etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی پوکو M5 با پوکو M4 پرو

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی پوکو M5 با پوکو M4 پرو

پوکو M5 یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه بوده که برای کارهای روزمره به اندازه کافی قدرتمند است. این گوشی نسخه بعدی پوکو M4 پرو بوده که علیرغم شباهت‌هایی که با آن دارد، تفاوت‌ها و بهبودهای چشمگیری نیز داشته است. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم به مقایسه این دو گوشی اقتصادی از زیر برند شیائومی بپردازیم تا ببینیم پوکو چه تغییراتی را در مدل M5 خود اعمال کرده است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول مشخصات گوشی پوکو M5

مشخصات فنیپوکو M4 پروپوکو M5
ابعاد و وزن۱۶۳.۶ در ۷۵.۸ در ۸.۸ میلی‌متر
وزن ۱۹۵ گرم
۱۶۴ در ۷۶.۱ در ۸.۹ میلی‌متر
وزن ۲۰۱ گرم
نمایشگرنمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت
نمایشگر ۶.۵۸ اینچ IPS LCD
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت
پردازندهMediaTek MT6833P Dimensity 810
فرایند ساخت ۶ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
MediaTek MT8781 Helio G99
فرایند ساخت ۶ نانومتری
تعداد هسته ۸ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
سیستم‌عاملاندروید ۱۱ عرضه با رابط کاربری MIUI 12.5اندروید ۱۲ عرضه با رابط کاربری MIUI 13
رم۴ گیگابایت
۶ گیگابایت
۸ گیگابایت
۴ گیگابایت
۶ گیگابایت
فضای ذخیره سازی۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
دوربین‌هادوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از نوع عریض
لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از نوع عریض
لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی
لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی
باتریباتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع ۳۳ واتی
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع ۱۸ واتی
حسگرهاحسگر اثرانگشت
مجاورت
شتاب‌سنج
ژیروسکوپ
قطب‌نما
حسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
حسگر مجاورت
قطب‌نما

مقایسه طراحی و نمایشگر پوکو M5 و پوکو M4 پرو

  • پوکو M5: نمایشگر Corning Gorilla Glass 3، صفحه تخت، طراحی پلاستیکی با جلوه چرم، ابعاد ۱۶۴ در ۷۶.۱ در ۸.۹ میلی‌متر، وزن ۲۰۱ گرم
  • پوکو M4 پرو: نمایشگر Corning Gorilla Glass 3، صفحه تخت، طراحی پلاستیکی، ابعاد ۱۶۳.۶ در ۷۵.۸ در ۸.۸ میلی‌متر، وزن ۱۹۵ گرم

اولین تفاوت در زمینه طراحی پوکو M5 با پوکو M4 پرو علاوه‌بر ابعاد بزرگ‌تر و وزن بالاتر، مربوط به جنس پنل پشتی این گوشی‌ها است. پوکو M5 با طراحی پلاستیکی با جلوه چرم تولید شده که به مراتب ظاهری زیبا‌تر نسبت به پوکو M4 پرو دارد که جنس آن پلاستیک سخت و براق است. جلوه چرم پوکو M5 موجب شده تا در برابر اثر انگشت و لک و همچنین خط و خش مقاوم‌تر از پوکو M4 پرو باشد.

پوکو M5 در سه رنگ زرد، سبز و مشکی عرضه می‌شود و نوار دوربین آن که در قسمت پشتی تلفن قرار دارد کاملا طرحی مینیمالیستی دارد. قیمت پایین این گوشی با توجه به ظاهر زیبایی که دارد، هر کسی را نسبت به خرید آن ترغیب می‌کند. اما ماژول دوربین پوکو M4 پرو تمام قسمت بالایی گوشی را به خود اختصاص داده که کمی شلوغ به نظر می‌رسد و از سویی دیگر در رنگ‌های زرد و مشکی و آبی به فروش می‌رسد.

از نظر پورت‌ها، هر دو گوشی دارای یک کانکتور شارژ USB-C و یک جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هستند که مورد دوم ممکن است امروزه در اکثر گوشی‌های پریمیوم نادر باشد، اما به احتمال زیاد در این رنج از قیمت بتوان در سایر برندها نیز پیدا کرد.

در هر دو گوشی پوکو M5 و پوکو M4 پرو، دکمه پاور به عنوان حسگر اثرانگشت نیز عمل می‌کند، که قابل اعتمادتر از استفاده از گزینه بازگشایی قفل دستگاه به کمک چهره است. همچنین قادر هستید دکمه روشن/خاموش را برای روشن کردن برخی ویژگی‌ها، مانند دوربین یا دستیار Google، سفارشی کنید، که بسیار مفید است زیرا باعث می‌شود که استفاده از دستگاه ساده‌تر شود.

پوکو M5 به یک نمایشگر ۶.۵۸ اینچی Full HD+ مجهز شده که کمی کوچکتر از نمایشگر ۶.۶ اینچی پوکو M4‌ پرو است. اما نمایشگر هر دو گوشی تخت بوده و دارای وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است. فناوری هر دو نمایشگر موجب شده تا تصاویر کاملا واضح و رنگ‌ها نیز پر جنب و جوش به نظر برسند. همچنین پوکو M5 و پوکو M4 پرو جهت محافظت از نمایشگر به شیشه گوریلا گلس ۳ مجهز هستند که تا حد زیادی این گوشی‌ها را در برابر پاشش آب و غبار محافظت می‌کند.

تفاوت این دو نمایشگر در میزان حداکثر شدت روشنایی است. پوکو M5 با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت در زیر نور آفتاب دید بهتری نسبت به پوکو M4 پرو با حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت خواهد داشت اما در مجموع در زیر نور آفتاب نمایشگر هر دو گوشی کمی رنگ پریده به نظر می‌رسند.

مقایسه دوربین گوشی پوکو M5 با پوکو M4 پرو

  • پوکو M5: سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسل، راه اندازی دوربین سه‌گانه، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل
  • پوکو M4‌پرو: سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسل، راه اندازی دوربین دوگانه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل

پوکو M5 دارای تنظیمات دوربین سه گانه است که شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی (f/1.8)، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی (f/2.4) و دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی (f/2.4) است. پوکو M4‌ پرو دارای تنظیمات دوربین دوگانه بوده که شامل لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی Poco M4 Pro 5G از نوع ISOCELL S5KJN1 و دریچه دیافراگم f/1.8 و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی از نوع IMX355 و دریچه دیافراگم f/2.2 است.

لنز اصلی هر دو گوشی پوکو با توجه به قیمتی که دارند، تصاویر قابل قبولی را ثبت می‌کنند. رنگ‌ها زنده به نظر می‌رسند و جزئیات زیادی را به‌ویژه زمانی که HDR را روشن کنید، ثبت خواهد کرد. رنگ‌های ثبت شده توسط دوربین پوکو M5 و پوکو M4‌پرو درخشان بوده و تصاویر با جزئیات زیادی ثبت می‌شود.

در مجموع باید گفت که عکس‌های گرفته شده در روشنایی روز با لنز اصلی خوب هستند، با این حال، در برخی موارد، عکس‌ها ممکن است کمی صاف به نظر برسند و فاقد کنتراست باشند، و برخی از اشیا تقریبا با هم ترکیب شده باشند.

حالت ماکرو در پوکو M5 و حالت اولتراواید در پوکو M4 پرو کمی ناامید کننده است؛ در حالت ماکرو M5 نمی‌توانید آنطور که لازم است به اشیا نزدیک شوید. همچنین به ندرت تصاویر با کیفیتی ثبت می‌کند مگر اینکه در موقعیت‌های بسیار واضح و روشنی قرار بگیرید و در نهایت استفاده از آن چنگی به دل نمی‌زند. حالت اولتراواید M4 پرو نیز همانطور که از یک لنز ۸ مگاپیکسلی انتظار می‌رود فاقد جزئیات لازم است.

دوربین سلفی پوکو M5 به مراتب ناامید کننده‌تر از لنز ماکرو آن است.شاید در ابتدا تصور کنید دوربین ۵ مگاپیکسلی برای سلفی چندان بد نباشد اما باید بگوییم که دوربین سلفی و حالت پرتره آن تصاویری با پیکسل‌های زیاد ثبت می‌کند و تصاویر غیر طبیعی و فاقد جزئیات است. این در حالی است که دوربین ۱۶ مگاپیکسلی پوکو M4 پرو به مراتب پرتره‌هایی با کیفیت‌تر و جزئیات بیشتر، نسبت به M5 ثبت می‌کند.

از نظر فیلمبرداری، دوربین‌های جلو و عقب پوکو M5‌و پوکو M4 پرو با هم برابر بوده و می‌توانند تا وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ و ۷۲۰ در ۱۲۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. حالت ویدیوی ماکرو و حالت قاب فیلم وجود دارد، اما هیچ گزینه‌ای برای حرکت آهسته یا تایم لپس ارائه نمی‌دهد.

مقایسه عملکرد گوشی پوکو M5 و پوکو M4‌ پرو

  • پوکو M5: پردازنده MediaTek Helio G99، دارای ۴ و ۶ گیگابایت رم و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، از پیش نصب شده با اندروید ۱۲
  • پوکو M4 پرو: پردازنده MediaTek MT6833P Dimensity 810، دارای رم ۴ و ۶ و ۸ گیگابایتی و ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، از پیش نصب شده با اندروید ۱۱

پوکو M5 به پردازنده مدیاتک Helio G99 مجهز بوده که یک CPU هشت هسته‌ای را با یک پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 MC2 ترکیب می‌کند. این پردازنده به اندازه کافی عملکرد گوشی را برای عملکرد روان افزایش می‌دهد، اگرچه طبیعتا به هیچ وجه به استانداردهای گوشی‌های رده بالا مانند اپل نیست.

از سویی دیگر پوکو M4 Pro 5G به یکی از مبتدی‌ترین پردازنده‌های 5G ساخت مدیاتک یعنی دیمنسیتی ۸۱۰ در خود جای داده است. این پردازنده هشت هسته‌ای بوده و متشکل از ۲ هسته Cortex-A76 با سرعت ۲.۴ گیگاهرتزی و ۶ هسته Cortex-A55 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتزی است. با این اوصاف، می‌توان گفت عملکردی نسبتا مشابه با پوکو M5 دارد.

در طول استفاده روزانه و در حین پیمایش در برنامه‌ها یا مرور وب با هر دو گوشی پوکو M5 و پوکو M4 پرو هیچ مشکلی نخواهید داشت، و پردازنده‌های این دو گوشی قدرت کافی برای انجام بازی‌های سبک را دارد، اگرچه قادر به اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا مانند PUBG است اما به سختی اجرا شده و هنگ زیادی دارد.

گوشی هوشمند پوکو M5 با رم ۴ و ۶ گیگابایتی همراه با گزینه‌هایی برای فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود، اگرچه از فضای ذخیره سازی قابل ارتقا تا ۱ ترابایت پشتیبانی می‌کند. همچنین از 4G پشتیبانی می‌کند. اما پوکو M4 پرو گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب در اختیار قرار می‌دهد و به سه پیکربندی حافظه رم ۴ و ۶ و ۸ گیگابایتی به همراه فضای ذخیره سازی ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود.

پوکو M5 از اندروید ۱۲ استفاده می‌کند، اما رابط کاربری آن توسط MIUI 13 خود شیائومی کنترل می‌شود. برخی از رابط‌ها مانند منوی کشویی و گزینه‌های سفارشی‌سازی در دکمه پاور، نرم و روان به نظر می‌رسند. شما می‌توانید بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب شده را حذف کنید تا گوشی مرتب‌تری داشته باشید.

پوکو M4 پرو نیز از اندروید قدیمی‌تر ۱۱ و رابط کاربری MIUI شماره ۱۲.۵ مخصوص گوشی‌های پوکو بهره می‌برد. این رابط کاربری مانند رابط کاربری پوکو M5 شلوغ بوده که می‌توانید برخی از برنامه‌های از پیش نصب شده آن را حذف کنید تا گوشی مرتب تری داشته باشید.

مقایسه عمر باتری گوشی پوکو M5 با پوکو m4 پرو

  • پوکو M5: باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض، پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی، شارژر سریع در جعبه موجود است
  • پوکو M4 پرو: باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی غیر قابل تعویض، پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی، شارژر سریع در جعبه موجود است

پوکو M5 و پوکو M4‌پرو به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز هستند و تفاوت این دو در شارژی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. پوکو M5 از شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند و یک شارژر سریع نیز در جعبه آن وجود دارد. در حالی که پوکو M4 پرو از یک شارژ سریع ۳۳ پشتیبانی می‌کند که به مراتب سرعت شارژ آن بالاتر از M5‌است.

شارژ پوکو M5 از ۰٪ تا ۵۰٪ حدود ۵۴ دقیقه و از ۰٪ تا ۱۰۰٪ حدود ۱۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در حالی که شارژ کامل پوکو M4 پرو از ۰٪ تا ۱۰۰٪ تنها ۵۹ دقیقه زمان می‌برد.

در نهایت هر دو گوشی عمر باتری قابل توجهی دارد. شما می‌توانید برای چند ساعت در روز بدون نیاز به شارژ مجدد از آن‌ها استفاده کنید، و حتی در استفاده زیاد نیز مدتی طول می‌کشد تا باتری آن کم شود.

سخن پایانی

گوشی پوکو M5 و پوکو M4‌پرو هر دو گوشی‌های اقتصادی هستند که برای عملکرد روزانه و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند و برای اجرای گیم‌های سنگین مناسب نخواهند بود. نمایشگر هر دو گوشی بسیار خوب بوده و باتری قدرتمندی در اختیار شما قرار می‌دهد. دوربین همان بخشی است که پوکو M4 پرو از پوکو M5 جلو می‌زند و طراحی بدنه بخشی است که پوکو M5 را برتر از پوکو M4‌ پرو می‌کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

حیدی گفت:

قیمت پوکو m4

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
حدود ۱۰ میلیون تومان در باز به فروش می رسد