etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

4
(23)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

شیائومی اخیرا گوشی پوکو X5 Pro با نمایشگر، دوربین و عمر باتری چشمگیر را ویژه گیمرهای موبایل معرفی کرده است. این گوشی زیر پرچمدار شیائومی از بسیاری جهات قابل مقایسه با گوشی گلکسی A73 از برند رقیب خود، سامسونگ بوده و ممکن است بسیاری از گیمرهای موبایل را بر سر دوراهی قرار دهد. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم این دو گوشی گیمینگ را با یکدیگر مقایسه کرده تا در نهایت به شما کمک کنیم که بهترین تصمیم را در هنگام خرید داشته باشید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول مشخصات فنی پوکو X5 Pro و گلکسی A73 سامسونگ

مشخصات فنیپوکو X5 Proگلکسی A73
ابعاد و وزن۱۶۲.۹ در ۷۶ در ۷.۹ میلی‌متر
وزن ۱۸۱
۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی‌متر
وزن ۱۸۱
نمایشگرنمایشگر ۶.۷ اینچی AMOLED
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰
حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیت
نمایشگر ۶.۷ اینچی AMOLED
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰
حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیت
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۷۷۸
فرایند ساخت ۶ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Adreno 642L
کوالکام اسنپدراگون ۷۷۸
فرایند ساخت ۶ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Adreno 642L
سیستم عاملاندروید ۱۳ عرضه با رابط کاربری MIUI 14 برای POCOاندروید ۱۲ عرضه با رابط کاربری One UI 4.1
رم۶ گیگابایت
۸ گیگابایت
۶ گیگابایت
۸ گیگابایت
فضای ذخیره سازی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
دوربین‌هادوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی از نوع عریض
لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی
لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی
دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی از نوع عریض
لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی
لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی
لنز تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی
باتری و شارژباتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ ۶۷ واتی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ ۲۵ واتی
حسگرهاحسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
حسگر مجاورت
قطب‌نما
حسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
حسگر مجاورت
قطب‌نما

مقایسه طراحی و ساخت پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

پوکو X5 Pro  گوشی بزرگی بوده که تا حدی از طراحی آیفون ۱۴ پرو مکس الگو برداری کرده است. نمایشگر ۶.۶۷ اینچی تخت داشته و بسیار باریک است. این گوشی با ابعاد ۱۶۲.۹ در ۷۶ در ۷.۹ میلی‌متر وزن ۱۸۱ گرم در دسته گوشی‌های سبک وزن قرار می‌گیرد که تقریبا با گلکسی A73 سامسونگ با ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی‌متر و وزن ۱۸۱ گرم برابری می‌کند اما همچنان باریک‌تر است. پوکو X5 Pro با کنار گذاشتن برجستگی‌های دوربین X4 Pro، استایل گوشی را ارتقا داده است و مانند گلکسی A73 از طراحی مینیمالیستی پیروی می‌کند.

هر دو گوشی پوکو X5 Pro و گلکسی A73 از پلاستیک مقاوم در برابر اثر انگشت در قسمت قاب پشتی و فریم آن استفاده کرده‌اند. اگرچه پلاستیک متریال خوبی برای یک گوشی میان رده به نظر نمی‌رسد اما مقاومت در برابر لک و اثر انگشت یکی از ویژگی‌های مثبت آن بوده که برای مدت طولانی ظاهر گوشی را سالم و نو نشان می‌دهد. در پنل جلویی هر دو گوشی نیز از شیشه گوریلا گلس ۵ استفاده شده است.

پوکو X5 Pro در رنگ‌های مشکی، آبی و زرد و گلکسی A73‌در رنگ‌های خاکستری،‌ سبز و سفید به فروش می‌رسد که هر دو از یک میزان تنوع رنگ برخوردار هستند. در حالی که دکمه پاور به عنوان اسکنر اثر انگشت در پوکو X5 Pro عمل می‌کند، اسکنر انگشت گلکسی A73 سامسونگ در زیر نمایشگر قرار گرفته که به آن جلوه بهتری می‌دهد. دلکه های پاور و تنظیم صدا نیز در سمت راست هر دو گوشی قرار دارد.

از سویی دیگر گلکسی A73 دارای اسلات کارت حافظه بوده که شیائومی هیچ درگاهی را برای توسعه حافظه برای پوکو X5 Pro در نظر نگرفته است؛ اما دارای یک جک ۳.۵ میلی‌متری بوده که سامسونگ نه تنها برای گلکسی A73 ‌که در اغلب گوشی‌های میان رده خود آن را حذف کرده است.

مقایسه نمایشگر پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

هر دو گوشی پوکو X5 Pro و گلکسی A73 سامسونگ از نمایشگر ۶.۷ اینچی AMOLED با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از HDR10 و نسبت کنتراست بالا برخوردار بوده که همگی ویژگی‌هایی هستند که نمایشگر هر دو گوشی را تبدیل به یک نمایشگر عالی برای گیمرهای موبایل می‌کند. در واقع شما با یک نمایشگری کاملا واضح، روان و با جزئیات فراوان روبه‌رو هستید.

میزان روشنایی نمایشگر پوکو ایکس ۵ پرو و گلکسی A73 در حالت دستی ۵۰۰ نیت و حداکثر روشنایی آن نیز به ۹۰۰ نیت می‌رسد و نسبت تصویر آن ۲۰:۹ است. در نهایت می‌توان گفت چه از نظر ابعاد و چه از نظر کیفیت، هر دو گوشی پوکو X5 Pro‌ و گلکسی A73 با یکدیگر کاملا برابر هستند.

مقایسه دوربین‌های پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

پیکربندی سه‌گانه دوربین‌های پشتی پوکو X5 Pro شامل یک لنز واید ۱۰۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، لنز ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو است. این در حالی است که سامسونگ در زمینه دوربین بسیار بهتر عمل کرده و گلکسی A73 مجهز به دوربین چهارگانه بوده که شامل یک لنز واید ۱۰۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید، لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و لنز ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق است.

بدیهی است که لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی A73 تصاویر فوق عریض بهتری نسبت به لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی پوکو X5 Pro ثبت می‌کند؛ چرا که همانطور که می‌دانید اصولا لنز ۸ مگاپیکسلی تصاویری با جزئیات کمی ثبت می‌کند. در مورد لنز ماکرو نیز همین امر صادق است ضمن اینکه گلکسی A73 یک لنز تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی نیز ارائه می‌کند که پوکو X5 Pro فاقد آن است.

در رابطه با دوربین اصلی نیز باید گفت به دلیل نرم‌افزار داخلی که سامسونگ برای گلکسی A73 در نظر گرفته، تصاویر نهایی ثبت شده با دوربین گلکسی A73 از کیفیت بهتری نسبت به پوکو X5 Pro برخوردار است. البته این به این معنی نیست که تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X5 پرو مانند لنز اولتراواید و ماکرو بی‌کیفیت هستند، تصاویر ثبت شده کاملا قابل قبول است اما نه به اندازه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A73 سامسونگ.

پوکو ایکس ۵ پرو هیچ زوم اپتیکال یا تثبیت کننده تصویر اپتیکال ندارد، بنابراین زوم کاملا دیجیتال است و به صورت الکترونیکی در کنار هم قرار می‌گیرد. بنابراین، در شرایط نوری ضعیف، گوشی عملکرد و دسترسی متوسطی دارد. این در حالی است که گلکسی A73 دارای زوم و لرزشگیر اپتیکال بوده و در هر شرایط نوری تصاویری با کیفیت ثبت می‌کند. هر دو گوشی دارای قابلیت فیلم‌برداری 4k هستند و قابلیت ضبط ۳۰ فریم در ثانیه را دارند.

در رابطه با دوربین سلفی نیز گلکسی a73 گوی رقابت را با لنز ۳۲ مگاپیکسلی خود از پوکو X5 Pro با لنز ۱۶ مگاپیکسلی ربوده است و تصاویری با جزئیات بسیار بهتر نسبت به پوکو X5 Pro ثبت می‌کند.

مقایسه عملکرد پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

نکته برجسته Poco X5 Pro 5G و گلکسی A73 سامسونگ پردازنده Snapdragon 778G است. این پردازنده هشت هسته‌ای تا ۲.۴ گیگاهرتز کلاک دارد و بنچمارک‌ها با امتیاز چند هسته‌ای Geekbench 2950 را دریافت کرده است.

این پردازنده قادر است بازی‌هایی مانند Injustice 2 را بسیار روان اجرا کرده و برخلاف برخی از گوشی‌های ارزان‌تر که از MediaTek Helio پایین‌تر استفاده می‌کنند، Marvel Snap را با حداکثر تنظیمات ۶۰ فریم در ثانیه بدون هیچ گونه مشکلی اجرا ‌کند.

هر دو گوشی پوکو X5 Pro و گلکسی A73 سامسونگ در دو پیکربندی حافظه رم ۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت با ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه شده است. که برای یک گیمر حافظه ۲۵۶ گیگابایتی گزینه‌ای به مراتب بهتر خواهد بود.

پوکو X5 Pro با اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 اجرا می‌شود و گلکسی A73 نیز با اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 اجرا می‌شود. که به مراتب رابط کاربری گلکسی A73 راحت‌تر بوده و برنامه‌های از پیش نصب شده کم‌تری دارد.

مقایسه باتری پوکو X5 Pro با گلکسی A73 سامسونگ

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شیائومی و شارژ توربوی ۶۷ واتی برای دور دوم بازگشته‌اند که پوکو X5 Pro را در حدود ۵۰ دقیقه به طور کامل شارژ کرده و در تمام طول روز دوام می‌آورد. اگرچه سامسونگ نیز برای گوشی گلکسی A73 خود از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که یک روز کامل دوام می‌آورد اما در زمینه شارژ از پوکو X5 Pro عقب است. گلکسی A73 به یک شارژر ۲۵ واتی مجهز بوده که مدت زمان شارژ کامل دستگاه بیش از یک ساعت زمان می‌برد.

هر دو گوشی فاقد شارژ بی‌سیم بوده، که با توجه به این موضوع که هر دو کمپانی این ویژگی را تنها برای گوشی‌های پرچمدار خود ارائه می‌کنند، جای تعجب ندارد.

سخن پایانی

در ظاهر می‌توان گفت که هر دو گوشی بسیار به یکدیگر شبیه هستند. پردازنده، نمایشگر و قدرت باتری پوکو X5 Pro و گلکسی A73 که اولویت هر گیمر است، با یکدیگر برابر بوده و تنها در زمینه دوربین است که سامسونگ گلکسی A73 با فاصله زیاد پیروز این مقایسه است. بنابراین اگر می‌خواهید علاوه‌بر یک گوشی گیمینگ از ویژگی‌های یک دوربین عالی نیز بهره‌مند شوید، گلکسی A73 گزینه بهتری برای شما خواهد بود. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 23

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علی گفت:

پوکو x5پرو یاa73به طور کل؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر به دنبال یک گوشی گیمینگ هستید، پوکو X5 پرو انتخاب مناسبی است اما اگر به دنبال یک گوشی با دوربین عالی هستید که بتوانید برخی از عناوین بازی را هم اجرا کنید، گلسی A73 را پیشنهاد می‌کنیم

ذبیح الله رشیدی گفت:

قیمت گوشیA73

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای مشاهده محصول و قیمت به لینک زیر از فروشگاه اعتبارکالا مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/products/samsung-galaxy-a73-5g-dual-sim-256gb-and-8gb-ram-mobile-phone
https://etebarkala.com/products/samsung-galaxy-a73-dual-sim-128-gb-and-8gb-ram-mobile-phone

ذبیح الله رشیدی گفت:

گوشی A73قیمت

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای مشاهده محصول و قیمت به لینک زیر از فروشگاه اعتبارکالا مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/products/samsung-galaxy-a73-5g-dual-sim-256gb-and-8gb-ram-mobile-phone
https://etebarkala.com/products/samsung-galaxy-a73-dual-sim-128-gb-and-8gb-ram-mobile-phone