etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی هوشمند nothing phone1

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
بررسی گوشی هوشمند nothing phone1

کمپانی Nothing Phone واقع در لندن، به تازگی اولین گوشی خود را تحت عنوان Nothing Phone 1 معرفی کرده است که طراحی منحصر به فردی دارد. ویژگی‌های این گوشی فراتر از انتظار است. برای مثال طراحی شیشه‌ای و شفاف پنل پشتی و نورپردازی glyph آن از جمله مواردی است که در سایر گوشی‌ها تاکنون دیده نشده است.

اگر در حال خواندن این بررسی Nothing Phone 1 هستید، احتمالاً در یکی از این دو گروه قرار می‌گیرید، کسانی که قبلاً چیزی درباره Nothing نشنیده‌اند و دقیقاً نمی‌دانند که Phone 1 چیست. یا کسانی که پیش‌تر از رونمایی این گوشی مطلع بودند و اکنون مشتاق هستند تا دریابند که آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر. پس با این بررسی محصول با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

نکات مثبت گوشی nothing phone1

  • تجربه کاربری Clean Nothing OS مبتنی بر اندروید
  • طراحی شفاف و نورپردازی گلیف
  • عملکرد خوب در مقایسه با قیمت

نکات منفی گوشی nothing phone1

  • رابط کاربری نیاز به اصلاح دارد
  • چیپست میان رده
  • عمر باتری خیلی بالا نیست

بررسی قیمت گوشی هوشمند nothing phone1

  • از ۳۹۹ پوند / ۴۶۹ یورو / ۷۴۹ دلار استرالیا شروع می‌شود
  • فروش رسمی از ۲۱ جولای

کمپانی nothing phone1 در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ مشخصات خاصی از این گوشی منتشر نکرد و فروش آن از ۲۱ جولای در سراسر بریتانیا، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، هنگ کنگ و استرالیا آغاز شد. قرار است این گوشی در ایالات متحده نیز به فروش برسد.

گوشی هوشمند Nothing Phone 1 در سه نوع حافظه رم و فضای ذخیره سازی موجود است که شامل مدل ۸ گیگابایت حافظه رم با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی به قیمت پایه ۳۹۹ پوند / ۴۶۹ یورو / ۷۴۹ دلار استرالیا؛ مدل ۸ گیگابایت حافظه رم با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی به قیمت ۴۴۹ پوند / ۴۹۹ یورو / ۷۹۹ دلار استرالیا، و مدل ۱۲ گیگابایت حافظه رم با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی به قیمت ۴۹۹ پوند / ۵۴۹ یورو / ۸۹۹ دلار استرالیا است.

  • امتیاز ارزش خرید: ۴ از ۵

بررسی طراحی گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • به دلیل ابعاد کوچک، سبک بوده اما کمی دست و پا گیر است
  • طراحی پنل پشت شفاف چشم نواز
  • دکمه‌های لمسی کاملا روان
  • دارای گواهی IP53 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب

طراحی کلی شباهت زیادی به آیفون ۱۲ اپل دارد، یعنی به دلیل قاب فلزی، گوشه‌های گرد، پنل‌های صاف در بخش جلویی و پشت و قرارگیری دوربین دوگانه در عقب گوشی. تنها تفاوت آن با آیفون ۱۲ ابعاد بزرگتر و پشت شفاف آن است.

اگرچه قبلا گوشی‌هایی با پشت شفاف دیده‌ایم، اما معمولاً اجزای زیر آن تا حد بسیار کمی قابل مشاهده هستند مانند HTC U12+ یا کاملاً جعلی هستند مانند Mi 8 Explorer Edition شیائومی. سایر کمپانی‌‌ها گوشی‌های شفاف خود را به گونه‌ای طراحی نکرده‌اند که قطعات در معرض دید آن، هم از نظر عملکردی و هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشند.

در حالی که گوشی را در دست می‌چرخانید، نقاط برجسته و سایه‌های در حال تغییر، رو و زیر لایه‌های اجزا با بافت متفاوت، پیچ‌ها و کابل‌ها در زیر شیشه پشتی Phone 1 ظاهر می‌شوند که آن را به مستطیل الکترونیکی بسیار جالب تبدیل می‌کند. و دارای حسگر اثر انگشت سرتاسری است.

علیرغم اینکه پنل پشتی شیشه‌ای و شفاف است، به هیچ عنوان اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‌ماند و اگر لکه‌ای روی آن بیفتد، به راحتی پاک می‌شود.

این گوشی در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شده است. لبه‌های قاب آلومینیومی بوده و گوشه‌های آن کاملا گرد است تا اطمینان حاصل شود که Phone 1 در دست بسیار راحت قرار می‌گیرد. همچنین Phone 1 با وزن ۱۹۳.۵ گرم، سبک‌تر از چیزی است که ظاهر آن نشان می‌دهد.

کلید پاور در سمت راست قاب و دو کنترل صدا در سمت چپ با ابعادی بزرگ هستند، دسترسی به آن آسان بوده و بدون نیاز به نیروی زیاد کار می‌کند. گواهی IP53 به این معنی است که Phone 1 می‌تواند در یک نم نم باران ملایم بدون مشکل دوام بیاورد، و از ورود گرد و غبار به داخل حفره پشت شیشه شفاف جلوگیری می‌کند. اما در حالت غوطه‌ور شدن در آب و یا شن‌های ساحل، مقاومت خود را از دست می‌دهد. همچنین شیشه‌پنل پشتی و جلویی در برابر سایش و خش مقاوم است.

  • امتیاز طراحی: ۴ از ۵

بررسی Glyph Interface گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • سیستم روشنایی اطلاع رسانی LED منحصر به فرد
  • الگوهای قابل تنظیم برای آهنگ‌های تماس و اعلان‌ها
  • هنگام فیلمبرداری نور را دو برابر می‌کند

در حالی که پشت شفاف گوشی یک ویژگی منحصر به فرد است، ویژگی Glyph Interface این گوشی، یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر آن است و شامل مجموعه‌ای از 900 LED سفید که در پشت گوشی در یک پیکربندی مجزا قرار گرفته‌اند است. نور LED ها نوارهای نوری را تشکیل دهند که اطراف لبه قسمت‌هایی مانند ماژول دوربین عقب و سیم پیچ شارژ بی‌سیم را روشن می‌کند. این یک ویژگی منحصر به فرد است که Nothing آن را به چند روش خلاقانه به کار برده است.

در منوی تنظیمات Glyph Interface، می‌توانید آن‌را سفارشی کنید. به‌طور پیش‌فرض، آن‌ها با یکی از ۱۰ آهنگ زنگ و آهنگ‌های اعلان‌های برند Nothing هماهنگ هستند، و با صدای آن همگام سازی شده‌اند. کاربرد گلیف‌ها فراتر از اعلان‌های قابل مشاهده است. آن‌ها می‌توانند به عنوان نشانگر شارژ باتری هم برای شارژ سیمی و هم برای شارژ بی‌سیم معکوس عمل کنند و نیز نشان دهند چه زمانی دستیار Google روشن است و دستورات گفتاری شما را دریافت می‌کند. همچنین امکان اضافه کردن موارد دیگری مانند لیست مخاطبین و بازی‌ها به گلیف نیز وجود دارد. عملکردی که Glyph Interface ارائه می‌کند، بدون شک حس سرگرمی را ارائه می‌کند.

بررسی نمایشگر گوشی Nothing Phone 1

  • نمایشگر OLED انعطاف پذیر ۶.۵۵ اینچی Full HD+
  • نرخ نوسازی تطبیقی ​​۱۲۰ هرتز
  • قاب با اندازه یکنواخت از همه طرف
  • حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

کمپانی Nothing گوشی هوشمند Phone 1 را به پنل OLED  با ابعاد ۶.۵۵ اینچی فول اچ‌دی پلاس، با نرخ نو‌سازی بالای ۱۲۰ هرتز، همراه با سازگاری +HDR10 و پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیتی، مجهز کرده است. این نمایشگر دارای حاشیه باریکی بوده که ضخامت آن در دور تا دور نمایشگر ثابت است.

دوربین جلویی گوشی با سوراخ پانچ در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش قرار دارد، در حالی که یک حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر و نزدیک به لبه پایینی پنل قرار دارد.

علیرغم مزایای فنی که معمولاً نمایشگر OLED به ارمغان می‌آورد، هنوز هیچ عملکردی مبنی بر نمایشگر همیشه روشنی وجود ندارد. هنگامی که نمایشگر خاموش باشد، یک حلقه باریک با نور کم محل حسگر اثر انگشت را روشن نگه میدارد.

این پنل، دارای رزولوشن Full HD+ بوده که تصویری کاملا واضح و مناسب برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پخش ویدیو ارائه می‌دهد. روشنایی آن نیز بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نیت بوده که برای استفاده در هر محیطی از کم نور گرفته تا زیر نور خورشید، به راحتی قابل استفاده است.

استفاده از فناوری OLED تصویری زنده و درخشانی را تضمین می‌کند که در حالت پیش فرض و استاندارد تصاویر را طبیعی‌تر نمایش می‌دهد. همچنین، نرخ نو‌سازی بالای ۱۲۰ هرتز، به همراه نرخ پاسخ لمسی ۲۴۰ هرتز، سبب شده تا بازی‌هایی با گرافیک سنگین که نیاز به سرعت در عملکرد دارند را به راحتی و به سرعت اجرا می‌کند.

برای کمک به بالا بردن بهره‌وری انرژی، نرخ نوسازی نیز پویا است. به این معنی که می‌تواند به طور خودکار فرکانس را بر اساس کاری که گوشی انجام می‌دهد تغییر دهد. هرچه میزان هرتز کمتر باشد، حرکت روی صفحه سیالیت کمتری نشان می‌دهد، اما باتری کمتر مصرف می‌شود.

  • امتیاز نمایشگر: ۴ از ۵

بررسی صدای گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • بلوتوث ۵.۲
  • پشتیبانی از Nothing quick pair
  • تفکیک صدای استریو خوب

با توجه به اینکه اولین محصول Nothing یک جفت هدفون بلوتوثی بود، دور از انتظار نبود که Phone 1 جک هدفون سیمی نداشته باشد، در عوض صدا را از طریق بلوتوث ۵.۲ ارائه می‌دهد. همچنین عملکرد Nothing quick pair باعث می‌شود هدفون‌های انتخاب شده، فورا متصل شوند. این تلفن همچنین دارای اسپیکرهای استریو دوگانه است.

وضوح صدا در سراسر محدوده بلندگوها بدون اعوجاج بوده و حتی زمانی که صدا را روی ۱۰۰٪ تنظیم کنید کاملا واضح و خوب است. صداهای زیر به خوبی پخش می‌شوند اما خروجی باس چندان قوی نیست که با توجه به تفکیک صدای استریو خوبی که دارد، این مشکل قابل چشم‌پوشی است.

  • امتیاز صوتی: ۳.۵ از ۵

بررسی نرم افزار گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • تجربه کاربری نزدیک به اندروید
  • سه سال به روز رسانی سیستم عامل، چهار سال به روز رسانی امنیتی
  • برای عملکرد و قدرت به بهینه سازی نیاز دارد

با انتشار لانچری که می‌توان آن را روی گوشی‌های پشتیبانی‌شده از برندهای دیگر نصب کرد، هیچ چیز به کاربران طعم تجربه کاربری سفارشی مبتنی بر اندروید خود را قبل از راه‌اندازی Phone 1 نداد. با این حال، تجربه بومی عمق بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد.

پوشه‌ها را می‌توان برای استفاده فضای ۲ در ۲ در صفحه اصلی بزرگ کرد و عملکرد ترکیبی را ارائه کرد. همچنین ویجت‌های با تنظیمات سریع خاص را می‌توان از میان آن‌ها عبور داد و گزینه‌های اتصال بیشتری را در یک نگاه فراهم کرد. همچنین برخی از اجزا مانند میانبر کنترل smart home در صفحه قفل، بسیار قدرتمند به نظر می‌رسند.

از ویژگی‌های مهم نرم‌افزاری این گوشی، سه سال به روز رسانی سیستم عامل و چهار سال به روز رسانی امنیتی بوده که با توجه به هزینه‌ای که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، پشتیبانی چشم‌گیری است.

  • امتیاز نرم افزار: ۴ از ۵

بررسی عملکرد و مشخصات گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • پردازنده Snapdragon 778G+ قدیمی اما تنظیم شده
  • حداکثر ۱۲ گیگابایت رم
  • عملکرد روزمره پاسخگو
  • می‌تواند بازی‌های سنگین موبایل را اجرا کند

یکی از بحث برانگیزترین جنبه‌های Phone 1 قبل از معرفی، فاش شدن اطلاعات پردازنده Nothing بود که +Snapdragon 778G  با استفاده از نسخه تنظیم شده نسل هفتم Qualcomm SoC قدیمی است. این دستگاه با یک رم پایه ۸ گیگابایتی همراه است، اما مدل سطح بالا را می توان با ۱۲ گیگابایت تهیه کرد که شامل پشتیبانی از شارژ بی سیم تا ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس تا ۵ وات است.

اسنپدراگون 778G+ بر اساس امتیازات بنچمارک، به امتیاز چشمگیری دست نیافته است، اما برای اکثر کاربران، از هر نظر کارایی و عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد به طوری که بازی Call of Duty Mobile را برای چند دور و بدون هیچ تاخیری اجرا می‌کند. تنظیمات گرافیکی این گوشی بالا بوده و حداکثر نرخ فریم را بدون مشکل یا افزایش قابل توجه گرما، نمایش می‌دهد.

چالش واقعی این است که Phone 1 بعد از استفاده طولانی مدت چقدر توانایی دارد و آیا پس از یک سال استفاده همچنان همان عملکردی را ارائه می‌دهد که در روزهای ابتدایی استفاده از آن ارائه می‌داد؟

  • امتیاز عملکرد۴ از ۵

بررسی باتری و شارژر گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ واتی
  • طول عمر بسیار بالا
  • به طور کامل به سرعت شارژ می‌شود

در پشت پنل شیشه‌ای شفاف و اجزای قابل مشاهده، Phone 1 دارای باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است که طبق ادعای Nothing تا ۱۸ ساعت استفاده در هر بار شارژ ارائه می‌شود. اما باتری گوشی Nothing Phone 1 به دلیل استفاده از پردازنده اسنپدارگون 778G+ علیرغم استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند مدیریت انرژی، به سرعت خالی می‌شود. در عمل، باتری Phone 1 به طور مداوم حدود ۵ ساعت زمان روشن بودن روی نمایشگر را دوام می‌آورد.

باتری این گوشی هوشمند، با یک بار شارژ همگام‌سازی ایمیل‌ها، حدود ۴۵ دقیقه پخش ویدیو، یک ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، استفاده کم از دوربین، ۲۰ دقیقه یا بیشتر مرور وب و پیام‌رسانی، ۱۵ دقیقه بازی، را دوام می‌آورد. بنابراین نباید انتظار استفاده طولانی مدت از Phone 1 را بدون نیاز به شارژ کردن داشت. برای مثال، اگر قصد تماشای یک سریال طولانی را دارید، حتما باید گوشی را از قبل کامل شارژ کرده و محض احتیاط، شارژر آن را به همراه داشته باشید.

باتری Phone 1 در عرض ۳۰ دقیقه به ۵۰ درصد شارژ می‌رسد، به شرطی که یک آداپتور سازگار با PD 3.0/Quick Charge 4.0 را انتخاب کرده باشید که حداکثر سرعت شارژ سریع گوشی ۳۳ وات را برآورده می‌کند. کمپانی Nothing آداپتور برق ۴۵ واتی خود را همراه با جعبه گوشی ارائه نمی‌دهد، و تنها چیزی که درون جعبه یافت می‌کنید، یک کابل سفید USB-C به USB-C است.

  • امتیاز باتری: ۲.۵ از ۵

بررسی دوربین گوشی هوشمند Nothing Phone 1

  • دو دوربین عقب ۵۰ مگاپیکسلی + دوربین جلو ۱۶ مگاپیکسلی
  • رنگ‌های تند از سنسور اصلی سونی
  • رابط Glyph می‌تواند به عنوان یک پروژکتور هنگام فیلمبرداری عمل کند

در حالی که دوربین جلویی دارای وضوح تصویر ۱۶ مگاپیکسلی است، هر دو دوربین عقب دارای پیکسل‌هایی با وضوح تصویر ۵۰ مگاپیکسل هستند. سنسور اصلی سونی IMX766 با پشتیبانی از OIS تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال، در بین سازندگان گوشی‌ها مانند گوشی‌های پرچم‌دار Xiaomi 12 و میان‌رده OnePlus Nord 2 یافت می‌شود.

عکاسی با گوشی هوشمند Phone 1 سرگرم کننده است. شاتر در نور روز یا نور مصنوعی نسبتاً سریع است و تصاویر از حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسلی سونی جزئیات دلپذیری را ارائه می‌دهند، به علاوه رنگ‌های اشباع شده که باعث می‌شود آن را مانند عکس‌های حرفه‌ای در اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که سوژه را به سنسور اصلی نزدیک می‌کنید، سطح پس زمینه تار می‌شود تا سوژه با کیفیت و جزئیات بیشتری ثبت شود و در نتیجه این تصاویر از حالت ماکرو دوربین، کیفیت بالاتری دارد.

در حالت فوق عریض، شاهد یک کاهش جزئی بصری هستیم که از روشنایی و سطح اشباع رنگ‌ها کاسته شده و تصاویر با جزئیات کمتر و محدوده دینامیکی باریک‌تری ثبت می‌شود. با این حال، هنوز هم تصاویر قابل قبول هستند و با یک میدان دید وسیع ۱۱۴ درجه به شما فرصت‌ بیشتری برای ثبت تصاویر می‌دهد.

در نور کم، تفاوت بین سنسورها با توجه به دانه بندی، جزئیات و محدوده دینامیکی برجسته‌تر است، با این حال، دمای رنگ گرمتر که در حالت شب روی سنسور فوق عریض گرفته می‌شود، گاهی جذابیت مطلوبی دارد. استفاده از رابط Glyph نیز به‌عنوان پروژکتور به‌جای فلاش LED اختصاصی تلفن، منبع نوری نرم‌تر و ملایم‌تری برای کار فراهم می‌کند.

نکته مهمی که در ثبت تصاویر پرتره باید در نظر گرفت، تشخیص لبه‌ها در هنگام استفاده از حالت پرتره است، که سطح زیبایی را به عکس اضافه می‌کند و نشان می‌دهد تصاویر با دوربینی نسبتا قدرتمند و با کیفیت گرفته شده‌اند. در زمینه فیلمبرداری، گوشی Phone 1 قادر است تصاویری با کیفیت 1080 / 60fps یا  / 30fps 4K از طریق سنسورهای عقب، با OIS مناسب و EIS، حتی در صورت لرزش در هنگام عکاسی و راه رفتن زیاد، را ثبت کند.

  • امتیاز دوربین: ۳.۵ از ۵

جدول امتیاز گوشی هوشمند Nothing Phone 1

ویژگیتوضیحاتامتیاز
طراحیتناسب و پرداخت عالی زیربنای طراحی چشم نوازی است که می تواند نمایشی (سبک) به نمایش بگذارد۴ از ۵
نمایشگرهیچ چیز بیشتر از این نمی تواند با OLED در تلفن 1 انجام دهد، اما کار خود را به خوبی انجام می دهد۴ از ۵
صداهیچ چیز انقلابی نیست، اما صدای واضح با جدایی استریو خوب از بلندگو۳.۵ از ۵
نرم‌افزاریک پوسته اندرویدی تمیز با سفارشی‌سازی‌های هوشمند، که نیاز به اصلاحات کوچک دارد۴ از ۵
کاراییبرای استفاده روزمره و بازی راحت عالی است، اما ممکن است به خوبی پیر نشود۴ از ۵
باتریدر بهترین حالت به شما امکان استفاده یک روزه را می دهد اما خوشبختانه به سرعت شارژ می شود۲.۵ از ۵
دوربینیک جفت دوربین پشتی سرگرم‌کننده عکس‌های با کیفیتی را ارائه می‌کنند، اما سیستم در تاریکی مشکل دارد۳.۵ از ۵
ارزش خریدطراحی برجسته و به طور کلی یک تجربه کاربری کامل برای پول۴ از ۵

سخن پایانی

هیچ شرکت کوچکی نیست که بخواهد کارها را در یک بازار فوق العاده رقابتی و بیش از حد اشباع انجام دهد و Phone 1 با ویژگی‌های عجیب و منحصر به فرد خود، تجسم کامل این رویکرد است. این گوشی علاوه‌بر طراحی ویژه و شفاف خود، از ویژگی Glyph Interface نیز پشتیبانی می‌کند که آن را به ابزاری مفید برای کنترل تماس‌ها و فعالیت‌های تلفن همراه تبدیل می‌کند.

مطمئناً عمر باتری گوشی Nothing Phone 1 عالی نیست، اما Phone 1 از سویی به سرعت شارژ می‌شود و تجربه کاربری بسیار خوبی ارائه می‌کند. همچنین Nothing Phone 1 مجموعه‌ای از دوربین‌های کاملاً کاربردی دارد، اما کیفیت و عملکرد آن کمی ابتدایی است که نمی‌تواند در مقابل محصولاتی مانند پیکسل ۶ گوگل رقابت کند. اما در هر صورت این گوشی به عنوان اولین گوشی هوشمند کمپانی Nothing، بسیار عالی درخشیده و انتظار می‌رود از فروش خوبی نیز برخوردار باشد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :