etebarkala snappay
etebarkala snappay

علت تار شدن عکس های دوربین گوشی و روش تعمیر آن

5
(1)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
دلایل تار شدن عکس های گوشی هوشمند

تقریبا همه ما از ثبت تصاویر از لحظات خوش و به یاد ماندنی زندگی، لذت می‌بریم و دوست داریم تصاویر زیبا و هرچه با کیفیت‌تری را ثبت کنیم. اما گاهی اوقات بعد از چند بار تلاش برای انداختن عکس، متوجه می‌شویم که تصاویر همچنان تار هستند و این موضوع ما را آزرده می‌کند. در این مقاله قصد داریم دلایل تار شدن تصاویر دوربین گوشی و روش حل این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

این مطلب را هم بخوانید: بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۲

چه عواملی باعث تار شدن عکس های گوشی میشوند؟ 

تار شدن تصاویر دوربین گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات دلیل تار شدن تصاویر، موضوع ساده‌ای است و به راحتی قابل حل است. مثلا کثیفی لنز دوربین، یکی از آن‌هاست. اما گاهی اوقات این دلیل می‌تواند جدی‌تر و ریشه‌ای‌تر باشد و به راه حل‌های تخصصی‌تری نیاز داشته باشد. در این مقاله ما ۶ دلیل رایج و مهم تار شدن تصاویر دوربین گوشی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و راه حل‌هایی را برای آن‌ها ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید. 

۱. وجود مشکل نرم افزاری  

دلایل تار شدن تصاویر در گوشی های هوشمند

ممکن است تار شدن تصاویر در گوشی، به دلیل وجود مشکل نرم افزاری باشد. این مشکل نرم افزاری می‌تواند در برنامه دوربین گوشی یا سیستم عامل گوشی به وجود آمده باشد. برای اینکه از این مشکل و تار شدن تصاویر گوشی خود جلوگیری کنید، لازم است هر چند وقت یک بار، آپدیت‌های نرم افزاری که گوشی شما به آن‌ها نیاز دارد را دریافت کنید. به این ترتیب از بروز مشکلاتی که ممکن است در پردازش تصاویر به وجود بیایند، جلوگیری خواهید کرد. 

اگر با آپدیت نیز این مشکل حل نشد، یک نرم افزار ثبت تصویر را از گوگل پلی دانلود کند و روی گوشی نصب کنید. اگر مشکل از نرم افزار گوشی شما باشد، با نصب نرم افزار شخص ثالث، مشکل شما حل خواهد شد. اگر با انجام این کار مشکل برطرف نشد، حتما دلیل تار شدن تصاویر، یکی از موارد دیگر است. 

این مطلب را هم بخوانید: بهترین برنامه ادیت و فتوشاپ عکس حرفه ای برای اندروید و آیفون

۲. آسیب دیدن شیشه لنز دوربین  

علت تار شدن عکس های دوربین گوشی و روش تعمیر آن

لنز دوربین گوشی‌های هوشمند از نظر نحوه قرار گیری با لنز دوربین‌های عادی متفاوت هستند. دوربین‌های معمولی، مجهز به یک درپوش لنز هستند. این درپوش لنز در زمان‌هایی که از دوربین استفاده نمی‌کنید، از لنز آن محافظت می‌کند. اما لنز دوربین‌‌های گوشی هوشمند به دلیل عدم بهره مندی از این امکانات و همچنین قرار گرفتن روی سطوح مختلف، آسیب پذیرتر هستند. تنها چیزی که از لنز دوربین گوشی محافظت می‌کند، محافظ لنز است. این محافظ لنز می‌تواند بر حسب قیمت و طراحی گوشی هوشمند شما، شیشه‌ای یا پلاستیکی باشد.   

۳. کثیف بودن شیشه لنز دوربین 

علت تار شدن عکس های دوربین گوشی و روش تعمیر آن

ماندن اثر انگشت روی شیشه دوربین گوشی، رایج‌ترین دلیل برای تار شدن تصاویر ثبت شده هستند. انگشتان ما هیچ وقت به طور کامل خشک و تمیز نیستند. به همین دلیل وقتی گوشی را در دست می‌گیرید و یا آن را از جیب خود خارج می‌کنید، احتمال برخورد انگشتان شما به لنز دوربین و کثیف شدن آن، وجود دارد. مهم نیست که دوربین گوشی شما تا چه اندازه خوب و با کیفیت باشد؛ در هر صورت اگر انگشتان کثیف یا روغنی شما به دوربین برخورد کند، باعث می‌شود تصاویر به صورت تار ثبت شوند. بنابراین قبل از انداختن عکس، به لنز دوربین توجه کنید و اگر اثر انگشت یا کثیفی روی آن مشاهده کردید، آن را تمیز کنید.    

۴. وجود مانعی در مقابل لنز 

دلایل تار شدن عکس های گوشی موبایل

وجود مانع در برابر لنز دوربین در اکثر مواقع، قابل تشخیص و واضح است. ممکن است چیزی جلوی لنز را گرفته باشد و این باعث تولید تصاویری تار شود. حتی ممکن است بدون آنکه متوجه باشید، هر بار انگشت خود را در برابر لنز قرار دهید و به این ترتیب باعث تار شدن تصاویر شوید. قاب گوشی نیز در برخی مواقع طوری قرار می‌گیرد که جلوی لنز را مسدود می‌کند. پس به قاب گوشی نز توجه کنید. ممکن است قاب گوشی شما، خوب جا نیفتاده باشد. 

امروزه بیشتر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند از قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برند. بنابراین اگر چیزی را در مقابل دوربین آویزان کرده باشید یا چیزی حتی اندکی جلوی دوربین را گرفته باشد، می‌تواند عملکرد فوکوس خودکار دوربین را مختل کند. اگر به قاب گوشی خود در این مورد شک دارید، می‌توانید قاب را در بیاورید و دوباره عکس بگیرید. اگر نتیجه رضایت بخش بود، باید قاب دیگری برای گوشی تهیه کنید. 

این مطلب را هم بخوانید: روش‌های ضبط مکالمه در گوشی‌های شیائومی

۵. حرکت های دوربین 

علت تار شدن عکس های دوربین گوشی و روش تعمیر آن

وقتی تلاش می‌کنید با دوربین گوشی هوشمند خود عکس بیندازید، معمولا گوشی را حرکت می‌دهید. حرکت دادن دوربین زمانی که نور کافی در محیط وجود دارد، مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اما در محیط‌های کم نور و تاریک، حتی حرکت‌های اندک نیز می‌تواند باعث تار شدن تصویر شود. علت این امر، سرعت پایین شاتر است. 

قابلیت HDR نیز در تارشدن عکس‌ها بی تاثیر نیست. عملکرد HDR معمولا به این گونه است که در نوردهی‌های مختلف، تصاویر متعددی را به صورت متوالی ثبت می‌کند و با ترکیب این تصاویر، سعی می‌کد جزئیات بیشتری را در سایه‌ها و هایلایت‌های تصاویر ایجاد کند. به همین دلیل اگر گوشی در هنگام تصویربرداری، حالتی ثابت نداشته باشد و مدام تکان بخورد، تصاویری که با هم ترکیب می‌شوند به درستی روی هم قرار نخواهند گرفت و این باعث می‌شود نتیجه نهایی تار شود. 

همچنین به خاطر داشته باشید که بزرگنمایی بیش از حد می‌تواند بر کیفیت عکس‌های گوشی شما تاثیر بگذارد. هر چه بیشتر روی چیزی زوم کنید، لرزش‌های دست شما بیشتر روی کیفیت تصاویر اثر گذار خواهد بود. 

۶. سرعت پایین شاتر 

علت تار شدن عکس های دوربین گوشی و روش تعمیر آن

حرکت سوژه‌ها در هنگام عکس گرفتن، باعث ایجاد تاری می‌شود که به تاری حرکتی معروف است. برای رفع این مشکل، باید از سوژه خود بخواهید که بی حرکت بایستد. در غیر این صورت باید سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنید. شاتر دوربین تنها برای مدت کوتاهی برای ثبت تصویر فعال است. هر چقدر این زمان فعال بودن طولانی‌تر باشد، فریم‌های بیشتری از صحنه را تصویر برداری می‌کند و هر چیزی که در طول این مدت زمان در حال حرکت باشد، تار خواهد شد. 

برای رفع این مشکل، باید سرعت شاتر را بیشتر کنید. برای مثال اگر سرعت شاتر 1/30 باشد، این یعنی عکس در ۱/۳۰ ثانیه گرفته خواهد شد و اگر این سرعت را به 1/3200 تغییر دهید، سرعت شاتر برای ثبت تصاویر از سوژه‌هایی که به سرعت در حال حرکت هستند، مناسب‌تر خواهد شد. 

سخن آخر 

تار شدن تصاویر می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. وجود مشکل نرم افزاری، آسیب دیدن شیشه لنز دوربین، کثیف بودن شیشه لنز دوربین، وجود مانع در برابر لنز، حرکات دوربین و سرعت پایین شاتر، مهم‌ترین این دلایل هستند که می‌توانند باعث تار شدن تصاویر شوند. ما در این مقاله این ۶ دلیل را بررسی کردیم و دلایل وقوع آن‌ها را بیان کردیم. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :