etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی آیفون SE 2022 با آیفون SE 2020

4.4
(8)

آیفون SE 2022 ارزش خرید بیشتری دارد یا آ‌یفون SE 2020؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه گوشی آیفون SE 2022 با آیفون SE 2020

اگر به دنبال یک آیفون ارزان‌قیمت هستید، در این مطلب مقایسه آیفون SE 2020 و آیفون SE 2022 را آماده کرده‌ایم تا بتوانید بین این دو آیفون ارزان‌قیمت، بهترین را انتخاب کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

بارزترین تفاوت اس یی جدید، اضافه شدن اتصال 5G است. آیفون SE 2020 برای مدت طولانی یکی از بهترین گوشی‌های ارزان‌قیمت در سراسر جهان بوده است؛ اما این دستگاه دیگر قدیمی شده است و نسخه جدید SE آمده تا جای محصول قدیمی را پر کند. در ادامه بیشتر به تفاوت این دو گوشی خواهیم پرداخت.

مقایسه مشخصات آیفون SE 2020 و آیفون SE 2022

مقایسه مشخصات آیفون SE 2020 و آیفون SE 2022
آیفون SE 2022آیفون SE 2020
قیمت پایه (جهانی)۳۹۹ دلار۴۲۹ دلار
نمایشگر۴.۷ اینچ از نوع Retina IPS LCD با رزولوشن ۱۳۳۴ × ۷۵۰۴.۷ اینچ از نوع Retina IPS LCD با رزولوشن ۱۳۳۴ × ۷۵۰
دوربین پشت۱۲ مگاپیکسل عریض، f/1.8، فوکوس خودکار، OIS
فلش چهارگانه LED
۱۲ مگاپیکسل عریض، f/1.8، فوکوس خودکار، OIS
فلش چهارگانه LED
دوربین جلو۷ مگاپیکسلی با f/2.2
لرزشگیر دیجیتال تصویر
۷ مگاپیکسلی با f/2.2
لرزشگیر دیجیتال تصویر
پردازندهApple A15 BionicApple A13 Bionic
سیستم‌عامل iOS 15.3iOS 13 (قابل ارتقا به iOS 15.3)
رم۳ گیگابایت۳ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی۶۴ – ۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایت۶۴ – ۱۲۸ – ۲۵۶ گیگابایت
باتری۲۸۲۱ میلی‌آمپر ساعت۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعت
شارژشارژ سریع ۱۸ وات سیمی
شارژ وایرلس Qi
شارژ سریع ۱۸ وات سیمی
شارژ وایرلس Qi
ابعاد۷.۳ × ۶۷.۳ × ۱۳۸.۴ میلی‌متر۷.۳ × ۶۷.۳ × ۱۳۸.۴ میلی‌متر
وزن۱۴۴ گرم۱۴۸ گرم

قیمت

قیمت آیفون SE جدید از ۴۲۹ دلار آغاز می‌شود که ۳۰ دلار نسبت مدل قبلی افزایش داشته است. آیفون SE فعلی (۲۰۲۰) فقط با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شد. بزرگ‌ترین تفاوت این دو گوشی، اضافه شدن 5G به نسخه ۲۰۲۲ است.

این مطلب را هم بخوانید: هرچیزی که در رویداد ۸ مارس اپل معرفی شد

جدای از این موارد، نسخه جدید SE برای مدل ۶۴ گیگابایتی ۴۲۹ دلار، ۴۷۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی و ۵۷۹ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی خواهد بود.

مقایسه طراحی دو گوشی

مقایسه طراحی دو گوشی

در مقایسه گوشی آیفون SE 2022 با آیفون SE 2020 بزرگ‌ترین خبر بد برای آیفون SE 2022 این است که اپل به استفاده از نمایشگر ۴.۷ اینچی فعلی پایبند است. با توجه به اینکه آیفون ۱‍۳ مینی که تقریبا اندازه SE و تمام‌صفحه است از نمایشگر ۵.۴ اینچی استفاده می‌کند؛ این اتفاق برای SE جدید زیاد جالب نیست.

پیش از این، شایعه‌های شنیده بودیم مبنی بر اینکه SE 2022 می‌تواند از طراحی شبیه آیفون XR با طراحی تمام صفحه و ناچ استفاده می‌کند؛ اما در نهایت، چنین اتفاقی رخ نداد.

در حال حاضر، خبر خوب این است که آیفون SE 2022 همچنان از دکمه تاچ آیدی استفاده می‌کند که باز کردن قفل دستگاه، هنگام زدن ماسک را راحت‌تر می‌کند. با فیس آیدی، در اکثر آیفون‌ها این کار غیرممکن می‌شود؛ البته با انتشار iOS 15.4، این مسئله تغییر خواهد کرد.

اتصال 5G در آیفون SE 2022

اتصال 5G در آیفون SE 2022

اتصال 5G مهم‌ترین جهت ارتقا از SE 2020 به SE 2022 برای اکثر افراد است. داشتن 5G به معنای سرعت دانلود سریع‌تر و تاخیر کمتر در حین بازی است؛ اما SE 2022 شبکه mmWave ندارد و فقط از شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

درست است که شبکه 5G هنوز در داخل ایران پشتیبانی نمی‌شود؛ اما مطمئنا داشتن یک گوشی 5G طی چند سال آینده می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد.

مقایسه عملکرد آیفون SE 2020 با آیفون SE 2022

مقایسه عملکرد آیفون SE 2020 با آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 را می‌توان سریع‌ترین گوشی در این بازه قیمتی دانست؛ چون از پردازنده A15 Bionic اپل استفاده می‌کند. این، همان تراشه‌ای است که به سری جدید آیفون ۱۳ قدرت می‌بخشد و همانطور که امتیاز آیفون ۱۳ در بنچمارک‌ها نشان می‌دهد؛ بین عملکرد این گوشی و رقبای اندرویدی فاصله زیادی خواهد بود.

A15 Bionic پردازنده‌ای قدرتمند از اپل است که CPU-ای با ۶ هسته دارد که ۲ هسته از آن‌ها کم‌مصرف و ۴ هسته دیگر، از نوع با کارایی بالا هستند. همچنین، این تراشه یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای دارد که ۱۵.۸ تریلیون عملیات در ثانیه انجام می‌دهد که یادگیری ماشینی سریع‌تری را برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث و Live Text در دوربین را با iOS 15 امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین

دوربین‌ها

آیفون SE 3 این بار هم از دوربین پشتی تک‌گانه استفاده می‌کند که کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد. ما دوست داشتیم که یک دوربین اولتراواید هم در کنار حسگر اصلی ببینیم. با این حال، از آنجایی که از پردازنده A15 استفاده می‌کند؛ تعدادی ارتقا در محاسبات عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. این پردازنده قابلیت‌هایی مانند Smart HDR 4 و Deep Fusion دارد و Photographic Styles نیز به کاربران اجازه می‌دهد تنظیماتی در سوژه‌ها و صحنه‌ها اعمال کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که آیفون ۱۳ به SE اضافه نشده، حالت سینمایی برای ویدئو است. احتمالا برای اینکه این قابلیت بتواند درست کار کند، گوشی باید از دو دوربین استفاده می‌کرد. همچنین، حالت شب نیز در اینجا به کار نرفته است؛ البته SE 2020 نیز این قابلیت را نداشت. اپل می‌توانست این ویژگی را در SE جدید مورد استفاده قرار دهد و به نظر می‌رسد که هیچ دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد.

مقایسه عمر باتری و شارژ

مقایسه عمر باتری و شارژ

آیفون SE 2020 عمر باتری فوق‌العاده‌ا ی نداشت. این گوشی تنها ۹ ساعت و ۱۸ دقیقه در تست باتری Tom’s Guide دوام آورد که شامل وبگردی با روشنایی ۱۵۰ نیت، به صورت مداوم است که البته این عدد با اتصال 4G امکان‌پذیر شده است.

آیفون SE 2022 هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته اما می‌‌توان حدس زد که با وجود تراشه A15، این گوشی مصرف باتری بهتری نسبت به نسخه قبلی داشته باشد. به علاوه، به نظر می‌رسد که این گوشی از باتری بزرگ‌تر ۲۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند؛ البته اپل این مقدار را تایید نکرده و فقط به ذکر «به‌روزرسانی‌های طراحی داخلی» بسنده کرده است.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه آیفون 12 و آیفون 13؛ کدام‌یک برای شما بهتر است؟

می‌توان انتظار داشت که SE 3 نیز مانند باقی آیفون‌ها فاقد شارژر درون جعبه باشد؛ اما می‌توان انتظار داشت که این گوشی طی ۳۰ دقیقه، تا ۵۰ درصد شارژ شود؛ چون اپل به این مقدار اشاره کرده است.

حرف آخر

حرف آخر

در مقایسه گوشی آیفون SE 2022 با آیفون SE 2020، به نظر می‌رسد که SE 2022 ارتقا چشمگیری نداشته است و تفاوت‌های این دو بیشتر به اضافه شدن اتصال 5G و تراشه A15 مربوط می‌شود. این تراشه مزیت‌های زیادی مانند عملکرد سریع‌تر و ثبت عکس‌ها و ویدئوهای بهتر و عمر باتری طولانی‌تر را به همراه دارد. تنها کمبود این گوشی را می‌توان نبود غیرقابل توجیه حالت شب دانست.

با این حال، مهم‌ترین مسئله این است که قیمت SE باید تا حد امکان پایین باشد؛ چون  این مسئله جذابیت همیشگی گوشی‌های SE آیفون بوده است. در مجموع، به نظر می‌رسد که آیفون SE جدید تفاوت زیادی با نسل قبلی خود ندارد؛ اما باید منتظر ماند و این گوشی را از نزدیک بررسی کرد تا ببینیم که واقعا ارزش خرید دارد یا خیر.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ابراهیمی abed گفت:

اس ای ۲۰۲۲چه فرقی دارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
به متن مراجعه کنید، تفاوت‌ها را در تمامی بخش‌ها شرح داده‌ایم