etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو F3

3.7
(3)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو F3

پوکو یکی از زیربندهای محبوب شیائومی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و گوشی‌های این برند با امکانات زیادی که در اختیار شما قرار می‌دهند، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. این گوشی‌های با پردازنده قوی، رقبای گران‌قیمت خود را به چالش می‌کشند. دو گوشی محبوب چند ماهه اخیر پوکو را می‌توان پوکو X3 پرو و پوکو F3 دانست. در این مطلب، مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو F3 را برای شما آماده کرده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

در حالی که گوشی‌های شیائومی پیج کامل‌تری دارند و مخاطبان بیشتری را هدف می‌گیرند؛ گوشی‌های پوکو اغلب برای طرفدارانی که بودجه محدودی دارند، تولید می‌شوند. دو گوشی پوکو F3 و X3 پرو در یک روز معرفی شدند و هر دو این گوشی‌ها با توجه به قیمتی که دارند، عملکرد بالایی ارائه می‌دهند. مقایسه این دو گوشی یکی از چالشی‌ترین مقایسه بین گوشی‌ها محسوب می‌شود. برای شناختن برنده این مقایسه ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مشخصات پوکو F3 و پوکو X3 پرو

مشخصات پوکو F3 و پوکو X3 پرو

این مطلب را هم بخوانید: بررسی گوشی موبایل پوکو X3 پرو

پوکو X3 پروپوکو F3
نمایشگر۶.۶۷ اینچ LCD
+FHD
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
نرخ نمونه‌برداری ۲۴۰ هرتز
HDR10
گوریلا گلس ۵
۶.۶۷ اینچ AMOLED
+FHD
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
نرخ نمونه‌برداری ۳۶۰ هرتز
+HDR10
گوریلا گلس ۵
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۰کوالکام اسنپدراگون ۸۷۰
گرافیکAdreno 640Adreno 650
رم۶ – ۸ گیگابایت LPDDR4X۶ – ۸ گیگابایت LPDDR5
حافظه ذخیره‌سازی۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایت
UFS 3.1
عدم پشتیبانی از کارت حافظه
۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایت
UFS 3.1
پشتیبانی از کارت حافظه (تا ۱ ترابایت)
باتری و شارژ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۳۳ وات (شارژر داخل جعبه)
عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس
۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۳۳ وات (شارژر داخل جعبه)
عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس
دوربین‌هادوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل، f/1.79، فوکوس خودکار
دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسل، f/2.2، زاویه دید ۱۱۹ درجه
دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسل، f/2.4، فوکوس ثابت
دوربین عمق ۲ مگاپیکسل، f/2.4، فوکوس ثابت (فاصله ۴ سانتی‌متر)
دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل، f/2.45
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل، f/1.79، فوکوس خودکار
دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسل، f/2.2، زاویه دید ۱۱۹ درجه
دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل، f/2.4، فوکوس خودکار (فاصله ۳ تا ۷ سانتی‌متر)
دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل، f/2.2
صدااسپیکر دوگانه
جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
اسپیکر دوگانه
دالبی اتموس
فاقد جک هدفون
ارتباطاتUSB-C
دو سیم‌کارت
اسلات مشترک سیم‌کارت دوم و کارت حافظه
وای‌فای ۵
بلوتوث 5.0
NFC
مادون قرمز
5G
USB-C
دو سیم‌کارت
وای‌فای ۶
بلوتوث 5.1
NFC
مادون قرمز
امنیتحسگر اثر انگشت (در دکمه پاور)
تشخیص چهره (ناایمن)
IP53، محافظت در برابر پاشش آب و گردوغبار
حسگر اثر انگشت (در دکمه پاور)
تشخیص چهره (ناایمن)
IP53، محافظت در برابر پاشش آب و گردوغبار
نرم‌افزاراندروید ۱۱
MIUI 12 برای پوکو
اندروید ۱۱
MIUI 12 برای پوکو
ابعاد و وزن۹.۴ × ۷۶.۸ × ۱۶۵.۳ میلی‌متر
۲۱۵ گرم
۷.۸ × ۷۶.۴ × ۱۶۳.۷ میلی‌متر
۱۹۶ گرم
رنگ‌هامشکی فانتوم، آبی (Frost Blue)، برنزی (Metal Bronze)سفید (Arctic White)، مشکی (Night Black)، آبی (Deep Ocean Blue)، نقره‌ای (Moonlight Silver)

مقایسه طراحی و ساخت پوکو F3 و پوکو X3 پرو

مقایسه طراحی و ساخت پوکو F3 و پوکو X3 پرو

دو گوشی پوکو F3 و X3 پرو در دو بخش قیمتی متفاوت قرار می‌گیرند و این مسئله را می‌توانید در طراحی و کیفیت ساخت آن‌ها به وضوح مشاهده کنید؛ اما این دو در برخی موارد شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. 

هر دو گوشی در پنل جلویی از زبان طراحی یکسانی پیروی می‌کنند و دوربین سلفی آن‌ها در بالا و وسط نمایشگر، داخل یک حفره قرار گرفته است. همچنین، هر دو گوشی ابعاد نمایشگر یکسانی نیز دارند. به غیر از این موارد، دیگر نکته قابل بحثی در پنل جلویی آن‌ها دیده نمی‌شود.

متاسفانه، طراحی هر دو گوشی به هیچ عنوان جدید نیست و از دیگر برادران‌شان به عاریت گرفته شده است. پوکو F3 همان طراحی ردمی K40 را دارد و X3 پرو نیز به برادر بزرگ‌ترش یعنی پوکو X3 NFC شباهت دارد. همانطور که مشخص است، پوکو F3 به دلیل قیمت بالاتری که دارد، کیفیت ساخت بهتری ارائه می‌دهد و احساس بهتری نیز هنگام در دست گرفتن آن خواهید داشت.

مقایسه طراحی و ساخت پوکو F3 و پوکو X3 پرو-1

دیگر شباهت این دو گوشی در جای قرارگیری دکمه‌های پاور و تنظیم صدا است و به غیر از این، دیگر هیچ‌چیز این دو گوشی شبیه به یکدیگر نیست.

وقتی دو گوشی را برمی‌گردانید، بیشترین تفاوت را مشاهده خواهید کرد و واضح‌ترین تفاوت طراحی ای دو گوشی در قاب مجموعه دوربین و لوگوی POCO نقش بسته در قاب پشتی است.

پوکو X3 پرو یک قاب دوربین دایره‌ای شکل دارد که ۴ سنسور درون آن قرار گرفته است. در طرف دیگر، پوکو F3 دوربین سه‌گانه‌ای دارد که درون یک قاب بیضی شکل با ظاهری شیشه‌ای و دو پله‌ای جا خوش کرده است. دوربین F3 در بالا سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته است و دوربین X3 پرو در مرکز پنل دیده می‌شود.

مقایسه طراحی و ساخت پوکو F3 و پوکو X3 پرو-2

پوکو X3 پرو یک لوگوی نامعمول و بزرگ POCO در پایین پنل پشتی خود دارد که به نظر می‌رسد از جذابیت ظاهری گوشی کاسته است. این گوشی یک رنگ‌بندی دو وجهی دارد. در پوکو F3، اگر رنگ‌های سفید و مشکی این گوشی را خریداری کنید، طراحی یک دست و تک‌رنگ پنل پشتی را خواهید داشت؛ اما اگر نسخه‌های آبی و نقره‌ای را تهیه کنید، خواهید دید که این دو مدل نیز یک پنل پشتی سه وجهی دارد که لوگوی نسبتا بزرگ POCO روی یکی از وجوه آن حک شده است.

اگه همه این موارد کنار یکدیگر قرار دهیم، شما هم قطعا با من هم‌نظر خواهید بود که طراحی F3 بسیار زیباتر و مینیمالیست‌تر است. لوگوی POC‌O عظیم و طراحی دوربین X3 پرو کمی قدیمی و زشت به نظر می‌رسد. با این حال، پوکو F3 ظاهر زیباتر و گران‌قیمت‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مقایسه نمایشگرها

مقایسه نمایشگرها

هر دو گوشی نمایشگری با اندازه یکسان دارند و همین امر شاید باعث شود فکر کنید که نمایشگرها یکسان هستند؛ اما اینطور نیستند. پوکو F3 مدل بالارده‌ای محسوب می‌شود و دارای نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED و وضوح +FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. این نمایشگر دقیقا همان چیزی است که در ردمی K40 هم به کار رفته است. نمایشگر این گوشی نرخ نمونه‌برداری ۳۶۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت دارد.

مقایسه نمایشگرها-1

در طرف دیگر، پوکو X3 پرو دقیقا نمایشگری با اندازه مشابه F3 دارد و نرخ نوسازی ۱۲۰ دارد؛ با این تفاوت که پنل آن از نوع LCD است و حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت خواهد داشت. نرخ نمونه‌برداری از پنل ۲۴۰ هرتز است در نوع خود سریع به نظر می‌رسد. مشابه این نمایشگر را در پوکو X3 NFC هم خواهیم دید؛ اما نمایشگر نسخه «پرو» حداقل روشنایی کمتری دارد که با توجه به قیمت بیشتر آن، ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

همانطور که مشخص است، نمایشگر F3 عملکرد بهتری دارد و پنل امولد آن روشن‌تر، خوش رنگ و لعاب‌تر و سریع‌تر خواهد بود. این بدانی معنی نیست که نمایشگر X3 پرو ضعیف است. این گوشی با نمایشگر LCD با کیفیتی عرضه می‌شود که می‌تواند با بسیاری از رقبای گران‌قیمت‌ترش شانه‌به‌شانه رقابت کند.

مقایسه عملکرد

مقایسه عملکرد

در مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو F3 به عملکرد این دو گوشی می‌رسیم. پوکو X3 پرو یک گوشی قدیمی است که اجزای داخلی آن ارتقا پیدا کرده است. در طرف دیگر، پوکو F3 دقیقا همان اجزای داخلی ردمی K40 (و شیائومی می 11X) را ارائه می‌دهد.

پوکو X3 پرو با به‌روزرسانی نسبت به مدل X3 NFC، از پردازنده تقریبا جدید اسنپدراگون ۸۶۰ استفاده می‌کند که عملکرد خیلی بهتری نسبت به اسنپدراگون 732G دارد. این پردازنده جدید نیست؛ اما قدرت بیشتری نیست به اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس دارد و می‌تواند سریع‌تر از این پردازنده کلاک شود.

پوکو X3 پرو با ۶ یا ۸ گیگابایت رم LPDDR4X و ۱۲۸ یا ۲۵۶ حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1 ارائه می‌شود که می‌توان آن را به وسیله اسلات کارت حافظه مشترک با سیم‌کارت دوم، افزایش داد. در طرف دیگر، پوکو F3 با ۶ یا ۸ گیگابایت رم سریع‌تر LPDDR5 با همان ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1 عرضه می‌شود؛ با این تفاوت که نمی‌توان حافظه F3 را افزایش داد.

مقایسه عملکرد-1

پوکو F3 با پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ عرضه می‌شود که در ردمی K40 و شیائومی می 11X نیز به کار رفته است. این پردازنده از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس سریع‌تر است و به نرخ بالاتری می‌رسد. همین امر باعث می‌شود تا این پردازنده به سومین پردازنده سریع دنیای اندروید (پس از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اسنپدراگون ۸۸۸) تبدیل شود.

پوکو X3 پرو اولین گوشی بازار است که از اسنپدراگون ۸۶۰ استفاده می‌کند و قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارد. این دو گوشی از نظر عملکردی با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما اگر بخواهیم آن‌ها را با رقبای هم قیمت‌شان مقایسه کنیم، خواهیم دید که هر دو گوشی بسیار فوق‌العاده عمل می‌کنند و حتی می‌توانند رقبای گران‌قیمت‌تر خود را نیز شکست دهند.

مقایسه دوربین

مقایسه دوربین

مجموعه دوربین در این گوشی متفاوت است. در حالی که پوکو X3 پرو دوربین چهارگانه دارد؛ پوکو F3 از یک دوربین سه‌گانه بهره می‌برد.

پوکو X3 پرو از چهار دوربین شامل حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و دوربین سلفی هم از نوع ۲۰ مگاپیکسلی. این تنظیمات دوربین نسبت به پوکو X3 NFC متفاوت است و به نظر می‌رسد که با وجود مگاپیکسل کمتر دو دوربین‌های اصلی و اولتراواید نسبت به X3 NFC، عملکرد خوبی از خودشان نشان می‌دهند.

مقایسه دوربین-1

پوکو F3 از دوربین سه‌گانه شامل حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که حسگر ماکرو آن یکی بهترین دوربین‌های ماکرو در این بازه قیمتی (و قیمت‌های بالاتر) است و حتی فوکوس خودکار هم دارد. مگاپیکسل دوربین سلفی F3 با X3 پرو برابر است از نظر کیفیت تصاویر و فیلم، خیلی بهتر از آن عمل می‌کند.

هر دو گوشی از دوربین اصلی و ثانویه یکسان استفاده می‌کنند؛ اما پوکو F3 به دلیل سیستم پردازش تصویر بهتر، عملکرد بهتری در استفاده از این دو دوربین خواهد داشت.

مقایسه باتری

مقایسه باتری

شیائومی علاقه به استفاده از باتری‌های حجیم، به خصوص در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و میان‌رده خود دارد. هر دو باتری بزرگی دارند و می‌توانیم انتظار عمر باتری مناسبی از آن‌ها داشته باشیم.

در این بخش، پوکو X3 پرو با داشتن باتری بزرگ‌تر، پوکو F3 را در عملکرد باتری شکست می‌دهد. این گوشی یک باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد؛ در حالی باتری F3 برابر با ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد. هر دو گوشی از شارژ سریع ۳۳ واتی استفاده می‌کنند و در بخش سرعت شارژ، با یکدیگر برابر هستند. 

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو و شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو

می‌توان نتیجه گرفت که پوکو X3 پرو با داشتن باتری بزرگ‌تر، عمر باتری بهتری نسبت به F3 ارائه می‌دهد.

حرف آخر

حرف آخر-1

شیائومی با برند پوکو، گوشی‌های خوش‌قیمت با مشخصات فنی بالا روانه بازار می‌کنند و هر دو گوشی‌های مورد ما نیز عملکرد فوق‌العاده سریع را با قیمتی رقابتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

حرف آخر

در این دو گوشی علاوه بر پردازنده‌های قوی، نرخ نوسازی بالا، باتری بزرگ، قابلیت‌هایی مانند اسپیکرهای دوگانه و بسیاری ویژگی‌های دیگر را دریافت می‌کند. اگر از نظر بودجه محدودیت دارید، پوکو X3 پرو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر امکان خریدش را دارید، به دلیل پردازنده قوی‌تر و نمایشگر بهتر، حتما به سراغ F3 بروید.

نظر شما در مورد مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو F3 چیست؟ به نظرتان کدام گوشی انتخاب بهتری است؟ اگر هرکدام از این گوشی‌ها را در اختیار دارید، تجربه استفاده از آن را با ما و دیگر کاربران مجله اعتبارکالا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :