etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی هوشمند آیفون SE 2022

4.5
(4)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
معرفی گوشی هوشمند آیفون SE 2022

گوشی هوشمند آیفون SE 2022‌ به عنوان ارزان‌ترین گوشی این برند شناخته می‌شود که از قدرتمندترین پردازنده فعلی آیفون استفاده می‌کند. این گوشی با یک به‌روزرسانی در پردازنده و مودم G5‌ وارد بازار شده است. سری آیفون SE مورد علاقه کاربرانی است که به‌دنبال گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و در‌عین‌حال قدرتمند هستند. از طرفی وزن کم این گوشی و ابعاد کوچک آن یک مزیت برای کاربرانی محسوب می‌شود که به دنبال گوشی‌های سبک و جمع‌وجور هستند.

آنچه که گوشی هوشمند 2022 SE را از نسل قبلی متمایز می‌کند، پردازنده آن است. این پردازنده همان Apple A15 Bionic بوده که اپل آن را در گوشی پرچمدار خود، آیفون ۱۳ به‌کار برده است. با توجه به این موضوع که آیفون SE 2022  نمایشگر کوچکی دارد، پردازنده Apple A15 می‌تواند آن را به قدرتمندترین گوشی هوشمند جهان تبدیل کند. همچنین این گوشی با ۴ گیگابایت رم، از مدل SE 3 ‌که از ۳ گیگابایت رم برخوردار بود، بالاتر است. اگر به دنبال یک گوشی فوق العاده با ابعاد کوچک هستید؟ با ما همراه باشید تا بگوییم چرا این گوشی همان چیزی است که انتظار دارید.

نمایشگر آیفون SE2022

بررسی اجمالی گوشی هوشمند آیفون SE 2022

  • بدنه: دارای ابعاد ۱۳۸.۴در۶۷.۳ در۷.۳ و وزن ۱۴۴ گرم است. قاب آن آلومینیومی بوده و جنس آن در قسمت پشتی و جلویی شیشه‌ای است. دارای گواهینامه IP67 مقاوم در برابر گرد و غبار و آب است.
  • نمایشگر: دارای ابعاد ۴.۷۰ اینچ ، وضوح ۱۳۳۰ در ۷۵۰ مگاپیکسل، نسبت تصویر ۱۶:۹.
  • پردازنده: Apple A15 Bionic  پنج نانومتری شش هسته ای. گرافیک ۴ هسته‌ای. 
  • حافظه: مدل ۶۴ گیگابایتی دارای ۴ گیگابایت رم، مدل ۱۲۸ گیگابایت دارای ۴ گیگابایت رم، مدل ۲۵۶ گیگابایت دارای ۴ گیگابایت رم.
  • سیستم‌عامل: iOS 15.4، قابل ارتقا به iOS 15.4.1. 
  • دوربین عقب: ۱۲ مگاپیکسل، f/1.8 (واید)، PDAF، OIS. 
  • دوربین جلو: ۷ مگاپیکسل، f/2.2.
  • فیلمبرداری: دوربین عقب: 4K@24/30/60fps، 1080p@30/60/120/240fps، OIS، ضبط صدای استریو. دوربین جلو: 1080p@30/120fps; ژیروسکوپ-EIS. 
  • باتری: ۲۰۱۸ میلی‌آمپر ساعت با شارژ سریع ۱۸ وات بوده که طبق گفته اپل ۵۰ درصد آن در ۳۰ دقیقه ابتدایی اتصال به شارژ تکمیل می‌شود. همچنین از یک شارژر بی سیم Qi برخوردار است.
  • سایر: دارای حسگر اثر انگشت در قسمت جلویی. NFC.
جعبه گشایی گوشی هوشمند آیفون SE2022

بررسی کلی گوشی آیفون SE2022

برای گوشی آیفون SE 2022‌ همان جعبه آیفون‌های پرچمدار درنظر گرفته شده است. جعبه این گوشی نازک، کوچک و سبک بوده و یک کابل USB-C-to-Lightning نیز در جعبه آن موجود است. آیفون SE 2022 از شارژ ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر از قبل آداپتور ۲۰ واتی Apple Power یا یک USB-C PD مشابه دارید، نیازی به تهیه آداپتور نخواهید داشت.

پردازنده‌ی آیفون SE 2022

پردازنده Apple A15 Bionic یکی از قدرتمندترین تراشه‌های دنیاست و استفاده برای گوشی‌ای با نمایشگر کوچک و وضوح پایین کمتر از ۶۰ هرتز، بیهوده است. چنین اقدامی مانند قرار دادن یک موتور فراری در VW Polo است. اما احتمال می‌رود که به دلیل اینکه اپل قصد داشت 2022 SE را با اتصال 5G به روز کند، ساده ترین راه، استفاده از این پردازنده قدرتمند بود.

معرفی گوشی آیفون SE2022

اغلب منتقدین استفاده از یک نمایشگر OLED بزرگتر را ترجیح می‌دهند، حتی اگر نرخ نوسازی آن ۶۰ هرتز باشد. از طرفی انتظار می‌رفت این گوشی از MagSafe نیز پشتیبانی کند و در واقع این دو مورد از جمله مواردی بود که مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفت.

اپل قرار است به مدت ۵ سال گوشی‌های آیفون سری  SE‌را مانند آیفون‎‌های پریمیوم خود، به روزرسانی کند. بنابراین استفاده از پردازنده Apple A15 Bionic در آیفون SE 2022‌ قابل توجیه است.

طراحی و ساخت گوشی هوشمند آیفون SE 2022

گوشی هوشمند آیفون SE 2022‌ تنها مدل فعلی آیفونی است که می‌توانید با قاب گرد «Old-school» تهیه کنید. همچنین یکی از معدود گوشی‌های موجود در بازار است که هم جمع و جور بوده و هم انحنا دارد.

البته طراحی آیفون SE 2022 جدید نیست. این گوشی از همان شکل طراحی پیروی می‌کند که قبلا در گوشی‌های آیفون ۸ پیاده سازی شده بود. جالب است بدانید طراحی آیفون ۸ به نوبه خود ترکیبی از آیفون ۶ سال ۲۰۱۴ بوده و آیفون ۶ نیز از همان نمایشگر شیشه‌ای دوگانه آیفون ۴ در سال ۲۰۱۰ پیروی می‌کند.

پنل نمایشگر گوشی هوشمند آیفون SE2022

نسل سوم آیفون SE دارای دو پنل شیشه ای Corning در دو طرف با لبه‌های گرد ۲.۵ بعدی است. قاب آلومینیومی نازک گرد است و به خوبی با منحنی‌های ظریف پنل‌های شیشه‌ای مطابقت دارد.

آیفون SE 2022 دارای استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب بوده و در صورت غوطه‌ور شدن در آب تمیز تا عمق یک متری، می‌تواند تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. این میزان مقاومت به اندازه آیفون‌های پرچمدار چشمگیر نیست، اما برای بیشتر اهداف کاربردی کافی است.

بد نیست بدانید که پنل‌های شیشه‌ای، سپر سرامیکی نیستند، بلکه از Corning ساخته شده‌اند که نسخه‌هایی از سری معروف گوریلا گلس هستند. آیفون SE 2022 به دلیل وزن کمی که دارد، مورد علاقه افرادی است که خواهان یک گوشی جمع‌وجور هستند. با این حال، این کوچک‌ترین وسبک‌ترین گوشی اپل نیست. در واقع، آیفون 13 مینی علیرغم این که نمایشگر بزرگتری دارد، کوچکتر از SE 2022‌ است.

ابعاد آیفون SE 2022 برابر ۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در۷.۳ میلی‌متر است که نسبت به آیفون ۱۳ مینی، ۷ میلی‌متر بلندتر و ۳ میلی‌متر پهن‌تر است. وزن آن نیز ۱۴۴ گرم است که ۳ گرم از آیفون ۱۳ مینی سنگین‌تر است.

ابعاد و وزن گوشی هوشمند آیفون SE2022

یکی از معایب این گوشی، قاب‌های مشکی ضخیم در بالا و پایین نمایشگر است که چندادن خوش‌آیند نیست. اما می‌توان برای یک گوشی ارزان قیمت و در عین حال قدرتمند، از چنین نقصی چشم پوشی کرد. این گوشی ۳۰۰ یورو از آیفون ۱۳ مینی ارزان‌تر است. نمایشگر ۴.۷ اینچی LCD آیفون SE 2022  دارای  پنل 16:9 با وضوح 326ppi و نرخ نوسازی استاندارد ۶۰ هرتز است.

جزئیات گوشی هوشمند آیفون SE 2022

در بالای نمایشگر، پخش کننده صدا به صورت یک خط باریک مشبک، دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی و تعدادی سنسور قرار دارد. اسپیکرهای این گوشی به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند جایگزین بلندگوهای استریو باشد، به‌ویژه هنگامی که روی دستگاه کوچکی مانند SE 2022 قرار می‌گیرد.

پخش کننده صپای گوشی هوشمند آیفون SE2022

در زیر نمایشگر کلید Home با اسکنر اثر انگشت Touch ID یکپارچه وجود دارد. این کلید فرم فیزیکی نداشته اما به فشار حساس است و فوق‌العاده سریع و دقیق کار می‌کنند.

محل قرارگرفتن دکمه Home در گوشی هوشمند آیفون SE2022

پشت آیفون SE 2022 ساده، تماما براق است. تک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد و کمی از سطح آن بیرون زده است. در کنار دوربین می‌توانید یک میکروفون ثانویه و فلش چهار رنگ دوگانه ال‌ای‌دی را ببینید.

البته به نظر می رسد که دوربین از زمان معرفی آیفون ۸ تغییری نکرده باشد، اما عملکرد آن با جدیدترین Smart HDR و Deep Fusion بهبود یافته است.

دوربین پشتی گوشی هوشمند آیفون SE2022

فریم آلومینیومی کمی خمیده و با روکش مات است که به خوبی بدنه آن را احاطه کرده است. می‌توانید پورت لایتنینگ، میکروفون اصلی و دیگر بلندگوی استریو را در پایین آیفون ببینید.

قسمت بالایی قاب آن نیز کاملا ساده است. در سمت چپ آیفون SE 2022 کلیدهای تنظیم صدا و کلید قطع صدا قرار دارد و در نهایت، کلید جانبی (پاور/قفل/سیری) در سمت راست، در کنار شیار نانوسیم قرار گرفته است.

محل قرارگرفتن دکمه ولوم در گوشی هوشمند آیفون SE2022

ویژگی ضد لک پنل گوشی هوشمند آیفون SE 2022

پنل شیشه‌ای آیفون SE 2022 به راحتی لک می‌شود، اما اپل از پوشش اولئوفوبیک استفاده کرده است ‌تا هم لک اثر انگشت چندان دیده نشود و هم زمان بیشتری طول بکشد تا لکه‌ها و اثر انگشت بر روی آن مشخص شود. با این پوشش، لکه‌های ایجاد شده بر روی نمایشگر، به راحتی با یک دستمال کشیدن پاک می‌شود.

ضد لک بودن گوشی هوشمند آیفون SE2022

ساختار مستحکم آیفون SE 2020 باعث شده کار با آن آسان شود و در عین حال به دلیل نازکی و وزن کمی که دارد، موقع حمل در جیب یا کیف خود، متوجه وزن آن نخواهید شد. مطمئناً آیفون SE 2022 مدرن‌ترین گوشی هوشمند موجود نیست، اما اپل توجه ویژه‌ای به جزئیات و کیفیت ساخت آن دارد.

نمایشگر گوشی هوشمند آیفون SE 2022

نمایشگر ال‌سی‌دی ۴.۷ اینچی آیفون SE 2022 همان طراحی آیفون ۷ را دارد. این نمایشگر دارای وضوح تصویر ۱۳۳۰ در ۷۵۰ مگاپیکسل است که اپل آن را وضوح رتینا می‌نامد.

این پنل حداکثر روشنایی ۶۲۵ نیت، کنتراست ۱۴۰۰:۱ را ارائه می‎دهد. پنل هایی با همان اندازه مورد استفاده در آیفون 6 و 6S روشنایی کمتری داشتند و از رنگ P3 پشتیبانی نمی کردند.

نمایشگر iPhone SE 2022 دارای نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی ۶۰ هرتز است.همچنین دارای شیشه محافظ Corning با پوشش اولئوفوبیک برای مقاومت در برابر لک است.

پنل نمایشگر گوشی هوشمند آیفون 2022

جدول مقایسه نمایشگر آیفون SE 2022 با سایر برندها و مدل‌های گوشی‌های هوشمند موجود در بازار

100% روشناییتست نمایشگر
نسبت کنتراستسفید، سی دی/متر مربعمشکی، سی دی/متر مربع
۱۴۲۴:۱۶۰۵۰.۴۲۵آیفون  SE 2022
۱۵۴۴:۱۶۷۰۰.۴۳۴آیفون SE 2020
۱۴۱۹:۱۵۶۶۰.۳۹۹آیفون ۸ استاندارد
۱۳۶۸:۱۶۴۰۰.۴۶۸آیفون ۸ (Max Auto)
۱۶۰۳:‍۱۵۶۱۰.۳۵آیفون ۷
۱۶۴۰:۱۶۵۶۰.۴۰آیفون ۷ (max auto)
۶۲۷۰آیفون ۱۲ مینی
۸۳۱۰آیفون ۱۳ مینی
۵۰۴۰شیائومی  12X
۹۲۵۰شیائومی 12X (Max Auto)
۴۲۷۰سامسونگ گلکسی A53 5G  
۸۳۰۰سامسونگ گلکسی A53 5G (Max Auto)
۴۳۸۰OnePlus Nord 2 5G
۶۳۳۰OnePlus Nord 2 5G (Max Auto)
۵۱۷۰ریملی GT2
۸۴۶۰ریملی GT2 (Max Auto)

نمایشگر iPhone SE 2022 کالیبراسیون و دقت رنگ فوق‌العاده‌ای دارد. میانگین آن در برابر sRGB برابر deltaE 1.2 است. همچنین به طور کامل از DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و هنگامی که محتوای DCI-P3 نمایش داده می‌شود، به طور خودکار به این استاندارد تغییر می‌کند.

کیفیت پخش ویدئویی گوشی هوشمند آیفون SE 2022

طبق گفته اپل، آیفون SE2022  از پخش ویدئو HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی دارای رنگ‌ها، روشنایی و کنتراست بسیار خوبی است. البته، پنل LCD قدیمی در واقع یک پنل HDR نیست، بنابراین محتوای HDR را با کیفیت SDR پخش می‌کند. بنابراین انتظار تصویری متفاوت با SDR نداشته باشید.

محل قرارگرفتن نانو سیم در گوشی هوشمند آیفون SE2022

گوشی هوشمند آیفون SE 2022‌ از یک باتری ۲۰۱۸ میلی آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که نسبت به مدل قبلی ۱۰ درصد سریع‌تر است. این گوشی به کمک پردازنده جدید با راندمان بالا، می‌تواند ۲ ساعت ویدئو بیشتری نسبت به سری قبلی خود پخش کند. همچنین نوید ۱۰ ساعت بیشتر پخش صدا را می‌دهد. این گوشی هوشمند همچنین از شارژ سریع سیمی تا ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند، که برای شارژ فقط به یک شارژر USB Power Delivery سازگار نیاز دارید.

جمع بندی

با توجه به آنچه که در گوشی‌های هوشمند آیفون SE 2022 مورد بررسی قرار دادیم، نتیجه می‌گیریم که این گوشی با توجه به پردازنده قدرتمند، اسپیکرهای قوی و ویژگی‌های پنل نمایشگر آن، یک انتخاب ایده‌آل برای آن دسته از افرادی است که به دنبال یک گوشی ارزان و در عین حال قدرتمند هستند. این گوشی بهبود یافته نسخه SE 2020 بوده و ابعاد کوچک و وزن کم آن از دیگر مزیت‌های این گوشی محسوب می‌شود. علیرغم برخی از معایب مانند حاشیه ضخیم و مشکی که دارد، سایر ویژگی‌ها مانند جنس بدنه، فریم، نمایشگر و قیمت مناسبی که نسبت به آیفون ۱۳ مینی دارد، این گوشی یک انتخاب معقول به نظر می‌رسد.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

محمدخادمی گفت:

سلام .راستی گوشی آیفون اس ای ۳ .فقط واسه تماس وزنک زدن ازش استفاده کنی چندروز کارجواب میده .تشکر

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر از این گوشی فقط در حد یک گوشی همراه ساده استفاده کنید، دست کم تا ۲۴ ساعت شارژ خواهد ماند

اسی گفت:

ارزش داره به جای SE 2020 بخریم؟ یا مثل آیفون ۱۳ فقط جای دوربین ها رو عوض کرده و کلی قیمتش رو بالاتر برده؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله ارزش خرید دارد