etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

3.7
(12)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

رویداد سالانه اپل به پایان رسید و این کمپانی سری آیفون‌های جدید، AirPods Pro 2، Apple Watch Series 8 و یک محصول کاملا جدید با نام Apple Watch Ultra را معرفی کرد.

گوشی‌های iPhone 14 Plus و iPhone 14 Pro Max دارای اندازه و RAM یکسانی هستند. با این حال، زمانی که صحبت از دوربین‌های عقب، رنگ‌ها، عمر باتری، پردازنده و البته قیمت به میان می‌آید، اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. امسال، تنها پردازنده خط آیفون پرو ارتقا یافته و مدل‌های معمولی و پلاس به همان تراشه A15 Bionic سال 2021 مجهز هستند.

اپل ویژگی‌های جدید مانند Dynamic Island را ابتدا برای مدل‌های پرو ارائه می‌کند و بعدها در سایر مدل‌ها نیز ارائه خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم دو مدل آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ پرو مکس را با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت تصمیم بگیریم که کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد. با ما تا انتهای مطلب با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

جدول مشخصات آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ پرو مکس

مشخصاتiPhone 14 PlusiPhone 14 Pro Max
قیمت۸۹۹ دلار۱۰۹۹ دلار
ابعاد۶.۳۳ در ۳.۰۷ در ۰.۳۱۶.۳۳ در ۳.۰۵ در ۰.۳۱
وزن۲۰۲ گرم۲۴۰ گرم
پردازندهA15 Bionic5-core GPUA16 Bionic5-core GPU
فضای ذخیره سازی۱۲۸ گیگابایت۲۵۶ گیگابایت۵۱۲ گیگابایت۱۲۸ گیگابایت۲۵۶ گیگابایت۵۱۲ گیگابایت۱ ترابایت
نمایشگر۶.۷ اینچ/ Super Retina XDR۶.۷ اینچ/  Super Retina XDR
وضوح تصویر۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل
بیومتریکFace IDFace ID
اتصالات5G (Sub-6GHz and mmWave)Gigabit-class LTEWi-Fi 6Bluetooth 5.3Ultra WidebandEmergency SOS via Satellite5G (Sub-6GHz and mmWave)Gigabit-class LTEWi-Fi 6Bluetooth 5.3Ultra WidebandEmergency SOS via Satellite
دوربین اصلی۱۲ مگاپیکسل واید۱۲ مگاپیکسل اولتراواید۴۸ مگاپیکسل واید۱۲ مگاپیکسل اولتراواید۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل با زوم خودکار۱۲ مگاپیکسل با زوم خودکار
عمر باتری۲۶ ساعت۲۹ ساعت
رنگ‌هامشکیبنفشطلاییقرمزمشکینقره‌ایطلاییبنفش

مقایسه طراحی آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

پس از آیفون ۸ پلاس، اپل دیگر آیفون پلاس تولید نکرد و اکنون آیفون ۱۴ پلاس اولین مدل پس از آیفون ۸ پلاس است و نام پلاس را به سری گوشی‌های جدید آیفون بازگردانده است. البته آیفون ۱۴ پلاس جایگزین آیفون مینی شده و اپل سری آیفون‌های مینی را از چرخه تولید خارج کرده است.

آیفون ۱۴ پلاس کمی از آیفون ۱۴ پرو مکس پهن‌تر است که احتمالا این اختلاف به دلیل تفاوت در جنس آلومینیوم و فولاد ضد زنگ استفاده شده در هریک از این گوشی‌ها باشد. مهم ترین تفاوت در این بخش، تفاوت وزن است. آیفون ۱۴ پرو مکس با ۲۴۰ گرم و آیفون ۱۴ پلاس با ۲۰۲ گرم عرضه می‌شود.

یکی از دلایل این اختلاف وزن، مانند اختلاف ابعاد، به دلیل استفاده از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ است. البته دلایل دیگری مانند باتری بزرگ‌تر و دوربین اضافی به کار رفته در آیفون ۱۴ پرو مکس نیز موجب سنگین‌تر شدن سری پرو مکس نسبت به سری پلاس شده است.

مقایسه نمایشگر آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

هر دو مدل از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی Super Retina استفاده می‌کنند اما از نظر وضوح کمی با یکدیگر متفاوت هستند. آیفون ۱۴ پلاس دارای رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۴۸ پیکسل و تراکم پیکسلی 458 PPI است، در حالی که آیفون ۱۴ پرو مکس دارای رزولوشن ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل و تراکم پیکسلی 460ppi است. بعید است که مردم متوجه تفاوت بین این دو شوند.

ویژگی جدیدی که اپل در این زمینه معرفی کرده است، نمایشگر همیشه روشن است که در آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس وجود دارد. نمایشگر همیشه روشن با نرخ نوسازی ۱ هرتز جدید و چندین فناوری کم مصرف، از ویجت‌های Lock Screen جدید در iOS 16 استفاده می‌کند تا اطلاعات را همیشه در یک نگاه نگه دارد.

نمایشگر آیفون ۱۴ پلاس با استفاده معمولی دارای حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت است و هنگام نمایش محتوای HDR به حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. آیفون ۱۴ پرو مکس دارای حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت با استفاده منظم، ۱۶۰۰ نیت حداکثر روشنایی برای نمایش محتوای HDR و حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت در فضای باز است. اپل مدعی شده که نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس از نظر روشنایی با مانیتور Pro Display XDR قابل مقایسه است.

ویژگی جدید دیگر در خط آیفون ۱۴ پرو، Dynamic Island است که جایگزین بریدگی بالای نمایشگری می‌شود که با آیفون X در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. اپل انیمیشن‌های رابط کاربری جدیدی طراحی کرد که از Dynamic Island استفاده می‌کنند و برای نشان دادن هشدارها، اعلان‌ها و فعالیت‌های ضروری سازگار می‌شود.

مقایسه دوربین آیفون ۱۴ پلاس در مقابل آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل از زمان معرفی دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون ۶ اس، تغییری در دوربین گوشی‌های خود ایجاد نکرد اما اکنون دوربین Wide جدیدی را به خط تولید آیفون آورده است. آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس دارای سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی خیره کننده هستند.

سنسور چهار پیکسلی هر چهار پیکسل را در یک چهار پیکسل بزرگ معادل ۲.۴۴ متر ترکیب می‌کند که منجر به بهبود تصویربرداری در نور کم می‌شود اما اندازه عکس را در ۱۲ مگاپیکسل نگه می‌دارد. آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس با استفاده از فرمت ProRAW اپل به عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی دست می‌یابند. همچنین، یک موتور Photonic جدید، عکاسی محاسباتی را با عملکرد بهتر در نور متوسط ​​تا کم در عکس‌ها در همه دوربین‌ها، ارائه می‌دهد.

آیفون ۱۴ پلاس لنز ۱۲ مگاپیکسلی را برای دوربین‌های Wide و Ultra Wide نگه می‌دارد و فاقد لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو موجود در آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس است.

ویژگی جدیدی که در تمام مدل‌های آیفون ۱۴ یافت می‌شود، Action Mode است. این ویژگی به فیلمبرداران اجازه می‌دهد تا ویدیوهای روانی بگیرند که با تکان‌ها، حرکت و ارتعاشات تنظیم می‌شوند، حتی زمانی که ویدیویی در میانه‌ی کار ضبط می‌شود. در نتیجه، برخی از کاربران آیفون ۱۴ ممکن است متوجه شوند که دیگر نیازی به تجهیزات شخص ثالث خاصی مانند گیمبال ندارند.

مقایسه پردازنده آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل تراشه A15 Bionic را که در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد، همچنان در آیفون ۱۴ پلاس به کار برده است که این اقدام احتمالا به دلیل محدودیت‌های عرضه، مشکلات خطوط مونتاژ، هزینه‌های حمل و نقل و کاهش سرعت کلی به دلیل شیوع کووید-19 در سراسر جهان است.

این شرکت تراشه جدید A16 Bionic خود را در خط آیفون پرو استفاده کرده است. این پردازنده عملکرد جزیره دینامیک مدیریت کرده و عمر باتری را به مدت یک روز کامل تضمین می‌کند. این پردازنده ۶ هسته‌ای تا ۴۰ درصد سریع‌تر از گوشی‌های اندرویدی رقیب در هر قیمتی است. همچنین، موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدید، قادر است نزدیک به ۱۷ تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.

آیفون ۱۴ پلاس همان تراشه A15 Bionic معرفی شده با آیفون ۱۳ را حفظ می کند، اما این پردازنده عملکرد بدی ندارد و این تراشه بیش از حد قادر به انجام همه کارها است. تنها در طول جلسات طولانی بازی‌هایی با گرافیک بسیار بالا و عکاسی و فیلمبرداری هاردکور، برخی از کاربران متوجه تفاوت خواهند شد. این تفاوت به این دلیل است که CPU، GPU، موتور عصبی و پردازنده سیگنال تصویر با هم کار می کنند تا به ۴ تریلیون عملیات در هر عکس دست پیدا کنند.

مقایسه اتصالات آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ پرو مکس ویژگی‌های ارتباطی یکسانی دارند، و از 5G (Sub-6GHz و mmWave)، گیگابیت LTE، Wi-Fi 6 و Ultra Wideband که از تراشه U1 معرفی شده در خط تولید آیفون ۱۱ بود، استفاده می‌کند. همچنین، اپل قابلیت‌های بلوتوث را ارتقا داده و هر دو مدل دارای بلوتوث ۵.۳ به جای بلوتوث ۵.۰ در آیفون‌های قدیمی‌تر است.

ویژگی جدیدی که در تمام مدل‌های آیفون سری ۱۴ یافت می‌شود، اتصال ماهواره‌ای اضطراری است. اجزای سخت‌افزاری سفارشی و نرم‌افزاری به نام Emergency SOS از طریق ماهواره را ترکیب می‌کند تا گیرده‌ها و فرستنده‌های آیفون مستقیما به ماهواره متصل شوند. همچنین خط آیفون ۱۴ پیام‌های پیش‌نویس شده‌ای را نمایش می‌دهد که افراد می‌توانند برای پاسخ سریع‌تر از خدمات اضطراری انتخاب کنند.

مقایسه باتری و شارژر آیفون ۱۴ پلاس با ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ پرو مکس عمر باتری قابل توجهی دارند. باتری آیفون ۱۴ پلاس می‌تواند تا ۲۶ ساعت فیلم، ۲۰ ساعت پخش ویدیو و ۱۰۰ ساعت مکالمه دوام بیاورد. در همین حال، باتری آیفون ۱۴ پرو مکس تا ۲۹ ساعت ویدیو، ۲۵ ساعت پخش زنده ویدیو و ۹۵ ساعت مکالمه دوام می‌آورد که کاهش قابل توجهی نسبت به آیفون ۱۴ پلاس دارد.

با استفاده از یک آداپتور شارژ ۲۰ واتی یا بالاتر، هر دو مدل می‌توانند در ۳۰ دقیقه به ۵۰ درصد شارژ برسند. همه گوشی‌های هوشمند موجود در خط تولید آیفون ۱۴ دارای پورت لایتنینگ هستند و می‌توانند از طریق شارژ بی‌سیم MagSafe یا Qi شارژ شوند.

مقایسه سایر ویژگی‌های آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل در حال حذف اسلات سیم کارت فیزیکی در تمام مدل‌های آیفون ۱۴ و استفاده از eSIM است که حرکتی قابل توجه بوده و احتمالا در ابتدا برای برخی افراد باعث دردسر خواهد شد، اما در نهایت همه به این تغییر عادت خواهند کرد. اپل این رویکرد را به عنوان یک ویژگی حفظ حریم خصوصی اعلام کرده و گفته است که سارقانی که آیفون را سرقت می‌کنند دیگر نمی‌توانند سیم کارت را تعویض کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که به خط تولید آیفون ۱۴ و همچنین اپل واچ سری ۸ و اپل واچ اولترا می‌آید، تشخیص تصادف است. دستگاه‌های جدید اپل می‌توانند تصادف شدید اتومبیل را تشخیص دهند و هنگامی که کاربر بیهوش است یا نمی‌تواند به آیفون خود دسترسی پیدا کند، به طور خودکار با خدمات اضطراری تماس می‌گیرد.

این ویژگی اضطراری از یک شتاب‌سنج دو هسته‌ای جدید استفاده می‌کند که قادر به تشخیص اندازه‌گیری نیروی G تا 256Gs و همچنین یک ژیروسکوپ جدید با دامنه دینامیکی بالا است. همچنین، فشارسنج می‌تواند تغییرات فشار کابین را تشخیص دهد، GPS ورودی اضافی را برای تغییرات سرعت یادداشت می‌کند و میکروفون صداهای بلندی را که نمونه‌ای از تصادفات شدید اتومبیل است، تشخیص می‌دهد. در نهایت الگوریتم‌های حرکتی پیشرفته که با بیش از یک میلیون ساعت رانندگی در دنیای واقعی و داده‌های ثبت تصادف آموزش داده شده‌اند، دقت را بیشتر می‌کنند.

مقایسه فضای ذخیره سازی آیفون ۱۴ پلاس با آیفون ۱۴ پرو مکس

شما می‌توانید آیفون ۱۴ پلاس را در گزینه‌های ذخیره سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی خریداری کنید. از سویی دیگر آیفون ۱۴ پرو مکس یک گزینه قابل توجه ۱ ترابایتی را به مجموعه فضاهای ذخیره سازی آیفون ۱۴ پلاس اضافه می‌کند.

رنگ‌های آیفون ۱۴ پلاس شامل مشکی، طلایی، بنفش، آبی و قرمز است. اپل همچنان محدوده رنگی آیفون ۱۴ پرو مکس را محدود می‌کند که در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی، خاکستری، مشکی و بنفش موجود است.

با وجود شایعات مبنی بر افزایش قیمت آیفون‌های جدید در سال ۲۰۲۲، سری جدید آیفون همچنان مانند خط تولید آیفون ۱۳ باقی می‌مانند. قیمت آیفون ۱۴ پلاس از ۸۹۹ دلار و آیفون ۱۴ پرو مکس از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود.

سخن پایانی

طبق معمول، تصمیم گیری برای خرید آیفون جدید به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عکاسان و فیلمبرداران را به آیفون ۱۴ پرو مکس با قابلیت Action Mode جذب می‌کند.

همچنین، پردازنده با عملکرد سریع‌تر و گزینه ذخیره سازی ۱ ترابایتی برای برخی از کاربرانی که به آیفون ۱۴ پرو مکس چشم دوخته‌اند، جذاب است. در هر دو مدل، ویژگی‌های اضطراری مانند تشخیص تصادف و کمک فوری اضطراری از طریق ماهواره می‌توانند به طور بالقوه همه را جذب کنند.

به نظر می رسد آیفون ۱۴ پلاس بر روی کسانی تمرکز دارد که نمایشگر بزرگ مدل‌های آیفون پرو مکس را دوست دارند اما نمی‌خواهند قیمت پرو را بپردازند.

تعیین اینکه آیا ویژگی‌های جدید در آیفون ۱۴ پرو مکس ارزش هزینه بیشتر را دارند یا خیر، به گذر زمان و استفاده کاربران از آن را دارد و باید منتظر نظر نهایی کاربران باشیم. بنابراین کاربران جدید و فعلی ممکن است آیفون ۱۴ پرو مکس را خریدی با ارزش‌تر بدانند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 12

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

پارسا گفت:

ایفون ۱۴پلاس بهترع یا ۱۴مینی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اپل برای سری ۱۴ آیفون های خود، آیفون مینی معرفی نکرده است

حمید هارونی گفت:

سلام
ایفون ۱۴ ایا ریجستر میشه و مبلغش چقدر هست اگه ریجستر میشه.و تفاوت قیمت ایفون ۱۴ معمولی با پرو مکس چقدر هست؟
اخه برای من از سوئد ۱۴ معمولی فرستادند
خواستم در این مورد هم نظر شما رو بدونم
ممنونم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله یک عدد گوشی مسافری رجیستری می‌شود و باید در همان گمرک کارهای مربوط به رجیسشتری را انجام دهید