etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

4.4
(5)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

سامسونگ به تازگی از گوشی میان رده خود با نام تجاری گلکسی A54 رونمایی کرد. این گوشی که نسل جدید گلکسی A53 است با تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی معرفی شده که در این مطلب از مجله اعتبارکالا به بررسی این تفاوت‌ها و تغییرات خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقایسه طراحی گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

  • گلکسی A54 سامسونگ: ابعاد ۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در ۸.۲ میلی‌متر؛ وزن ۲۰۲ گرم؛ پنل جلویی شیشه گوریلا گلس ۵ پنل پشتی شیشه فریم آلومینیومی
  • گلکسی A53 سامسونگ: ابعاد ۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی‌متر؛ وزن ۱۸۹ گرم؛ پنل جلویی شیشه گوریلا گلس ۵ پنل پشتی و فریم پلاستیک

گلکسی A54 با شیشه محافظ گوریلا گلس ۵ در پنل پشتی و جلویی عرضه می‌شود که درست مانند S22 آن را به یک گوشی ممتاز تبدیل می‌کند. در حالی که گلکسی A53 برای قاب پشتی و فریم از پلاستیک سخت استفاده کرده است. در واقع استفاده از شیشه برای قاب پشتی جهت پایان دادن به نقدهای وارده بر گوشی‌های میان رده سامسونگ بوده است.

تفاوت گلکسی A54 با گلکسی A53 به متریال ساخت ختم نمی‌شود؛ طراحی دوربین‌های قاب پشتی نیز کاملا با یکدیگر متفاوت است. گلکسی A54 مانند گلکسی S23 از سه حلقه جداگانه برای لنز دوربین اصلی استفاده کرده است که در هیچ جزیره‌ای قرار ندارد. در حالی که گلکسی A53 از یک جزیره مربعی شکل که از قاب پشتی بیرون زده برای قرار گیری لنز دوربین اصلی خود استفاده می‌کند. بنابراین ظاهر A54 بیشتر به یک گوشی پرچمدار نزدیک است.

متاسفانه سامسونگ از گوشی‌های میان رده خود جک ۳.۵ میلی‌متری را حذف کرده و برای استفاده از هندزفری سیمی یا به یک مبدل ۳.۵ میلی‌متری به USB-C نیاز دارید.

هر دو گوشی گلکسی A54 و گلکسی A53‌ دارای گواهی IP67 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند. در نهایت سامسونگ، گوشی گلکسی A54 خود را در چهار رنگ سفید، بنفش، سبز لیمویی، خاکستری تیره و گلکسی A53 را در چهار رنگ متفاوت مشکی، سفید، آبی و گلبهی به فروش می‌رساند.

مقایسه نمایشگر گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

  • گلکسی A54 سامسونگ: نمایشگر ۶.۴ اینچی Super AMOLED؛ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز؛ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل؛ حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت؛ نوع اسپیکر استریو دوگانه
  • گلکسی A53 سامسونگ: نمایشگر ۶.۵ اینچی Super AMOLED؛ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز؛ وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل؛ حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت؛ نوع اسپیکر استریو دوگانه

کیفیت نمایشگر گلکسی A54 5G درست مانند گلکسی A53 چیزی است که هر کاربر سخت‌گیری را راضی خواهد کرد و حتی در برخی موارد، گلکسی A54 بهتر از A53 خواهد بود. نمایشگر هر دو گوشی یک پنل Super AMOLED است، بنابراین تمام انتظارات شما، مانند رنگ‌های زنده، مشکی عمیق، و زاویه دید گسترده را براورده می‌سازد.

تفاوت نمایشگر گلکسی A54 با نمایشگر گلکسی A53 در این است که سامسونگ ویژگی Vision Booster گلکسی S22 را نیز به گلکسی A54 اضافه کرده است که سطح روشنایی را در شرایط نوری روشن ارتقا می‌دهد. نمایشگر گلکسی A53 5G حداکثر تا ۸۰۰ نیت روشنایی دارد، اما با ویژگی Vision Booster، گلکسی A54 5G می‌تواند تا ۱۰۰۰ نیت افزایش یابد.

از دیگر تفاوت‌های موجود در نمایشگر این دو گوشی می‌توان به این نکته اشاره کرد که گلکسی A54 قادر است انتشار نور آبی را تا ۶.۵٪ کاهش دهد که تقریبا ۲ برابر بهتر از A53 5G است که می‌تواند سطح نور آبی را به ۱۲.۵٪ کاهش دهد.

در سایر موارد نمایشگر هر دو گوشی با یکدیگر برابر است. برای مثال، نمایشگر گلکسی A54 سامسونگ درست مانند گلکسی A53 دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است و مانند A53 انیمیشن‌ها و اسکرول روانی را ایجاد می‌کند.

نمایشگرهای هر دو گوشی با یک تنظیم عالی بلندگوی استریو به همان خوبی که در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ می‌بینید، تکمیل می‌شود. یک بلندگوی اختصاصی وجود دارد که یک کانال استریو را کنترل می‌کند در حالی که هدفون در سمت دیگر قرار می‌گیرد.

مقایسه دوربین گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

  • گلکسی A54 سامسونگ: دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی دارای فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر؛ دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با پوشش ۱۲۳ درجه؛ دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل؛‌ رزولوشن و نرخ فریم ویدئو 1080p@30/60fps؛ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل
  • گلکسی A53 سامسونگ: دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل دارای فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر؛ دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل؛ دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسل؛ دوربین تشخیص عمق ۵ مگاپیکسل؛ رزولوشن و نرخ فریم ویدئو 1080p@30/60fps؛ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل

یکی از بهترین ارتقاهایی که گلکسی A54 5G نسبت به نسل‌های قبلی خود به ارمغان می‌آورد، توانایی دوربین اصلی برای استفاده از تمام پیکسل‌ها برای فوکوس بر روی سوژه است که منجر به فوکوس خودکار سریع در همه شرایط نوری می‌شود، چیزی که در گلکسی A53 وجود ندارد اما A54 این بار این ویژگی را ارائه می‌دهد.

دوربین اصلی A54 مانند A53 دارای لرزشگیر اپتیکال است که به راحتی قادر است از اشیا و سوژه‌های در حال حرکت عکس گرفته یا فیلم‌برداری کند. اما یکی از ارتقاهایی که گلکسی A54 نسبت به گلکسی A53 داشته این است که گلکسی A54 5G مانند S23 دارای زاویه OIS وسیع تری است.

اما از نظر کیفیت تصویر، به نظر می‌رسد تفاوت کمی بین A53 و A54 وجود داشته باشد. گلکسی A54 در هنگام استفاده از حالت شب، عکس‌های کمی روشن‌تر و واضح‌تر می‌گیرد، اما در غیر این صورت کیفیت تصویر تغییر نکرده است.

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی A54 درست مانند دوربین A53 با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض همراه است که کیفیت هر دو با هم برابر است. در حالی که عکس‌ها در نور روز مقدار خوبی از جزئیات و بهتر از محدوده دینامیکی متوسط ​​را نشان می‌دهند، تصاویر در نور کم و شب چندان قابل قبول نیست.

گلکسی A54 و گلکسی A53 هر دو به یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی مجهز هستند و باید بگوییم که تصاویر ثبت شده عالی نیستند. این یک موضوع تکراری در تمام گوشی‌های سامسونگ است که دارای دوربین ماکرو هستند. تعداد مگاپیکسل پایین آن‌ها منجر به تصاویری نه چندان واضح می‌شود. در نهایت گلکسی A54 فاقد لنز تشخیص عمقی است که سامسونگ به عنوان دوربین چهارم گلکسی A53 در نظر گرفته بود.

برای سلفی و تماس‌های ویدیویی، گلکسی A54 5G مانند A53 دارای دوربین جلویی ۳۲ مگاپیکسلی است. عکس‌های سلفی در طول روز در فضای باز به اندازه کافی واضح هستند و در بیشتر موارد رنگ پوست را به درستی ثبت می‌کند. در داخل خانه، با نور کافی، دوربین سلفی همچنان می‌تواند تصاویر واضحی بگیرد، اما اگر در مناطقی مانند کافه‌ها که نور اغلب بسیار کم است باشید، نباید از دوربین سلفی این گوشی توقع معجزه داشته باشید.

تفاوت دیگر بین این دو نسل از گوشی هوشمند این است که گلکسی A54 5G از ویژگی هایپرلپس astro که در سری گلکسی اس ۲۳ عرضه شد، پشتیبانی می‌کند که گلکسی A53 فاقد آن است. ویدیوهای هایپرلپس Astro با نوردهی طولانی گرفته می‌شوند تا آسمان و ستاره‌ها را به تصویر بکشند.

مقایسه عملکرد گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

  • گلکسی A54 سامسونگ: پردازنده Exynos 1380 سامسونگ ۵ نانومتری و ۸ هسته‌ای؛ حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت؛‌ حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایت؛ پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5
  • گلکسی A53 سامسونگ: پردازنده Exynos 1280 سامسونگ ۵ نانومتری و ۸ هسته‌ای؛ حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت؛ حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایت؛ پردازنده گرافیکی Mali-G68

صادقانه بگوییم که برند اگزینوس سامسونگ قابل اعتماد نیست، چه در مورد تراشه‌های میان رده و چه تراشه‌های پرچمدار. اگزینوس ۱۳۸۰، بر روی کاغذ، یک ارتقا نسبت به اگزینوس ۱۲۸۰ در گلکسی A53 است، اما با توجه به قیمت پیشنهادی، به نظر نمی‌رسد که ارتقا کافی داشته باشد. یا بهتر است بگوییم، مهارت‌های بهینه‌سازی سامسونگ در هنگام استفاده از تراشه‌های ساخته شده توسط بخش نیمه‌هادی خود همچنان ناکافی است.

گلکسی A54 5G، مانند گلکسی A53 5G، دارای لگ و تاخیر در استفاده عمومی است، مانند پیمایش در رابط کاربری یا انیمیشن‌ها هنگام انجام کارهایی مانند جابجایی بین برنامه‌ها. مشکلات عملکرد گلکسی A53 5G کمابیش با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برطرف شده و مطمئنا A54 5G نیز با به‌روزرسانی‌ها بهتر خواهد شد.

خوشبختانه، Exynos 1380 مانند Exynos 1280 در زمینه بازی عملکرد خوبی دارد. عناوین گرافیکی فشرده مانند Call of Duty عملکرد خوبی دارند، اگرچه عملکرد ممکن است پس از دوره های طولانی بازی کاهش یابد. گوشی همچنین کمی داغ می‌شود، مخصوصا در ناحیه اطراف دوربین‌ها.

مقایسه باتری و شارژ گوشی گلکسی A54 با گلکسی A53 سامسونگ

  • گلکسی A54 سامسونگ: باتری لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی؛ شارژر سریع ۲۵ وات؛ فاقد شارژ بی‌سیم و معکوس
  • گلکسی A53 سامسونگ: باتری لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی؛ شارژر سریع ۲۵ وات؛ فاقد شارژ بی‌سیم و معکوس

عمر باتری گلکسی A54 5G نیز مانند گلکسی A53 بسیار ضعیف است. باتری این دو گوشی میان رده تقریبا مانند هر دستگاه میان‌رده دیگری از این شرکت، یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ کردن A54 5G سپری می‌کند، حتی زمانی که از آن برای کارهایی استفاده می‌کنید که به عنوان تخلیه باتری در نظر گرفته می‌شوند، مانند مرور، عکس‌برداری و بازی، که بسیار عالی است.

شارژ سریع ۲۵ واتی در A54 و گلکسی A53 نیز تا حدودی کند عمل می‌کند. با نیم ساعت شارژ، درصد باتری به حدود ۳۹ درصد می‌رسد و پس از ۶۰ دقیقه حدود ۷۵ درصد شارژ می‌شود که چندان چشمگیر نیست. شارژ کامل این گوشی‌ها تقریبا یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، که باز هم رقم قابل توجهی نیست.

سخن پایانی

سامسونگ برای توجیه افزایش قیمت گلکسی A54 5G به‌روزرسانی‌های زیادی انجام داده که آن را برتر از A53 کرده است مانند پشت شیشه‌ای، فوکوس خودکار سطح پرچمدار در دوربین عقب، نمایشگر روشن‌تر، و حداقل روی کاغذ، تراشه قدرتمندتر اگزینوس. اما شکست سامسونگ در بهینه‌سازی نرم‌افزار برای استفاده از تراشه جدید، و شکست آن در رفع لگ متناوب و تاخیر در عملکرد گوشی که سال گذشته در گلکسی A53 5G شاهد بودیم، تصمیم برای خرید Galaxy A54 5G را در حال حاضر بسیار سخت می‌کند.

اما در مجموع خرید آن با توجه به اینکه سامسونگ در آینده به‌روزرسانی‌هایی جهت بهبود عملکرد و عمر باتری ارائه می‌دهد، همچنان منطقی به نظر می‌رسد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

بهروز کرمی گفت:

حاشیه ها و ضخامت a54 اذیت کننده ست

داود حسن خانی گفت:

من میتونم لب تاب قسطی بخرم از دم قست