etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

3.9
(61)
شکیبا گیلانی
12 ماه پیش
مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

سال ۲۰۲۳ است و همانطور که انتظار می‌رفت، سامسونگ و شیائومی هر دو شروع به عرضه جدیدترین گوشی‌های هوشمند میان‌رده خود به بازار کرده‌اند، به ترتیب گلکسی A54 و ردمی نوت ۱۲ پرو، محبوب ترین گوشی‌های میان رده در سال هستند.

اما در بین این دو گوشی، کدام یک از آن‌ها ویژگی‌های مفید بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و ارزش بیشتری برای خرید دارد؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا به مقایسه این دو گوشی میان رده از دو غول فناوری چینی و کره‌ای پرداخته‌ایم تا شناخت بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

مشخصات فنیگلکسی A54 سامسونگشیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو
ابعاد و وزن۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در ۸.۲ میلی‌متر
۲۰۲ گرم
۱۶۲.۹ در ۷۶ در ۷.۹ میلی‌متر
۱۸۷ گرم
جنس بدنهقاب پشتی و جلو از شیشه – گوریلا گلس ۵قاب پشتی و جلو از شیشه – گوریلا گلس ۵
نمایشگرنمایشگر ۶.۴ اینچی Super AMOLED
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل
حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت
نمایشگر ۶.۴ اینچی AMOLED
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل
حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیت
پردازندهSamsung Exynos 1380
فرایند ساخت ۵ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5
MediaTek Dimensity 1080
فرایند ساخت ۶ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4  
حافظه رم۶ گیگابایت
۸ گیگابایت
۶ گیگابایت
۸ گیگابایت
۱۲ گیگابایت
حافظه ذخیره سازی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
دوربین‌هادوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل
دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل
دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسل
دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل
باتری۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
شارژ سریع ۲۵ وات
۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
شارژ سریع ۶۷ وات
حسگرهاحسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
قطب‌نما
حسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
حسگر مجاورت
قطب‌نما

مقایسه طراحی گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

طراحی و ظاهر هر گوشی اولین موردی است که نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند. طراحی گلکسی A54 با ردمی نوت ۱۲ پرو کاملا متفاوت است.

سامسونگ در تلاش است تا ظاهری یکنواخت به همه گوشی‌های خود بدهد و گلکسی A54 نیز ار این قاعده مستنثنا نبوده و ظاهری کاملا مینیمال دارد و تنها فرقی که با نسل قبلی خود داشته استفاده از شیشه در قاب پشتی بجای شیشه و حذف برجستگی مستطیلی شکل دوربین‌های پشت است. سه لنز دوربین این گوشی به صورت حلقه‌هایی مجزا بیرون آمده که شبیه به مدل‌های پرچمدار این کمپانی است.

از سوی دیگر، Redmi Note 12 Pro ظاهری جسورانه و پر زرق و برق‌تری دارد. اگر با گوشی‌های قبلی Redmi Note در سال‌های گذشته مقایسه شود، می‌توان گفت که شیائومی نیز در تلاش است تا کمی از موارد غیرضروری در طراحی بکاهد، اما ظاهر آن به اندازه گلکسی A54 مینی‌مالیستی نیست.

از نظر کیفیت ساخت اما، تفاوت قابل توجهی بین این دو گوشی وجود ندارد، زیرا هر دو از شیشه گوریلا گلس ۵ در جلو و پشت استفاده می‌کنند، اما نکته‌ای که به گلکسی A54 نسبت به ردمی نوت ۱۲ پرو برتری می‌بخشد، رتبه IP آن است. گلکسی A54 دارای گواهی IP67 است در حالی که ردمی نوت ۱۲ پرو تنها از IP53 بهره برده که نشان می‌دهد گلکسی A54 مقاومت بیشتری در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار دارد.  

از آنجایی که ظاهر هر دستگاه کاملا به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام یک بهتر است اما اگر علاوه‌بر ظاهر زیبا، مقاومت دستگاه نیز برایتان مهم باشد، گلکسی A54 انتخاب منطقی‌تری خواهد بود.

مقایسه نمایشگر گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

هر دو گوشی دارای نمایشگر بزرگ AMOLED هستند، در حالی که سامسونگ گلکسی A54 دارای یک پنل ۶.۴ اینچی است، Redmi Note 12 Pro دارای یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی بسیار بزرگتر است. هر دو حتی از نظر مشخصات بسیار شبیه به هم هستند زیرا هر دو پنل فول اچ دی پلاس با وضوح کلی ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل در گلکسی A54 و ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل در Redmi Note 12 Pro هستند، اما نمایشگر A54 ابعاد کوچکتری نسبت به ردمی نوت ۱۲ پرو دارد.

کوچک‌تر بودن پنل A54 در حالی که همان مشخصات پنل ۱۲ پرو را دارد، به این معنا است که از تراکم پیکسلی بیشتری نسبت به ردمی نوت ۱۲ پرو برخوردار است. تراکم پیکسلی در گلکسی A54 به 403PPI می‌رسد در حالی که ردمی نوت ۱۲ پرو از تراکم پیکسلی  395PPI برخوردار است که کم‌تر از A54 سامسونگ است.  

هر دو دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند، بنابراین از نظر نرمی و روان بودن تقریبا برابر هستند. در حالی که ردمی نوت ۱۲ پرو می تواند به حداکثر میزان روشنایی تا ۹۰۰ نیت برسد، گلکسی A54 آن را کمی بیشتر به ۱۰۰۰ نیت می‌رساند. هر دو نمایشگر قادر به نمایش محتوای HDR10 هستند و Redmi Note 10 Pro حتی می تواند HDR10+ را نیز پشتیبانی کند. بنابراین می‌تاون گفت هر دو گوشی از نمایشگری یکسان برخوردار هستند و تفاوت‌ها آن‍قدر زیاد نیست که بتوان گفت یکی بر دیگری برتری دارد.

مقایسه پردازنده گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

به سراغ پردازنده و سرعت هر دو گوشی می‌رویم که ممکن است تفاوت‌های بین آن‌ها نمایان شود، زیرا سامسونگ گلکسی از پردازنده Exynos 1380 استفاده می‌کند و همان‌طور که می‌دانید، پردازنده‌های Exynos همیشه به دلیل عملکرد پایین شهرت بدی داشته‌اند و همیشه از نظر عملکرد، کارایی و بهینه سازی از رقبای خود عقب‌تر هستند.

از سوی دیگر، شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو از پردازنده قابل اعتماد MediaTek Dimensity 1080 استفاده می‌کند که ثابت کرده است یک پردازنده عالی هم در عملکرد و هم از نظر کارایی باتری است و توسعه دهندگان تمایل دارند برنامه‌های خود را برای پردازنده‌های Dimensity بهینه سازی کنند.

اما در کمال تعجب، نتایج اولیه بنچمارک نشان داده است که Exynos 1380 در گلکسی A54 بسیار سریعتر از Dimensity 1080 در Redmi Note 12 Pro است، اما با استفاده از هر دو گوشی متوجه خواهید شد که عملکرد به اندازه اعدادی که بنچمارک‌ها نشان می‌دهد متفاوت نیستند.

مقایسه نرم‌افزار گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

یکی دیگر از بخش‌هایی که گلکسی A54 از ردمی نوت ۱۲ پرو سبقت می‌گیرد، بخش نرم‌افزاری است زیرا نه تنها با آخرین نسخه اندروید ۱۳ عرضه می‌شود، بلکه رابط کاربری آن نیز One UI 5.1 است. این در حالی است که ردمی نوت ۱۲ پرو با نسخه قدیمی‌تر اندروید ۱۲ و رابط درد سر ساز MIUI 13 عرضه می‌شود. سامسونگ برای گلکسی A54 خود وعده چهار سال به‌روزرسانی‌های اصلی سیستم‌عامل را با یک سال دیگر برای به‌روزرسانی‌های امنیتی داده است، در حالی که شیائومی در رابطه با ردمی نوت ۱۲ پرو خود، چنین وعده‌ای نداده است.

بنابراین، می‌تاون گفت که گلکسی A54 تا اندروید ۱۷ به‌روزرسانی خواهد شد، در حالی که حتی مطمئن نیستید که اندروید ۱۴ را در Redmi Note 12 Pro در اواخر امسال دریافت خواهید کرد یا خیر. لازم به ذکر است که به‌روزرسانی‌ها در گوشی‌های سامسونگ منظم‌تر از شیائومی است و این دو گوشی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. همچنین کار با رابط کاربری One UI سامسونگ نیز بسیار ساده‌تر از MIUI 13 شیائومی است.

مقایسه دوربین گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

وقتی صحبت از دوربین به میان می‌آید، هر دو گوشی دارای یک سیستم دوربین سه گانه در پشت هستند و حتی شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند.

سنسور دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در هر دو، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض در گلکسی A54، سنسور ۸ مگاپیکسلی فوق عریض در ردمی نوت ۱۲ پرو، سنسور ماکرو ۵ مگاپیکسلی در A54 و سنسور ماکرو ۲ مگاپیکسلی مشابه در ردمی؛ مجموعه دوربین‌های این دو گوشی میان رده را تشکیل می‌دهند.

هر دو گوشی همچنین دارای دوربین سلفی هستند و در حالی که سامسونگ از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با وضوح بالاتر استفاده می‌کند، ردمی نوت ‍۱۲ پرو به سنسور ۱۶ مگاپیکسلی اکتفا می‌کند، اما همانطور که همه ما می‌دانیم، تعداد مگاپیکسل‌های دوربین تعیین کننده کیفیت تصویر ثبت شده نخواهد بود.

گلکسی A54‌تصاویری با کیفیت بسیار خوبی را ثبت می‌کند و حتی عکاسی در شب نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. و با توجه به این واقعیت که گوشی‌های قبلی سری گلکسی A سامسونگ همیشه نسبت به گوشی‌های قبلی شیائومی ردمی نوت در عکاسی بهتر عمل کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این موضوع در رابطه با A54 و ردمی نوت ۱۲ پرو نیز تکرار شود.

در بخش فیلمبرداری، در حالی که هر دو گوشی می‌توانند با استفاده از دوربین پشتی خود ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کنند، سامسونگ گلکسی A54 می‌تواند با استفاده از دوربین جلوی خود نیز ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند؛ در حالی که ردمی نوت ۱۲ پرو چنین قابلیتی را برای دوربین سلفی خود در نظر نگرفته است.

مقایسه باتری و شارژ گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

وقتی صحبت از باتری شود، باید بگوییم، در حالی که هر دو گوشی دارای باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت هستند، Redmi Note 12 Pro می‌تواند بسیار سریع‌تر از Galaxy A54 شارژ شود زیرا سرعت شارژ فوق‌العاده ۶۷ واتی نسبت به ۲۵ وات A54 دارد. لازم به یادآوری است که گلکسی A54 هیچ شارژری در داخل جعبه ندارد. اما در مجموع عمر باتری هر دو گوشی نسبتا یکسان است و در استفاده معمولی تا یک روز کاری دوام خواهد آورد.

مقایسه سایر ویژگی‌های گلکسی A54 با شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو

در حالی که هر دو گوشی از اسکن اثر انگشت به عنوان ابزار اصلی باز کردن قفل گوشی‌ها استفاده می‌کنند، سامسونگ گلکسی A54 دارای اسکنر اثر انگشت اپتیکال در نمایشگر است، در حالی که Redmi Note 12 Pro از یک اسکنر فیزیکی کناری استفاده می‌کند. برخی از کاربران معتقد هستند که اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر بهتر از اسکنر فیزیکی در کنار فریم گوشی است. در هر صورت به نظر می‌رسد که هر دو گوشی از اسکنر اثر انگشت با دقت و سرعت خوبی برخوردار باشند.

نکته قابل توجه، پشتیبانی از جک هدفون است. گوشی ردمی نوت ۱۲ پرو هنوز جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حفظ کرده است که امروزه بسیاری از سازندگان از جمله Samsung Galaxy A54 آن را حذف کرده‌اند. همچنین Redmi Note 12 Pro دارای یک IR Blaster است.

سخن پایانی

از مقایسه‌ای که تاکنون انجام شده است، می‌توانید دریابید که این دو گوشی بسیار شبیه هستند. از کیفیت ساخت گرفته تا عملکرد، دوربین، باتری و غیره.

یکی از جنبه‌هایی که در آن سامسونگ گلکسی A54 به طور قابل توجهی بهتر از شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو است، مربوط به بهینه سازی نرم افزار، داشتن آخرین نسخه اندروید خارج از جعبه و حتی چهار سال تضمین به روز رسانی نرم افزار اصلی است. چیزی که نمی توان در مورد گوشی Redmi Note گفت. می‌توان گفت که با اختلاف کمی، سامسونگ گلکسی A54 گوشی میان‌رده بهتری برای خرید در سال ۲۰۲۳ است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.9 / 5. تعداد رای دهندگان: 61

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

احمد گفت:

قفل روی ایمن وادرم چطوری