etebarkala snappay
etebarkala snappay

مچ بند هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

4.4
(17)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مچ بند هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگر قصد خرید مچ بند هوشمند (smart band) یا ردیاب هوشمند تناسب اندام را دارید و چیزی درباره‌ی قابلیت‌های آن نمی‌دانید این مقاله به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله قرار است قابلیت‌های و توانایی‌های یک اسمارت‌بند هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم.

با پیشرفت فناوری پوشیدنی‌ها، مچ بندهای هوشمندزیادی معرفی شده‌اند که بیشتر آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های تقریبا یکسانی دارند. به عنوان مثال، معمولا تمام این گجت‌ها می‌توانند اعلان‌های تماس و متن پیامک را نمایش دهند و بسته به فناوری مچ بند هوشمند، بیشتر آن‌ها حسگر ضربان قلب یا سنسور شنا دارند. نکته‌ی مهم این است که هرچند مچ‌بندهای هوشمند به ردیابی وضعیت سلامت کمک می‌کنند، اما ایجاد تغییر در سبک زندگی به خودِ شما بستگی دارد.

بنابراین، زمان خرید مچ بند هوشمند، شناخت تمام قابلیت‌هایی که این دستگاه می‌تواند در اختیار شما قرار دهد ضروری خواهد بود. در ادامه این قابلیت‌ها را برای شما خواهیم گفت. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

رایج‌ترین قابلیت‌های مچ بند هوشمند

۱. ردیاب فاصله طی شده

ردیاب فاصله طی شده

تمام مچ بندهای هوشمند می‌توانند تعداد قدم‌ها و فاصله‌ای که طی کرده‌اید را حساب کنند. برخی نمونه‌های گران‌تر برای مدت طولانی مانند یک هفته یا یک ماه این مقدار را حساب کنند تا بتوانید پیشرفت خود در فعالیت‌های ورزشی را بهتر بررسی کنید.

۲. ردیاب کالری مصرفی در مچ بند هوشمند

ردیاب کالری مصرفی در مچ بند هوشمند

اغلب مچ بندهای هوشمند می‌توانند میزان کالری مصرف شده طی یک فعالیت ورزشی را حساب کنند. برخی مچ بندهای هوشمند ردیاب میزان کالری دریافتی و وزن دارند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید میزان کالری غذاها را به دستگاه داده و آن را با کالری مصرف شده مقایسه کنید. تعادل وزن شما رابطه‌ای کاملا مستقیم با کالری دریافتی و مقدار کالری که می‌سوزانید دارد و این ابزارها به ردیابی کالری‌های ورودی و کالری‌های مصرفی کمک می‌کنند.

۳. ردگیری خواب در مچ بند هوشمند

ردگیری خواب در مچ بند هوشمند

قابلیت مانیتورینگ یا بررسی خواب در مچ بندهای هوشمند به شما درباره‌ی میزان و کیفیت خواب شما اطلاعات مفیدی می‌دهد. اگر دنبال سلامتی و وضعیت عمومی خوب هستید، این قابلیت به شما خیلی کمک خواهد کرد. خواب بی‌کیفیت تاثیر منفی در سلامتی شما خواهد داشت و مچ بند هوشمند به راحتی می‌تواند خواب شما را کنترل کند و درباره‌ی الگوی خواب شما اطلاعات خوبی به شما بدهد. برخی مچ بندهای هوشمند علاوه بر این قابلیت دارای زنگ بیدار باش و دیگر ویژگی‌های مرتبط با خواب هستند.

۴. اتصال به گوشی موبایل

اتصال به گوشی موبایل

تقریبا تمام مچ بند های هوشمند برای ارائه‌ی قابلیت‌های خود از طریق بلوتوث به گوشی موبایل متصل می‌شوند. همانطور که گفتیم می‌توانید اعلان و تماس‌های خود را روی اسمارت‌بند ببینید؛ برخی از آن‌ها قابلیت رد تماس نیز دارند. مچ بند های هوشمند جدید قابلیت کنترل پخش موسیقی و کنترل شاتر دوربین هم دارند که می‌تواند برای برخی افراد مانند دونده‌ها قابلیتی کاربردی باشد.

قابلیت‌های خاص مچ بند هوشمند

۵. حسگر ضربان قلب

حسگر ضربان قلب

حسگر ضربان قلب قابلیتی کاربردی برای ورزشکاران است. ردگیری ضربان قلب برای بررسی سوخت‌و‌ساز بدن می‌تواند به شما کمک کند. همچنین با دانستن میزان ضربان قلب خود می‌توانید از سلامت جسم خود نیز اطمینان حاصل کنید. حالا بهتر درک می‌کنید که استرس چه تاثیری روی ضربان قلب و وضعیت سلامتی شما دارد یا برای کالری‌سوزی باید ضربان قلب خود را تا چه عددی بالا ببرید.

۶. اندازه‌گیری فشار خون

اندازه‌گیری فشار خون

تا سال قبل مچ بند های هوشمند قابلیت اندازه‌گیری فشار خون نداشتند اما امروزه تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند با حسگرهای داخلی فشار خون شما را نیز اندازه بگیرند؛ حتی برخی امکان اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون را هم دارند که در دوران همه‌گیری کرونا به قابلیتی کاربردی تبدیل شده است.

اگر فشار خون بالایی دارید و قصد دارید به تمرینات ورزشی آن را کنترل کنید این قابلیت مناسب شما خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که قابلیت‌های اندازه‌گیری فشار خون و اکسیژن خون نمی‌توانند نتیجه پزشکی به شما بدهند و برای اندازه‌گیری کامل این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

۷. شناسایی فعالیت‌های ورزشی

شناسایی فعالیت‌های ورزشی

برخی از مچ بند های هوشمند بازار حسگرهایی برای شناسایی انواع مختلف تمرین یا فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، دوچرخه‌سورای، پیاده‌روی یا ایروبیک دارند و می‌توانند آن‌ها را دقیق‌تر کنترل کنند. پس از تشخیص و کنترل این فعالیت‌ها، آمار و ارقام فعالیت شما به‌طور خودکار در نرم‌افزاری که روی گوشی موبایل خود دارید وارد می‌شود و می‌توانید با گوشی آن‌ها را بررسی کنید. با تمام این‌ تفاسیر، دقت داشته باشید که دقت این قابلیت، بسته به نوع و کیفیت مچ بند هوشمند شما متفاوت خواهد بود.

۸. GPS داخلی مچ بند هوشمند

GPS داخلی مچ بند هوشمند

درست است که تمام مچ بندهای هوشمند در مورد تعداد قدم‌های شما اطلاعات می‌دهند؛ اما خرید یک اسمارت بند که GPS داخلی داشته باشد می‌تواند شما را در ردگیری فعالیت‌هایی ورزشی‌تان بهتر کمک کند. یک اسمارت بند با استفاده از GPS می‌تواند در کنار مسافت طی شده، سرعت و مسیری که طی کرده‌اید را نیز به شما نشان دهد. این قابلیت می‌تواند به دوندگان و دورچرخه‌سواران کمک کند.

توجه داشته باشید که مچ بندهای هوشمند کمی GPS دارند و اغلب این دستگاه‌ها از GPS گوشی برای محاسبه سرعت استفاده می‌کنند؛ پس شما می‌توانید از نرم‌افزاری مچ بند هوشمند که روی گوشی نصب کرده‌اید برای ردگیری مسیر طی شده استفاده کنید.

۹. یاد‌آوری تحرک و از جا بلند شدن

یاد‌آوری تحرک و از جا بلند شدن

این ویژگی بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار کاربردی و مفید است. یادآوری تحرک و از جا بلند شدن در مچ بند هوشمند از طریق ویبره یا اعلان به شما اطلاع می‌دهد که مدتی بی‌حرکت نشسته‌اید و حالا باید از جا بلند شوید و کمی فعالیت کنید. این قابلیت برای افرادی که ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینندیا کسانی که زمان زیادی روی کاناپه لم می‌دهند کاربردی خواهد بود.

۱۰. مقاومت در برابر آب و ردگیری شنا

مقاومت در برابر آب و ردگیری شنا

مقاومت در برابر آب و عرق بدن عامل مهمی در انتخاب یک مچ بند هوشمند است؛ چرا که این دستگاه‌ها قرار است فعالیت‌های ورزشی را کنترل کنند و اگر در برابر عرق و مثلا باران مقاوم نباشند چطور این کار را انجام دهند؟

تا چند سال پیش اکثر مچ بندهای هوشمند ضدآب نبودند اما امروزه تقریبا تمام آن‌ها این قابلیت را دارند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را هنگام بارندگی، شنا و استحمام به مچ خود ببندید.

دقت کنید که اگر می‌خواهید مچ بند هوشمند تمرینات شنای شما را ثبت کند، ضد آب بودن به تنهایی کافی نیست. برای این کار دستگاه شما باید بتواند فعالیت‌های شما در استخر را ثبت کند. برخی مچ بندهای ه.وشمند این قابلیت را ندارند و بعضی شرکت‌های سازنده ادعا می‌کنند که مچ بندهای هوشمند آن‌ها می‌توانند تعداد دورهای شنا، زمان هر دور، زمان کل شنا و غیره را هم محاسبه کند.

۱۱. مربی ورزشی داخلی یا راهنمای شخصی

بیشتر مچ بندهای هوشمند اطلاعات فعالیت و تناسب اندام شما را ثبت می‌کنند اما برخی نمونه‌های گران‌قیمت‌تر می‌توانند برای بهبود سطح آمادگی جسمانی بازخورد دهند. اگر برای تمرینات خود نیاز به راهنما دارید باید دنبال اسمارت‌بندی باشید که قابلیت راهنمایی دارد. 

نوع دیگری از مچ بند هوشمند وجود دارد که می‌تواند به صورت شخصی‌سازی شده شما را برای سلامتی، بیشتر کمک کند. این مچ بندهای هوشمند به وسیله اپلیکیشنی نقش مربی را بازی کنند.

به طور کلی اگر تمایل دارید که تناسب اندام خود را حفظ کنید و طی تمرینات ورزشی اعلان‌های خود را روی مچ‌تان ببینید؛ اسمارت‌بند یا مچ‌بند هوشمند می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. با شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی، بیماری‌های جانبی ناشی از در خانه ماندن بیشتر بروز می‌کنند؛ بنابراین داشتن یک مچ بند هوشمند می‌تواند پیشنهاد خوبی برای افزایش سلامتی باشد.

چنانچه با مطالعه این مطلب به این نتیجه رسیده‌اید که ساعت هوشمند می‌تواند به شما کمک کند، ابتدا مطلب آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟ و سپس مقاله بررسی ۷ ساعت هوشمند برتر بازار ایران (۲۰۲۰ -۲۰۲۱) را مطالعه کنید. در آخر می‌توانید نظرات خود در رابطه با این مقاله و تجربیات خود در استفاده از مچ بند هوشمند را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 17

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

گلدیس گفت:

سلام به همه گوشی ها متصل میشود؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به تمامی گوشی هایی با سیستم عامل اندروید متصل می‌شود

علی اصغر شجاع تیموری گفت:

یک مچ‌بند چند منظوره لازم دارم لطفا راهنمایی بفرمایید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای آشنایی با بهترین مچ بندهای شیائومی که چند منظوره هستند به لینک زیر مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/blog/the-best-xiaomi-2022-smart-wristband/