UI 4.1 است که بر پایه اندروید ۱۲ ساخته شده است و در گوشی‌های خوش نام و پرچم داری مثل Samsung galaxy S22 Ultra خود نمایی می‌کند. 

ویژگی های رابط کاربری سامسونگ

رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟

رابط کاربری One UI را می‌توان بهترین رابط کاربری از نظر سرعت و تعداد کم باگ‌های نرم افزاری دانست. این رابط کاربری به نسبت رابط کاربری MIUI شیائومی نظم بیشتری دارد و به همین دلیل کاربران بیشتری به سمت آن جذب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این رابط کاربری نسبت به رابط کاربری شیائومی، بهره مندی از برنامه Galaxy Store است که به شما امکان دانلود برنامه‌هایی را می‌دهد که در Google Play Store وجود ندارند. در ادامه مزایا و معایب بیشتری را از رابط کاربری One UI خواهیم گفت. 

بیشتر بخوانید: نگاهی به قابلیت‌های رابط کاربری One UI 4 سامسونگ

مزایای رابط کاربری One UI

  • پشتیبانی از تم‌ها فراوان و باز گذاشتن دست کاربر برای شخصی سازی. 
  • پشتیبانی برخی از گوشی‌های رده بالای گلکسی از حالت Dex که امکان تبدیل گوشی به یک کامپیوتر را فراهم می‌کند. 
  • وجود انیمیشن‌ها کم‌تر در این رابط کاربری، فضای بیشتری را در حافظه باز می‌گذارد. 
  • پایداری بیشتر سیستم عامل در طولانی مدت. 
  • امکان شخصی سازی دکمه پاور و تنظیم آن برای انجام کارهایی نظیر باز کردن دوربین با ضربه زدن بر روی آن. 
  • ارائه میانبرها و ویجت‌های بیشتر برای دسترسی آسان‌تر به امکانات مختلف گوشی. 
  • ارائه Galaxy Store برای دانلود برنامه‌های مختلف. 
رابط کاربری سامسونگ چیست؟ رابط کاربری سامسونگ چه مزایایی دارد؟

معایب رابط کاربری سامسونگ 

  • به نسبت رابط کاربری شیائومی در مدیریت حافظه رم ضعیف‌تر عمل می‌کند. 
  • به نسبت رابط کاربری شیائومی، امکان شخصی سازی کم‌تری برای آیکون‌ها وجود دارد. 
  • وجود اپلیکیشن‌های تکراری در گوشی که بعضی متعلق به سامسونگ و بعضی متعلق به گوگل هستند. 

 رابط کاربری هواوی چیست؟ 

رابط کاربری هواوی چیست ؟

برند هواوی نسبت به دو برند سامسونگ و شیائومی متفاوت است. زیرا سیستم عامل گوشی‌های هواوی اندروید نیست. این شرکت گوشی‌های خود را به سیستم عامل دیگری به نام HarmonyOS مجهز می‌کند و یک پوسته نرم افزاری به نام emUI را به آن می‌پوشاند که همان رابط کاربری آن است. 

اگر یادتان باشد زمانی هواوی رقیب اصلی سامسونگ به حساب می‌آمد و در آن زمان نیز گوشی‌های هواوی به سیستم عامل اندروید مجهز بودند. اما با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هواوی در سال ۲۰۱۹، دیگر این شرکت نمی‌توانست از سیستم عامل اندروید استفاده کند. همچنین دسترسی این شرکت به محصولات و برنامه‌های گوگل، مثل گوگل کروم و Google Play Store نیز محدود شد.

رابط کاربری هواوی چیست و چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد، رابط کاربری گوشی‌های هواوی، emUI است که مخفف عبارت emotion UI است. این رابط کاربری برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۲ تحت عنوان Emotion UI 1.0 بر پایه اندروید ۴ به بازار معرفی شد. رابط کاربری اولیه شامل یک دستیار صوتی، صفحه اصلی قابل شخصی سازی و تم‌های متعدد بود. نسخه سوم از این رابط کاربری در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و همزمان با آن، نام این رابط کاربری از Emotion Ui به EMUI تغییر کرد. آخرین نسخه از این رابط کاربری  در حال حاضر EMUI 13.x است که بر پایه Harmony OS 3 توسعه داده شده است. 

در کل استفاده از این سیستم عامل و رابط کاربری، حس و حالی شبیه به استفاده از آیفون را در شما القا می‌کند. بسیاری از آیکون‌ها و فیچرهای آن شبیه به آیفون طراحی شده است. سیستم عامل Harmony Os  و رابط کاربری EMUI هنوز آن‌طور که باید امتحان خود را پس نداده‌اند و این سیستم عامل آن چنان در میان مردم جا نیفتاده است. اما با توجه به سابقه درخشان شرکت هواوی و محصولات بی عیب و نقص آن و همچنین تست‌های انجام شده بر روی این سیستم عامل، انتظار می‌رود سیستم عامل Harmony OS نیز از کارایی و سرعتی مناسب بهره مند باشد.

رابط کاربری هواوی چیست و چه مزایایی دارد؟

سخن آخر 

رابط کاربری موبایل در واقع پوسته‌ای نرم افزاری است که توسط شرکت‌های سازنده بر روی سیستم عامل خام کشیده می‌شود تا تجربه بهتر و روان‌تر را برای کاربر در استفاده از گوشی هوشمند ایجاد کند. شرکت‌هایی مانند هواوی و اپل از سیستم عاملی غیر از سیستم عامل اندروید برای گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. سیستم عامل اختصاصی هواوی Harmony OS نام دارد که از رابط کاربری EMUI بهره مند است. 

در حال حاضر دو برند شیائومی و سامسونگ بزرگ‌ترین تولید کنندگان گوشی هوشمند هستند که گوشی‌های آن‌ها به ترتیب به رابط‌های کاربری MIUI و One UI مجهز هستند. رابط کاربری MIUI جلوه‌های بصری بیشتری دارد. این رابط کاربری انیمیشن‌های بیشتر و همچنین قابلیت شخصی سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این شاید با سلیقه برخی افراد همخوانی بیشتری داشته باشد. 

در عوض رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI دست کاربر را تا آن اندازه برای تغییرات باز نمی‌گذارد. اما در عوض نظم بیشتر و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد که مزیت بزرگی به حساب می‌آید. رابط کاربری گوشی‌های شیائومی به دلیل ارائه انیمیشن‌های بیشتر، فضای بیشتری را روی حافظه اشغال می‌کند که این روی سرعت آن تاثیر می‌گذارد. البته MIUI مزیت‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن مدیریت بهتر رم نسبت به One UI است. نظر شما راجع به رابط‌های کاربری مختلف چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :