etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G

4.2
(9)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A73 5G جانشین گلکسی A72 بوده که سال گذشته معرفی شد و یکی از ضعف‌های آن عدم پشتیبانی از 5G بود. بنابراین گلکسی A73 5G گوشی بهبود یافته A72 بوده که در به عنوان گوشی میان‌رده سری A سامسونگ وارد بازار شده است. این گوشی یکی از پرفروش‌ترین میان‌رده‌های سامسونگ در بازار است و ویژگی‌های قابل توجهی دارد. در این بلاگ با ما همراه باشید تا از ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی این گوشی میان‌رده سامسونگ مطلع شوید.

ویژگی‌های مثبت گلکسی A73

  • طراحی زیبا با گواهی IP67
  • نمایشگرعالی
  • پشتیبانی نرم‌افزار پیشرو در صنعت

ویژگی‌های منفی گلکسی A73

  • شارژ ۲۵ وات
  • فاقد آداپتور ۲۵ وات
  • عملکرد نسبتا پایین
  • قیمت بالا

بررسی طراحی سبک و راحت سامسونگ گلکسی A73

  • ضخامن ۷.۶ میلی‌متر
  • وزن ۱۸۱ گرم
  • دارای گواهی IP67

سامسونگ تلاش کرده است علیرغم استفاده از نمایشگر بزرگ برای A73، وزن آن را پایین نگه دارد. این گوشی ۱۸۱ گرم وزن داشته و ضخامت آن فقط ۷.۶ میلی‌متر است. طراحی گلکسی A73 به‌گونه‌ای است که کار با آن بسیار راحت بوده و دست گرفتن آن بسیار آسان است. در نهایت می‌توان گفت با وجود اینکه بدنه پشتی آن از جنس پلاستیک بوده، از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است.

لک اثر انگشت بر روی بدنه پلاستیکی باقی نمی‌ماند و این یکی از ویژگی‌های مثبت کیفیت ساخت این گوشی هوشمند میان‌رده است. گلکسی A73 دارای گواهی استاندارد IP67 است؛ به این معنی که قادر است به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق یک متری آب دوام بیاورد. این گوشی در رنگ‌های سبز، سفید و خاکستری به فروش می‌رسد که رنگ سبز آن یکی از چشمگیرترین رنگ‌های گوشی‌های سامسونگ است.

حسگر اثر انگشت درست در زیر نمایشگر قرار گرفته که از حساسیت بالایی برخوردار است. انتظار می‌رفت با توجه به طراحی A73 این حسگر در کنار دکمه پاور قرار بگیرد که قرار گرفتن آن بر روی نمایشگر سورپرایزی از جانب سامسونگ بود. اسلات قرار گیری سیم‌کارت در قسمت بالایی فریم گوشی سامسونگ گلکسی A73 قرار دارد که قادر است ۲ سیم‌کارت نانو و یا یک سیم‌کارت و یک microSD یک ترابایتی را پشتیبانی کند. به طور کلی می‌توان گفت این گوشی طراحی ظریف و ساده‌ای داشته که اکثر کاربران از آن استقبال خواهند کرد.

بررسی نمایشگر بزرگ سامسونگ گلکسی A73

سامسونگ گلکسی A73 از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی Full HD+ Super AMOLED+ Infinity-O برخوردار است. نرخ نو‌سازی که سامسونگ آن را Motion smoothness می‌نامد را می‌توان به صورت دستی روی ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز پیکربندی کرد و هیچ گزینه سوئیچ خودکار وجود ندارد، البته حالت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی نرخ نوسازی را کاهش می‌دهند.

این نمایشگر بسیار درخشان بوده و تصاویر واضحی با اشباع رنگی عالی ارائه می‌دهد. همچنین دارای محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵ است، این درحالی است که گوشی‌های هوشمندی مانند Realme GT 2 Pro و OnePlus 9RT به محافظ جدیدتر Corning Gorilla Glass Victus مجهز هستند.

نمایشگر همیشه روشن این گوشی قادر است اعلان‌ها و اطلاعات کلیدی را نشان دهد، بنابراین افرادی که تمایل دارند بدون روشن کردن نمایشگر، این اطلاعات را مشاهده کنند، می‌توانند این گزینه را در گوشی A73 فعال کنند. حاشیه اطراف نمایشگر باریک بوده و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، با این وجود دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی آن کمی بیش از حد از فضای نمایشگر را اشغال کرده است.

اسپیکرهای سامسونگ گلکسی A73 علارغم برخورداری از Dolby Atmos، صدای بلندی ندارد البته صدا چندان ضعیف نیست اما اگر قصد دارید از آن به عنوان یک پخش صدا در مهمانی استفاده کنید، نتیجه دلخواهی نخواهید گرفت.

  • پنل ۶.۷ اینچی نمایشگر سوپر پلاس AMOLED  
  • وضوح تصویر Full HD+
  • نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز

بررسی عملکرد پردازنده قدیمی سامسونگ گلکسی A73

گوشی گلکسی A73 دارای پردازنده هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون 778G است و با ۸ گیگابایت رم تولید شده است. این گوشی در دو مدل حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به فروش می‌رسد که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن تنها در رنگ سبز نعنایی تولید می‌شود. گلکسی A73 به هیچ وجه کند نیست، عملکرد خوبی دارد و One UI بهینه شده است.

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A73 در زمانی رونمایی شد که چیپست هشت هسته ای اسنپدراگون 778G که به آن مجهز است نسبتا قدیمی شده بود، اما پردازنده مبتنی بر ساخت ۶ نانومتری عملکرد قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد. این دستگاه که با پردازنده گرافیکی Adreno 642L، رم ۸ گیگابایتی و حافظه ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی به فروش می‌رسد که امکان وبگردی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، انجام هم‌زمان چند کار، پخش ویدیو و موارد دیگر را به راحتی فراهم می‌سازد و در انجام هر یک از این فعالیت‌ها هیچ تاخیر یا مکثی وجود ندارد.

این گوشی هوشمند در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و در هوای گرم، کمی داغ می‌کند که این میزان زیاد نبوده و منطقی به نظر می‌رسد. همه گوشی‌های هوشمند برای بازی در نظر گرفته نشده‌اند و گلکسی A73 نیز از این قاعده مستثنا نبوده ونمی‌توان بازی‌هایی که از گرافیک سنگینی برخوردار هستند را با آن اجرا کرد. با این حال، می‌توانید بازی‌های سبک را با آن بدون هیچ مشکلی اجرا کنید. بازی‌های سنگینی مانند Asphalt 9 باعث می‌شوند که پردازنده داغ کرده و عملکرد آن پایین بیاید.

  • مجهز به اسنپدراگون 778G
  • دارای ۸ گیگابایت رم
  • دارای ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

بررسی دوربین‌ قدرتمند سامسونگ گلکسی A73

دوربین اصلی یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 است و تصاویر به‌طور پیش‌فرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌کند. عکس‌هایی که در نور روز یا در شرایط نوری خوب گرفته می‌شوند، از کیفیت بالایی در ثبت جزئیات، رنگ و وضوح برخوردار هستند.

سامسونگ لنز زوم A73 را به نفع سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی کنار گذاشته است. امکان استفاده از زوم دیجیتال تا ۱۰ برابر وجود داشته که  نتایج چندان چشمگیر نیستند.

دوربین‌های سه‌گانه واقع در پشت گوشی شامل لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۵ مگاپیکسلی عمیق و ماکرو هستند. لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض به شما امکان را می‌دهد که فضای بیشتری را وارد کادر دوربین کرده و عکس آن را ثبت کنید که باید در نظر داشته باشید برخی از جزئیات اطراف عکس ثبت نخواهد شد. حالت ماکرو قادر است تصاویر با کیفیتی از سوژه‌هایی که نزدیک هستند، ثبت کند؛ در نظر داشته باشید اگر گوشی را به سوژه نزدیک کنید، دوربین به صورت خودکار به حالت ماکرو تغییر نمی‌کند.

ویژگی ثبت پرتره که در هر دو دوربین سلفی و دوربین عقب، وجود دار به شما این امکان را می‌دهد تا پرتره‌هایی با کیفیت بالا ثبت کنید. سوژه پرتره اگر با نورپردازی مناسب همراه شود، دوربین قادر است یک پرتره‌ بی‌نقص را برای شما ثبت کند. با این وجود تصاویر ثبت شده در نور کم از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و از طرفی این دوربین به لرزه‌گیر دست مجهز نبوده و برای آنکه تصاویر تار نباشد، لازم است گوشی را هنگام عکاسی محکم و بدون حرکت نگه دارید. همچنین دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی، زمانی که شرایط نوری خوب باشد، قادر است سلفی‌ها و پرتره‌های مناسبی را ثبت کند.

  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض
  • لنز ۵ مگاپیکسلی عمیق
  • لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

بررسی عمر باتری و شارژ سامسونگ گلکسی A73

سامسونگ گلکسی A73 به یک باتری بزرگ و قدرتمند ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز بوده که در شرایط استفاده نرمال از این گوشی، می‌تواند برای یک روز دوام بیاورد. اگر نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید باتری این گوشی حتی بیش از یک روز نیز دوام آورده و نیازی به شارژ ندارد.

سامسونگ ترفندهای نرم‌افزاری را برای مدیریت باتری ارائه داده است. یکی از این ترفندها ویژگی صرفه‌جویی در مصرقف انرژی بوده که به شما این امکان را می‌دهد که نمایشگر همیشه روشن (Always On Display) را خاموش کنید، فعالیت پردازنده را تا ۷۰ درصد کاهش دهید و 5G را غیرفعال کنید.

گلکسی A73 در تست باتری PCMark Work 3.0، ۱۲ ساعت و ۴۲ دقیقه دوام آورد که مدت زمان قابل توجهی است. متاسفانه سیاست‌های جدید سامسونگ موجب شده تا این کمپانی شارژر ۲۵ واتی را در جعبه گوشی قرار نداده و به صورت جداگانه به فروش برساند. لازم به ذکر است که این گوشی فاقد پشتیبانب از شارژر بی‌سیم است.

  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ ۲۵ وات
  • بدون آداپتور

بررسی سیستم‌عامل و برنامه‌های سامسونگ گلکسی A73

این گوشی دارای رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ بوده که مبتنی بر اندروید ۱۲ است و رابط کاربری کلی آن روان و بدون تاخیر است. سامسونگ وعده ۴ آپدیت اندروید و ۵ سال به روز رسانی امنیتی را برای این گوشی میان‌رده خود داده است که این پشتیبانی بسیار قوی و چشمگیر است.

رابط کاربری بسیار سریع است، و چندین برنامه مانند Amazon Shopping، Amazon Prime Video، Netflix، Byjus، Josh، PhonePe، Snapchat، Dailyhunt، Truecaller، Samsung Free، Glance، Moj، ShareChat، MX TakaTak به صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهد. در حالی که این برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض است، اما می‌توانید آن‌ها را حذف و نصب نمایید تا حافظه داخلی گوشی خود را مدیریت نمایید. البته برنامه‌ پیش‌فرض مانند Samsung Max قابلیت حذف ندارد.  

  • اندروید ۱۲
  • One UI 4.1
  • چهار سال به روز رسانی سیستم عامل
  • پنج سال به روز رسانی امنیتی

 سخن پایانی

گلکسی A73 5G دارای یک پردازنده قدیمی است و از این نظر در مقایسه با رقبای خود گران‌قیمت به نظر می‌رسد، از سویی دیگر شارژ سریع آن به ۲۵ وات محدود می‌شود و سامسونگ حتی یک شارژر همسان نیز برای A73 در نظر نگرفته است. با این حال دوربین قدرتمند، نمایشگر بزرگ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، وزن کم و پشتیبانی طولانی مدت سامسونگ از سیستم عامل آن، این گوشی هوشمند را به یک میان‌رده مناسب و چشمگیر تبدیل کرده است که خرید ارزشمندی محسوب می‌شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علیرضا گفت:

باطری ویتنام a73را برای فروش دارید؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر

فاطمه گفت:

سلام من یک ماهه خریداری کردم باطریش خیلی ضعیف عمل میکنه روزی دوبار باید بزنم به شارژ نمیدونم مشکل از گوشیه یا طبیعه.. خدایی اینجوریام نیست ۲۴ ساعته دستم باشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
گوشی را در حالت سیف مود قرار دهید و ببینید آیا برنامه مخربی نصب شده یا خیر. در غیر این صورت گوشی را به آدرس گارانتی آن ارسال کنید

امیر عباس علیخانی گفت:

فریم میانی قسمتی که گوشی را خاموش روشن می کنیم اون قسمت منطورمه ازچه جنسی هست الومینیوم یا پلاستیک

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
جنس فریم این گوشی از پلاستیک است

سیامک بزرگی گفت:

سلام وقت بخیر آیا گوشی a73 ارزش خرید دارد یا نه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مطلب بررسی گلکسی A73 نوشته شده به این جهت است که با مشخصات آن به طور کامل آشنا شوید و در نتیجه تصمیم بگیرید که آن را خریداری کنید یا خیر. از نظر اعتبارکالا، این گوشی ارزش خرید بالایی دارد با این حال، تصمیم گیری با خودتان است

سیامک گفت:

سلام وقت بخیر آیا گوشی a73 ارزش خرید دارد یا نه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مطلب بررسی گلکسی A73 به این جهت نوشته شده که شما با مطالعه مشخصات آن نتیجه بگیرید که ارزش خرید دارد یا خیر. از نظر اعتبارکالا این گوشی ارزش خرید بالایی دارد، با این حال، تصمیم گیری با خودتان است

tufan گفت:

والا من که این گوشی رو گرفتم و خیلیم ازش راضیم…

نادر گفت:

خانم گیلانی عالی بود

وحید افشارنیا گفت:

عملکرد نسبتا پایین یعنی چی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
یعنی پردازنده قدرت بالا برای انجام همزمان چند کار و یا اجرای بازی هایی با گرافیک بالا را ندارد

وحید افشارنیا گفت:

عملکرد نسبتا پایین یعنی چی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
یعنی پردازنده قدرت بالا برای انجام همزمان چند کار و یا اجرای بازی هایی با گرافیک بالا را ندارد