etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A14

2.8
(4)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
بررسی گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A14

با شروع سال جدید میلادی، سامسونگ از نخستین گوشی میان رده خود در سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد. گلکسی A14 سامسونگ یک گوشی میان رده بوده که با دو پردازنده دایمنسیتی ۷۰۰ و اگزینوس ۱۳۳۰ از ۱۲ ژانویه ( ۲۲ دی ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد. این گوشی میان رده جدید سامسونگ ادامه و بهبود یافته نسخه قبلی خود، گلکسی A13 است. در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم با توجه به ویژگی‌هایی که برای این گوشی از سوی سامسونگ معرفی شده، به بررسی آن بپردازیم. بدیهی است که این مطلب پس از ورود این گوشی در ماه آتی به ایران، به‌روز رسانی خواهد شد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بررسی طراحی گوشی هوشمند گلکسی A14

گلکسی A14 سامسونگ با ابعاد ۱۶۷.۷ در ۷۸ در ۹.۱ میلی‌متر و وزنی معادل ۲۰۲ گرم یک گوشی نسبتا بزرگ و سنگین محسوب می‌شود. سامسونگ برای این گوشی میان رده خود، مانند A13 از پلاستیک مقاوم برای قاب پشتی و فریم استفاده کرده و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، سبز و قرمز به فروش خواهد رسید.

از نظر طراحی کلی گلکسی A14 تفاوتی با گلکسی A13 ندارد. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در سمت راست فریم آن قرار گرفته و اسلات نانو سیم‌کارت نیز در سمت چپ فریم آن قرار می‌گیرد. سامسونگ اسپیکرها و درگاه اتصال USB Type-C 2.0 جهت شارژ گوشی را در زیر فریم قرار داده و در نهایت می‌توان گفت از طراحی و جانمایی معمول تمام گوشی‌های هوشمند میان رده خود، در این گوشی جدید استفاده کرده است.

در قسمت پنل پشتی گوشی گلکسی A14 دوربین سه‌گانه آن در لبه سمت راست به صورت خطی، پرست مانند گلکسی A13 تعبیه شده و یک چراغ فلش نیز در کنار آن قرار دارد. سامسونگ از طراحی ناچ قطره‌ای برای قرارگیری دوربین سلفی استفاده کرده که چندان مزاحم دید نخواهد بود. در نهایت می‌توان گفت در بخش طراحی شاهد تغییری نیستیم و گلکسی A14 با همان ظاهری عرضه می‌شود که نسل قبلی آن، گلکسی A13 عرضه شد.

بررسی نمایشگر گوشی هوشمند گلکسی A14

سامسونگ گلکسی A14 دارای یک نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی PLS LCD بوده که تنها ۰.۱ اینچ از نسل قبلی خود بزرگ‌تر است اما از همان پنل بهره‌می‌برد که A13 به آن مجهز بود. این نمایشگر با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر به بدنه ۲۰:۹ بوده که در این بخش گلکسی A14 نسبت به نسل قبلی خود بهبود چشمگیری یافته است. نرخ نوسازی این نمایشگر ۹۰ هرتز است بنابراین می‌توان انتظار پخش ویدیوهایی با کیفیت بالا را داشت.

تراکم پیکسلی از دیگر مواردی است که در گلکسی A14 نسبت به نسخه قبلی بهبود یافته و نمایشگر آن با ۳۹۹ پیکسل در اینچ نوید تصاویری واضح و با جزئیات را می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های پنل PLS LCD نمایشگر این گوشی می‌توان به وضوح‌بالا، کیفیت رنگ ثابت، زاویه دید بیشتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که یکی از معایب پنل PLS LCD عدم توانایی نمایش رنگ مشکی عمیق است؛ به صورتی که این رنگ به خاکستری شباهت بیشتری دارد. اما در مجموع می‌توان با توجه به ویژگی‌های درج شده برای نمایشگر این گوشی میان رده چنین نتیجه گرفت که برای کاربری معمولی و تماشای فیلم و ویدیو کاملا مناسب خواهد بود.

بررسی عملکرد گوشی هوشمند گلکسی A14

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، گلکسی A14 سامسونگ با دو نسخه پردازنده عرضه می‌شود. نسخه اول، پردازنده اختصاصی سامسونگ اگزینوس ۱۳۳۰ بوده که برای اولین بار در گوشی A14 استفاده شده است. این پردازنده جدید Exynos از بلوتوث ۵.۳ و از طریق یک تراشه RF جداگانه به نام Samsung Bluetooth Controller v6 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده جانشین اگزینوس ۸۵۰ است که در اغلب گوشی‌های اقتصادی و یا میان رده سامسونگ استفاده شده است. امتیاز گوشی گلکسی A14 در گیگ بنچ هم در تست تک هسته‌ای و هم دو هسته‌ای بالاتر از M14 است.

نسخه دوم این گوشی میان رده سامسونگ با پردازنده دایمنسیتی ۷۰۰ به فروش می‌رسد. این پردازنده ۷ نانومتری توانایی پشتیبانی از اینترنت 5G را دارد و به پردازنده Dimensity 720 شباهت زیادی دارد. پردازنده Dimensity 700 از دو هسته Cortex-A76 با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز (کمی سریع‌تر از پردازنده‌ی بزرگ ۷۲۰) و شش هسته Cortex-A55 با سرعت ۲ گیگاهرتز تشکیل شده است. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که نسخه دوم برای آن دسته از کاربرانی که تمایل دارند با گلکسی A14 بازی‌هایی با گرافیک متوسط را اجرا کنند، گزینه بهتری باشد.

سامسونگ گلکسی A14 خود را در سه پیکربندی ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رساند که پیکربندی آخر می‌تواند یک انتخاب مناسب برای افرادی باشد که نیاز به اجرای سریع برنامه‌های نصب شده دارند.

بررسی سیستم‌عامل و رابط کاربری گوشی هوشمند گلکسی A14

گلکسی A14 سامسونگ با جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۳ و جدیدترین رابط کاربری یعنی One UI 5 عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد که تغییرات One UI 5.0، نسبت به نسل قبل خیلی زیاد نیست و شاید بتوان تغییرات اعمال‌شده‌ را حرکتی برای افزایش رقابت‌پذیری One UI با دیگر پوسته‌های رابط‌های کاربری و سیستم‌های هامل مانند iOS 16 دانست.

در رابط کاربری  One UI 5 طراحی آیکون‌ها برخی از برنامه‌های بومی به گونه‌ای صورت گرفته است که خواناتر و مدرن‌تر باشند؛ برنامه‌هایی مانند گالری، تقویم، تلفن، فایل‌های من و مخاطبان حالا صاحب آیکون‌های تازه‌‌ای هستند که منسجم‌تر از پیش به نظر می‌رسند.

کاربران گوشی‌های سامسونگ به‌لطف One UI 5.0 می‌توانند به‌راحتی ظاهر و حس‌و‌حال دستگاه‌شان را شخصی‌سازی کنند. در این پوسته امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل یا همان لاک‌اسکرین فراهم شده است و کاربر می‌تواند والپیپر یا حالت و رنگ ساعت را مستقیماً از همان صفحه‌ی قفل تغییر دهند.

سامسونگ در نسخه‌ی جدید One UI امکان اعمال ۸ تم‌ رنگی جدیدی را برای کاربر فراهم کرده که از والپیپر الهام می‌گیرند. در بخش پالت رنگی One UI 5.0 هم رنگ‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارند که با انتخاب والپیپر نمایش داده می‌شوند. در این پوسته رنگ اپلیکیشن‌هایی را که از زبان طراحی گوگل پشتیبانی می‌کنند، هم می‌توان تغییر داد و یکپارچگی کامل‌تری را در گوشی ایجاد کرد.

بررسی دوربین گوشی هوشمند گلکسی A14

سامسونگ گوشی گلکسی A14 خود را به دوربین سه‌گانه مجهز کرده است که شامل لنز اصلی از نوع عریض ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و با تشخیص فاز، لنز ماکرو و لنز تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی است. هنوز اطلاعاتی در رابطه با وضوح و کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در دسترس نیست و باید تا به‌روزرسانی آتی این مطلب منتظر ماند اما از آنجایی که گلکسی A14 نسخه جدید گلکسی A13 است و مشخصات دوربین آن نیز با دوربین گلکسی A13 برابری می‌کند؛ انتظار می‌رود تصاویر ثبت شده از همان کیفیتی برخوردار باشد که در گلکسی A13 شاهد آن بودیم.

بررسی باتری و شارژر گوشی هوشمند گلکسی A14

گوشی هوشمند گلکسی A14 از یک باتری لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی جهت تامین انرژی مورد نیاز خود برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند. این باتری در گوشی گلکسی A13 در استفاده معمولی بیش از یک روز دوام می‌ورد و انتظار می‌رود که با استفاده معمولی از گوشی گلکسی A14 نیز دست کم یک روز دوام بیاورد.

قسمت ناامید کننده این گوشی شارژر ۱۵ واتی آن است. سامسونگ معمولا برای گوشی‌های اقتصادی و یا میان رده خود از شارژر سریع استفاده نمی‌کند و این موضوع سبب شده تا شارژ کامل این گوشی‌ها نسبت به برند شیائومی زمان زیادی صرف کند. در نهایت باید گفت که این گوشی فاقد شارژ بی‌سیم بوده و سامسونگ این ویژگی را تنها در گوشی‌های پرچمدار خود بکار گرفته است.

سخن پایانی

سامسونگ گلکسی A14 یک گوشی میان رده جدید است که سامسونگ آن را در ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ معرفی کرده و در ۱۲ ژانویه در بازار جهانی به فروش خواهد رسید. این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

2.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :