etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

4
(8)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

با آغاز سال ۲۰۲۳، سامسونگ نیز اولین گوشی میان رده سال جدید را با نام گلکسی A14 معرفی کرده که نسل جدید گلکسی A13 است و بهبودهای چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود داشته است. شیائومی و زیر برندهای این کمپانی همواره در زمینه گوشی‌های اقتصادی و میان رده رقیب سرسخت گوشی‌های سامسونگ بوده‌اند. بنابراین در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم به مقایسه گوشی گلکسی A14 سامسونگ با ردمی 10C شیائومی بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقایسه طراحی گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

گلکسی A14 سامسونگ با ابعاد ۱۶۷.۷ در ۷۸ در ۹.۱ میلی‌متر و وزنی معادل ۲۰۲ گرم نسبت به ردمی 10C شیائومی با ابعاد ۱۶۹.۶ در ۷۶.۶ در ۸.۳ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۹۰ گرم، یک گوشی نسبتا بزرگ و سنگین محسوب می‌شود. سامسونگ برای گلکسی A14 نیز مانند ردمی نوت 10C از پلاستیک مقاوم برای قاب پشتی و فریم استفاده کرده و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، سبز و قرمز به فروش خواهد رسید. از سویی دیگر ردمی 10C از شیشه محافظ گوریلا گلس برای پنل جلویی این گوشی استفاده کرده و در رنگ‌های آبی، خاکستری و سبز به فروش می‌رسد. اما سامسونگ مشخص نکرده است که از چه شیشه‌ای برای پنل جلو استفاده کرده است.

از نظر طراحی کلی گلکسی A14 تفاوت بسیار زیادی با این گوشی اقتصادی شیائومی دارد. تفاوت اصلی نیز در پنل پشتی و نحوه قرار گیری ماژول دوربین است. گلکسی A14 دارای دوربین‌های سه‌گانه در سمت راست پنل بوده که به صورت خطی قرار گرفته‌اند. از سویی دیگر ردمی 10C شیائومی دارای یک ماژول مربعی شکل بوده که دوربین‌های دوگانه را به همراه یک فلش دوربین در خود جای داده است.

حسگر اثر انگشت نیز در گلکسی A14 در کنار گوشی و بر روی فریم آن قرار دارد اما شیائومی این حسگر را در پنل پشتی ردمی 10C تعبیه کرده است. دکمه‌های پاور و تنظیم صدای هر دو گوشی در سمت راست فریم آن قرار گرفته و اسلات نانو سیم‌کارت نیز در سمت چپ فریم آن قرار می‌گیرد.

هر دو گوشی از طراحی ناچ قطره‌ای برای قرار دادن دوربین سلفی استفاده کرده‌اند که چندان مزاحم دید نیست. در مجموع می‌توان گفت که ردمی 10C از طراحی برتری نسبت به گلکسی A14 برخوردار است و تکسچرهای پنل پشتی 10C ظاهری جذاب‌تر به این متریال پلاستیکی داده است.

مقایسه نمایشگر گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

سامسونگ گلکسی A14 دارای یک نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی بوده که از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی کوچک‌تر است اما هر دو از پنل PLS LCD بهره ‌می‌برند. نمایشگر A14 با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر به بدنه ۲۰:۹ بوده که در مقایسه با وضوح تصویر ۷۲۰ در ۱۶۵۰ پیکسلی ردمی 10C شیائومی بسیار واضح‌تر است.

نرخ نوسازی نمایشگر نیز از دیگر تفاوت‌های این دو گوشی است. نمایشگر گلکسی A14 سامسونگ ۹۰ هرتزی است بنابراین می‌توان انتظار پخش ویدیوهایی با کیفیت بالاتری نسبت به ردمی 10C با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را داشت.

تراکم پیکسلی از دیگر مواردی است که در گلکسی A14 نسبت به ردمی 10C تفاوت بسیار دارد. نمایشگر A14 با تراکم ۴۰۰ پیکسل در اینچ نوید تصاویری واضح و با جزئیات‌تری را نسبت به تراکم پیکسلی ۲۶۸ درمی 10C می‌دهد. هر دو گوشی دارای پنل PLS LCD بوده که دارای وضوح‌بالا، کیفیت رنگ ثابت، زاویه دید بیشتر و مصرف انرژی کمتر است.

به خاطر داشته باشید که یکی از معایب پنل PLS LCD عدم توانایی نمایش رنگ مشکی عمیق است؛ به صورتی که این رنگ به خاکستری شباهت بیشتری دارد.

مقایسه عملکرد گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

گوشی گلکسی A14 سامسونگ با دو نسخه پردازنده عرضه می‌شود. نسخه اول، پردازنده اختصاصی سامسونگ اگزینوس ۱۳۳۰ بوده که برای اولین بار در گوشی A14 استفاده شده است. این پردازنده جدید Exynos از بلوتوث ۵.۳ و از طریق یک تراشه RF جداگانه به نام Samsung Bluetooth Controller v6 پشتیبانی می‌کند.

نسخه دوم گلکسی A14 با پردازنده دایمنسیتی ۷۰۰ به فروش می‌رسد که گلکسی A13 فاقد این نسخه است. پردازنده Dimensity 700 از دو هسته Cortex-A76 با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز (کمی سریع‌تر از پردازنده‌ی بزرگ ۷۲۰) و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز تشکیل شده است.

از سویی دیگر درمی 10C با یک پردازنده اسنپدراگون ۶۷۸ به فروش می‌رسد که اگر هنگام بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی، فریم ریت را روی Medium تنظیم کنید، می‌توانید گرافیک را تا Very High بالا ببرید. می‌توان گفت در این بخش از مقایسه، پردازنده ردمی 10C به مراتب عملکردی بهتر و روان‌تر نسبت به گلکسی A14 خواهد داشت.

گوشی سامسونگ گلکسی A14 و ردمی 10C هر دو در سه پیکربندی ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رسند.

مقایسه سیستم‌عامل گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

گلکسی A14 سامسونگ با جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۳ و جدیدترین رابط کاربری یعنی One UI 5 عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد که تغییرات One UI 5.0، نسبت به نسل قبل خیلی زیاد نیست و شاید بتوان تغییرات اعمال‌شده‌ را حرکتی برای افزایش رقابت‌پذیری One UI با دیگر پوسته‌های رابط‌های کاربری و سیستم‌های هامل مانند iOS 16 دانست.

ردمی 10C با اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 13 عرضه شده است که پایداری رابط کاربری شیائومی از رابط کاربری سامسونگ کمی پایین‌تر بوده و احتمال به وجود آمدن لگ و باگ در این  رابط کاربری بیشتر از One UI 5 سامسونگ خواهد بود. اما در نظر داشته باشید که رابط کاربری شیائومی از یک محیط کاربری خوب و روان که قابلیت‌های شخصی سازی زیادی دارد، برخوردار است.

مقایسه دوربین گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

سامسونگ گوشی گلکسی A14 خود را به دوربین سه‌گانه مجهز کرده است که شامل لنز اصلی از نوع عریض ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و با تشخیص فاز، لنز ماکرو و لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی است. از آنجایی که گلکسی A14 نسخه جدید گلکسی A13 است و مشخصات دوربین آن نیز با دوربین گلکسی A13 برابری می‌کند؛ انتظار می‌رود تصاویر ثبت شده از همان کیفیتی برخوردار باشد که در گلکسی A13 شاهد آن بودیم. اگرچه شیائومی برای ردمی 10C نیز از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی استفاده کرده اما خبری از جزئیات تصاویر نیست، با این حال رنگ‌های ثبت شده طبیعی هستند.

تصاویر ثبت شده با دوربین ردمی 10C نسبتا خوب است اما در مقایسه با گلکسی A14 حرفی برای گفتن ندارد و در این بخش قطعا از گوشی اقتصادی جدید سامسونگ شکست خواهد خورد.

در بخش دوربین سلفی نیز گلکسی A14 با لنز ۱۳ مگاپیکسلی خود، به مراتب تصاویری با کیفیت‌تر و با جزئیات بالاتری نسبت به تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی ردمی 10C خواهد داشت.

مقایسه باتری گوشی گلکسی A14 با ردمی 10C شیائومی

گوشی هوشمند گلکسی A14 و ردمی 10C شیائومی، هر دو از یک باتری لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی جهت تامین انرژی مورد نیاز خود برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند. این باتری در استفاده معمولی بیش از یک روز دوام می‌آورد.

قسمت ناامید کننده A14 شارژر ۱۵ واتی آن است. سامسونگ معمولا برای گوشی‌های اقتصادی و یا میان رده خود از شارژر سریع استفاده نمی‌کند. از سویی دیگر شیائومی ردمی 10C نیز از شارژر چندان قدرتمندی استفاده نکرده و شیائومی برای این گوشی خود به یک شارژر ۱۸ واتی اکتفا کرده است. در نهایت باید گفت که هر دو گوشی فاقد شارژ بی‌سیم بوده و این دو کمپانی رقیب این ویژگی را تنها در گوشی‌های پرچمدار خود بکار گرفته‌اند.

سخن پایانی

اگرچه ردمی 10C شیائومی یک گوشی اقتصادی و خوب محسوب می‌شود اما همانطور که ملاحظه کردید، گلکسی A14 سامسونگ توانست با اختلاف زیاد این گوشی را پشت سر بگذارد. باید منتظر باشیم تا شیائومی نیز از گوشی‌های اقتصادی جدیدتری رونمایی کند تا شاید بتواند A14 سامسونگ را شکست دهد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :