etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی های سامسونگ گلکسی A13 و سامسونگ گلکسی F13 + جدول ویژگی ها

3.8
(13)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A13 و گلکسی F13

امروز در این مقاله قصد داریم دو گوشی اقتصادی و جدید سامسونگ را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند. این دو گوشی تقریبا هم قیمت هستند و شاید برخی افراد که قصد خریداری یک گوشی اقتصادی را دارند، در انتخاب بین یکی از این دو گوشی مردد شده باشند. هر دوی این گوشی‌ها در سال ۲۰۲۲ به بازار معرفی شده‌اند. اما گوشی سامسونگ گلکسی F13 مدت کمتری است که به بازار وارد شده است. با مجله اعتبارکالا همراه باشید تا ویژگی‌های این دو گوشی اقتصادی را بررسی و مزایا و معایب هر یک را بیان کنیم. 

         سامسونگ گلکسی A13 سامسونگ گلکسی F13
ابعاد و وزن۱۶۵.۱ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی متر
 وزن ۱۹۵ گرم 
۱۶۵.۴ در ۷۶.۹ در ۹.۳ میلی متر 
 وزن ۲۰۷ گرم 
نمایشگرPLS LCD
ابعاد نمایشگر ۶.۶ اینچ 
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل 
نرخ نوسازی ۶۰ هرتز  
PLS LCD
ابعاد نمایشگر ۶.۶ اینچ
 رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل 
نرخ نوسازی ۶۰ هرتز 
پردازندهExynos 850 (8nm)Exynos 850 (8nm)
حافظه داخلی  ۳۲-۶۴-۱۲۸ گیگابایت ۶۴-۱۲۸ گیگابایت 
حافظه رم۳-۴-۶ گیگابایت ۴ گیگابایت 
سیستم عامل و رابط کاربری Android 12
رابط کاربری One UI 4.1
Android 12
رابط کاربری  One UI Core 4.1
قابلیت اتصال Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth 5.0  
GPS
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth 5.0  
GPS
دوربین۵۰ مگاپیکسل اصلی – ۵ مگاپیکسل اولترا واید -۲ مگاپیکسل ماکرو – ۲ مگاپیکسل تشخیص عمق / ۸ مگاپیکسل سلفی ۵۰ مگاپیکسل اصلی – ۵ مگاپیکسل اولترا واید – ۲ مگاپیکسل تشخیص عمق / ۸ مگاپیکسل سلفی  
باتریباتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت 
سایر ویژگی‌هادو سیم کارته  دو سیم کارته 

مقایسه طراحی گلکسی A13 و گلکسی F13

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی F13  و سامسونگ گلکسی A13
مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی F13  و سامسونگ گلکسی A13

هر  دو گوشی تقریبا از ابعاد یکسانی بهره مند هستند. اما قطر گوشی سامسونگ گلکسی اف ۱۳ کمی از قطر گوشی رقیب بیشتر است و این احتمالا به دلیل بهره مندی از باتری حجیم‌تر است. جنس پنل جلویی هر دو گوشی از گوریلا گلس ۵ است که ویژگی تحسین برانگیزی است. زیرا تولید کنندگان در این بازه قیمتی معمولا از گوریلا گلس ۳ و یا سایر پوشش‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند. هر دو گوشی از پشت و فریمی پلاستیکی بهره می‌برند و گوشی‌های محکمی به حساب نمی‌آیند. 

سامسونگ برای دوربین‌های گوشی گلکسی A13، جزیره طراحی نکرده است. اما طراحی پشت گوشی گلکسی F13 متفاوت است و دوربین‌های آن داخل یک برآمدگی مستطیل شکل با بیرون زدگی کم قرار دارند. سامسونگ دوربین سلفی هر دو محصول را درون ناچ قرار داده است. سامسونگ سطح بدنه گوشی سامسونگ گلکسی F13 را به صورت صاف طراحی نکرده است و خطوطی مانند خطوط اثر انگشت را می‌توانید روی بدنه آن مشاهده کنید. 

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی F13  و سامسونگ گلکسی A13

این خطوط نامنظم دو کار انجام می‌دهند: اول اینکه موجب می‌شوند بتوانید این گوشی نسبتا سنگین را راحت‌تر در دست بگیرید و دوم اینکه اجازه نمی‌دهند جای کثیفی انگشتان، روی بدنه گوشی بماند. این مزیتی است که گوشی سامسونگ گلکسی A13 از آن بی بهره است. 

سنسور اثر انگشت، در هر دوی این گوشی‌ها در کناره بدنه و روی دکمه پاور آن‌ها قرار گرفته است و هر دو مجهز به جک ۳.۵ میلی متری هدفون هستند. هر دو گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت و یک حافظه جانبی میکرو SD را به صورت همزمان دارند.  

مزایای گوشی گلکسی A13مزایای گوشی گلکسی F13
بهره مندی از شیارهایی شبیه به اثر انگشت بر روی بدنه که مانع لیز خوردن گوشی از دست و ماندن کثیفی بر روی بدنه می‌شوند. 

مقایسه نمایشگر گلکسی A13 و گلکسی F13 

مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A13 و سامسونگ گلکسی F13
مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A13 و سامسونگ گلکسی F13

در بخش نمایشگر نیز شباهت‌های زیادی بین دو گوشی مشاهده می‌شود. هر دو گوشی از نمایشگرهایی با ابعاد ۶.۶ اینچ و رزولوشن فول اچ دی بهره مند هستند که تراکم پیکسلی هردوی آن‌ها ۴۰۰ پیکسل بر هر اینچ است. نسبت اندازه نمایشگر به بدنه، در گوشی سامسونگ گلکسی A13 به میزان ۸۳.۲ درصد و نسبت اندازه نمایشگر به بدنه در گوشی سامسونگ گلکسی F13 به میزان ۸۲.۵ درصد است. 

نمایشگر هر دو گوشی از نوع PLS LCD است و سامسونگ برای محافظت از هر دوی این نمایشگرها از گوریلا گلس ۵ بر روی نمایشگر استفاده کرده است. اگر بخواهیم به طور کلی، دو نمایشگر را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم هر  دو نمایشگر از نظر کیفیت و نمایش رنگ‌ها در یک سطح هستند و هیچ کدام برتری خاصی بر دیگری ندارد.      

مقایسه پردازنده گلکسی A13 و گلکسی F13 

سامسونگ برای هر دوی این گوشی‌ها از پردازنده Exynos 850 استفاده کرده است. این پردازنده که ساخت شرکت سامسونگ است از معماری ۸ نانومتری بهره می‌برد که برای یک گوشی اقتصادی منطقی به نظر می‌رسد. این پردازنده پیش‌تر نیز سکان هدایت گوشی‌های گلکسی M13 و گلکسی F12 را در دست گرفته بود و عملکرد قابل قبولی را تا کنون از خود نشان داده است.

عملکرد این پردازنده برای انجام کارهای روزمره و انجام بازی‌های سبک مناسب است. پردازنده گرافیکی هر دو گوشی گلکسی A13 و گلکسی F13 نیز  Mali-G52 است. پس از نظر پردازنده نیز، سامسونگ فرقی میان دو گوشی اقتصادی خود نگذاشته است.  

مقایسه دوربین گلکسی A13 و گلکسی F13

مقایسه دوربین گلکسی A13 و گلکسی F13
مقایسه دوربین گلکسی A13 و گلکسی F13

رزولوشن دوربین‌های این دو گوشی با هم برابر هستند و تنها تفاوت میان آن‌ها، بهره مندی گوشی گلکسی A13 از یک دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی اضافه‌تر است. البته این دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی عملکرد چندان خوبی ندارد و تنها در شرایط نوری مناسب می‌توانید تصاویر ماکروی خوبی را ثبت کنید.

باید بگوییم عملکرد گوشی سامسونگ گلکسی A13 در ثبت تصاویر پرتره بهتر از گلکسی F13  است. این گوشی سوژه را از پس زمینه به خوبی تشخیص می‌دهد و جزئیات در تصاویر پرتره ثبت شده، به خوبی نشان داده می‌شوند. هر دو گوشی، به دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی مجهز هستند که گشودگی دیافراگم لنز آن در هر دو، f/2.2 است و بنابراین به یک میزان نور محیط را دریافت می‌کند. دوربین اصلی و سلفی هر دو گوشی به قابلیت فیلم برداری 1080P با فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه مجهز است. در کل، هر دوی این گوشی‌ها به عنوان دو محصول اقتصادی، عملکرد قابل قبولی را در ثبت تصاویر از خود نشان می‌دهند.   

مزایای دوربین گلکسی A13مزایای دوربین گلکسی F13
در ثبت تصاویر پرتره بهتر عمل می‌کند.
مجهز به یک دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی است. 

مقایسه حافظه گلکسی A13 و گلکسی F13

سامسونگ گوشی گلکسی ای ۱۳ را با تنوع حافظه داخلی و رم بیشتری به بازار عرضه کرده است. گوشی سامسونگ گلکسی F13 در دو نسخه مختلف با ۴ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره سازی در بازار موجود است. در حالی که گوشی سامسونگ گلکسی A13، در ۵ نسخه مختلف با میزان رم و حافظه داخلی متفاوت به بازار عرضه شده است. این نسخه‌ها عبارت‌اند از: 

۳۲ گیگابایت حافظه داخلی / ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی / ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی / ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی / ۶ گیگابایت رم. 

هر دو گوشی، از کارت حافظه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره سازی گوشی تا ۱ ترابایت پشتیبانی می‌کنند. 

مقایسه باتری گلکسی A13 و گلکسی F13 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت، میان دو گوشی سامسونگ گلکسی ای ۱۳ و سامسونگ گلکسی اف ۱۳ را می‌توانید در بخش باتری مشاهده کنید. سامسونگ، گوشی گلکسی F13 را به یک باتری با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز کرده است که عمر فوق‌العاده‌ای را برای باتری ارائه می‌دهد. در مقابل، گوشی سامسونگ گلکسی A13 مجهز به یک باتری لیتیوم پلیمری با  ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. 

در مورد عمر باتری این دو گوشی باید بگوییم؛ در صورتی که استفاده‌ای معمولی رو به سنگین از گلکسی ای ۱۳ داشته باشید، باتری این گوشی ۱ روز کامل دوام خواهد آورد و در شرایط مشابه، باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی گلکسی اف ۱۳ بیشتر از ۱ روز و نیم دوام خواهد آورد. 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ گلکسی A13  و سامسونگ گلکسی F13

گر استفاده شما از گوشی سبک باشد، باتری این محصول چند روز عمر خواهد کرد. هر دوی این گوشی‌ها از قابلیت شارژ سریع ۱۵ واتی بهره مند هستند. داخل بسته بندی هر دو محصول، یک آداپتور شارژر ۱۵ واتی وجود دارد. این آداپتور قادر است باتری بزرگ گوشی گلکسی F13 را در مدت زمان ۲ ساعت و نیم و باتری گوشی رقیب را در مدت زمان ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه شارژ کند.       

مزایای باتری گلکسی A13مزایای باتری گلکسی F13
بهره مندی از باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی در مقابل ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی
عمر باتری بیشتر 

مقایسه قیمت گلکسی A13 و گلکسی F13 

این دو محصول تفاوت قیمتی چندانی با یکدیگر ندارند و گوشی گلکسی ای ۱۳، شاید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر از نسخه مشابه گلکسی اف ۱۳ باشد. 

سخن آخر

مقایسه گوشی های سامسونگ گلکسی A13 و سامسونگ گلکسی F13

اگر به دنبال گوشی با طراحی بهتر و محکم‌تر هستید و می‌خواهید گوشی شما از بیشترین عمر ممکن برای باتری بهره مند باشد؛ ما به شما خرید گوشی سامسونگ گلکسی F13 را پیشنهاد می‌دهیم. اما اگر دوربین برای شما اهمیت دارد، بهتر است گوشی سامسونگ گلکسی A13 را انتخاب کنید. 

گوشی گلکسی اف ۱۳، تنها به ۴ گیگابایت رم مجهز است و گزینه دیگری ندارد. اما گوشی galaxy A13 را می‌توانید با ۶ گیگابایت رم نیز تهیه کنید. میزان رم بیشتر در افزایش سرعت گوشی شما، مخصوصا زمانی که چند برنامه با هم در پس زمینه فعال هستند، موثر است. 

در کل، این دو گوشی تفاوت فاحشی با هم ندارند و بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در ظرفیت باتری و عمر آن است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا انتهای این مقایسه همراه ما بودید از شما متشکریم. به نظر شما چه تفاوت دیگری میان این دو گوشی اقتصادی وجود دارد؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 13

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رفیعی گفت:

سلام
شب بخیر
میگم گوشی اف 13 بدنه ش مثل گوشی ام13 هست چون هر چی میگردم قاب برای گوشی اف 13 پیدا نمیکنم

مریم محمدی گفت:

دلیوری پیامک در گوشی f13 کجاست فعال میشه

محمد گفت:

F13بهتره بهa13

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تفاوت چندانی بین این دو مدل نیست و هر دو گوشی‌های میان رده خوبی هستند اما A13 پر فروش‌تر و پر طرفدارتر است

محمد گفت:

F۱۳بهتره یاa13

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تفاوت چندانی بین این دو مدل نیست و هر دو گوشی‌های میان رده خوبی هستند اما A13 پر فروش‌تر و پر طرفدارتر است

علی کوهکن گفت:

کدوم گوشی بین a13 وf13 ارزش خریدن رو داره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بدون شک گوشی A13 انتخاب بهتری است

الهوردی محمدی گفت:

در کل آ۱۳ بهتره یا اف ۱۳

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ما به شما گلکسی A13 را پیشنهاد می‌کنیم

عادل خنفری گفت:

ببخشید خواستم بپرسم درون جعبه سامسونگ اف 13 شارژر موجود هست یا خیر؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله دارد

ناشناس گفت:

f13 بهتره

معصومی گفت:

ایرادسامسونگ f13چیست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تنها ایراد وارده به این گوشی ابعاد بزرگ و وزن نسبتا زیاد آن است

امید گفت:

سلام f13خریدم ولی اینستاروش نصب نمیشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ارتباطی به گوشی ندارد و مشکل از گوشی نیست. از آنجایی که برنامه‌ها همگی فیلتر شده اند و از سویی گوگل پلی نیز فیلتر شده نمی‌توانید این برنامه را نصب کنید.