etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

3.8
(4)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

دو گوشی هوشمند Galaxy A53 و Poco F3 در دسته گوشی‌های میان‌رده قرار دارد که هر دو فروش بالایی در بازار موبایل دارند. این دو گوشی از برندهای سامسونگ و شیائومی رقابت قابل توجهی دارند و از آنجایی که شباهت زیادی با یکدیگر دارند، اغلب کاربران را بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌دهد. بنابراین تصمیم داریم این دو گوشی هوشمند میان‌رده را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا دریابیم کدام‌یک ارزش خرید بالاتری نسبت به دیگری دارد.

اگر قصد خرید یک گوشی میان‌رده با عملکرد عالی دارید و نمی‌دانید از بین برندهای شیائومی و سامسونگ کدام را انتخاب کنید، تا انتهای این مطلب با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات فنی گوشی هوشمند پوکو F3 و گلکسی A53

مشخصات فنیXiaomi Poco F3Samsung Galaxy A53
بدنه۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ در ۷.۸ میلی‌متر/ وزن ۱۹۶ گرمجلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، فریم پلاستیکی  جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس 5)، پشت پلاستیکی
نمایشگرنمایشگر ۶.۶۷ اینچی AMOLED/ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز/ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰نمایشگر ۶.۵ اینچی AMOLED/ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز/ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰
پردازندهSnapdragon 870 5GExynos 1280
دوربین‌ها48 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 1/2 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل) 8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 119 درجه، f/2.2) 5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، 50 میلی‌متری، 1/5 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار، f/2.4)64 مگاپیکسل (لنز واید، 1/1.7 اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، f/1.8) 12 مگاپیکسل (لنز اولتراواید، f/2.2) 5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4) 5 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4)
سیستم‌عاملاندروید 11، MIUI 12 برای POCOاندروید 12 – One UI 4.1
حافظه رم و حافظه ذخیره سازی128 گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم
باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعتباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
رنگسفید، مشکی، آبی، نقره‌ایمشکی، سفید، آبی، گلبهی

مقایسه طراحی گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

در حقیقت گوشی هوشمند پوکو F3 از طراحی بهتری نسبت به گلکسی A53 دارد، زیرا شاسی آن از فلز و شیشه ساخته شده است. همچنین پنل جلویی آن با شیشه Corning Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود، که البته سامسونگ برای محافظت از پنل جلویی گوشی گلکسی A53‌نیز از همان شیشه محافظ استفاده کرده است. اگرچه شاسی و بدنه پوکو F3‌از فلز و شیشه ساخته شده، اما گلکسی A53‌دارای گواهی IP67 محافظت در برابر آب و گرد و غبار بوده که همین امر ارزش خرید آن‌را بسیار بالا برده است.

بدنه سامسونگ گلکسی A53‌ به طور کامل از پلی کربنات ساخته شده و همین امر موجب شده تا علیرغم آنکه از باتری بزرگتری نسبت به پوکو F3 استفاده می‌کند، از وزن کمتری، معادل ۱۸۹ گرم برخوردار است. تفاوت در متریال به کار رفته و ابعاد این دو گوشی سبب شده تا پوکو F3 علیرغم آنکه ضخامت کمتری نسبت به گلکسی A53 دارد، سنگین‌تر بوده و ۱۹۶ گرم است.

گلکسی A53 ‌نمایشگر کوچکتری داشته و دارای یک حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر آن است. از سویی دیگر پوکو F3 نمایشگر بزرگتری داشته و حسگر اثر انگشت آن در کنار گوشی و روی فریم آن قرار دارد. لازم به ذکر است که حسگر اثر انگشت در هر دو گوشی بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند و فراتر از انتظاری است که از یک گوشی میان‌رده داریم.

در نهایت هر دو گوشی دارای بلندگوهای استریو با گواهی Dolby Atmos بوده و از طرفی هیچ کدام به جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری مجهز نیستند که به ندرت در گوشی‌های میان‌رده شاهد آن هستیم.اگرچه پوکو از نظر طراحی برتری‌هایی نسبت به گلکسی A53 دارد اما سامسونگ با تجهیز این گوشی میان رده خود به گواهی IP67 توانسته است با پوکو F3 رقابت تنگاتنگی در زمینه طراحی داشته باشد.

برنده: هر دو گوشی پوکو F3 و گلکسی A53

مقایسه نمایشگر گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

اگرچه هر دو گوشی هوشمند گلکسی A53 و پوگو F3 به پنل‌های مشابه AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و وضوح تصویر ۱۰۸۰ مجهز هستند، اما نمایشگر ۶.۶۷ اینچی گوشی پوکو F3 نسبت به نمایشگر ۶.۵ اینچی گلکسی A53‌ روشن‌تر بوده و قادر است تا ۹۰ نیت روشنایی و ۱۳۰۰ نیت هنگام پخش محتوای سازگار با HDR را بازتولید کند. در حالی که روشنایی گلکسی A53 به ۸۰۰ نیت محدود شده است.

جایی که Poco F3‌ برتری فنی خود را نسبت به Galaxy A53 به رخ می‌کشد، نرخ نمونه برداری لمسی است که به ۳۶۰ هرتز می‌رسد. سامسونگ جزئیاتی در مورد این ویژگی برای A53 ارائه نکرده است، اما به احتمال زیاد به ۱۲۰ یا حداکثر ۲۴۰ هرتز محدود شده است. به عبارتی دیگر، نمایشگر سامسونگ گلکسی A53 پاسخگویی کمتری نسبت به پوکو F3 دارد.

برنده: گوشی پوکو F3

مقایسه عملکرد پردازنده گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

گوشی هوشمند پوکو F3‌ به پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۷۰ که یکی از قابل اعتمادترین پردازنده‌های کوالکام است مجهز شده. این گوشی به همراه ۶ و یا ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ و یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 عملکردی بسیار بهتر و قدرتمندتری نسبت به گلکسی A53 دارد که به پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰ مجهز است دارد. پردازنده Exynos 1280 با توجه به تست‌های Antutu بیش از 65 درصد از عملکرد به دست آمده توسط آن فراتر رفته است که رقم چشم‌گیری نیست.

در مورد پیکربندی حافظه موجود در گلکسی A53 سامسونگ، شاهد دو نسخه با ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 هستیم. گوشی Poco F3 در زمینه اتصال نیز برتر است، زیرا با استاندارد WiFi 6 در مقایسه با گلکسی A53 که با WiFi 5 سازگار است، اتصال بهتری را برقرار می‌کند و دارای سنسور مادون قرمز برای کنترل دستگاه‌های شخص ثالث از راه دور است. اما سایر اتصالات در هر دو گوشی هوشمند، مانند بلوتوث 5.1، NFC یکسان هستند.

جایی که سامسونگ از Poco پیشی می‌گیرد، دقیقا در بخش نرم‌افزار قرار دارد. سامسونگ گوشی گلکسی A53‌خود را با اندروید ۱۲ عرضه کرده و وعده ۴ سال پشتیبانی از نسخه اندروید و وصله‌های امنیتی را داده است. این در حالی است که Poco F3‌ به اندروید ۱۲ محدود است، اگرچه می تواند به MIUI 14 یا 15 ارتقا یابد.

برنده: هر دو گوشی پوکو F3 و گلکسی A53

مقایسه دوربین گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

سامسونگ تصمیم گرفته است همان پیکربندی دوربین‌هایی که در گوشی‌های رده بالا و پرچمدار خود در نظر گرفته است را برای گوشی میان رده A53‌ در نظر گرفته است. سیستم تثبیت کننده نور، تنها در گوشی‌های پرچمدار و زیر پرچمدار موجود بوده که اکنون A53‌ نیز به آن مجهز است.

به طور کلی گلکسی A53 ‌دارای چهار دوربین ۶۴، ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسلی با لنزهای عریض و ماکرو بوده و سنسور چهارم برای حالت Portrait در نظر گرفته شده است. سنسور اصلی توسط OIS تثبیت شده است، که به آن اجازه می‌دهد تا نتایج عکاسی را در صحنه‌های کم نور و ضبط ویدیوهای با دست آزاد بهبود بخشد. در نهایت، دوربین سلفی نیز توسط یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی با ویژگی‌های بازگشایی چهره پشتیبانی می‌شود.

از سویی دیگر پوکو F3 متعهد به سنسورهای ۴۸، ۸ و ۵ مگاپیکسلی با لنزهای زاویه باز و ماکرو است. در این مورد، سنسور اصلی توسط Sony IMX582 تایید شده است. دوربین جلوی پوکو، ساخت کمپانی سونی بوده و ۲۰ مگاپیکسلی است. در نهایت سامسونگ در مورد دوربین بهتر از پوکو عمل کرده است.

برنده: گوشی گلکسی A53

مقایسه باتری و شارژر گوشی هوشمند پوکو F3 با گلکسی A53

سامسونگ گوشی گلکسی A53‌خود را به باتری بزرگ و قدرتمند ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز کرده که در مقایسه با باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی پوکو F3 از طول عمر بالاتری برخوردار است. از آنجایی که نمایشگر A53 ‌کوچک‌تر از F3 است، این باتری سبب شده تا مدت زمان بسیار طولانی تری گلکسی A53 را روشن نگه می‌دارد.

اما در مورد شارژر، پوکو از سامسونگ پیشی می‌گیرد. گوشی هوشمند پوکو F3 به یک شارژر ۳۳ واتی مجهز شده است در حالی که جعبه گلکسی A53‌ فاقد شارژر بوده و با شارژر ۲۵ واتی سازگار است. بنابراین سرعت شارژ Poco F3 ‌بالاتر از گلکسی A53 است.

سخن پایانی

هر دو گوشی میان رده از قابلیت‌ه و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده که ارزش خریدشان را بالا برده است. سامسونگ در زمینه دوربین گوی را از پوکو ربوده و پوکو در زمینه پردازنده، پیشتاز است. در سایر موارد هر دو گوشی همیکردی یکسان دارند که با توجه به قیمت پایین تر گلکسی A53‌ نسبت به پوکو F3 شاید بتوان گفت که خرید گلکسی A53 ‌منطقی‌تر از پوکو F3 باشد. اما در هر صورت هر دو گوشی هوشمند از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علی مالکی گفت:

با سلام پکو اف3 حرف نداره