etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

سرانجام آیفون ۱۴ پرو مکس در جریان رویداد اپل در ۷ سپتامبر رونمایی شد و اپل تمامی معیارهای لازم جهت یک مقایسه جامع و درست با آیفون ۱۳ پرو مکس را در اختیار گذاشت. آیفون ۱۴ پرو مکس، مدل برتر از سری آیفون ۱۴ است و ارتقاءهای قابل توجهی را نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس ارائه می‌دهد که ۱۴ پرو مکس را به یک رقیب قوی برای بهترین تلفنی که می‌توانید در حال حاضر بخرید تبدیل می‌کند.

اکنون که همه جزئیات را مستقیماً از اپل شنیدیم، در این مقاله به بررسی تفاوت‌های کلیدی بین آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌پردازیم. با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس

مشخصاتiPhone 14 Pro MaxiPhone 13 Pro Max
قیمت۱۰۹۹ دلار۱۰۹۹ دلار
اندازه نمایشگر۶.۷ اینچی۶.۷ اینچی
نرخ نوسازی۱-۱۲۰ هرتز۱۰-۱۲۰ هرتز
پردازندهA16 BionicA15 Bionic
حافظه رم۶ گیگابایت  LPDDR5۶ گیگابایت LPDDR4X
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت, ۲۵۶ گیگابایت, ۵۱۲ گیگابایت, ۱ ترابایت۱۲۸ گیگابایت, ۲۵۶ گیگابایت, ۵۱۲ گیگابایت, ۱ ترابایت
دوربین اصلیدوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی ۱۲ مگابایت اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتودوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل (f/1.9) با فوکوس خودکار۱۲ مگاپیکسل (f/2.2)
باتری۴۳۲۳ میلی‌آمپر ساعت۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت
رنگطلایی، نقره ای، مشکی، بنفش گرافیت، طلا، نقره، آبی، سبز

مقایسه قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

علیرغم اینکه شایعات حاکی از افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت مدل‌های آیفون ۱۴ پرو بودند، اپل تصمیم گرفت آیفون ۱۴ پرو مکس را با همان قیمت اولیه ۱۰۹۹ دلاری خود نگه دارد. این قیمت گذاری سبب شده تا آیفون ۱۴ پرو مکس ارزان‌تر از گلکسی اس ۲۲ اولترا، نزدیک‌ترین رقیب آیفون پرو مکس، باشد. البته اگر به دنبال مدل ارزان‌تر از این سری جدید آیفون هستید، اپل آیفون ۱۴ پرو را با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه می‌کند که مشخصات مشابهی با ۱۴ پرو مکس دارد.

مقایسه طراحی و نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

در نگاه اول، آیفون ۱۴ پرو مکس با لبه‌های مسطح اطراف و یک نمایشگر ۶.۷ اینچی که حاشیه‌های بسیار باریکی دارد شبیه مدل قبلی خود است. مهم‌ترین تفاوت در طراحی آن شاید در نگاه نخست چندادن چشمگیر نباشد اما یک ویژگی بسیار مهم در طراحی آیفون تغییر کرده است و آن یک بریدگی قرص شکل جدید در مرکز بالای نمایشگر است که آرایه دوربین گوشی را در خود جای داده و جایگزین بریدگی کوچکتر گوشی‌های سال گذشته شده است.

اپل این بریدگی مستطیلی را جزیره پویا نامگذاری کرده است، و iOS به گونه‌ای طراحی شده است که اطراف آن را متحرک کند تا مواردی مانند اعلان‌ها و نشانگرهای وضعیت ظاهر شوند که اطراف آن را احاطه کرده یا از آن خارج می‌شوند.

آیفون 14 پرو مکس همان نمایشگر ۶.۷ اینچی OLED قبلی خود را حفظ می‌کند، اما این بار با یک نمایشگر همیشه روشن طراحی شده است که برای نشان دادن صفحه قفل شما ساخته شده است، که در iOS 16 بیشتر از همیشه قابل تنظیم است.

رنگ‌های گرافیتی، نقره‌ای و طلایی آیفون ۱۳ پرو مکس همچنان در مدل جدید موجود هستند و یک  رنگ بنفش نیز به این مدل از سری ۱۴ اضافه شده است. متاسفانه، به نظر می‌رسد اپل گزینه‌های رنگ آبی و سبز ارائه شده در مدل سال گذشته را کنار گذاشته است.

آیفون ۱۴ پرو مکس جدید دارای همان فناوری نرخ نوسازی تطبیقی ​​مشابه مدل قبلی خود است، اما در حالی که آیفون ۱۳ پرو مکس تنها می‌تواند از ۱۲۰ هرتز به ۱۰ هرتز کاهش یابد، آیفون ۱۴ پرو مکس جدید می‌تواند از ۱۲۰ هرتز به ۱ هرتز برسد که به نمایشگر همیشه روشن کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کند و با ویژگی مشابه ارائه شده در Galaxy S22 Ultra سامسونگ مطابقت دارد.

مقایسه دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو مکس عملا همان آرایه دوربین پشتی نسخه قبلی خود را دارد و دارای لنزهای عریض، اولتراواید و تله فوتو است اما تغییرات چشمگیری به همراه دارد.

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در جلو است که به سال‌های حضور سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی در گوشی‌های اپل پایان می‌دهد. این حسگر جدید به آیفون ۱۴ پرو مکس کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری ارائه دهد و اپل ادعا می‌کند که فناوری جدید Photonic Engine آن کیفیت عکس‌هایی که در نور کم گرفته شده را بهبود می‌بخشد.

آیفون ۱۴ پرو مکس همچنین در زمینه فیلمبرداری بهتر از نسخه قبلی خود عمل می‌کند، زیرا می‌تواند در حالت سینمایی برای عمق میدان کم، با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در HDR، 4K فیلمبرداری کند، در حالی که نسخه قبلی آن تنها می‌تواند در 1080p ارائه کند. آیفون ۱۴ پرو و ​​پرو مکس همچنین به یک حالت اکشن جدید به ضبط ویدیوهای اکشن و پر سرعت دسترسی دارند.

اگر تمام این تغییرات را باهم جمع کنیم، به نظر می‌رسد که آیفون ۱۴ پرو مکس تجربه دوربین بهتری را نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس ارائه می‌دهد. ویژگی‌ها بسیار چشمگیر است و آیفون ۱۴ پرو مکس را به یکی از بهترین گوشی-دوربین‌های موجود تبدیل می‌کند. البته هنوز برای نظر نهایی کمی زود است و باید تا عرضه آن و استفاده کاربران منتظر ماند.

بررسی عملکرد آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو مکس دارای تراشه A16 Bionic اپل است، نسخه ارتقا یافته ای از A15 Bionic که در آیفون ۱۳ پرو مکس به کار رفته است. پردازنده A16 Bionic جدید دارای یک CPU 6 هسته ای با ۲ هسته عملکرد و ۴ هسته کارآمد، و همچنین یک GPU 5 هسته‌ای و یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است.

چیپست جدید همچنین بر اساس یک فرآیند ۴ نانومتری در مقابل فرآیند ۵ نانومتری نسل قبلی خود ساخته شده است. به زبان ساده، این مشخصات نشان می‌دهد که باید انتظار داشته باشید که آیفون ۱۴ پرو مکس سریع‌تر و قدرتمندتر از آیفون ۱۳ پرو مکس باشد، اما نه با اختلاف زیاد. مقایسه A16 Bionic در مقابل A15 Bionic نشان می‌دهد که جهش بزرگی نخواهد بود، اگرچه اپل ادعا می‌کند که A16  بایونیک ۲۰ درصد انرژی کمتری نسبت به A15 بایونیک مصرف می‌کند و دارای یک GPU با ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتر نسبت به نسل قبلی خود است.

اکنون مدیریت انرژی کلیدی است زیرا آیفون ۱۴ پرو مکس با نمایشگر همیشه روشن عرضه می‌شود و A16 برای مدیریت هوشمندانه نمایشگر و نرخ تجدید ۱ تا ۱۲۰ هرتز آن برای صرفه جویی در مصرف برق طراحی شده است.

مقایسه عمر باتری و شارژ آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس

برای خط تولید آیفون ۱۳، اپل اندازه باتری را در همه مدل‌ها افزایش داد و آیفون ۱۳ پرو مکس به باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی رسید و باعث شد گوشی در تست باتری ۱۲ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام بیاورد و آیفون ۱۳ پرو مکس را در لیست بهترین عمر باتری گوشی قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد که اپل باتری آیفون ۱۴ پرو مکس را زیاد تغییر نداده است، در عوض فقط کمی امتیاز میزان میلی‌آمپر ساعت را افزایش داده است. با این حال، با توجه به بهبودهای احتمالی بهره‌وری انرژی در چیپست A16 Bionic و نمایشگر ۱-۱۲۰ هرتزی گوشی، آیفون ۱۴ پرو مکس بهتر از نسل قبلی خود خواهد بود. اپل ادعا می‌کند که آیفون ۱۴ پرو مکس می‌تواند تا ۲۹ ساعت پخش ویدیو با باتری کامل داشته باشد که یک ساعت بیشتر از ۲۸ ساعتی است که برای آیفون ۱۳ پرو مکس وعده داده بود.

هر دو آیفون با شارژر ۲۰ واتی شارژ می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های اندرویدی رقیب به شارژ سریع‌تری مجهز هستند. علیرغم شایعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد مبنی بر اینکه اپل روی شارژ ۳۰ واتی کار می‌کند، آیفون ۱۴ پرو مکس همچنان به یک شارژر ۲۰ واتی متکی است و مانند نسل قبلی خود اپل ادعا می‌کند که می‌تواند پس از ۳۰ دقیقه شارژ، به ۲۰ درصد ظرفیت برسد.

سخن پایانی

آیفون ۱۳ پرو مکس یک گوشی هوشمند تقریبا عالی بود، اکنون که اپل از مدل جدید پرده برداری کرده است، ما مشتاق هستیم که به صورت عملی و آزمایش عملکرد خود را انجام دهیم .

به زودی مشخص خواهد شد که آیا گوشی آینده اپل با چالش برتر مدل سال گذشته مواجه است یا خیر، اما در حال حاضر از ورود یک نمایشگر همیشه روشن ۱-۱۲۰ هرتز و یک بریدگی دوربین عریض‌تر که به شکل بهتری با آن ادغام شده است روبه‌رو هستیم. همچنین دوربین‌ها نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس ارتقا یافته و به بهبودهای چشمگیری در زمینه عکاسی در نور کم و فیلمبرداری دست یافته است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :