etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

4.5
(2)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

با شروع سال جدید میلادی، سامسونگ از نخستین گوشی میان رده خود در سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد. گلکسی A14 سامسونگ یک گوشی میان رده بوده که با دو پردازنده دایمنسیتی ۷۰۰ و اگزینوس ۱۳۳۰ از ۱۲ ژانویه ( ۲۲ دی ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد. این گوشی میان رده جدید سامسونگ ادامه و بهبود یافته نسخه قبلی خود، گلکسی A13 است. در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم با توجه به ویژگی‌هایی که برای این گوشی از سوی سامسونگ معرفی شده، آن را با نسخه قبلی خود یعنی گلکسی A13 مقایسه کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جدول ویژگی‌های گوشی گلکسی A14 و گلکسی A13 سامسونگ

مشخصات فنیسامسونگ گلکسی A14سامسونگ گلکسی A13
طراحی بدنه۱۶۷.۷ در ۷۸ در ۹.۱ میلی‌متر
۲۰۲ گرم
۱۶۵.۱ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی‌متر
۱۹۵ گرم
نمایشگر۶.۶ اینچی PLS LCD
نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
۶.۶ اینچی PLS LCD
نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی
وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
پردازندهاگزینوس ۱۳۳۰
دایمنسیتی ۷۰۰
اگزینوس ۸۵۰
سیستم عاملاندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI 5اندروید ۱۲ و با رابط کاربری One UI 4.1
دوربین هادوربین اصلی از نوع عریض ۵۰ مگاپیکسل
لنز ماکرو ۲ مگاپیکسل
لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسل
دوربین اصلی از نوع عریض ۵۰ مگاپیکسل
لنز ماکرو ۲ مگاپیکسل
لنز اولتراواید ۵ مگاپیکسل
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل
حافظه رمرم ۴ گیگابایت
رم ۶ گیگابایت
رم ۳ گیگابایت
رم ۴ گیگابایت
رم ۶ گیگابایت
حافظه داخلی۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژر ۱۵ وات
۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژر ۲۵ وات
رنگ بندیمشکی
آبی
سفید
گلبهی
مشکی
نقره‌ای
سبز
قرمز
حسگرهاحسگر اثر انگشت
ژیروسکپ
قطب نما
شتاب سنج
حسگر اثر انگشت
ژیروسکپ
قطب نما
شتاب سنج

مقایسه طراحی گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

گلکسی A14 سامسونگ با ابعاد ۱۶۷.۷ در ۷۸ در ۹.۱ میلی‌متر و وزنی معادل ۲۰۲ گرم نسبت به گلکسی A13 با ابعاد ۱۶۵.۱ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۹۵ گرم، یک گوشی نسبتا بزرگ و سنگین محسوب می‌شود. سامسونگ برای گلکسی A14 نیز مانند A13 از پلاستیک مقاوم برای قاب پشتی و فریم استفاده کرده و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، سبز و قرمز به فروش خواهد رسید. از سویی دیگر A13 در رنگ‌های مشکی، سفید، هلویی و آبی به فروش می‌رسد.

از نظر طراحی کلی گلکسی A14 تفاوتی با گلکسی A13 ندارد. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در سمت راست فریم آن قرار گرفته و اسلات نانو سیم‌کارت نیز در سمت چپ فریم آن قرار می‌گیرد. سامسونگ اسپیکرها و درگاه اتصال USB Type-C 2.0 جهت شارژ گوشی را در زیر فریم قرار داده و در نهایت می‌توان گفت از طراحی و جانمایی معمول تمام گوشی‌های هوشمند میان رده خود، در این گوشی جدید استفاده کرده است.

در قسمت پنل پشتی گوشی گلکسی A14 دوربین سه‌گانه آن در لبه سمت راست به صورت خطی، پرست مانند گلکسی A13 تعبیه شده و یک چراغ فلش نیز در کنار آن قرار دارد. سامسونگ از طراحی ناچ قطره‌ای برای قرارگیری دوربین سلفی در هر دو گوشی استفاده کرده که چندان مزاحم دید نخواهد بود. در نهایت می‌توان گفت گلکسی A14 با همان ظاهری عرضه می‌شود که نسل قبلی آن، گلکسی A13 عرضه شد.

مقایسه نمایشگر گوشی هوشمند گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

سامسونگ گلکسی A14 دارای یک نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی PLS LCD بوده که تنها ۰.۱ اینچ از نسل قبلی خود یعنی گلکسی A13 بزرگ‌تر است اما از همان پنل بهره‌می‌برد که A13 به آن مجهز بود. این نمایشگر با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر به بدنه ۲۰:۹ بوده که در این بخش گلکسی A14 نسبت به گلکسی A13 بهبود چشمگیری یافته است. نرخ نوسازی این نمایشگر ۹۰ هرتز است بنابراین می‌توان انتظار پخش ویدیوهایی با کیفیت بالاتری نسبت به A13 با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را داشت.

تراکم پیکسلی از دیگر مواردی است که در گلکسی A14 نسبت به A13 بهبود یافته و نمایشگر آن با ۴۰۰ پیکسل در اینچ نوید تصاویری واضح و با جزئیات را می‌دهد. هر دو گوشی دارای پنل PLS LCD بوده که دارای وضوح‌بالا، کیفیت رنگ ثابت، زاویه دید بیشتر و مصرف انرژی کمتر است.

به خاطر داشته باشید که یکی از معایب پنل PLS LCD عدم توانایی نمایش رنگ مشکی عمیق است؛ به صورتی که این رنگ به خاکستری شباهت بیشتری دارد.

مقایسه عملکرد گوشی هوشمند گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

گوشی گلکسی A14 سامسونگ با دو نسخه پردازنده عرضه می‌شود. نسخه اول، پردازنده اختصاصی سامسونگ اگزینوس ۱۳۳۰ بوده که برای اولین بار در گوشی A14 استفاده شده است. این پردازنده جدید Exynos از بلوتوث ۵.۳ و از طریق یک تراشه RF جداگانه به نام Samsung Bluetooth Controller v6 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده جانشین اگزینوس ۸۵۰ است که در گوشی گلکسی A13 سامسونگ استفاده شده است که مسلما عملکرد بهتری خواهد داشت.

نسخه دوم گلکسی A14 با پردازنده دایمنسیتی ۷۰۰ به فروش می‌رسد که گلکسی A13 فاقد این نسخه است. پردازنده Dimensity 700 از دو هسته Cortex-A76 با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز (کمی سریع‌تر از پردازنده‌ی بزرگ ۷۲۰) و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز تشکیل شده است.

گوشی سامسونگ گلکسی A14 در سه پیکربندی ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رساند و گلکسی A13 در پیکربندی‌های بیشتری که شامل رم ۳ و ۴ و ۶ و حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود که برای افرادی که به دنبال مدل ارزان‌تر هستند، گلکسی A13 گزینه بهتری خواهد بود.

مقایسه سیستم‌عامل گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

گلکسی A14 سامسونگ با جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۳ و جدیدترین رابط کاربری یعنی One UI 5 عرضه می‌شود. این در حالی است که گلکسی A13 با اندروید ۱۲ و با رابط کاربری One UI 4.1 عرضه شده است. البته به نظر می‌رسد که تغییرات One UI 5.0، نسبت به نسل قبل خیلی زیاد نیست و شاید بتوان تغییرات اعمال‌شده‌ را حرکتی برای افزایش رقابت‌پذیری One UI با دیگر پوسته‌های رابط‌های کاربری و سیستم‌های هامل مانند iOS 16 دانست.

سامسونگ در نسخه‌ی جدید One UI امکان اعمال ۸ تم‌ رنگی جدیدی را برای کاربر فراهم کرده که از والپیپر الهام می‌گیرند. در بخش پالت رنگی One UI 5.0 هم رنگ‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارند که با انتخاب والپیپر نمایش داده می‌شوند. در این پوسته رنگ اپلیکیشن‌هایی را که از زبان طراحی گوگل پشتیبانی می‌کنند، هم می‌توان تغییر داد و یکپارچگی کامل‌تری را در گوشی ایجاد کرد.

مقایسه دوربین گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

سامسونگ گوشی گلکسی A14 خود را به دوربین سه‌گانه مجهز کرده است که شامل لنز اصلی از نوع عریض ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و با تشخیص فاز، لنز ماکرو و لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی است. از آنجایی که گلکسی A14 نسخه جدید گلکسی A13 است و مشخصات دوربین آن نیز با دوربین گلکسی A13 برابری می‌کند؛ انتظار می‌رود تصاویر ثبت شده از همان کیفیتی برخوردار باشد که در گلکسی A13 شاهد آن بودیم. البته گلکسی A13 به یک لنز اولتراواید ۵ مگاپیکسلی نیز مجهز است که از این نظر نسخه قبلی سامسونگ به نسخه جدید آن برتری دارد.

در زمینه دوربین سلفی، سامسونگ برای گلکسی A14 خود از یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی استفاده کرده که نسبت به لنز ۸ مگاپیکسلی A13 تصاویری با کیفیت و جزئیات بالاتری را ثبت خواهد کرد.

مقایسه باتری گوشی گلکسی A14 با گلکسی A13 سامسونگ

گوشی هوشمند گلکسی A14 از یک باتری لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی جهت تامین انرژی مورد نیاز خود برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند. این باتری در گوشی گلکسی A13 در استفاده معمولی بیش از یک روز دوام می‌ورد و انتظار می‌رود که با استفاده معمولی از گوشی گلکسی A14 نیز دست کم یک روز دوام بیاورد.

قسمت ناامید کننده A14 شارژر ۱۵ واتی آن است. سامسونگ معمولا برای گوشی‌های اقتصادی و یا میان رده خود از شارژر سریع استفاده نمی‌کند اما در گوشی گلکسی A13 خود از شارژر سریع ۲۵ واتی استفاده کرده که این موضوع سبب برتری A13 در زمینه شارژدهی نسبت به A14 شده است. در نهایت باید گفت که هر دو گوشی فاقد شارژ بی‌سیم بوده و سامسونگ این ویژگی را تنها در گوشی‌های پرچمدار خود بکار گرفته است.

سخن پایانی

سامسونگ گلکسی A14 یک گوشی میان رده جدید است که سامسونگ آن را در ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ معرفی کرده و در ۱۲ ژانویه در بازار جهانی به فروش خواهد رسید. این گوشی از نظر نمایشگر، پردازنده و سیستم‌عامل بهبودهای چشمگیری نسبت به A13 داشته اما از نظر طراحی توفیری با یکدیگر ندارند و از طرفی هنوز از نظر شارژدهی A14 عقب‌تر از A13 است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

فرشید علی پور گفت:

سلام گوشی کدوم گوشی روان تر و هنگ نمیکنه a13 یا a14

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
هر دو گوشی عملکرد قابل قبولی دارند