etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت‌های رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ و شیائومی

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
تفاوت‌های رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ و شیائومی

همانطور که می‌دانیم، سامسونگ تغییرات زیادی در رابط کاربری و در کل سیستم UI/UX ایجاد کرده است و با OneUI، بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. پیش از رابط OneUI، سامسونگ با سیستم‌های آزمایشی UI خود ویژگی‌های شخصی سازی ابتدایی را ارائه می‌کرد، سپس Touchwiz با کمی بهبود وارد میدان شد و پس از آن از Dream UX رونمایی کرد و در نهایت رابط کاربری  OneUI را عرضه کرد که کار با آن بسیار ساده بوده و ویژگی‌های جذابی را ارائه می‌کند.

از سویی دیگر شیائومی، از همان ابتدا تنها یک رابط کاربری را معرفی کرده که مدام در حال به‌روزرسانی است و نام آن UI MIUI است. رابط کاربری MIUI از ۱ شروع شده و در به‌روزرسانی‌های خود به ۱۳ رسیده است. تغییرات UI بسیار ملموس بود و هنوز هم هرساله با هر به‌روزرسانی شاهد تغییرات گسترده‌ای در آن هستیم به طوری که اکثر کاربران از MIUI جدید به دلیل سادگی، روان بودن و سرعت آن راضی هستند.

در این مطلب به بررسی تفاوت‌های این دو رابط کاربری خواهیم پرداخت تا دریابیم کدام یک برای کاربر گوشی هوشمند ویژگی‌های بهتر و در عین حال ساده‌تری را به ارمغان آورده است. با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تفاوت تصاوير متحرک در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

در OneUI، انیمیشن‌ها به مدل گوشی شما بستگی دارد، اگر یک دستگاه پایین‌رده مانند گلکسی A03 دارید، انیمیشن‌ها در گوشی شما ناواضح و کند هستند، اگر یک دستگاه میان‌رده مانند گلکسی A53 دارید، انیمیشن‌ها واضح‌تر و روان‌تر خواهد بود و اگر دستگاهی مانند Galaxy S22 Ultra دارید، این انیمیشن‌ها روان‌ترین و سریع‌ترین انیمیشن‌هایی خواهند بود که می‌توانید در هر دستگاه سامسونگ ببینید.

در MIUI، انیمیشن‌ها برای مدل‌های Redmi و Mi متفاوت هستند. در Redmi، انیمیشن‌ها  کمی کند هستند، اما همچنان بهتر از سامسونگ میان‌رده هستند. برای دستگاه‌های Mi، انیمیشن‌ها روان‌ترین و سریع‌ترین انیمیشن‌هایی هستند که می‌توانید در هر دستگاه شیائومی ببینید.

نتیجه: همه چیز به مشخصات دستگاه شما بستگی دارد.

تفاوت صفحه اصلی در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

صفحه اصلی OneUI به معنای واقعی کلمه هر چیزی که به آن نیاز دارید را با جزئیات زیاد به شما نشان می‌دهد و تجربه کاربری نیز بسیار ساده شده است. جهت شخصی سازی می‌توانید به مدت طولانی نمایشگر را فشار دهید، به بخش تنظیمات بروید و هر گزینه‌ای را که می‌خواهید تغییر دهید. سامسونگ به خوبی می‌داند که چگونه ساده‌ترین تجربه کاربری را ارائه دهد.

صفحه اصلی MIUI نیز مانند OneUI است، اما MIUI با تجربه‌ای به سبک iOS ارائه می‌شود در واقع همه برنامه‌ها در صفحه اصلی نشان داده می‌شود. شیائومی مانند سامسونگ به خوبی می‌داند که چگونه ساده‌ترین تجربه صفحه اصلی را به کاربر ارائه دهد.

نتیجه: هر دو رابط کاربری، کاربری ساده‌ای دارد

تفاوت  پنل اخیر در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

نحوه حرکت در صفحات OneUI جدید، به صورت افقی بوده و بسیار شبیه به iOS است، با این تفاوت که می‌توانید به راحتی برنامه‌ها را با دکمه بستن همه برنامه‌ها در وسط نمایشگر، شخصی سازی کنید. همچنین می‌توانید نماد برنامه را نگه دارید تا تقسیم شود. در این پنل جدید همچنین یک نوار پرکاربردترین برنامه‌ها برای دسترسی سریع‌تر به آن نیز وجود دارد.

نحوه حرکت در رابط کاربری MIUI به دلخواه شما قابل تغییر است، می‌توانید مانند iOS به صورت افقی در صفحات حرکت کنید و یا به صورت عمودی صفحه را جا به جا کنید. انتخاب هر یک کاملا به راحتی شما بستگی دارد.

نتیجه: هر دو رابط کاربری از رابط کاربری iOS ‌الگو برداری کرده‌اند

تنظیمات سریع در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

تنظیمات سریع MIUI حس iOS-y را دارد، دارای مرکز کنترل و اعلان‌هایی است که برای بهترین تجربه کاربری ممکن از هم جدا شده‌اند، اما نگران نباشید، شما می‌توانید تنظیمات سریع قدیمی را جایگزین تنظیمات پیش‌فرض جدید کنید که کار با آن برای شما آشناتر و ساده‌تر است.

از طرف دیگر، OneUI دارای منوی تنظیمات سریع معمولی، بدون اعلان‌های جداگانه و یک مرکز کنترل است. می توانید تنظیمات سریع خود را با سه نقطه در گوشه به سرعت تغییر دهید. همچنین دارای دکمه پاور در منوی QS است.

نتیجه: هر دو رابط کاربری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند

تفاوت صفحه قفل در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

صفحه قفل OneUI تجربه کاربر معمولی سامسونگ است. ساعت، تاریخ و اعلان‌ها، همه در مرکز قرار دارند. برنامه‌های سریع برای باز کردن کشیدن با انگشت آماده هستند. صفحه قفل OneUI همچنین دارای ویژگی منحصر به فردی به نام only icons for notifications بوده که فقط نمادهای برنامه اعلان‌های شما را در وسط نشان می‌دهد که راهی عالی برای نشان دادن والپیپر است.

صفحه قفل MIUI نیز فوق‌العاده است، یک ترکیب خوب برای نمایش ساعت و تاریخ و والپیپر است. اعلان‌ها به‌طور پیش‌فرض بسته شده  که می‌تواند از طریق تنظیمات فعال شود و در مجموع رابط کاربری فوق‌العاده‌ای است.

نتیجه: هر دو رابط کاربری تجربه فوق‌العاد‌ای از صفحه قفل به نمایش می‌گذارند

تفاوت تنظیمات در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

در OneUI، یافتن برنامه‌ها و تغییر آن بسیار ساده است، پیدا کردن اپ‌ها و سایر تنظیمات گوشی در رابط کاربری  OneUI بسیار ساده است. شما در بخش تنظیمات به راحتی قادر خواهید بود تا تمامی تنظیمات پیش‌فرض گوشی خود را به دلخواه خود تغییر دهید.

رابط کاربری MIUI، تنظیمات پیچیده‌تری دارد اما در نظر داشته باشید که نسبت به OneUI قابلیت‌های بیشتری داشته و تقریباً می‌توانید همه چیز را در رابط کاربری خود تغییر داده و سفارشی کنید.

نتیجه: رابط کاربری MIUI دارای تنظیمات بیشتر و پیچیده‌تری است

منوی پاور در رابط کاربری  OneUI با رابط کاربری MIUI

در OneUI، سه فرمان در منوی پاور شما وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • خاموش
  • راه اندازی مجدد
  • حالت اضطراری

برای فعال کردن آن‌ها، باید روی این فرمان‌ها دوبار کلیک کنید. لازم به ذکر است که حالت اضطراری نمی‌توانید تغییر دهید.

در MIUI دو فرمان در منو پاور شما وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • خاموش
  • راه اندازی مجدد

برای فعال کردم این دو فرمان باید روی آن تنها یک بار کلیک کنید و مانند رابط کاربری OneUI نیازی به دو بار کلیک ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله هیچ برنده‌ای وجود ندارد، این دو رابط کاربری، کاربران خاص خود و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. با این حال، از نظر عملکرد، MIUI به راحتی می‌تواند با OneUI رقابت کند. رابط کاربری MIUI 13 بهبودهای عملکردی زیادی را ارائه می‌دهد و پس از موفقیت MIUI 12.5، حالا از MIUI 13 انتظارات زیادی هم از نظر عملکرد و هم از نظر کیفیت داریم.

هر دو رابط کاربری نیز دارای معایب خود هستند، OneUI فضای زیادی از رم را اشغال می‌کند که همین امر موجب کند شدن گوشی می‌شود و از سویی دیگر MIUI هنوز به حد مطلوب کاربری نرسیده و مشکلات اجرایی مختص خود را دارد. اما این موارد احتمالاً به مرور زمان برطرف خواهند شد، زیرا خود اندروید هر سال به روز می‌شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :