etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه مانیتور گیمینگ با مانیتور معمولی

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه مانیتور گیمینگ با مانیتور معمولی

چنانچه به دنبال مانیتور اداری باشید، ممکن است به ویژگی‌هایی که بر روی تصاویر، حافظه یا زمان پاسخ تاثیر می‌گذارد توجه نکنید. مانیتورهای بازی از بسیاری جهات با مانیتورهای اداری متفاوت هستند. تفاوت‌های زیادی بین مانیتور گیمینگ و مانیتور معمولی وجود دارد و خریدار باید تفاوت بین این دو را به خوبی بداند.

به‌ویژه برای گیمرها، خرید مانیتور گیمینگ به اندازه انتخاب بهترین سخت‌افزار گیمینگ مهم است، زیرا یک انتخاب بد می‌تواند تجربه کل تنظیمات بازی را بدتر کند. اگر شما نیز به دنبال یک مانیتور مناسب با نیاز خودتان هستید اما نمی‌دانید کدام یک برای بازی مناسب است و کدام یک برای کارهای اداری، تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا با ما همراه باشید.

تفاوت بین مانیتور گیمینگ و مانیتور معمولی

مانیتور گیمینگ در مقایسه با مانیتورهای معمولی دارای ویژگی‌های متمایز خاصی هستند. شما نمی‎توانید انتظار داشته باشید که یک مانیتور اداری همانطور که از یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای انتظار دارید کار کند. در ادامه برخی از تفاوت‌های رایج بین مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای اداری را شرح خواهیم داد.

تفاوت سرعت پاسخگویی مانیتور گیمینگ و مانیتور معمولی

مانیتورهای گیمینگ نسبت به مانیتورهای استاندارد زمان پاسخگویی سریع‌تر و نرخ نوسازی بالاتری دارند. این ویژگی هنگام اجرای بازی‌های رقابتی مانند Call of Duty، به گیمرهای حرفه‌ای کمک ویژه‌ای می‌کند تا نتایج چشمگیری بدست آورند. توانایی پاسخگویی بدون تاخیر و در لحظه به حرکات دشمن می‌تواند منجر به برد و باخت در یک مسابقه باشد.

تفاوت وضوح تصویر مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای معمولی

مانیتورهای بازی سازش‌های خاصی را از نظر گرافیک و بازتولید رنگ انجام می‌دهند. این مانیتورها تصاویر را با سرعت بیشتر و وضوح بالاتر ارائه می‌کنند که منجر به یک تجربه بازی روان تر خواهد شد. نمایشگرهای معمولی، به ویژه تلویزیون‌ها که مانیتور نیز هستند، وضوح بیشتری روی تصاویر استاتیک خواهند داشت، اما نمی‌توانند یک بازی ویدیویی را با فرکانس ۱۷۵ هرتز بدون تاخیر نرخ فریم اجرا کنند.

تفاوت کاربرد مانیتورهای گیمینگ و مانیتورها معمولی

اگر یک مانیتور معمولی را با یک مانیتور بازی مقایسه کنید، در نگاه نخست تفاوت زیادی در استفاده وجود نخواهد داشت. اما یک نکته مهم وجود دارد؛ مانیتورهای بازی خوب تقریبا تمام وظایف یک مانیتور معمولی را پوشش می‌دهند. این مانیتورها همچنین حافظه و زمان پاسخ بهتری را ارائه می‌دهند. از این رو می‌توانید از مانیتور بازی برای اهداف اداری مانند برنامه نویسی و کدنویسی نیز استفاده کنید، اما استفاده از مانیتور اداری برای بازی احتمالا سخت تر است و می‌توان گفت که نتیجه مطلوبی ارائه نمی‌کند.

تفاوت طراحی مانیتورهای گیمینگ و مانیتورها معمولی

یک عامل متمایز که در بین مانیتور گیمینگ و معمولی شاهد خواهید بود، طراحی آن است. در حالی که مانیتورهای اداری یا معمولی زیاد به طراحی و ظاهر اهمیت نمی‌دهند، مانیتورهای بازی اغلب طراحی جذابی دارند. این به این دلیل است که گیمرها احتمالا به تم‌ها و رنگ‌های خاص یا جلوه‌های RGB تمایل دارند. همچنین گزینه‌های معروف نمایشگر منحنی را در بین مانیتورهای گیمینگ پیدا خواهید کرد، مانیتورهای گیمینگ خمیده به دلیل صفحه خمیده‌اش، طراحی و کارایی فوق‌العاده‌ای را در اختیار گیمر قرار می‌دهد.

تفاوت پنل مانیتورهای گیمینگ و مانیتورها معمولی

تفاوت عمده بین مانیتور گیمینگ و مانیتور اداری معمولی در نوع پنلی است که می‌بینید. مانیتورهای گیمینگ از پنل IPS استفاده می‌کنند که برای بازی بهترین پنل است چرا که پنل‌های IPS زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، مانیتورهای کاری دارای پنل‌های TN یا VA هستند که سرعت پاسخگویی آن‌ها پایین تر بوده و با تاخیر همراه است؛ چرا که برای کارهای اداری و روزمره نیازی به سرعت بالا برای پاسخگویی نیستید.

آیا می‌توانید از مانیتور بازی برای کارهای اداری استفاده کنید؟

تفاوت اصلی بین یک مانیتور گیمینگ و یک مانیتور معمولی ظاهر تصویر است. مانیتورهای بازی برای ارائه زمان پاسخ سریع‌تر طراحی شده‌اند، بنابراین کاربران می‌توانند به صورت رقابتی حریف را شکست دهند و واکنش‌های سریعی داشته باشند.

همچنین، این کیفیت در یک مانیتور کاری معمولی مطلوب نیست، بنابراین خرید یک مانیتور بازی برای نیازهای کاری عاقلانه نخواهد بود. اگرچه اگر می‌خواهید یک مانیتور دو منظوره داشته باشید و در اوقات فراغت خود، بازی هم کنید، به دلیل پاسخ سریع‌تر مانیتورهای گیمینگ، خرید یک مانیتور با پنل IPS منطقی‌تر است.

آیا می‌توانید از مانیتور گیمینگ به عنوان یک مانیتور معمولی استفاده کنید؟

می‌توانید از نمایشگر بازی خود برای کارهای مختلف، از ویرایش محتوا گرفته تا تماشای فیلم و سریال استفاده کنید. البته مشکل این است که اکثر نمایشگرهای بازی به دلیل نیاز به سرعت بالای پاسخ‌گویی، پشتیبانی از طیف گسترده رنگ را قربانی می‌کنند. به هر حال، هدف یک پنل مانیتور بازی ارائه یک تجربه بازی سریع و پاسخگو است، نه ارائه تصاویری با نمایش رنگ صد در صد دقیق.

بسته به موارد استفاده فردی شما، باید این ویژگی‌ها را بسنجید. برخی از افراد برای کسب و کار به نمایشگرهایی با رنگ دقیق نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به نمایشگرهای گیمینگ با نرخ نوسازی بالا نیاز خواهند داشت.

آیا می‌توانید از یک مانیتور معمولی برای بازی استفاده کنید؟

اگر مانیتور شما مشخصات لازم را داشته باشد و توانایی کافی برای انجام این هدف را داشته باشد، می‌توان از یک مانیتور معمولی برای بازی استفاده کرد. برخی از افراد نیز از کنار هم قراردادن دو نمایشگر معمولی برای پوشش نیازهای بازی خود استفاده می‌کنند. اما در نظر داشته باشید که این مانیتورهای معمولی زمان پاسخگویی سریعی ندارند و ممکن است نتیجه دلخواه‌تان را دریافت نکنید.

آیا مانیتور بازی بهتر از تلویزیون است؟

تلویزیون‌ها بسته به تکنولوژی، از نظر اندازه و کیفیت تصویر ارجح هستند. از سوی دیگر، گیمرها برای تجربه بازی سریع، روان و پاسخگو که فقط مانیتورها قادر به ارائه آن هستند، امتیاز بالایی قائل شده‌اند.

همچنین، احتمالا با یک نمایشگر مجهز به پنل TN، زمان پاسخ آهسته‌تری را تجربه خواهید کرد که می‌تواند برای بسیاری از گیمرها مشکل ساز باشد. مشکل تلویزیون این است که قادر به پاسخگویی سریع نبوده و تصاویر در حرکات تند، به صورت شبح و تار نشان داده می‌شود. برای اینکه گیمرها از بهترین تجربه لذت ببرند، باید زمان پاسخ دهی در حدود ۱۰ میلی ثانیه یا مشابه آن‌را داشته باشند.

به طور خلاصه، مانیتورها زمان پاسخگویی بهتر و عملکرد بالاتری نسبت به تلویزیون‌ها ارائه می‌دهند. این کیفیت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایل بیشتری به انتخاب مانیتور برای کار خود داشته باشند.

آیا بازی روی مانیتور تفاوتی ایجاد می کند؟

بله، بازی روی مانیتور به طور کلی تجربه بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. مانیتور به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشید و کیفیت بازی را بهبود بخشید. زمان پاسخ سریع‌تر است، تاخیر ندارد و گرافیک آن بسیار جذاب‌تر است. به خصوص وقتی صحبت از مانیتور بازی می‌شود، می‌توانید تفاوت بین آن‌ها را تشخیص دهید.

سخن پایانی

تفاوت اصلی بین مانیتور گیمینگ و مانیتور معمولی، پنل آن است. شما می‌توانید یک مانیتور گیمینگ خریداری کنید و با آن کارهای روزانه خود را نیز انجام دهید و در کنارهای خود، بازی هم کنید. اما اگر صرفا یک گیمر هستید، مانیتور معمولی پاسخگوی نیاز شما نیست. البته در نظر داشته باشید که خرید یک مانیتور گیمینگ برای کاربرانی که با زایانه خود بازی نمی‌کنند نیز از نظر اقتصادی عاقلانه نیست.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ازاده گفت:

من برای کارهای اداری نیاز به مانیتور دارم که به لب تابم وصل کنم و دو مانیتوره استفاده کنم این کالا مناسب هدف من هست یا خیر