etebarkala snappay
etebarkala snappay

آیفون ۱۴‌: بررسی مدل استاندارد آیفون بعدی اپل

4.7
(3)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
آیفون ۱۴‌ استاندارد: همه چیز در مورد آیفون بعدی اپل

آیفون ۱۴ تا سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی نخواهد شد و اپل نیز به طور رسمی وجود گوشی هوشمند بعدی خود را تایید نکرده است، اما شایعات پیرامون آن روز به روز بیشتر می‌شود و در این میان صحبت از تغییر کلی در طراحی این آیفون جدید در میان است.

مینگ چی کو، تحلیلگر ارشد اپل، بر این باور است که سری آیفون ۱۴ دارای چهار مدل از جمله دو مدل ارتقا یافته Pro خواهد بود. اگرچه هیچ گزارش رسمی از سوی اپل مطرح نشده اما افراد معتبری در این حوزه، گزارشات  نظریات متعددی منتشر کرده‌اند. علاوه‌بر شایعاتی مبنی بر چهار مدل مختلف از آیفون ۱۴، شایعاتی نیز مطرح شده که آیفون آیفون ۱۴ خود را بدون سری مینی ۵.۴ اینچی معرفی خواهد کرد.

اپل هنوز تاریخ رسمی برای معرفی آیفون ۱۴ خود منتشر نکرده است اما از آنجا که اپل آیفون ۱۳ را در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، دومین سه‌شنبه ماه، معرفی کرد؛ انتظار می‌رود که آیفون ۱۴ در در روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر و یا سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی شود. که به گفته وب‌سایت خبری iDropNews، مورد دوم محتمل تر است.

در هر صورت گزارشات، شایعات و رندرهای مختلفی در ماه‌های اخیر در وب‌سایت‌های خبری منتشر شده که تصویر کلی از آیفون بعدی اپل به دست می‌دهد. در این بلاگ سعی داریم بر اساس آخرین رندرها و شایعات مطرح شده، به برسی آیفون بعدی اپل بپردازیم. اگر از طرفداران محصولات اپل، به‌ویژه آیفون هستید، تا انتهای این بلاگ با ما همراه باشید.

با این حال، تاریخ واقعی فروش ممکن است تغییر کند. گزارش شده است که یکی از مدل‌های آیفون 14 در حال حاضر به دلیل تبعات مشکلات اخیر کرونا در چین از برنامه عقب مانده است. اگر اپل نتواند این عقب افتادن از برنامه را جبران کند، ممکن است معرفی این گوشی به تعویض بیفتد.

طراحی کلی آیفون ‍۱۴ استاندارد

آنطور که از شایعات پیداست، آیفون ۱۴ با یک بازنگری کلی نسبت به آیفون‌های نسل قبل در فرم طراحی، تولید خواهد شد. بنابراین گوشی بعدی اپل چیزی بسیار متفاوت نسبت به آیفون ۱۳ خواهد بود.

افشاگر مشهور این حوزه، Prosser، مجموعه‌ای از رندرهایی را منتشر کرد که به نظر می رسد طراحی کلی آیفون ۱۴ را نشان می‌دهد. اگر Prosser درست گفته باشد، گوشی بعدی اپل دارای لبه‌های تیتانیومی خواهد بود که آن را به سخت‌ترین آیفون تا به امروز تبدیل می‌کند.

مارک گورمن، مدیر بلومبرگ، بر شایعات پیرامون آیفون ۱۴ افزوده است. وی در رابطه با آیفون ۱۴ گفته است که این سری از آیفون‌ها بدون مدل اقتصادی مینی ۵.۴ اینچی وارد بازار خواهد شد و دیگر خبری از آیفون ۵.۴ اینچی نخواهد بود.

مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، قابل اعتمادترین تحلیلگر اپل، با نظر گورمن همسو بوده و می‌گوید اپل چهار دستگاه آیفون ۱۴ را در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد کرد، از جمله آیفون مکس جدید و آیفون مقرون به صرفه که جایگزین آیفون مینی خواهد بود.

در دسامبر ۲۰۲۱، وب‌سایت کره‌ای The Elec گزارشی منتشر کرد که در آن گفته شده اپل قصد حذف ناچ نمایشگر را از آیفون ۱۴ دارد، این درحالی است که بر اساس شایعات گمان می‌رود آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس مقرون به صرفه‌تر، حداقل برای یک سال پس از تولید، همان بریدگی آیفون ۱۳ را حفظ کنند.

شایعات دیگری مطرح است که اپل Touch ID را به کلی کنار گذاشته است. این گزارش ادعا می‌کند که اپل پیاده‌سازی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر آیفون را متوقف کرده است، به این معنی که تاچ آیدی را در آیفون ۱۴ یا هیچ یک از جانشینان آن نخواهیم دید.

از سویی دیگر طرفداران اپل ممکن است با سیم کارت‌های فیزیکی نیز خداحافظی کنند. وب‌سایت خبری MacRumours ادعا می‌کند که آیفون ۱۴ گزینه‌ای را برای کنار گذاشتن اسلات سیم کارت ارائه داده که eSIM های مجاز، جانشین اسلات سیمکارت خواهند شد.

بر اساس طراح‌های شماتیک فاش شده، آیفون ۱۴ زخامت بیشتری نسبت به آیفون‌های نسل قبل خود دارد. طرح‎‌ها نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ علاوه‌بر ضخامت ببیشتر، از دوربین برجسته‌تری در قسمت پشتی خود بهره‌مند باشد. افزایش ضخامت یک روند همیشگی در تولید گوشی‌های هوشمند اپل بوده به طوری که آیفون ۱۳ نیز نسبت به آیفون ۱۲ از ضخامت بیشتری برخوردار بود.

مینگ چی کو معتقد است که برآمدگی ضخیم‌تر دوربین این است که فضا را برای سنسور دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید باز کند. کو در توییتی نوشت، طول مورب ۴۸ مگاپیکسل CIS  از ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و ارتفاع لنز 48 مگاپیکسل ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

با این حال، مارک گورمن گفته است که فقط آیفون ۱۴ پرو سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی را دریافت خواهد کرد که در این صورت، دوربین مدل‌های غیر پرو، برآمدگی چندان زیادی نخواهند داشت.

بررسی نمایشگر آیفون ۱۴ استاندارد

آیفون ۱۳ دارای صفحه نمایش Super Retina XDR OLED است. این درحالی است که گزارشات اخیر The Elec ادعا می‌کند که حداقل یکی از چهار گوشی آیفون ۱۴، که احتمالا همان آیفون ۱۴ استاندارد باشد؛ دارای پنل LTPS  ۶۰ هرتزی است.

در سپتامبر ۲۰۲۱، راس یانگ، مدیرعامل Display Supply Chain Consultants، طرحی گرافیکی را در توییتر منتشر کرد که ظاهراً مشخصات نمایشگر آیفون ۱۴ را به طور کامل فاش می‌کرد.

در این توییت به طور کامل شرح داده شده که آیفون ۱۴ استاندارد با نمایشگر ۶.۰۶ اینچی OLED با وضوح تصویر ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و ۴۶۰ پیکسل در اینچ در آینده تولید خواهد شد. مدل مقرون به‌ صرفه آن از نمایشگر ۶.۶۸ اینچ OLED با وضوح تصویر ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و ۴۶۰ پیکسل در اینچ، برخوردار است.

یانگ در مورد افشای جزئیات آیفون‌ها پیش از معرفی سوابق خوبی دارد، بنابراین می‌توان به گفته‌های او تا حد زیادی اعتماد کرد. همچنین شخصی با نام مستعار Shadow_lea نیز از این ادعای یانگ حمایت کرده است.

فناوری LTPO نمایشگرها را قادر می‌سازد همیشه روشن باشند. مارک گورمن بر این باور است که این فناوری دقیقاً مانند اپل واچ کار می کند؛ گوشی‌ها هنگام قفل بودن صفحه نمایش، نرخ فریم صفحه را کاهش می‌دهند تا ضمن نمایش برخی اطلاعات، در مصرف باتری نیز صرفه جویی کنند. هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه اطلاعاتی بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود وجود ندارد، اما تصور می‌شود مواردی چون، زمان، تاریخ و میزان باتری را نمایش دهد.

بررسی ذخیره‌سازی و عملکرد آیفون ۱۴

در حال حاضر آیفون ۱۳ به عنوان قوی ترین آیفون تاکنون در دسترس قرار دارد، اما راس یانگ می‌گوید آیفون ۱۴ دارای پردازنده A16 Bionic اپل بوده که یکی از اولین پردازنده‌های ۴ نانومتری اپل است. با این اوصاف آیفون جدید ۲۰۲۲ از قدرت پردازش بیشتری نسبت به آیفون ۱۳ با پردازنده ۵ نانومتری A15 Bionic خواهد بود.

در نهایت پردازنده قدرتمند A16 Bionic می‌تواند گرافیک نرم‌تر، پاسخ‌های سریع‌تر و حرکات تصویر نرم‌تری برای کاربران به ارمغان بیاورد. انتظار می‌رود این پردازنده برای برنامه‌های واقعیت افزوده که نیاز به قدرت پردازش بالایی دارد، در نظر گرفته شده باشد.

البته مینگ چی کو، تحلیلگر معتبر اپل، معتقد است که اپل امسال پردازنده جدید A16 را در دو مدل رده بالاتر آیفون 14 معرفی خواهد کرد و آیفون ۱۴ استاندارد از همان پردازنده ۵ نانومتری A15 Bionic که در آیفون ۱۳ استفاده شده، بهره‌خواهد برد. این رویکرد تنها به دلیل بحران کمبود تراشه در جهان است که گرابیان گیر اپل نیز شده است.

آیفون ۱۴ استاندارد احتمالاً با ۶ گیگابایت رم معرفی خواهند شد. اگرچه حافظه رم هرگز جز مشخصات کلیدی نبوده که اپل برای گوشی‌های آیفون خود به شرح آن بپردازد. آیفون ۱۳ دارای ۴ گیگابایت رم بوده که افزایش ۲ گیگابایتی حافظه رم، یک ارتقاء چشمگیر به حساب می‌آید. همچنین مدل استاندارد آیفون ۱۴ از LPDDR 4X که در محدوده آیفون 13 یافت می‌شود، استفاده می‌کنند.

وقتی صحبت از فضای ذخیره‌سازی به میان می‌آید، انتظار داریم اپل مدل‌های مشابه آیفون ۱۳ را انتخاب کند. مدل‌های ۱۲۸ گیگابایت برای دستگاه‌های سطح ابتدایی و تا ۱ ترابایت برای گوشی‌های پیشرفته Pro. بنابراین انتظار می‌رود آیفون ۱۴ استاندارد با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی معرفی شود.

بررسی دوربین آیفون ۱۴ استاندارد

رندرهای غیررسمی منتشر شده توسط John Prosser از FrontPageTech نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ استاندارد ظاهراً به دوربین با لنز دوگانه بسنده می‌کند که این پیش‌بینی توسط شماتیک‌های قاب لو رفته در آوریل ۲۰۲۲ مطرح شده و تایید می‌شود.

مینگ چی کو معتقد است که هر چهار آیفون ۲۰۲۲ از ضبط ویدیوی 8k پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌های هوشمند گلکسی اس سامسونگ در حال حاضر از قابلیت فیلمبرداری 8k پشتیبانی می‌کنند، بنابراین اپل در این زمینه تا حدودی عقب مانده است و باید با آیفون ۱۴ خود، آن را جبران کند.

بررسی طول عمر باتری آیفون ۱۴ استاندارد

به نظر می‌رسد که بهبودهایی در میزان قدرت و طول عمر باتری آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۳ صورت گرفته باشد. به طوری که شایعات می‌گویند، باید منتظر یک باتری بزرگتر و قدرتمندتر در آیفون ۱۴ باشیم و وجود یک باتری بزرگ علت ضخامت بیشتر آیفون ۱۴ نسبت به آیفون‌های نسل قبل است.  

همچنین احتمال دارد آیفون ۱۴ بجای شارژ با  پورت لایتنینگ، از شارژر MagSafe جهت شارژ استفاده کند. اما با توجه به آخرین رندرهای فاش شده، درگاه لایتنینگ همچنان وجود دارد و این به معنای شارژ آیفون توسط پورت لایتنینگ و MagSafe است.

بعید به نظر می‌رسد که اپل پورت لایتنینگ را از سری آیفون جدید خود حذف کند مگر آنکه بنا به تصویب اتحادیه اروپا، مبنی بر استفاده تمامی دستگاه‌های هوشمند از پورت USB-C مجبور به حذف آن شده باشد. در نهایت باید منتظر نسخه فیزیکی آن پس از معرفی در پاییز ۲۰۲۲ باشیم.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانیم اپل هنوز تاریخ دقیقی برای رونمایی از آیفون ۱۴ خود را به صورت رسمی منتشر نکرده است؛ چه برسد به انتشار دقیق و رسمی آیفون جدید ۲۰۲۲؛ با این حال بر اساس تاریخ رونمایی از آیفون‌های قبلی در سپتامبر هر سال، می‌توان امیدوار بود که اپل گوشی آیفون ۱۴ خود را در پاییز ۲۰۲۲ معرفی کند.

همچنین بر اساس رندرهای فاش شده و گزارشات و شایعاتی که تحلیلگران و افشاگران حوزه موبایل و محصولات اپل منتشر کرده‌اند؛ می‌توان نتیجه گرفت که آیفون ۱۴ با تغییرات چشم‌گیری نسبت به آیفون ۱۳ معرفی خواهد شد. اگرچه در اغلب موارد انتظارات و شایعات درست هستند اما در نهایت باید منتظر آنچه که اپل در آینده معرفی خواهد کرد بمانیم تا اطلاعات دقیق و درستی را بر اساس آیفون تولید شده بدست آوریم. بنابراین باید تا سپتامبر ۲۰۲۲ منتظر معرفی آیفون ۱۴ بمانیم تا ببینیم چقدر از شایعات و گزارشات منتشر شده با حقیقت همخوانی دارد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :