etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی مینی پی سی اینتل NUC نسل هشت

4.4
(10)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی مینی پی سی اینتل NUC نسل هشت

مینی پی سی کافی لیک NUC با نام مستعار Bean Canyon NUC خیلی وقت است که در بازار موجود است. نسل هشتم مینی پی سی‌های NUC اینتل در شماره مدل‌ها و ظاهرهای متفاوتی به فروش می‌رسد که همه آن‌ها دارای سه نوع پردازنده i3 و i5 و i7 هستند. مدلی که در اختیار تحریریه مجله اعتبارکالا قرار داشت دارای شماره مدل NUC8i3BELS بود؛ البته مدل i5 این دستگاه نیز در اختیار ما قرار داشت که برای بررسی از نسخه i3 آن استفاده کردیم.

در ادامه ویدئوی اختصاصی از مینی پی سی اینتل NUC8i3BELS را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی مینی پی سی اینتل NUC8i3BELS

مشخصات فنی مینی پی سی اینتل NUC8i3BELS
نام دستگاهIntel NUC 8 NUC8I3BELS
برنداینتل
مدل NUC8I3BELS
ابعاد۱۱۲ × ۵۱ × ۱۱۷ میلی‌متر
پردازنده یکپارچهبله
پردازندهIntel Core i3 – 8140U
فرکانس پردازنده۲.۱‍ گیگاهرتز
فرمت حافظه۲ عدد حافظه SO-DIMM با ۲۶۰ پینDDR4
فناوری تکنولوژیدو کاناله
حداکثر ظرفیت رم در هر اسلات۳۲ گیگابایت
پردازنده گرافیکی یکپارچهبله
پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 620
کانکتور گرافیکخیر
کانکتورهای هارد درایو۱ عدد Serial ATA با ۶ گیگابایت (SATA Revision 3)۱ عدد اسلات M2 از نوع PCI-E 2.0 x4 به علاوه SATA تا ۶ گیگابایت
پردازنده صوتییکپارچه
تعداد پورت‌های اترنت۱ عدد Intel I219-V
استانداردهای شبکه۱۰۰/۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه
استانداردهای شبکه وایرلسبلوتوث ۵وای‌فای AC
کانکتورهای پنل جلویی۱ عدد جک ۳.۵ میلی‌متری۱ عدد USB 3.0۱ عدد USB 3.0۱ عدد تاندربولت ۳۱ عدد HDMI
قدرت برق۹۰ وات

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت نسل های مختلف پردازنده اینتل

جعبه گشایی

جعبه گشایی

مینی پی سی اینتل به عنوان یک دستگاه بدون استخوان تحویل مشتری داده می‌شود؛ به این معنی که هیچ سیستم‌عامل، حافظه یا درایو SSD روی آن نصب نیست. باید این اجزا را جداگانه بخرید و نصب کنید یا از فروشنده‌ای که دستگاه را به شما می‌فروشد (اگر این کار را انجام می‌دهد) بخواهید که خودش این کارها را برای شما انجام دهد. با این وجود، نصب قطعات سخت‌افزاری روی این کامپیوتر کوچک کار سختی نیست. NUC8i3BELS برای رم خود از دو ماژول DDR4 SODIMM استفاده می‌کند و برای حافظه ذخیره‌سازی نیز هم یک کانکتور SATA و هم یک اسلات M2 از نوع PCI-E 2.0 x4 در اختیار دارید. یعنی می‌توانید هر دو این‌ها به طور همزمان داشته باشید.

جعبه گشایی-1

داخل جعبه، علاوه بر خود دستگاه NUC، یک آداپتور به همراه کابل برق، صفحه نصب VESA و تعدادی پیچ برای نصب آن، دفترچه‌های راهنما و تبلیغات و استیکرهای اینتل را خواهید یافت.

اتصالات دستگاه NUC همان چیزی است انتظار داریم؛ پنل جلویی دو درگاه USB دارد که یکی از آن‌ها از قابلیت شارژ پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این دو، اتصال هدفون، دکمه پاور، میکروفون و گیرنده مادون قرمز هم دیده می‌شود.

هر دو طرف دستگاه دارای دریچه هوای مشبک برای ورود و خروج هوا است. در سمت چپ دستگاه نیز یک اسلات کارت SDXC و قفل Kensington قرار دارد.

پنل پشتی دارای اتصالات معمول است. یک جک ۱۹ ولت DC، یک کانکتور HDMI، درگاه اترنت، دو درگاه USB 3.1 نوع A و یک درگاه تاندربولت ۳ تکمیل کننده مجموعه اتصالات NUC8i3BELS هستند.

عملکرد

عملکرد

مینی پی سی NUC8i3BELS از پردازنده اینتل Core i3 – 8140U استفاده می‌کند و می‌توانید به وسیله اسلات کارت DDR4 آن ۶۴ گیگابایت (هر اسلات ۳۲ گیگابایت) رم آن را افزایش دهید. پردازنده مذکور با فناوری ۱۴ نانومتری تولید شده است. در این مدل از مینی پی سی NUC می‌توانید با استفاده از اسلات‌های SATA و M2 برای نصب حافظه‌های SSD و HDD استفاده کنید که پیشنهاد ما به شما استفاده از درایو جامد است. خبر خوب اینکه NUC می‌تواند به طور همزمان از حافظه ذخیره‌سازی استفاده کند؛ بنابراین می‌توانید هارد SSD و یک HDD یا هر دو را از حافظه‌های SSD پر کنید.

مینی پی سی مورد نظر ما از پردازنده گرافیکی یکپارچه HD Graphics 620 اینتل برای پردازش وظایف گرافیکی استفاده می‌کند. در زیر می‌توانید مشخصات NUC8i3BELS اینتل که به وسیله نرم‌افزار CPU-Z به دست آمده را مشاهده کنید.

پردازنده Core i3 – 8140U مینی پی سی مورد بحث ما دارای ۲ هسته و ۴ رشته است می‌تواند فرکانس پایه ۲.۲۹ گیگاهرتز و ماکزیمم فرکانس ۳۸۹۰ مگاهرتز در اختیار شما قرار دهد. این پردازنده همانطور که در بالا هم گفتیم، از نسل کافی لیک (Coffee Lake) اینتل محسوب می‌شود و دو کش L1 از نوع ۳۲ کیلوبایتی، دو عدد کش L2 با ظرفیت ۲۵۶ کیلوبایت و کش L3 از نوع ۴ مگابایتی دارد.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین پردازنده برای گیمرها

ما برای بررسی خود از یک رم ۴ گیگابایتی DDR4 با نرخ کلاک ۱۱۹۷ مگاهرتزی و یک درایو SSD با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت استفاده کردیم. در بررسی خود متوجه شدیم این که کامپیوتر کوچک با درایو SSD می‌تواند از خیلی دیگر از سیستم‌های اداری امروزی سرعت و عملکرد بهتری داشته باشد و اگر فکر می‌کنید که این دستگاه قدیمی شده، با کمی کار کردن متوجه خواهید شد که به هیچ عنوان چنین تصوری درست نیست. با درایو SSD تب‌های مرورگر به سرعت باز می‌شوند و دانلود فایل کم‌حجمی که می‌خواستیم هم در یک چشم بهم زدن پایان یافت.

عملکرد-1

شخصا از عملکرد سریع این جعبه کوچک اینتل شگفت‌زده شدم و به نظر من خرید این مینی پی سی با یک درایو SSD برای ذخیره فایل‌های سیستمی و مهم و یک هارد HDD برای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای به همراه یک رم ۸ گیگابایتی DDR4، به راحتی می‌تواند از پس کارهای اداری و حتی اغلب کارهای روزمره شما را مدیریت کند.

در ادامه نیز امتیاز بنچمارک Geekbench 5 مینی پی سی NUC8i3BELS اینتل را در مقایسه با دیگر رقبای هم نسلش مشاهده می‌کنید. این کامپیوتر کوچک مقرون‌به‌صرفه در تست عملکرد تک هسته‌ای ما امتیاز ۹۵۹ را به دست آورد که برابر با امتیاز به دست آمده توسط کیس ThinkCentre M4500t-N000 لنوو با پردازنده Core i5-4690K اینتل یکی بود. همچنین، چند امتیاز بیشتر از مک مینی ۲۰۱۸ با پردازنده Core i3-8100B اینتل کسب کرد. این مینی پی سی اپل امتیاز ۸۹۵ را به خود اختصاص داده است. در آزمایش ما، مینی پی سی Hades Canyon NUC از خود اینتل با شماره مدل NUC8i7HVK و پردازنده Core i7-8809G توانست امتیاز بیشتر ۹۷۹ را به خود اختصاص دهد.

در تست چند هسته‌ای، مینی پی سی مورد نظر ما کمترین امتیاز و میزان ۱۹۷۴ را کسب کرده است. پس از آن کیس ThinkCentre لنوو ۲۸۴۱ قرار دارد و در رتبه‌های دوم و اول هم به ترتیب مک مینی اپل با امتیاز ۳۱۸۳ و Hades Canyon NUC با امتیاز ۳۲۸۰ قرار گرفته‌اند.

حرف آخر

مینی پی سی اینتل NUC نسل هشت را می‌توان گزینه‌ای مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای ادارات دانست. البته این بدان معنی نیست که کاربران خانگی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. این دستگاه به دلیل اینکه بدون استخوان است، به راحتی می‌توانید سخت‌افزار آن را مناسب نیاز خود شخصی‌سازی کنید. 

علاوه بر همه این‌ها، مینی پی سی‌ها و از جمله دستگاه NUC8i3BELS به دلیل ابعاد کوچک‌شان جای زیادی در دفتر کار یا اتاق شما اشغال نمی‌کنند و دیگر نیازی نیست تا نگران فضای کافی برای کیس بزرگ و سنگین خود باشید. به سادگی می‌توانید آن را روی میز خود قرار دهید و مطمئن باشید که جای زیادی را اشغال نمی‌کند.

در مجموع، این دستگاه کوچک و توانمند توانست نظر ما را به خودش جلب کند و می‌توانیم آن را برای کارهای اداری و حتی روزمره شما پیشنهادش کنیم و خیال‌تان راحت باشد که از تهیه آن پشیمان نخواهید شد.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :