etebarkala snappay
etebarkala snappay

نگاهی به قابلیت‌های رابط کاربری One UI 4 سامسونگ

4.8
(4)

بررسی اجمالی نسخه بتای دوم رابط کاربری One UI 4.0 بر پایه اندروید ۱۲

حسین رجب چالی
2 سال پیش
نگاهی به قابلیت‌های رابط کاربری One UI 4 سامسونگ

سامسونگ مدتی است که عرضه نسخه بتا از رابط کاربری One UI 4 را آغاز کرده است. این رابط جدید، ویژگی‌های جدیدی دارد و نوید بهبود عملکرد سیستم را به کاربر می‌دهد. یکی از تغییرات کلیدی، تم دستگاه است که به صورت پویا با پس زمینه فعلی هماهنگ می‌شود. این ویژگی بخشی از طراحی Material You گوگل است در اندروید ۱۲ گوشی‌های پیکسل به کار رفته است. 

در این مطلب مجله اعتبارکالا تمام قابلیت‌های کلیدی بتای دوم One UI 4 را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مورد ثبات و عمر باتری هم صحبت می‌کنیم. این بررسی پس از دو روز استفاده از نسخه بتا روی گوشی گلکسی S21 اولترا انجام شده است. با ما همراه باشید.

قابلیت‌های جدید رابط کاربری One UI 4.0

تم‌های رنگی

قابل توجه‌ترین تغییر در نسخه دوم بتای One UI 4، گزینه جدید تم رنگی است. این ویژگی با با نگه داشتن طولانی مدت انگشت روی صفحه اصلی و رفتن به منوی «Wallpaper» فعال می‌شود. گفتنی است که فعال کردن از ویژگی، چند رنگ مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر یک از این پالت‌ها از والپیپر شما بیرون کشیده می‌شوند. این قابلیت با الگوریتم Monet فرق می‌کند و امکان انتخاب رنگ‌های پس‌زمینه را به شما نمی‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: نسخه بتا One UI 4 احتمالا به زودی منتشر می‌شود

همچنین، موتور سامسونگ به اندازه موتور گوگل کامل نیست. با اینکه گزینه‌های تنظیمات سریع در دسترس هستند؛ اما نمی‌توانید تم را به آیکون‌ها انتقال دهید. گوگل از تنوع رنگی مختلف برای طرح‌بندی تنظیمات و سایر مجموعه‌های اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که موتور تم رنگی سامسونگ رنگ‌های کمتری را در تم کلی دستگاه اعمال می‌کند و تغییرات بسیار کمی در سایه‌ها و گرادیانت‌ها دارد.

شما می‌توانید تم‌های رنگی را هم در اپلیکیشن‌های کاربردی سامسونگ مانند تقویم، ماشین حساب، تلفن، مخاطبین و غیره داشته باشید. با این حال، این تم نسبتا محدود است و به اندازه نسخه بتای اندروید ۱۲ گوشی‌های پیکسل جالب نیست. به علاوه، این تم در گلکسی S21 اولترا به اپلیکیشن‌های گوگل منتقل نمی‌شود. اگر بیش‌تر از اپلیکیشن‌های سامسونگ استفاده می‌کنید این مسئله خیلی مهم نیست؛ اما اگر مانند من استفاده بیشتری از اپلیکیشن‌های گوگل دارید، با این مسئله به مشکل بر خواهید خورد.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی‌های سری گلکسی S21 به‌روزرسانی‌های امنیتی اکتبر را دریافت می‌کنند

یکی از نکات مهم در تم رنگی، عدم توانایی استفاده از این تنظیمات در تم‌های سفارشی فروشگاه تم سامسونگ است. البته این مسئله منطقی به نظر می‌رسد؛ چون این تم‌ها معمولا ترکیبات رنگی خاص خود را برای تنظیمات و سایر عناصر رابط کاربری دارند. خوشبختانه هنوز می‌توانید پک‌های آیکون را از گوگل پلی و با ThemePark دانلود کنید.

حالت میکروفون و بهبود تماس تصویری

تماس تصویری در بتای دوم One UI 4 پیشرفت‌هایی داشته است. حالا وقتی یک تماس تصویری را آغاز می‌کنید، منوی شناوری با چند گزینه جدید در اختیار شما قرار می‌گیرد. برخی گزینه‌های مفید این منو شامل قابلیت تار شدن پس‌زمینه، افزودن تصویر پس‌زمینه و سایر جلوه‌های بصری هستند. بودن این ویژگی‌ها خوب است؛ اما به طور کلی اتفاقی جدیدی در تماس تصویری نیستند.

گزینه جدید «Mic mode» نیز به شما اجازه می‌دهد تا هنگام تماس تصویری، فقط صدا را انتخاب کنید. حالت «Standard» کار خاصی انجام نمی‌دهد و صدا به صورت عادی پردازش و منتقل می‌شود. حالت «Voice focus» برای خلاص شدن از سر و صدای پس‌زمینه طراحی شده است و در مترو و یک خیابان شلوغ، بسیار کاربردی خواهد بود.

رم مجازی (RAM Plus)

برای کسانی که با RAM Plus آشنایی ندارند باید بگویم که مقدار مشخصی از فضای ذخیره‌سازی گوشی شما به عنوان رم مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر من این قابلیت در گوشی‌های پرچمدار کاربرد زیادی ندارد و با توجه به اینکه در این گوشی‌ها شما مقدار رم زیادی دارید، داشتن رم مجازی تاثیر خاصی برای شما نخواهد داشت.

خوشبختانه قابلیت RAM Plus ویژگی مفیدی است و حتی برای گوشی قدرتمندی مانند گلکسی S21 اولترا نیز کاربردی است. با اینکه اپلیکیشن‌ها در این بدون تاخیر و لگ اجرا می‌شوند؛ اما پس از مدت نسبتا کوتاهی از حافظه خارج می‌شوند و به نظر می‌رسد که RAM Plus این مشکل را حل می‌کند و در دو روز استفاده از این نسخه، هیچ برنامه‌ای از حافظه خارج نشد.

در بتای دوم One UI 4 راهی برای غیرفعال کردن RAM Plus وجود ندارد؛ بنابراین اگر این قابلیت برای شما مفید نباشد هم مجبورید با آن کنار بیایید. برای دیدن مقدار حافظه‌ای که درگیر شده می‌توانید به Device Care بروید. به نظر می‌رسد که در حال حاضر میزان رم مجازی به ۴ گیگابایت محدود شده است. بنابراین باید ببینیم که در آینده سامسونگ این فضا را برای گوشی‌های دارای فضای ذخیره‌سازی بالای خود افزایش خواهد داد یا خیر.

ثبات و عمر باتری نسخه دوم بتای One UI 4.0

در مورد ثبات باتری، چیز زیادی در نسخه دوم بتای One UI 4 تغییر نکرده است. با اینکه برخی اشکالات برطرف شده‌اند؛ اما هنوز برخی از آن‌ها در این نسخه نیز پابرجا هستند. به علاوه، در گلکسی S21 اولترا که این نسخه روی امتحان شده مواردی بودند که دیگر کاربران نیز در Samsung Members به آن‌ها اشاره کرده‌اند. در اینجا برخی این موارد به اختصار آورده شده‌اند:

  • دستگاه در نسخه دوم بتا بیشتر گرم می‌شود.
  • هنگام بستن/باز کردن اپلیکیشن‌ها، انیمیشن‌های پنجره بسیار روان‌تر هستند.
  • کرش شدن اپلیکیشن همچنان در برخی اپلیکیشن‌های محبوب مانند اینستاگرام ادامه دارد.
  • گوگل پلی هنوز کار نمی‌کند.
  • هنگام استفاده از کروم کست (Chromecast) کلیدهای کنترل صدا کار نمی‌کنند.

این موارد اصلی‌ترین مشکلاتی است که دو گوشی مورد بررسی دیده شده و توسط دیگر کاربران نیز گزارش شده است. خوشبختانه Android Auto خوب کار می‌کند. امروزه استفاده از این قابلیت در کشور ما زیاد شده و می‌توان با خیال راحت از این سرویس استفاده کرد.

عمر باتری در مقایسه با نسخه اصلی بتا بسیار کاهش یافته است که به نظر می رسد به دلیل دمای کلی دستگاه هنگام استفاده سنگین باشد. هنگام بررسی این نسخه در گلکسی S21 اولترا، هر ۵-۶ ساعت گوشی به شارژ زده می‌شد که دو ساعت کمتر نسخه بتای اولیه است.

به طور کلی، نسخه دوم بتا ارزش اجرا روی دستگاه شما را دارد. عمر باتری به تنهایی برای چنین موردی کافی است؛ اما سایر مشکلات و ایراداتی که در بالا ذکر شد هم تاثیر زیادی دارند. اگر گوشی شما از نسخه بتا پشتیبانی می‌کند پیشنهاد می‌کنیم که منتظر نسخه بعدی بمانید. در گذشته سامسونگ ثبات نسخه‌های سوم و چهارم بتا را افزایش داده است؛ بنابراین بهتر است کمی صبر داشته باشید و منتظر نسخه‌های بعدی بتا بمانید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :