etebarkala snappay
etebarkala snappay

نقد و بررسی گوشی پوکو M5

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
نقد و بررسی گوشی پوکو M5

پوکو M5 یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه بوده که برای کارهای روزمره به اندازه کافی قدرتمند است. این گوشی برای گیم مناسب نبوده و دوربینی با عملکرد متوسط دارد. اما اگر به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه با ارزش خرید بالا هستید که کارهای روزمره شما را به خوبی انجام دهد، پوکو M5 یک گزینه ایده‌آل خواهد بود. نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی نمایشگر و باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به همراه یک شارژر ۱۸ واتی، آن را تبدیل به یک گزینه چشم گیر کرده است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این گوشی هوشمند اقتصادی پوکو، با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات گوشی پوکو M5

مشخصات فنیپوکو M5
ابعاد و وزن۱۶۴ در ۷۶.۱ در ۸.۹ میلی‌متر وزن ۲۰۱ گرم
نمایشگرنمایشگر ۶.۵۸ اینچ IPS LCD وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل نرخ نوسازی ۹۰ هرتز حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت
پردازندهMediaTek MT8781 Helio G99 فرایند ساخت ۶ نانومتری تعداد هسته ۸ هسته‌ای پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2
سیستم‌عاملاندروید ۱۲ عرضه با رابط کاربری MIUI 13
رم۴ گیگابایت ۶ گیگابایت
فضای ذخیره سازی۶۴ گیگابایت ۱۲۸ گیگابایت
دوربین‌هادوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از نوع عریض لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی
باتریباتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شارژ سریع ۱۸ واتی
حسگرهاحسگر اثرانگشت
شتاب‌سنج
حسگر مجاورت
قطب‌نما

ویژگی‌های مثبت گوشی پوکو M5

  • باتری قدرتمند
  • شارژ سریع
  • نمایشگر بزرگ
  • طراحی مدرن

ویژگی‌های منفی گوشی پوکو M5

  • دوربین جلو خوب نیست
  • رابط کاربری شلوغ

بررسی طراحی و نمایشگر پوکو M5

  • نمایشگر Corning Gorilla Glass 3
  • صفحه تخت
  • طراحی پلاستیکی با جلوه چرم

پوکو M5 در سه رنگ زرد، سبز و مشکی عرضه می‌شود و طراحی جذاب و مدرنی دارد. این گوشی دارای پشتی چرم‌مانند بوده و نوار دوربین آن که در قسمت پشتی تلفن قرار دارد کاملا طرحی مینیمالیستی دارد. قیمت پایین این گوشی با توجه به ظاهر زیبایی که دارد، هر کسی را نسبت به خرید آن ترغیب می‌کند.

از آنجایی که قسمت پشتی آن مانند چرم است، هرگز با اثر انگشت یا لکه دار شدن مشکلی نخواهید داشت، و این باعث می‌شود که گوشی برخلاف پلاستیک نرم و ارزان استاندارد در برابر لمس کمی بادوام باشد. همچنین نسبت به برخی از گوشی‌های هوشمند از سایر برندها از وزن کم‌تری نیز برخوردار است.

از نظر پورت‌ها، این گوشی دارای یک کانکتور شارژ USB-C و یک جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است که مورد دوم ممکن است امروزه در اکثر گوشی‌های پریمیوم نادر باشد، اما به احتمال زیاد در این رنج از قیمت بتوان در سایر برندها نیز پیدا کرد.

دکمه پاور به عنوان حسگر اثرانگشت نیز عمل می‌کند، که قابل اعتمادتر از استفاده از گزینه بازگشایی قفل دستگاه به کمک چهره است. همچنین قادر هستید دکمه روشن/خاموش را برای روشن کردن برخی ویژگی‌ها، مانند دوربین یا دستیار Google، سفارشی کنید، که بسیار مفید است زیرا باعث می‌شود که استفاده از دستگاه ساده‌تر شود.

در قسمت جلویی دستگاه، یک نمایشگر ۶.۵۸ اینچی Full HD+ با صفحه‌ای تخت و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل وجود دارد. این نمایشگر مانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر، دارای یک سوراخ پانچ جهت استقرار دوربین سلفی بوده که بسیار کوچک است و مزاحمتی در دید نمایشگر ایجاد نمی‌کند. همچنین این گوشی برای محافظت از نمایشگر به شیشه گوریلا گلس ۳ مجهز شده است که میزان محافظت آن در برابر خط و خش نسبتا مناسب است. به خاطر داشته باشید که شیائومی برای گوشی پوکو M5 خود هیچ رتبه IP رسمی را اعلام نکرده است. بنابراین بهتر است همان ابتدای خرید، یک گلس محافظ و یک قاب مناسب تهیه کنید.

نمایشگر بسیار واضح است و رنگ‌ها نیز روشن و پر جنب و جوش به نظر می‌رسند. در تست نمایشگر، شدت روشنایی آن به ۳۸۸.۹۱ رسید که همواره برای یک گوشی معمولی این میزان روشنایی انتظار می‌رود، البته که گاهی اوقات برای خواندن نمایشگر در روزهای روشن کمی مشکل وجود دارد و رنگ پریده به نظر می‌رسد.

همچنین گوشی پوکو M5 فاقد پشتیبانی از HDR است، بنابراین نمی‌توانید برای مثال هنگام پخش جریانی Netflix، خیره کننده‌ترین نتایج را دریافت کنید. با این حال، در مجموع برای تماشای ویدیو با این گوشی اقتصادی پوکو هیچ مشکلی نخواهید داشت و تصاویر با کیفیت قابل قبولی پخش می‌شود و به لطف نمایشگر بزرگی که دارد، به نظر می‌رسد که خیلی شلوغ و بهم ریخته نیست. اگرچه اگر عملکرد نمایشگر برای شما اولویت اصلی باشد، باید به دنبال دستگاهی با رده بالاتری باشید.

بررسی دوربین گوشی پوکو M5

  • سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
  • راه اندازی دوربین سه گانه
  • تصاویر ثبت شده با دوربین جلو دانه دانه است

پوکو M5 دارای تنظیمات دوربین سه گانه است که شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی (f/1.8)، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی (f/2.4) و دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی (f/2.4) است.

برخی از ویژگی‌های اسن دوربین عبارتند از حالت شب، حالت پرتره با هوش مصنوعی، که برای ایجاد بوکه و عمق در پس‌زمینه طراحی شده است و حالت Pro که از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی نهایت بهره را می‌برد.

با توجه به قیمتی که دارد، دوربین بسیار عالی ارائه می‌کند. رنگ‌ها زنده به نظر می‌رسند و جزئیات زیادی را به‌ویژه زمانی که HDR را روشن کنید، ثبت خواهد کرد. رنگ‌های ثبت شده توسط دوربین پوکو M5 درخشان بوده و تصاویر با جزئیات زیادی ثبت می‌شود که برای یک گوشی در این بازه قیمتی بسیار چشمگیر است.

عکس‌های گرفته شده در روشنایی روز نیز خوب هستند، و M5 می‌تواند عمق و تفاوت‌های ظریف بیشتری را از آنچه انتظار می‌رفت ثبت کند. با این حال، در برخی موارد، عکس‌ها ممکن است کمی صاف به نظر برسند و فاقد کنتراست باشند، و برخی از اشیا تقریبا با هم ترکیب شده باشند. کیفیت عکس‌ها در نور کم نیز مناسب هستند، و تصاویر ثبت شده در نور شب نیز نسبتا با جزئیات ثبت می‌شوند مشروط بر اینکه از حالت اختصاصی عکاسی در شب استفاده کنید.

حالت ماکرو کمی ناامیدکننده است، و نمی‌توانید آنطور که لازم است به اشیا نزدیک شوید. همچنین به ندرت تصاویر با کیفیتی ثبت می‌کند مگر اینکه در موقعیت‌های بسیار واضح و روشنی قرار بگیرید و در نهایت استفاده از آن چنگی به دل نمی‌زند.

بخش ناامید کننده دوربین، به دوربین سلفی اختصاص می‌یابد. شاید در ابتدا تصور کنید دوربین ۵ مگاپیکسلی برای سلفی چندان بد نباشد اما باید بگوییم که دوربین سلفی و حالت پرتره آن تصاویری با پیکسل‌های زیاد ثبت می‌کند و تصاویر غیر طبیعی و فاقد جزئیات است.

از نظر فیلمبرداری، دوربین‌های جلو و عقب می‌توانند تا وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ و ۷۲۰ در ۱۲۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. حالت ویدیوی ماکرو و حالت قاب فیلم وجود دارد، اما هیچ گزینه‌ای برای حرکت آهسته یا تایم لپس ارائه نمی‌دهد.

بررسی عملکرد گوشی پوکو M5

  • پردازنده MediaTek Helio G99
  • به طور پیش فرض دارای ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • از پیش نصب شده با اندروید ۱۲

پوکو M5 به پردازنده مدیاتک Helio G99 مجهز بوده که یک CPU هشت هسته‌ای را با یک پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 MC2 ترکیب می‌کند. این پردازنده به اندازه کافی عملکرد گوشی را برای عملکرد روان افزایش می‌دهد، اگرچه طبیعتا به هیچ وجه به استانداردهای گوشی‌های رده بالا مانند اپل نیست.

این گوشی با رم ۴ و ۶ گیگابایتی همراه با گزینه‌هایی برای فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود، اگرچه از فضای ذخیره سازی قابل ارتقا تا ۱ ترابایت پشتیبانی می‌کند. همچنین از 4G پشتیبانی می‌کند.

در طول استفاده روزانه و در حین پیمایش در برنامه‌ها یا مرور وب هیچ مشکلی نخواهید داشت، و قدرت کافی برای انجام بازی‌های سبک را دارد، اگرچه قادر به اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا مانند PUBG است اما به سختی اجرا شده و هنگ زیادی دارد.

پوکو M5 در بنچمارک Geekbench 5 به امتیاز تک هسته‌ای ۵۴۷ دست پیدا کرد، در حالی که عملکرد چند هسته‌ای در سال ۱۹۲۰ است. این در حالی است که گوشی میان رده Poco F4 که امتیاز ۳۱۷۸ را کسب کرده است که در اینجا بهتر می‌توان تفاوت یک گوشی اقتصادی را با یک گوشی میان رده درک کرد.

پوکو M5 از اندروید ۱۲ استفاده می‌کند، اما رابط کاربری آن توسط MIUI 13 خود شیائومی کنترل می‌شود. برخی از رابط‌ها مانند منوی کشویی و گزینه‌های سفارشی‌سازی در دکمه پاور، نرم و روان به نظر می‌رسند. شما می‌توانید بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب شده را حذف کنید تا گوشی مرتب‌تری داشته باشید.

در نهایت می‌توان گفت این گوشی برای انجام کارهای روزمره و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی عملکرد خوبی دارد اما برای بازی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بررسی عمر باتری گوشی پوکو M5

  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی
  • شارژر سریع موجود در جعبه

پوکو M5 یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و از شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند و یک شارژر سریع نیز در جعبه آن وجود دارد. این گوشی عمر باتری قابل توجهی دارد. شما می‌توانید برای چند ساعت در روز بدون نیاز به شارژ مجدد از آن استفاده کنید، و حتی در استفاده زیاد نیز مدتی طول می‌کشد تا باتری آن کم شود.

تماشای یک ساعت محتوای ویدیویی در نتفلیکس باتری را ۱۲ درصد خالی می‌کند در حالی که پخش محتوای موسیقی برای یک ساعت فقط ۶ درصد از میزان شارژ باتری را استفاده خواهد کرد. در حالی که موارد استفاده فردی به طور متفاوتی روی دستگاه تأثیر می‌گذارد، پوکو عمر باتری بسیار خوبی دارد.

در حالی که شارژ سریع یک امتیاز مثبت برای این دستگاه است، اما ۱۸ وات چندان سرعت زیادی برای شارژ گوشی ندارد. شارژ دستگاه از ۰٪ تا ۵۰٪ حدود ۵۴ دقیقه و از ۰٪ تا ۱۰۰٪ حدود ۱۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

سخن پایانی

گوشی پوکو M5 یک گوشی فوق‌العاده نیست اما با توجه به قیمتی که دارد، به عنوان یک گوشی اقتصادی، عملکرد خوبی ارائه می‌دهد. نمایشگر و باتری آن بسیار خوب بوده و ظاهری زیبا دارد اما برای افرادی که به دنبال یک گوشی گیمینگ هستند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :