etebarkala snappay
etebarkala snappay

ساعت هوشمند چطور کیفیت خواب را افزایش می‌دهد؟

2.8
(5)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
ساعت هوشمند چطور کیفیت خواب را افزایش می‌دهد؟

ساعت هوشمند این قابلیت را دارد که خواب شما را ردیابی کند اما این ویژگی چطور کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد و روش کار چگونه است؟ در این مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ساعت‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند تا به کمک فناوری و اطلاعات، خواب خود را بهینه کنید. هدف گجت‌های هوشمند (گجت یا ابزارک به وسیله الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی گفته می‌شود که برای هدف خاصی طراحی شده است و به آسان‌تر شدن زندگی ما کمک می‌کند) مثل ساعت و بند هوشمند، گوشی موبایل و حتی پارچه‌های هوشمند این است که با ارائه اطلاعات علمی، کیفیت امور روزانه ما را بهبود بخشند.

استفاده از گجت‌های پوشیدنی (گجت پوشیدنی به وسایل الکترونیکی گفته می‌شود که کاربر آن‌ها را می‌پوشد) به سرعت در حال افزایش است. این محصولات امروزه بازاری چند میلیارد دلاری دارند و پیش‌بینی شده که رشد آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

داده‌هایی که ساعت هوشمند در اختیار کاربر قرار می‌دهد مزایای بسیاری دارند. از مزیت‌های آن می‌توان به کنترل میزان فعالیت‌های ورزشی و تشویق افراد برای رسیدن به اهداف‌شان اشاره کرد. با این حال، بسیاری از ساعت‌های هوشمند علاوه بر ردیابی ورزش، استراحت افراد را هم ردیابی می‌کنند.

کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید

کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید

معمولا ساعت‌های هوشمند از اکتی‌گرافی (actigraphy: روشی برای پایش استراحت و فعالیت انسان) و شتاب‌سنج برای ردیابی حرکات و قدم‌ها استفاده می‌کنند و اغلب آن‌ها قابلیت ردیابی ضربان قلب (از طریق نور، سیگنال‌های الکتریکی یا امواج رادیویی) دارند. از این دستگاه‌ها می‌توان علاوه بر ردیابی میزان فعالیت ورزشی یا کالری سوزانده شده، برای کنترل میزان و کیفیت خواب هم استفاده کرد. قابلیت‌های این چنینی برای اکثر افراد کاربردی هستند. در نظرسنجی بزرگی در زمینه گجت‌های پوشیدنی، ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان نسبت به ردیابی خواب و ضربان قلب خود علاقه نشان دادند؛ در صورتی که فقط ۲۵ درصد از افراد به ردیابی کالری سوزانده شده علاقه داشتند.

دکتر مایکل بروس متخصص خواب و روانشناس، در مقاله‌ای در گاردین The Guardian در مورد ساعت‌های هوشمند نوشته است: «این دستگاه‌ها حس کنجکاوی افراد را برانگیخته می‌کنند و باعث می‌شوند تا آن‌هاه به دنبال جواب سوال (خواب من چطور است؟) باشند. بهترین مزیت این دستگاه‌ها همین است.» اما او در مورد کاربردهای بالینی می‌گوید: «داده‌های این دستگاه‌ها به اندازه کافی خوب نیستند تا بتوان از آن‌ها استفاده علمی کرد؛ اما برای ردیابی روند خواب و تغییر آن در یک دوره طولانی مفید هستند.»

دکتر کلته کوشیدا، مدیر مرکز پزشکی خواب استنفورد به TODAY گفته است که داده‌های بلندمدت جمع‌آوری شده از ساعت‌های هوشمند بیشترین ارزش را دارد و بهتر است روند خواب در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار گیرد تا اینکه فقط روی یک شب تمرکز کنیم. دسترسی به این اطلاعات علاوه بر آگاهی از روند خواب، به شما در تعیین اینکه چه چیزی به خواب شما کمک می‌کند یا به آن آسیب می‌رساند کمک خواهد کرد. این اطلاعات سبب می‌شود تا مشکلات احتمالی خواب خود را بشناسید و برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

در لحظه از دستگاه بازخورد دریافت کنید

در لحظه از دستگاه بازخورد دریافت کنید

ساعت‌های هوشمند و اپلیکیشن‌هایی که خواب را ردیابی می‌کنند معمولا اطلاعاتی مانند زمان مناسب برای خوابیدن، اختلالات هنگام خواب یا بیدار شدن در طول شب و زمان کلی خواب را نشان می‌دهند. حتی برخی از آن‌ها ممکن است میزان خواب عمیق، خواب سبک و حرکت سریع چشم یا REM (حالتی از خواب که بدن در خواب عمیق به سر می‌برد اما مغز در حال فعالیت است) شما را هم کنترل کنند.

این مطلب را هم بخوانید: ۹ اپلیکیشن سلامت برای مراقبت از روح و جسم شما

با اینکه اطلاعات کلی می‌توانند آرام بودن یا نبودن خواب را مشخص کنند؛ اما اگر اطلاعات دقیق‌تر باشد می‌توان تشخیص داد که چه اتفاقاتی روی خواب شما تاثیرگذار است. توانایی هماهنگ کردن تغییرات الگوی خواب یا کیفیت آن با فعالیت‌های روزانه در ساعت‌های هوشمند این امکان را به شما می‌دهد تا ببینید که چه روند و برنامه‌ای برای شما مفید است.

به عنوان مثال، ممکن است با نگاه به اطلاعات ساعت هوشمند خود متوجه شوید که مقدار مشخصی از ورزش روی بهتر یا بدتر شدن خواب شما موثر است یا ممکن است به این نتیجه برسید که برخی غذاها باعث خواب بیشتر یا پریدن از خواب در طول شب می‌شوند.

می‌توانید اختلالات خواب خود را بشناسید

می‌توانید اختلالات خواب خود را بشناسید

فقط پزشک یا آزمایش پلی‌سونوگرافی (polysomnography: آزمایشی که نوار قلب را طی مدت خواب ثبت می‌کند) می‌توانند اختلالات خواب را تشخیص دهند. اما برنامه‌های تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند هم می‌توانند اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهند.

این ابزارها با استفاده از سنجش حرکات، می‌توانند مواردی مانند دفعات پریدن از خواب و تغییر در الگوی خواب را تشخیص دهند. حتی برخی از آن‌ها صدای شما را نیز ضبط می‌کنند. این ویژگی می‌تواند در تشخیص آپنه خواب (وقفه تنفسی یا Sleep Apnea، نوعی اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه در طول خواب می‌شود) یا تشخص سایر صداهای مزاحم در محیط به شما کمک کنند.

این مطلب را هم بخوانید: مچ بند هوشمند چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگر زمانی که از خواب بیدار می‌شوید احساس بی‌حالی می‌کنید، داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا هنگام مشاوره، بررسی دقیق‌تری داشته باشید و می‌توانید به راحتی مشکلات و راه‌حل احتمالی آن را پیدا کنید.

عادت‌های خود را بهینه کنید

عادت‌های خود را بهینه کنید

در نهایت، اصلی‌ترین مزیت همه ساعت‌های هوشمند کمک به شما در تجزیه و تحلیل و بهبود عادت‌های‌تان است. اپلیکیشن ردیابی خواب یا ساعت هوشمند به شما کمک می‌کند تا بهترین حالت خواب خود را شناسایی کنید یا حتی می‌توانید عادت‌های زمان بیداری و خواب ایده‌آل خود را هم مشخص کنید.

برخی ساعت‌های هوشمند با استفاده از اپلیکیشن‌های تناسب اندام ابزارهای بیشتری برای تحلیل اطلاعات به شما می‌دهند اما تقریبا تمام آن‌ها نموداری دارند که میزان خواب و حتی بیدار شدن در طول شب را به شما نشان می‌دهد.

یکی از راه‌های بهینه کردن عادت‌ها، یادداشت کردن اتفاقات روزانه و تطبیق دادن آن‌ها با اطلاعات خواب است. با این کار ممکن است متوجه شوید که خوابیدن ساعت ۱۰ شب یا بیدار شدن ساعت ۹ صبح حال شما را بهتر می‌کند. ممکن است به این نتیجه برسید که هفت ساعت خواب در روز انرژی شما را بیشتر می‌کند و خواب بیش از این زمان باعث بی‌حالی و کرختی شما می‌شود.

پس از اینکه فهمیدید چه چیزی برای شما مناسب است می‌توانید برنامه خود را مطابق آن بهینه کنید. این اطلاعات را با زمان و مدت زمان ورزش، رژیم و غیره خود هماهنگ کنید تا بتوانید از ساعت هوشمند خود بهترین بهره را ببرید.

با دانستن این موارد می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید. چنانچه مطمئن نیستید که به ساعت هوشمند نیاز دارید یا نه می‌توانید مقاله «آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟» را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود در رابطه با ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

منبع: amerisleep

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

2.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

فریبا شیری گفت:

من یه ساعت mibro fit a1 دارم ولی نحوه کار کردن باهاش رو بلد نیستم چیکار کنم