etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

3
(3)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و گران‌ترین گوشی‌های جهان هستند. انتخاب بین دو گوشی عالی همیشه مشکل است، به خصوص زمانی که آن‌ها دو مدل از بهترین برندهای جهان یعنی Samsung Galaxy S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max باشند. بنابراین کدام یک بهتر است؟ گلکسی S23 اولترا و یا آیفون ۱۴ پرو مکس؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا به مقایسه این دو گوشی جدید پرچمدار خواهیم پرداخت با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول مشخصات گوشی گلکسی S23 Ultra و آیفون ۱۴ پرو مکس

مشخصات فنیسامسونگ گلکسی S23 اولتراآیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد و وزنابعاد ۱۶۳.۴ در ۷۸.۱ در ۸.۹ میلی‌متر
وزن ۲۳۴ گرم
ابعاد ۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۹ میلی‌متر
وزن ۲۴۰ گرم
نمایشگرنمایشگر ۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2X
نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل
حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت
نمایشگر همیشه روشن
نمایشگر ۶.۷ اینچی LTPO Super Retina XDR OLED
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل
حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت
پردازندهQualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2
۴ نانومتری
۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Adreno 740
Apple A16 Bionic
۴ نانومتری
۶ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای
سیستم عاملاندروید ۱۳ عرضه با رابط کاربری One UI 5.1iOS 16
حافظه رم۸ گیگابایت رم
۱۲ گیگابایت رم
۶ گیگابایت رم
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
دوربین‌هادوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل از نوع عریض
لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل
لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی از نوع عریض
لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل
لنز تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل
باتری و شارژباتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۴۵ وات
پشتیبانی از شارژر سریع
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵ وات
۳۰ دقیقه مدت زمان شارژ برای ۶۰ درصد شارژ
باتری ۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۰ وات
پشتیبانی از شارژ سریع
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
۱۵ وات ۳۰ دقیقه مدت زمان شارژ برای ۵۰ درصد
حسگرهاحسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
حسگر مجاورت
قطب‌نما
فشارسنج هوا
حسگر تشخیص چهره سه‌بعدی
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
حسگر مجاورت
قطب‌نما
فشارسنج هوا

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: ۱۶۳.۴ در ۷۸.۱ در ۸.۹ میلی‌متر؛ وزن ۲۳۴ گرم
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: ۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۸۵ میلی‌متر؛ وزن ۲۴۰ گرم
طراحی گوشی گلکسی S23 Ultra سامسونگ

گلکسی S23 اولترا تقریبا شبیه به نسل قبلی خود است و از این رو همچنان بلندتر، عریض‌تر، ضخیم‌تر و سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد بود. گلکسی S23 Ultra دارای قاب آلومینیومی بوده در حالی که آیفون ۱۴ پرو مکس از یک قاب فولادی ضد زنگ استفاده می‌کند که قاب آلومینیومی بیشتر از فولاد ضد زنگ مستعد خراش است.

طراحی گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس

گوشه‌های آیفون ۱۴ پرو مکس منحنی و لبه‌های آن صاف است، اما گلکسی S23 اولترا گوشه‌های صاف و لبه‌های کمی خمیده دارد. هر دو گوشی دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند. همچنین گلکسی S23 Ultra از شیشه جدید Gorilla Glass Victus 2 در پنل جلو و پشت استفاده می‌کند، در حالی که iPhone 14 Pro Max با پوشش محافظ سرامیکی روی شیشه جلویی محافظت می‌شود. در نهایت اگرچه USB-C به وضوح برتر است، اما آیفون هنوز از درگاه لایتنینگ چشم پوشی نکرده است.

مقایسه دوربین گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی از نوع عریض به همراه OIS بهبود یافته، PDAF، لیزر AF، ویدیوی 8K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه. لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل f/2.2 با زاویه FoV 120 درجه، PDAF دو پیکسل، عکاسی ماکرو. لنز تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسل f/2.4 سنسور زوم اپتیکال ۳ برابر با OIS  ۱۰ مگاپیکسل f/4.9 زوم اپتیکال ۱۰ برابر با OIS و زوم دیجیتال ۱۰۰ برابر. دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل f/2.2، PDAF، ویدیوی 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه.
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل f/1.8، OIS با تغییر سنسور، PDAF دو پیکسل، ویدیوی 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه. لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل f/2.2 با زاویه FoV 120 درجه، PDAF دو پیکسل، عکاسی ماکرو. لنز تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل f/2.8 ، OIS، زوم دیجیتال ۳ برابر. دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل f/1.9، PDAF، ویدیوی 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه.
دوربین گلکسی S23 Ultra سامسونگ

در مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس و S22 اولترا، سه ایراد بزرگ از دوربین سامسونگ بدست می‌آید که شامل، نوردهی بیش از حد و نویز در عکس‌های کم نور، کیفیت پایین ویدیو، و عکس‌های پرتره که نسبت به از آیفون از کیفیت کم‌تری برخوردار هستند. این مشکلات در گلکسی S23 اولترا رفع شده و تصاویر بدون هیچ کم و کاستی ثبت می‌شود.

اکنون می‌توانید با گلکسی S23 Ultra ویدیوهای پرتره 4K و ویدیوهای 8K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرید. دوربین اصلی دارای ۲ برابر OIS عریض‌تر برای تثبیت، بهبود یافته است. سامسونگ همچنین اشباع رنگ بیش از حد را در ویدیوهای کم نور کاهش می‌دهد تا طبیعی‌تر به نظر برسند. کیفیت میکروفون نیز ارتقا یافته است، بنابراین صدای شما کامل‌تر و تمیزتر به نظر می‌رسد.

دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

حالت جدید دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی یکی از بهترین ویژگی‌های گلکسی S23 اولترا برای گرفتن عکس‌های با وضوح بالا در روز است، اما حالت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی برای اکثر شرایط بهتر است. محدوده دینامیکی نیز بهبود یافته است، و نمایه رنگی همچنان به گونه‌ای طراحی شده است که Instagrammable به نظر برسد.

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای یک لنز جدید ۴۸ مگاپیکسلی است و تمام ویژگی‌هایی را که در مورد دوربین‌های آیفون دوست داریم، حفظ می‌کند که شامل فیلم‌هایی بدون لرزش، سرعت شاتر سریع و کیفیت تصویر ثابت در همه لنزها. با این حال، فاقد بسیاری از ویژگی‌های جالب موجود در سامسونگ مانند زوم هیبریدی ۱۰۰ برابر، Director’s View، Astro Hyperlapse و موارد دیگر است.

آیفون هنوز هم به طور کلی قابل اعتمادتر است و باعث آرامش خاطر می‌شود. اما اکنون که سامسونگ بالاخره به حل مشکلات الگوریتم‌های پردازش تصویر بیش از حد تهاجمی خود اعتراف کرده است، تغییر به Galaxy وسوسه انگیزتر از همیشه خواهد بود.

مقایسه پردازنده گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: پردازنده اختصاصی Snapdragon 8 Gen 2 با فرایند ساخت ۴ نانومتری و هشت هسته‌ای؛ پردازنده گرافیکی Adreno 740
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: پردازنده اختصاصی A16 Bionic با فرایند ساخت ۴ نانومتری؛ پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای

گلکسی S23 Ultra با آخرین پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 در سراسر جهان عرضه می‌شود، که به این معنی است که این بار از پردازنده Exynos با قدرت پایین تر در هیچ مدلی استفاده نشده است. سامسونگ همچنین با کوالکام همکاری کرده است تا یک نوع اورکلاک شده انحصاری از این تراشه به نام Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy را توسعه دهد که به نظر هیجان‌انگیز می‌آید اما به‌طور قابل‌توجهی بهتر از چیپ‌های معمولی SD 8 Gen 2 نیست.

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای پردازنده جدید A16 Bionic است که همچنان رکورد بهترین عملکرد CPU را در هر گوشی هوشمندی دارد. با این حال، S23 Ultra امتیازات گرافیکی کمی بهتر از آیفون را نشان می‌دهد که نشان دهنده یک تجربه بازی برتر است.

گفته می‌شود، اکثر کاربران به دو دلیل هیچ تفاوت قابل توجهی در عملکرد بین این دو گوشی مشاهده نمی‌کنند. چرا که هر دو تراشه توسط شرکت TSMC تولید می‌شوند و امتیازات بنچمارک بعد از یک نقطه خاص واقعا مهم نیستند. هر دو دستگاه واقعا قدرتمند، کارآمد و قادر به اجرای تمامی برنامه‌ها و بازی‌های مدرن هستند.

مقایسه نمایشگر گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: نمایشگر ۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2x؛ وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل؛ حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت؛ نرخ نوسازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز با LTPO 2.0؛ HDR10+؛ گوریلا گلس ویکتوس ۲؛ نمایشگر همیشه روشن
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: نمایشگر ۶.۷ اینچی TPO Super Retina XDR OLED؛ وضوح تصویر ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل؛ حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت؛ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز DR10؛ محافظ شیشه سرامیک شیلد
نمایشگر گلکسی S23 Ultra سامسونگ

داینامیک آیلند در سری آیفون ۱۴ پرو در زمان عرضه خود همه خبرها را به خود اختصاص داد. اما پس از گذراندن مدتی با دستگاه، به طور فزاینده‌ای مشخص می‌شود که اگرچه این ویژگی واقعا مفید و سرگرم‌کننده است، اما انقلابی نیست و حتی ممکن است چندان مورد استفاده قرار نگیرد.

نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس

اشتباه نکنید، بریدگی Dynamic Island به شکل قرص، بسیار بهتر از بریدگی آیفون‌های قدیمی‌تر است. همچنین طراحی دوربین جلویی با حداقل سوراخ پانچ در هنگام تماشای فیلم، بازی، پیمایش فیدهای اجتماعی یا انجام چند کار بسیار منطقی‌تر است. تنها قسمتی که نمایشگر آیفون بر نمایشگر سامسونگ غلبه می‌کند حداکثر روشنایی است. حداکثر روشنایی در آیفون ۱۴ پرو مکس ۲۰۰۰ نیت است در حالی که این شدت روشنایی در گلکسی S23 Ultra به ۱۷۵۰ نیت می‌رسد.

مقایسه رم و فضای ذخیره سازی گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: در دو رم LPDDR5X، ۸ و ۱۲ گیگابایت؛ فضای ذخیره سازی UFS 4.0، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت  
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: دارای ۶ گیگابایت رم LPDDR5؛ حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت NVMe

از آنجایی که آیفون‌ها در مدیریت رم بهتر هستند، نسبت به گوشی‌های اندرویدی به رم کمتری نیاز دارند. این بدان معناست که رم ۸ گیگابایتی گلکسی S23 اولترا تقریبا همان قابلیت مولتی تسکینگ را ارائه می‌دهد که آیفون با رم ۶ گیگابایتی ارائه می‌دهد. تنها زمانی که رم را تا ۱۲ گیگابایت افزایش می‌دهید، متوجه تفاوت‌های جزئی خواهید شد.

جالب‌تر این است که S23 Ultra با ۲۵۶ گیگابایت حافظه پایه عرضه می‌شود. این یک برد بزرگ است زیرا اگرچه ۱۲۸ گیگابایت برای اکثر کاربران کافی است، اما پرچمداران بزرگ معمولا سریع‌تر از فضای ذخیره سازی شما استفاده می‌کنند، بنابراین فضای ذخیره سازی بیشتر بهتر خواهد بود. ظرفیت پایانی هر دو دستگاه ۱ ترابایت است.

مقایسه باتری و شارژ گوشی گلکسی S23 Ultra با آیفون ۱۴ پرو مکس

  • گلکسی S23 Ultra سامسونگ: باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری؛ شارژ سیمی سریع ۴۵ وات؛ شارژ بی‌سیم ۱۵ وات؛ شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ وات
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: باتری ۴۳۲۳ میلی‌آمپری؛ پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی MagSafe

از آنجایی که اپل سیلیکون بسیار کارآمد است، باتری کوچکتر ۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی در آیفون ۱۴ پرو مکس به راحتی از گوشی‌های اندرویدی با باتری‌های ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بیشتر عمر می‌کند. اگر نمایشگر همیشه روشن آیفون را خاموش کنید یا تصویر زمینه خود را از صفحه AOD پنهان کنید، می‌توانید عمر باتری بیشتری ذخیره کنید.

خوشبختانه، S23 Ultra علیرغم داشتن همان ظرفیت کل ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، عمر باتری بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد که به لطف تراشه Snapdragon 8 Gen 2 ساخته شده توسط TSMC کارآمدتر است. در واقع، اگر عمر باتری S23 اولترا با آیفون ۱۴ پرو مکس مطابقت داشته باشد، تعجب نخواهیم کرد.

سامسونگ همچنین دارای شارژ سریع ۴۵ واتی است و می‌تواند در یک ساعت به طور کامل شارژ شود و آیفون ۱۴ پرو مکس با استفاده از شارژ ۲۰ واتی اپل تقریبا دو ساعت طول می‌کشد تا به طور کامل شارژ شود. گلکسی S23 Ultra همچنین قادر به شارژ بی‌سیم معکوس برای تامین انرژی گلکسی بادز و گلکسی واچ شما است کاری که آیفون قادر به انجام آن نیست.

سخن پایانی

سامسونگ با Galaxy S23 Ultra مشکلات مربوط به پردازش تصویر را حل کرده است. همچنین به استفاده از پردازنده ضعیف‌تر Exynos پایان داده و فضای ذخیره سازی پایه را در این مدل، ۲۵۶ گیگابایت در نظر گرفته است. همچنین از آخرین استاندارد LPDDR5X RAM و ذخیره سازی UFS 4.0 در این گوشی استفاده کرده است. اگرچه این دستگاه بسیار شبیه به نسل قبلی خود به نظر می‌رسد، اما از نظر سخت افزار به طور کامل تغییر کرده است.

همزمان آیفون ۱۴ پرو مکس همچنان به سیستم دوربین قابل اعتمادتر، نمایشگر روشن‌تر، بریدگی جزیره پویا و ادغام عمیق با اکوسیستم اپل خود می‌بالد. اگر آیفون ۱۳ پرومکس دارید، ارتقا آن به ۱۴ پرو مکس چندان منطقی نیست اما اگر قصد تغییر سیستم‌عامل از iOS به اندروید را دارید، گلکسی S23 Ultra یک گزینه بسیار عالی خواهد بود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :