etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی های سامسونگ گلکسی A72 و Poco F3 + جدول ویژگی ها

5
(1)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
مقایسه گوشی گلکسی A72 با Poco F3

امروز قصد داریم دو گوشی پر طرفدار و پر فروش را با هم مقایسه کنیم و ویژگی‌های هر یک را بیان کنیم. این دو محصول، از دو برند پرطرفدار پوکو و سامسونگ هستند که هر دو، در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی شدند. سامسونگ مثل همیشه گوشی میانرده خود را با نمایشگر و دوربین‌هایی با کیفیت روانه بازار کرده است و شیائومی نیز با بهره گرفتن از متریال با کیفیت برای ساخت گوشی و همچنین تجهیز آن به ویژگی‌های فنی مناسب به نسبت قیمت، سعی کرده به جنگ میانرده‌های سامسونگ برود. آیا پوکو اف ۳ قابلیت رقابت با گوشی میان رده سامسونگ را دارد؟ با مجله اعتبارکالا همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.  

                 Poco F3سامسونگ گلکسی A72
ابعاد و وزن۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ در ۷.۸ میلی متر
 وزن ۱۹۶ گرم 
۱۶۵ در ۷۷.۴ در ۸.۴ میلی متر 
 وزن ۲۰۳ گرم 
نمایشگرAMOLED
ابعاد نمایشگر ۶.۶۷ اینچ
 رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل
 نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز 
Super AMOLED
ابعاد نمایشگر ۶.۷ اینچ 
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل 
نرخ نوسازی ۹۰ هرتز 
پردازندهSnapdragon 870 5G (7nm)Snapdragon 720G (8nm)
حافظه داخلی  ۱۲۸-۲۵۶ گیگابایت ۱۲۸-۲۵۶ گیگابایت 
حافظه رم۶-۸ گیگابایت ۶-۸ گیگابایت 
سیستم عامل و رابط کاربری Android 11
رابط کاربری MIUI 12.5.6 for POCO
اندروید ۱۱ قابل ارتقاء به اندروید ۱۲
رابط کاربری  One UI 4.1
قابلیت اتصال Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
Bluetooth 5.1
  GPS
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth 5.0 
 GPS
دوربین۴۸ مگاپیکسل اصلی – ۸ مگاپیکسل اولترا واید -۵ مگاپیکسل ماکرو / ۲۰ مگاپیکسل سلفی ۶۴ مگاپیکسل اصلی –  ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید – ۵ مگاپیکسل ماکرو – ۸ مگاپیکسل تله‌فوتو / ۳۲ مگاپیکسل سلفی  
باتریباتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعت باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت 
سایر ویژگی‌هافناوری 5G
دو سیم کارته 
دارای گواهینامه IP53

دو سیم کارته
 دارای گواهینامه IP67 

مقایسه طراحی Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

هر دو گوشی طراحی زیبایی دارند. گوشی پوکو اف ۳ از فرمی پلاستیکی بهره می‌برد و جنس پشت آن از شیشه (گوریلا گلس ۵) است. در حالی که بدنه سامسونگ گلکسی A72، تماما از پلاستیک ساخته شده است و همان طراحی آشنایی را دارد که در سامسونگ گلکسی A52 دیده بودیم. همانطور که می‌دانید شیائومی و پوکو در این چند سال اخیر، تمام تلاش خود را کرده‌اند تا طراحی زیبا و چشم نواز را برای گوشی‌های خود انتخاب کنند و در این کار نیز موفق عمل کرده‌اند. 

طراحی گوشی Poco F3

اما سامسونگ برای گوشی‌های میان رده سری A خود، تقریبا از همان الگوی همیشگی استفاده کرده است و این پوکو را از نظر طراحی و کیفیت ساخت یک قدم به جلو هدایت می‌کند. ابعاد بدنه گوشی Poco F3 مقداری از ابعاد بدنه گوشی سامسونگ گلکسی A72 کوچک‌تر و وزن آن نیز به میزان ۷ گرم کم‌تر است که تفاوت اندکی است. 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین این دو گوشی، گواهینامه IP آن‌هاست. گوشی سامسونگ گلکسی A72 از گواهینامه IP67 بهره مند است که آن را نه تنها در برابر پاشش آب، بلکه در برابر غوطه ور شدن در آب به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق یک متری مقاوم می‌کند. در مقابل، گوشی پوکو با بهره مندی از گواهینامه IP53 در برابر پاشش آب و گردو خاک مقاوم است. 

یکی دیگر از برتری‌های گوشی سامسونگ حاضر در این مقایسه در زمینه طراحی، بهره مندی آن از جک ۳.۵ میلی متری هدفون است که گوشی پوکو فاقد آن است. هر  دو گوشی از طراحی پانچ برای دوربین سلفی و درگاه USB Type-c برای شارژ شدن بهره مند هستند.  نمایشگر گوشی سامسونگ Galaxy A72 به میزان ۸۴.۴ درصد و نمایشگر پوکو اف ۳ به میزان ۸۵.۹ درصد از سطح پنل جلویی را می‌پوشاندو این نشان دهنده حاشیه‌های نازک‌تر، در گوشی پوکو است. 

طراحی گوشی سامسونگ گلکسی A72

هر دو گوشی دو سیم کارته هستند. اما رقیب سامسونگی از اسلات هیبریدی کارت حافظه میکرو SD و سیم کارت بهره می‌برد و گوشی پوکو تنها از دوسیم کارت پشتیبانی می‌کند و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نیست. 

مزایای گوشی Poco F3مزایای گوشی سامسونگ گلکسی A72
بهره گیری از متریال بهتر و محکم‌تر در ساخت بهره مندی از سطح حفاظت بیشتر در برابر آب و گرد و خاک 
حاشیه‌های آن کمی نازک‌تر هستند بهره مندی از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون 
پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD

مقایسه نمایشگر Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

هر دوی این گوشی‌های حاضر در این مقایسه، از نمایشگرهایی با رزولوشن +FHD بهره مند هستند. ابعاد نمایشگر گوشی Poco F3 به میزان ۶.۶۷ اینچ و ابعاد نمایشگر سامسونگ گلکسی A72 به میزان ۶.۷ اینچ است. نمایشگر گوشی پوکو از نوع AMOLED و نمایشگر گوشی سامسونگ از نوع Super AMOLED است. این یعنی عمق رنگ‌ها خصوصا رنگ مشکی در نمایشگر رقیب سامسونگی، بیشتر است. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که قیمت galaxy A72 بین ۱ تا ۲ میلیون تومان بیشتر است. 

مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A72 با Poco F3
مقایسه نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A72 با Poco F3

با این وجود گوشی پوکو اف ۳ نیز به نمایشگر با کیفیت و ارزشمندی مجهز شده است که در بازه قیمتی خود عملکردی عالی را از خود به نمایش می‌گذارد. نمایشگر گوشی پوکو به ۱۲۰ هرتز و نمایشگر گوشی سامسونگ به ۹۰ هرتز نرخ نوسازی مجهز هستند. این یعنی نمایشگر پوکو در بازی‌ها و جابجایی بین اپلیکیشن‌ها، عملکرد روان‌تری را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

مزیت دیگر نمایشگر گوشی Poco F3  بر سامسونگ گلکسی A72، نرخ نوسازی تطبیقی آن است. نمایشگر گوشی پوکو، قادر است نرخ نوسازی خود را از ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز و مطابق با نیاز شما تغییر دهد. در حالی که نمایشگر گوشی سامسونگ به این قابلیت مجهز نیست. هر دو نمایشگر از میزان درخشندگی کافی و مناسبی بهره می‌برند و هر دوی آن‌ها از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کنند.  

مزایای گوشی Poco F3مزایای گوشی سامسونگ گلکسی A72 
بهره مندی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در مقابل ۹۰ هرتز بهره مندی از نمایشگر Super AMOLED در برابر AMOLED
بهره مندی از نرخ نوسازی تطبیقی 

مقایسه پردازنده Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

مقایسه پردازنده گوشی سامسونگ گلکسی A72  با Poco F3

هر دو گوشی به پردازنده‌های اسنپدراگون مجهز هستند که در طولانی مدت عملکرد خود را حفظ کرده و دچار افت عملکرد نمی‌شوند. گوشی Poco F3 از پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ 5G و گوشی سامسونگ گلکسی A72 از پردازنده اسنپدراگون 720G بهره می‌برند. پردازنده اسنپدراگون 720G به معماری ۸ نانومتری و پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ 5G به معماری ۷ نانومتری مجهز است. 

بهره مندی از معماری کوچک‌تر، برای پردازنده یک مزیت محسوب می‌شود. زیرا این نشان می‌دهد در یک مساحت خاص از تراشه، تعداد ترانزیستور بیشتری وجود دارد. تست‌های انجام شده بر روی این دو پردازنده نشان داده‌اند که عملکرد پردازنده اسنپدراگون 870 در بازی نیز بهتر است و مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. این پردازنده در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار به کار گرفته شده است. 

مزایای پردازنده Snapdragon 870 5Gمزایای پردازنده Snapdragon 720G
بهره مندی از معماری ۷ نانومتری در مقابل ۸ نانومتری ۱۱ درصد فرکانس پردازنده گرافیکی بیشتر 
بهره مندی از ۳۹ درصد سرعت ساعت بیشتر 
۱ سال جدیدتر از پردازنده Snapdragon 720G است
بهره مندی از ۲۱۶ درصد پهنای باند حافظه بیشتر 
پشتیبانی از فناوری 5G

مقایسه دوربین Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

گوشی سامسونگ Galaxy A72 به ۴ دوربین و گوشی پوکو اف ۳ به سه دوربین در قسمت پشتی خود مجهز است. رزولوشن تمام دوربین‌های گوشی سامسونگ، به جز دوربین ماکرو از رزولوشن دوربین‌های گوشی پوکو بیشتر است. همچنین این گوشی یک دوربین تله‌فوتو اضافه‌تر دارد که پیش از این تنها در گوشی‌های رده بالا و پرچمدار دیده می‌شد.

این دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی، مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر و قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال است که ارزش آن را چندین برابر کرده است و عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. می‌توان گفت گوشی سامسونگ گلکسی A72  از نظر دوربین سلفی نیز بر Poco F3 برتری دارد و عملکرد دوربین سلفی پوکو اف ۳ در این بازه قیمتی، کاملا معمولی است. 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A72  با Poco F3
دوربین گوشی سامسونگ گلکسیA72

دوربین‌های اصلی هر دو گوشی از قابلیت فیلم برداری 4K بهره مند هستند. یکی از تفاوت‌های این دو گوشی، بهره مندی دوربین سلفی رقیب سامسونگی از قابلیت فیلمبرداری 4K است؛ در حالی که دوربین سلفی گوشی Poco F3 فاقد آن است. در کل می‌توان گفت گوشی سامسونگ گلکسی ای ۷۲ در بخش دوربین برنده میدان است. 

مزایای دوربین Poco F3مزایای دوربین سامسونگ گلکسی A72
بهره مندی دوربین ماکرو از قابلیت فوکوس خودکار دوربین اصلی، اولترا واید و دوربین سلفی با رزولوشن بیشتر 
بهره مندی دوربین سلفی از قابلیت فیلم برداری 4K
بهره مندی از دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال 
بهره مندی دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو از لرزشگیر اپتیکال 

مقایسه حافظه Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

یکی از تفاوت‌های اصلی این دو گوشی در این بخش، پشتیبانی گوشی سامسونگ گلکسی A72  از کارت حافظه میکرو SD است. در حالی که اسلات سیم کارت گوشی Poco F3، از کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی نمی‌کند. سامسونگ، گوشی سامسونگ گلکسی ای ۷۲ را در ۴ مدل با میزان رم و حافظه داخلی مختلف روانه بازار کرده است که بر حسب نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این نسخه‌ها عبارت‌اند از: 

۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی / ۸ گیگابایت رم. 

شیائومی نیز گوشی پوکو اف ۳ را در ۳ نسخه روانه بازار کرده است که عبارت‌اند از:

۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی / ۸ گیگابایت رم.

مقایسه باتری Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

گوشی پوکو اف ۳ به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعت مجهز است و از قابلیت شارژ  سریع ۳۳ واتی بهره می‌برد که قادر است شارژ این گوشی را در مدت زمان ۵۲ دقیقه از صفر به ۱۰۰ برساند. این گوشی به تکنولوژی Power Delivery 3.0 مجهز است. این فناوری علاوه بر آنکه با سرعت بیشتری برق را به دستگاه می‌رساند، این کار را به صورت امن انجام می‌دهد تا هیچ خطری برای باتری گوشی نداشته باشد. علاوه بر این، این محصول از فناوری شارژ سریع نسل ۳ (+Quick Charge 3) نیز پشتیبانی می‌کند.

گوشی سامسونگ گلکسی A72 به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است که از قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی بهره می‌برد. این گوشی می‌تواند در مدت زمان ۱ ساعت و نیم، به طور کامل شارژ شود. با توجه به بیشتر بودن ظرفیت باتری رقیب سامسونگی، این گوشی از عمر باتری بالاتری به نسبت گوشی پوکو بهره مند است. 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ گلکسی A72  با Poco F3

نتایج تست‌های انجام شده بر روی باتری این گوشی‌ها، نشان دهنده عمر ۱۱۷ ساعته باتری سامسونگ گلکسی A72  و عمر ۱۱۴ ساعته باتری گوشی Poco F3 هستند. آداپتور شارژر، داخل بسته بندی هر دو گوشی موجود است. هر دو گوشی، در بخش باتری عملکرد خوب و رضایت بخشی را از خود نشان می‌دهند.    

مزایای باتری گوشی پوکو F3 مزایای باتری گوشی Samsung Galaxy A72 
مجهز به فناوری Power Delivery 3.0بهره مندی از باتری با ۵۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتر 
مجهز به فناوری شارژ سریع نسل ۳ عمر باتری بیشتر به نسبت گوشی پوکو F3
بهره مندی از قابلیت شارژ ۳۳ واتی در مقابل ۲۵ واتی 

مقایسه قیمت Poco F3 و سامسونگ گلکسی A72 

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A72  به میزان ۱ تا ۲ میلیون از قیمت گوشی Poco F3 بیشتر است. 

سخن آخر

مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A72  با Poco F3
مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A72  با Poco F3

در این مقاله، ما دو گوشی میانرده و پر طرفدار از دو برند شناخته شده سامسونگ و پوکو را مورد بررسی قرار دادیم و ویژگی‌های این دو را در جنبه‌های مختلف مقایسه کردیم. اگر میان انتخاب یکی از این دو گوشی شک دارید، باید بگوییم که اگر سخت افزار برای شما مهم است، بهتر است گوشی پوکو اف ۳ را انتخاب کنید. زیرا این گوشی بهترین گزینه‌ای است که در بازه قیمتی خودش، از بهترین سخت افزار ممکن بهره می‌برد. 

اما اگر دوربین برای شما مهم است و توجه چندانی به سخت افزار ندارید، ما خرید گوشی سامسونگ گلکسی ای ۷۲ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گوشی از نظر عمر باتری نیز بر گوشی Poco F3 برتری دارد. از اینکه تا انتهای این مقاله با مجله اعتبارکالا همراه بودید متشکریم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر تجربه استفاده یکی از دو گوشی پوکو اف ۳ یا سامسونگ Galaxy A72 را دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.  

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :