etebarkala snappay
etebarkala snappay

آیفون ۱۳ بخریم یا آیفون ۱۴؟

4.1
(35)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
آیفون ۱۳ بخریم یا آیفون ۱۴؟

هفته گذشته سرانجام اپل رویداد بزرگ سپتامبر خود را با معرفی ساعت‌های هوشمند، ایرپاد پرو و در نهایت آیفون‌های جدید سری ۱۴ برگزار کرد. در این میان اپل از چهار مدل مختلف آیفون با نام‌های آیفون ۱۴ استاندارد، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی کرد که دو مدل نخست انتقادات بسیار و دو مدل بالاتر، تحسین بسیاری از کاربران و منتقدین را برانگیخت. اما آیا آیفون ۱۴ ارزش خرید دارد؟ آیا خرید یک آیفون سری ۱۳ کفایت می‌کند؟ کدام یک از ارزش خرید بالایی برخوردار است و اگر کاربر قدیمی iOS‌ هستید و قصد ارتقا آیفون خود را دارید، بهتر است به سراغ آیفون ۱۳ بروید یا آیفون ۱۴؟ ما در این مطلب به بررسی ارزش خرید این دو سری از گوشی‌های آیفون خواهیم پرداخت تا دریابیم خرید کدام یک مناسب تر است. با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

آیفون ۱۳ استاندارد بخریم یا آیفون ۱۴ استاندارد؟

در نگاه اول، آیفون ۱۴ تقریبا شبیه به آیفون ۱۳ به نظر می‌رسد، اما ارتقاهای قابل توجه زیادی نیز وجود دارد، سنسور دوربین اصلی بزرگتر و روشن تر، پردازنده A15 Bionic بهبود یافته، ویژگی‌های ایمنی مانند Emergency SOS از طریق ماهواره و تشخیص تصادف، از جمله ارتقاهای این مدل آیفون از سری جدید نسبت به مدل مشابه خود در سری ۱۳ است که البته ویژگی‌های ایمنی مانند Emergency SOS از طریق ماهواره و تشخیص تصادف در  ایران کارایی ندارد و غیر قابل استفاده است. بنابراین یک کاربر iOS‌در ایران تنها از دوربین بهتر و پردازنده بهبود یافته بهره‌مند است.

از سویی دیگر اپل آیفون ۱۴ رده پایین‌تر خود را با دو نمایشگر متفاوت عرضه کرده که مدل استاندارد دارای نمایشگر ۶۱ اینچی و مدل پلاس دارای نمایشگر ۶.۷ اینچی است و تنها تفاوت این دو مدل تنها همین ابعاد نمایشگر است. این در حالی است که آیفون ۱۳ استاندارد دارای نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون مینی دارای نمایشگر ۵.۴ اینچی است. اگر ابعاد نمایشگر را کنار بگذاریم در سایر موارد هر دو گوشی از یک نوع نمایشگر استفاده می‌کنند و از یک میزان نرخ نوسازی، روشنایی و وضوح تصویر برخوردارند.

هر دو از شیشه و آلومینیوم با پشتی براق ساخته شده اند. آیفون ۱۴ همانند مدل قبلی دارای محافظ سرامیکی در شیشه جلویی برای دوام بیشتر است. آیفون ۱۴ در پنج رنگ مشکی، طلایی، آبی، بنفش و قرمز به فروش می‌رسد و رنگ‌های آیفون ۱۳ شامل صورتی، آبی، مشکی، طلایی، سبز و قرمز است.

هر دو مدل پایه سری ۱۳ و سری ۱۴ به پردازنده A15 Bionic مجهز هستند که سری ۱۳ با فناوری ۴ هسته‌ای و سری ۱۴ با فناوری ۵ هسته‌ای برای بهبود عملکرد بازی ساخته شده و اپل قول بهبود ۱۸ درصدی در عملکرد پردازنده آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۳ را می‌دهد.

از نظر دوربین‌های اصلی و دوربین سلفی نیز باید بگوییم هر دو گوشی به دوربین‌هایی برابر مجهز هستند با این تفاوت که دوربین‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به زوم خودکار مجهز هستند که این ویژگی در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی موجود نیست. همچنین سنسور اصلی آیفون ۱۴ با پیکسل‌های بزرگتر (۱.۹ میکرون)، و با دیافراگم f/1.5 سریع‌تر و تثبیت کننده تصویر با تغییر سنسور بسیار بزرگتر همراه است.

نتیجه: در نهایت باید گفت اگر به دنبال یک گوشی آیفون با نمایشگر بزرگتر هستید که دوربین آن کمی بهتر عمل کند، آیفون ۱۴ پلاس انتخاب مناسبی است البته اگر در حال حاضر مالک یک آیفون ۱۳ استاندارد نیستید و از آیفون های نسل قبل‌تر از ۱۳ استفاده می‌کنید ارتقای آیفون خود به ۱۴ پلاس با توجه به قیمت باورنکردنی که اپل برای فروش در نظر گرفته، منطقی به نظر می‌رسد.

آیفون ۱۳ پرو، ۱۳ پرو مکس بخریم یا آیفون ۱۴ پرو، ۱۴ پرو مکس؟

در ابتدا باید بگوییم که تنها تفاوت آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۴ پرو در ابعاد نمایشگر آن بوده که آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۴ پرو مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی تولید می‌شوند. لذا هر توصیفی که در رابطه با آیفون ۱۴ پرو مکس صورت می‌گیرد، در مورد آیفون ۱۴ پرو نیز صدق می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت در طراحی آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس یک بریدگی قرص شکل جدید در مرکز بالای نمایشگر است که آرایه دوربین گوشی را در خود جای داده و جایگزین بریدگی کوچکتر گوشی‌های سال گذشته شده است. این بریدگی مستطیلی که جزیره پویا نامگذاری شده، به گونه‌ای طراحی شده است که رابط کاربری iOS 16 اطراف آن را متحرک کند تا مواردی مانند اعلان‌ها و نشانگرهای وضعیت ظاهر شوند.

آیفون ۱۴ پرو مکس همان نمایشگر ۶.۷ اینچی OLED قبلی خود را حفظ می‌کند، اما این بار با یک نمایشگر همیشه روشن طراحی شده است که برای نشان دادن صفحه قفل شما ساخته شده است. آیفون ۱۴ پرو مکس جدید دارای همان فناوری نرخ نوسازی تطبیقی ​​مشابه مدل قبلی خود است، اما در حالی که آیفون ۱۳ پرو مکس تنها می‌تواند از ۱۲۰ هرتز به ۱۰ هرتز کاهش یابد، آیفون ۱۴ پرو مکس جدید می‌تواند از ۱۲۰ هرتز به ۱ هرتز برسد که به نمایشگر همیشه روشن کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کند.

بزگ‌ترین تغییر در آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس در دوربین آن صورت گرفته است. آیفون ۱۴ پرو مکس دارای یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در جلو است که به سال‌های حضور سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی در گوشی‌های اپل پایان می‌دهد. این حسگر جدید به آیفون ۱۴ پرو مکس کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری ارائه دهد و اپل ادعا می‌کند که فناوری جدید Photonic Engine آن کیفیت عکس‌هایی که در نور کم گرفته شده را بهبود می‌بخشد.

آیفون ۱۴ پرو مکس همچنین در زمینه فیلمبرداری بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس عمل می‌کند، زیرا می‌تواند در حالت سینمایی برای عمق میدان کم، با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در HDR، 4K فیلمبرداری کند، در حالی که آیفون ۱۳ پرو مکس تنها می‌تواند در 1080p ارائه کند. آیفون ۱۴ پرو و ​​پرو مکس همچنین به یک حالت اکشن جدید به ضبط ویدیوهای اکشن و پر سرعت دسترسی دارند.

اگر تمام این تغییرات را باهم جمع کنیم، به نظر می‌رسد که آیفون ۱۴ پرو مکس تجربه دوربین بهتری را نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس ارائه می‌دهد. ویژگی‌ها بسیار چشمگیر است و آیفون ۱۴ پرو مکس را به یکی از بهترین گوشی-دوربین‌های موجود تبدیل می‌کند.

از نظر عملکرد نیز تغییرات چشمگیری نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس صورت گرفته است. آیفون ۱۴ پرو مکس دارای تراشه A16 Bionic اپل است، نسخه ارتقا یافته ای از A15 Bionic که در آیفون ۱۳ پرو مکس به کار رفته است. این پردازنده جدید دارای یک CPU 6 هسته ای با ۲ هسته عملکرد و ۴ هسته کارآمد، و همچنین یک GPU 5 هسته‌ای و یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است.

این مشخصات نشان می‌دهد که باید انتظار داشته باشید که آیفون ۱۴ پرو مکس سریع‌تر و قدرتمندتر از آیفون ۱۳ پرو مکس باشد، اپل ادعا می‌کند که A16  بایونیک ۲۰ درصد انرژی کمتری نسبت به A15 بایونیک مصرف می‌کند و دارای یک GPU با ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتر نسبت به نسل قبلی خود است.

نتیجه: اگر قصد ارتقای گوشی آیفون پرو یا پرو مکس خود را دارید، انتخاب آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را توصیه می‌کنیم و حتی اگر کاربر آیفون ۱۳ پرو مکس نیز باشید، باز هم خرید آیفون ۱۴ پرو یا پرو مکس، انتخاب بسیار عاقلانه‌ای است.

سخن پایانی

اپل در ابتدا با معرفی آیفون ۱۴ استاندارد و ۱۴ پلاس مورد انتقاد منتقدین قرار گرفت چرا که همگی انتظار پیشرفت‌های چشمگیر به‌ویژه در زمینه پردازنده بودند اما پس از معرفی سری پرو، تحسین همگان را برانگیخت. اکنون با این نگاه اجمالی می‌توان دو نتیجه گرفت. اول آنکه گفت اگر به دنبال یک گوشی آیفون با نمایشگر بزرگتر هستید که دوربین آن کمی بهتر عمل کند، آیفون ۱۴ پلاس انتخاب مناسبی است البته اگر در حال حاضر مالک یک آیفون ۱۳ استاندارد نیستید و از آیفون های نسل قبل‌تر از ۱۳ استفاده می‌کنید ارتقای آیفون خود به ۱۴ پلاس با توجه به قیمت باورنکردنی که اپل برای فروش در نظر گرفته، منطقی به نظر می‌رسد. و نتیجه دوم آنکه اگر قصد ارتقای گوشی آیفون مدل پرو یا پرو مکس خود را دارید، انتخاب آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را توصیه می‌کنیم و حتی اگر کاربر آیفون ۱۳ پرو مکس نیز باشید، باز هم خرید آیفون ۱۴ پرو یا پرو مکس، انتخاب بسیار عاقلانه‌ای است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.1 / 5. تعداد رای دهندگان: 35

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

طاها جانی گفت:

سلام ببخشید من می خواستم بدونم ۱۳ ۱۲۸ بگیرم یا ۱۴ ۱۲۸ و ایا ۱۴ ریجیستر میشود؟

سمانه کلانی گفت:

۱۴ پرو نکس بخریم یا ن

شکیبا گیلانی گفت:

سلام
با توجه به اینکه در ایران رجیستر نمی‌شود، خرید آن توصیه نمی‌شود

محمد صادق جهان تیغ گفت:

ایفون ۱۳ خوب یا ۱۴

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر قصد خرید سری استاندارد را دارید، فرقی بین آیفون ۱۳ و ۱۴ نیست. اما در مدل‌های پرو و پرومکس، با توجه به پردازنده جدیدتر و قوی‌تر A16 بایونیک، آیفون ۱۴ پرومکس بهتر از آیفون ۱۳ پرومکس است. همچنین مدل پرومکس به دوربین و باتری قوی‌تری نیز مجهز شده است

فاطمه گفت:

آیفون 14 فیک خوبع

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به هیچ عنوان!

محمد علیزاده گفت:

آیفون ۱۳ معمولی بهتره بخرم یا آیفون ۱۴ معمولی؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
چندان فرقی بین دو گزینه استاندارد ۱۳ و ۱۴ وجود ندارد تنها مدل ۱۴ جدیدتر بوده و به روز رسانی های بیشتری دریافت خواهید کرد

احسان گفت:

سلام خوبید من میخام آیفون بخرم چی بخرم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
با توجه به نامشخص بودن رجیستری آیفون ۱۴، در حال حاضر ما به شما خرید آیفون ۱۳ را پیشنهاد می‌کنیم

اذین گفت:

۱۳بخرم یا۱۴
ایا احتمال ریجستری هس

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
با توجه به اینکه آیفون ۱۴ دیگر حتی به صورت مسافری نیز رجیستر نمی‌شود، خرید آیفون ۱۴ توصیه نمی‌شود

فرزان ریاض گفت:

سلام. وقت بخیر. ایا ایفون 14 امکان ریجستر شدن داره؟ چون شهریور سال اینده که ایفون 15 وارد بازار میشه. ممنون

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر خودتان یک عدد به عنوان مسافر وارد کنید، می‌توانید آن را رجیستر کنید

میلادمنتظری گفت:

ایفون ۱۳ بخرم یا ۱۴

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر می‌توانید به صورت مسافری آیفون ۱۴ را از خارج از کشور تهیه کنید و در ایران رجیستر کنید، گزینه بهتری است و در غیر این صورت آیفون ۱۳ در حال حاضر در دسترس ترین مدل آیفون است

. گفت:

من الان ۱۳ با نامبر پارتch بگیرم یا ۱۴ رجیستر نشده؟
میگن هزینه رجیستر کردن خیلی بالاس و خب اگ درست نشه چی…؟
از طرفی میگم که بنظرم ۱۳ دیگه قدیمی شده…
من کلا بخوام بخرم مکالمه باهاش انجام نمیدم و فقط برای کلاس آنلاین میخوام و یا برای بازی کردن و عکاسی…
الان نظر مدیر محترم سایت چیه؟
واقعا دو دلم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بدون شک خرید یک آیفون ۱۳ منطقی تر است. آیفون ۱۳ هنوز جدید بوده و دست کم تا ۶ سال آینده یک گوشی کارآمد خواهد بود. اما از آنجایی که آیفون ۱۴ تعیین وضعیت نشده، خرید آن در حال حاضر توصیه نمی‌شود

محمد مرادی گفت:

آیفون۱۴پرو بخریم یا پرو مکس

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر ابعاد نمایشگر برای شما اهمیت دارد، ۱۴ پرومکس گزینه بهتری است. در غیر این صورت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند

سارا گفت:

سلام ببخشید ایفون۱۳بخرم یا ایفون ۱۲

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مسلما خرید آیفون ۱۳ بهتر خواهد بود

مریم قنبریان گفت:

سلام.آیفون ۱۲ پرومکس با باطری ۸۷ درصد دارم
به نظر شما ۱۳ پرو بگیرم یا ۱۴ پرو؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر می‌توانید یک آیفون ۱۴ پرو رجیستر شده تهیه نمایید و یا به صورت مسافری خودتان یک عدد وارد کرده و رجیستر کنید، پیشنهاد ما همان ۱۴ پرو است در غیر این صورت ۱۳ پرو گزینه بهتری خواهد بود

پویا گفت:

آیفون ۱۳ بهتراست یا ۱۴

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مسلما آیفون ۱۴ یک جهش بزرگ در گوشی های آیفون است که متاسفانه در ایران رجیستر نمی‌شود. بنابراین آیفون ۱۳ پرذو و ۱۳ پرو مکس در حال حاضر بهترین گزینه در ایران است

ساره کریمی گفت:

ریجستر گوشی برای دولت چه فایده ای داره؟

ساره کریمی گفت:

سلام
میشه داخل گوشی ریجستر نشده سیم کارت انداخت؟
اگه گوشی ریجستر نشده رو بخریم چه مشکلی داره؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
گوشی های رجیستر نشده تنها تا یک ماه از سیمکارت شما پشتیبانی می‌کنند و پس از یک ماه دیگر قادر به استفاده از آن نیستید

نفس تقی زاده گفت:

چه فرقی بین اصل و فیک آیفون است

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای تشخیص اصل یا فیک بودن گوشی آیفون از طریق شماره سریال آن اقدام کنید
• به بخش تنظیمات یا همان Settings آیفون بروید.
• گزینه General را انتخاب کنید.
• وارد About شوید.
• گزینه Serial Number را چک کنید.
حالا زمانی که می خواهید گوشی پلمپ بخرید نمی توانید شماره سریال را قبل از روشن شدن چک کنید، نگران این مورد هم نباشید، درگاه سیم کارت یا همان سینی سیم کارت آیفون را بیرون بیاورید، معمولا شماره سریال گوشی روی آن هک شده است، آن را با شماره سریال روی جعبه مقایسه کنید.

آرین فتح نژاد گفت:

آیفون 14 پرومکس ریجستر میشه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر یک عدد به صورت مسافری خودتان وارد کنید می‌توانید آن را رجیستر کنید در غیر این صورت گوی های آیفون ۱۴ رجیستری نمی‌شوند

علی دُرّی گفت:

آیا ایفون ۱۴ریجستر میشن یا نه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر تنها یک گوشی به صورت مسافری را می‌توانید رجیستر کنید و هنوز در رابطه با واردات گوشی آیفون ۱۴ و رجیستری آن تصمیم گیری از سوی دولت نشده

سجاد آرامش گفت:

آیفون ۱۴ پرومکس ریجستر میشه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر یک گوشی و به صورت مسافری وارد کنید، می‌توانید در گمرک آن را رجیستر کنید. اما به صورت واردات عمده از سوی شرکت ها هنوز در رابطه با رجیستری آن تصمیم گیری نشده

محمدی گفت:

۱۴ استاندارد فیس تایم داره

شکیبا گیلانی گفت:

سلام
بله. تمامی گوشی های آیفون همچنین یپدها دارای فیس تایم هستند

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

از نظر اقتصادی ایفون ۱۳خریداذی کنم یا ۱۴

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر با توجه به مشکل رجیستری گوشی های آیفون ۱۴، خرید آیفون ۱۳ منطقی تر است

زهرااسدی گفت:

آیفون ۱۳ بخرم یا ۱۴؟

سااارا گفت:

از نظر قیمت و اصالت کالا، از ایران بخرم یا از سویس دوستم بگیره؟ و اینکه اگر دوستم بگیره بعدا به مشکل رجیستری برنمیخورم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از نظر اصالت کالا فرقی نمی‌کند از نظر رجیستری نیز هنوز سری جدید آیفون با مشکلات رجیستری مواجه هستند. بهتر است تا زمان تعیین تکلیف خرید و فروش این گوشی، صبر کنید

محسن گیبک گفت:

آیفون ۱۳ معمولی بخرم یا پرو

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید، آیفون ۱۳ پرو گزینه‌ای به مراتب بهتری است

آرمان گفت:

چرا ۱۴ ارزون تر از ۱۳ است

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ارزان‌تر نیست بلکه قیمت تغییر نکرده. دلیل آن هم بحران اقتصادی جهانی بوده که اپل نمی‌خواهد گوشی‌های هوشمند جدیدش، به دلیل قیمت بالا، فروش پایین داشته باشد

علی نقاش گفت:

مشکل ریجستر دارن؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر