etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

در به‌روزرسانی ۲۰۲۲ آیپد پرو، اپل جدیدترین پردازنده سیلیکون خود را معرفی کرد. همانطور که توسط تحلیلگران و افشاگران پیش بینی شده بود، اپل نسخه‌های ۲۰۲۲ آیپد پرو را از طریق بیانیه‌های مطبوعاتی و به روز رسانی فروشگاه آنلاین به جای یک رویداد کامل، در روز سه شنبه معرفی کرد. این به روز رسانی اپل در خط تولید یک تغییر بسیار مهم به همراه داشت و آن تغییر از M1 به M2 بود. تغییر در پردازنده باید با بهبود عملکرد قابل توجهی برای خریداران آیپد پرو جدید نسبت به نسل قبلی آن به همراه باشد.

به‌روزرسانی پردازنده تنها موردی نیست که اپل در نسل پنجم آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل سوم خود اعمال کرده است. بهبودها و تغییرات دیگری نیز وجود دارد که هدف ما از مقایسه آیپد پرو M1 با آیپد پرو M2 درک هرچه بهتر این دو آیپد از کمپانی اپل است. با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات آیپد پرو M2 ‌و آیپد پرو M1

مشخصاتآیپد پرو M2 آیپد پرو M1
ابعاد نمایشگر۱۱ و ۱۲.۹ اینچ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ
قیمت پایه۷۹۹ دلار برای نسخه ۱۱ اینچی
۱۰۹۹ دلار برای نسخه ۱۲.۹ اینچی
۷۹۹ دلار برای نسخه ۱۱ اینچی
۱۰۹۹ دلار برای نسخه ۱۲.۹ اینچی
پردازندهM2M1
وضوح تصویر۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ برای نسخه ۱۱ اینچی
۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ برای نسخه ۱۲.۹ اینچی
۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ برای نسخه ۱۱ اینچی
۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ برای نسخه ۱۲.۹ اینچی
تراکم پیکسلی dpi۲۶۴۲۶۴
شدت روشنایی۶۰۰ (حداکثر ۱۱ اینچ) ۱۰۰۰ (۱۲.۹ اینچی تمام صفحه) ۱۶۰۰ (۱۲.۹ اینچ حداکثر روشنایی HDR)  ۶۰۰ (حداکثر ۱۱ اینچ) ۱۰۰۰ (۱۲.۹ اینچی تمام صفحه) ۱۶۰۰ (۱۲.۹ اینچ حداکثر روشنایی HDR)  
نوع نمایشگرMini LED (12.9 only),
Liquid Retina,
ProMotion,
True Tone,
Wide color (P3),
Fully Laminated
Mini LED (12.9 only),
Liquid Retina,
ProMotion,
True Tone,
Wide color (P3),
Fully Laminated
قلم آیپدنسل دومنسل دوم
رابط هوشمنددارددارد
ابعاد۲۴۷.۳۹ در ۱۷۸.۳ در ۵.۸۴ میلی‌متر
۲۸۰.۴۱ در ۲۱۴.۸ در ۶.۳۵ میلی‌متر
۲۴۷.۳۹ در ۱۷۸.۳ در ۵.۸۴ میلی‌متر
۲۸۰.۴۱ در ۲۱۴.۸ در ۶.۳۵ میلی‌متر
وزن۴۷۶ گرم نسخه ۱۱ اینچی
۶۸۰ گرم نسخه ‍۱۲.۹ اینچی
۴۷۶ گرم نسخه ۱۱ اینچی
۶۸۰ گرم نسخه ‍۱۲.۹ اینچی
ظرفیت‌ها۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ و ۲ ترابایتی۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ و ۲ ترابایتی
دوربین اصلی۱۲ مگاپیکسلی عریض، ۱۰ مگاپیکسلی فوق عریض، LiDAR۱۲ مگاپیکسلی عریض، ۱۰ مگاپیکسلی فوق عریض، LiDAR
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل TrueDepth۱۲ مگاپیکسل TrueDepth
بیومتریکفیس آیدیفیس آیدی
اسپیکر۴۴
اتصالاتتاندربولت ۴تاندربولت ۴

مقایسه طراحی آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

اپل به یک فرمول برای تبلت‌های خود پایبند بوده است. بسیاری از عناصر خارجی در چند نسل اخیر تقریبا ثابت مانده‌اند.

آیپد پرو ۲۰۲۱ همانند دو نسخه قبلی دارای نمایشگرهای ۱۲.۹ و ۱۱ اینچی است و در یک محفظه آلومینیومی بازیافتی قرار گرفته‌اند. این آیپد دارای گوشه‌های صاف و زیبایی بوده که در مجموع ظاهر آن را با سایر آیپدهای برندهای مختلف متمایز می‌کند.

با توجه به اینکه اپل نسخه ۲۰۲۲ آیپد خود را تنها از نظر سخت‌افزار داخلی ارتقا داده، طرح آیپد پرو ۲۰۲۲ نیز عملا با نسخه‌های ۲۰۲۱ یکسان است.

از نظر اندازه، هر دو آیپد ابعاد کلی یکسانی دارند. هر دو آیپدر پرو M1 و M2 اپل دارای طول  ۲۸۰ میلی‌متر، عرض ۲۱۴ میلی‌متر و ضخامت ۶.۳۵ میلی‌متر است. نسخه‌های ۱۱ اینچی نیز دارای طول ۲۴۷ میلی‌متر ، عرض ۱۷۸ میلی‌متر و ضخامت ۵.۸۴ میلی‌متر است.

از نظر وزن، نسخه‌های ۲۰۲۱ با ۶۸۰ گرم برای مدل ۱۲.۹ اینچی و ۴۶۷ گرم برای نسخه ۱۱ اینچی اندازه‌گیری شده‌اند. این وزن در آیپد پرو M2 جدید نیز یکسان است.

مقایسه نمایشگر آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

در به‌روزرسانی سال ۲۰۲۱، اپل تغییر بزرگی را در مدل ۱۲.۹ اینچی خود ایجاد کرد و نور پس زمینه مینی LED را اضافه کرد که به این ترتیب آن‌را به صفحه نمایش Liquid Retina XDR تبدیل کرد. این به‌روزرسانی شامل استفاده از ۱۰۰۰۰ مینی ال‌ای‌دی، ایجاد ۲۵۹۶ ناحیه کم نور سطح OLED و افزایش عملکرد بود.

از سویی دیگر نسخه ۱۱ اینچی آیپد ۲۰۲۱ با سیستم نور پس زمینه LED ضعیفی همراه است و تفاوت قابل توجهی در نمایشگر در بین دو نسخه آیپد M2 وجود دارد. در مدل‌های ۲۰۲۲ نیز هیچ‌کدام از نمایشگرهای دو نسخه ۱۲.۹ و ۱۱ اینچی تغییر عمده‌ای را تجربه نکرده‌اند، زیرا نسخه ۱۱ اینچی به طرز ناامیدکننده‌ای فاقد مینی LED ها است.

این در حالی است که نسخه ۱۲.۹ اینچی با استفاده از محتوای HDR تا ۱۶۰۰ نیت اوج روشنایی و ۱۰۰۰ نیت برای محتوای تمام صفحه ارائه می‌دهد. نسخه ۱۲.۹ اینچی همچنین نسبت کنتراست خود را به ۱ میلیون به یک افزایش داد و همچنین نمایش رنگی بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. این ارقام روشنایی و کنتراست تصویر در آیپد M2 جدید ۲۰۲۲ ثابت می‌ماند و در این موارد این دو آیپد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

سایر موارد نمایشگر مانند وضوح تصویر، در سراسر صفحه یکسان است و این وضوح تصویر ۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ پیکسل برای مدل‌های ۱۱ اینچی، و ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل برای مدل‌های ۱۲.۹ اینچی است. تمام نمایشگرها دارای تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ هستند. همه مدل‌ها همچنین از Wide color (P3)، Pro Motion، True Tone پشتیبانی می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های میان نمایشگرهای این دو آیپد، پشتیبانی از Apple Pencil است. هر دو از نسل دوم Apple Pencil استفاده می‌کنند، اما نسخه‌های M2 از Apple Pencil hover برای تشخیص نوک قلم تا فاصله ۱۲ میلی‌متری از نمایشگر برخوردار هستند.

مقایسه عملکرد آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

همانطور که برای به‌روزرسانی سال ۲۰۲۲ انتظار می‌رفت، اپل از پردازنده M2 در آیپد پرو جدید استفاده کرده و از M1 در نسخه‌های سال قبل استفاده می‌کند.

پردازنده M2 دارای معماری ۸ هسته‌ای مشابه M1 بوده و شامل چهار هسته عملکرد و چهار هسته بازده است. اما اپل در زمان عرضه ادعا کرد که CPU M2  جدید، ۱۸درصد سریعتر از M1 است. در این آیپد از پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای استفاده شده که اپل ادعا می‌کند از آیپد مدل M1 عملکرد بهتری خواهد داشت.

موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای در M2 هنوز یک نسخه ۱۶ هسته‌ای است، اما نسخه‌ای که تا ۱۵.۸ تریلیون عملیات در ثانیه کار می‌کند و در کل ۴۰ درصد بهتر از نسخه M1 است.

البته، Media Engine در M2 یک مزیت بزرگ برای کسانی است که با ویدیو سر و کار دارند؛ Media Engine که از یک موتور رمزگشایی ویدئویی اختصاصی، موتور رمزگذاری و موتورهای رمزگشایی و رمزگشایی ProRes تشکیل شده است، کمک می‌کند تا ویدیو را تا حد امکان سریع اجرا کنید بدون اینکه به CPU آسیبی وارد شود.

به‌طور معمول، دستگاه‌های نسل آخر را در یک سری معیارها در برابر نسل فعلی قرار می‌دهیم. در Geekbench 5 شاهد جهش امتیاز تک هسته‌ای از ۱۷۱۱ به ۱۹۰۴ بودیم.

این دقیقا با پردازنده ۱۵ درصد سریع‌تری که اپل وعده داده بود، برابری می‌کند. ما شاهد افزایش بیش از ۱۵ درصدی در تست چند هسته‌ای بودیم که از ۷۱۰۰ به ۸۵۷۷ رسید.

با اجرای بنچمارک‌های گرافیکی Geekbench 5 Compute، شاهد افزایش قابل توجهی بودیم که از ۲۰۹۲۸ به ۳۳۳۱۳ رسید هاست. این تقریبا ۶۰ درصد افزایش گرافیکی است. در تست Geekbench ML نیز از ۹۹۷ به ۱۲۳۳ رسید و پیشرفت قابل توجهی در عملکرد یادگیری ماشین نشان داد.

در نهایت، ما معیار جامع Antutu را امتحان کردیم. این آزمایش طولانی بر بخش‌های مختلف سیستم فشار وارد می‌کند و یک امتیاز تجمعی را ارائه می‌کند. امتیاز کل ما از ۱۲۴۵۶۶۰ به ۱۴۵۳۸۷۰ رسید.

مقایسه دوربین و صدا آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

در پشت مدل‌های آی‌پد پرو ۲۰۲۱، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی f/1.8 واید و یک سنسور ۱۰ مگاپیکسلی f/2.4 Ultra Wide خواهید دید. در مجموع، زوم اپتیکال ۲ برابر و بزرگنمایی دیجیتال ۵ برابر را ارائه می‌دهد.

در بخش تولید ویدیو نیز می‌توانید ضبط 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، با دامنه دینامیکی گسترده تا ۳۰ فریم در ثانیه، و ویدیوی Slo-mo 1080p با حداکثر سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه ثبت کنید.

این دوربین‌ها و قابلیت‌ها دقیقا برای مدل‌های ۲۰۲۲ آیپد پرو M2 یکسان است، با این تفاوت که آن‌ها همچنین می‌توانند ویدیوهای ProRes 4K را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در نوار ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی که می‌تواند 1080p انجام دهد، ثبت کند.

در قسمت جلوی مدل‌های ۲۰۲۱، دوربین TrueDepth دارای لنز Ultra Wide با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی f/2.4 با قابلیت زوم دیجیتال ۲ برابری است. این دوربین به ارائه عکس‌های حالت پرتره با کنترل عمق، نورپردازی پرتره، فیلم‌برداری 1080p با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، تثبیت‌کننده فیلم سینمایی و پشتیبانی از Animoji، Memoji و Face ID کمک می‌کند. باز هم، هیچ تفاوتی در مشخصات دوربین TrueDepth مدل ۲۰۲۲ آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1 وجود ندارد.

در زمینه پخش صدا نیز مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ همگی دارای سیستم چهار بلندگوی خط تولید برای صدای چهار بلندگو هستند. این یک ترفند ساده است که از یک بلندگو در هر گوشه برای ارائه صدای استریو بدون توجه به جهت استفاده می‌کند. میکروفون‌های هر کدام از پنج میکروفون با کیفیت استودیویی تشکیل شده‌اند.

مقایسه باتری و اتصالات آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

اگر قصد اتصال دستگاه‌های خارجی به مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ را دارید، می‌توانید این کار را از دو طریق انجام دهید. روش اول از طریق پورت Thunderbolt/USB 4 است و روش دوم استفاده از یک کانتکتور هوشمند در پشت آیپد است که برای کار با لوازم جانبی مانند Magic Keyboard بدون اشغال پورت Thunderbolt یا استفاده از اجزای اتصال بی‌سیم طراحی شده است. این کانکتور در مدل‌های جدید آیپد پرو ۲۰۲۲ وجود ندارد.

برای اتصال بی‌سیم، مدل‌های ۲۰۲۱ هر دو دارای Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 هستند. مدل‌های ۲۰۲۲ از ارتقا به Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵.۳ بهره می‌برند، اما این تنها در صورتی مفید خواهد بود که زیرساخت شبکه یا لوازم جانبی پشتیبانی‌کننده داشته باشید که بتوانید از استانداردهای جدیدتر استفاده کنید. هر دو آیپد M2 و M1 از 5G، باندهای زیر ۶ گیگاهرتز ، mmWave و همچنین Gigabit LTE پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که اپل به سمت حذف سیم کارت‌های فیزیکی در آیفون ۱۴ خود برای ایالات متحده حرکت کرده است، شما همچنان می‌توانید از نانو سیم کارت فیزیکی یا eSIM در آیپد پرو ۲۰۲۲، درست مانند نسل ۲۰۲۱، استفاده کنید.

ظرفیت باتری ۲۸.۶۵  وات ساعت و ۴۰.۸۸  وات ساعت برای آپدر پرو ۱۱ اینچی و آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی مدل سال ۲۰۲۱ در آیپد پرو ۲۰۲۲ ثابت باقی مانده است و ۱۰ ساعت تماشای ویدیو یا وبگردی در Wi-Fi، همچنین ۹ ساعت در شبکه تلفن همراه را ارائه می‌دهد.

مقایسه قیمت آیپد پرو M2 با آیپد پرو M1

قیمت آی‌پد پرو ۲۰۲۱ از ۷۹۹ دلار برای مدل ۱۱ اینچی وای‌فای شروع شد که ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای شما به همراه داشت. با رفتن به ۲۵۶ گیگابایت، قیمت به ۸۹۹ دلار، ۵۱۲ گیگابایت ۱۰۹۹ دلار، ۱ ترابایت ۱۴۹۹ دلار و ۲ ترابایت ۱۸۹۹ دلار افزایش یافت. نسخه ۱۲.۹ اینچی از ۱۰۹۹ دلار برای ۱۲۸ گیگابایت شروع شد و ظرفیت‌های آن به ترتیب ۱۱۹۹ دلار، ۱۳۹۹ دلار، ۱۷۹۹ دلار و ۲۱۹۹ دلار بود.

برای هر دو مدل، استفاده از نسخه Wi-Fi + Cellular  مبغ ۲۰۰ دلار هزینه اضافی به همراه دارد که بسته به اندازه، قیمت اولیه ۱۰۹۹ دلار و ۱۲۹۹ دلار است. گران‌ترین مدل آی‌پد پرو 2021، نسخه ۱۲.۹ اینچی Wi-Fi + Cellular 2TB با قیمت ۲۳۹۹ دلار بود. اپل قیمت مدل‌های آی‌پد پرو ۲۰۲۲ را تغییر نداده است، زیرا هر پیکربندی دقیقا مشابه مدل ۲۰۲۱ خود است.

سخن پایانی

همیشه سخت است که به کاربران توصیه کنیم محصولات اپل خود را بین نسل‌های متوالی ارتقا دهند، در حالی که تفاوت بسیار کمی بین آن‌ها وجود دارد. به جز تغییر در پردازنده M2، بهبودهای Wi-Fi و بلوتوث، و تشخیص زمانی که Apple Pencil به نمایشگر نزدیک است، هیچ تغییر دیگری وجود ندارد که مالکان آیپد پرو M1 را به ارتقا آیپد خود به نسل جدید ترقیب کند.

برای افرادی که از نسل‌های قدیمی‌تر آیپد پرو غیر M1 استفاده می‌کنند، یا کسانی که به دنبال تغییر عمر کاری خود به تبلت هستند، مدل‌های آی‌پد پرو ۲۰۲۲ گزینه‌ای عالی برای خرید هستند. اما اگر مالک آیپد پرو M1 هستید، حتی با وجود افزایش عملکرد M2 چیز زیادی برای ارتقا وجود ندارد. در نهایت آیپد پرو M2 برای آن دسته از کاربران اپل مناسب است که نسخه‌های قدیمی‌تر که مجهز به پردازنده M1 نیستند را در اختیار داشته و اکنون قصد ارتقای آیپد خود را دارند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :