etebarkala snappay
etebarkala snappay

آیفون ۱۴‌ پرو: همه چیز در مورد مدل پرو آیفون بعدی

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
آیفون ۱۴‌: همه چیز در مورد آیفون بعدی اپل

اپل هر ساله در فصل پاییز آیفون جدید خود را معرفی می‌کند و پاییز ۲۰۲۲ نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. انتظار می‌رود در سپتامبر ۲۰۲۲ اپل از چهار آیفون جدید با ابعاد ۶.۱ اینچی و ۶.۷ اینچی رونمایی کند. دو مدل از از این چهار آیفون شامل مدل استاندارد و مقرون به صرفه با نام‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس بوده، و دو مدل دیگر مدل‌های پیشرفته‌تر «پرو» به نام‌های آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس خواهند بود.

در این بلاگ به جزئیات آیفون ۱۴ پرو پرداخته‌ایم و هر آن چه در مورد این گوشی فاش شده است را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر از طرفداران پروپاقرص این برند هستید تا انتهای این بلاگ با ما همراه باشید.

بررسی طراحی آیفون ۱۴ پرو

اپل در حال حذف ناچ برخی از مدل‌های آیفون ۱۴ است و شایعات حاکی از آن است که مدل‌های Pro طراحی بدون ناچ خواهند داشت.

اپل به جای ناچ، آیفون ۱۴ را با مجموعه‌ای از بریدگی‌های کوچکتر روی نمایشگر معرفی می‌کند. در ابتدا، شایعات نشان می‌داد که اپل یک ناچ دایره‌ای را برای قرار دادن دوربین جلو معرفی می‌کند، اما اطلاعات بعدی نشان می‌دهد که یک ناچ واحد وجود نخواهد داشت و اپل احتمالاً دو بریدگی اضافه خواهد کرد.

راس یانگ (Ross Young)، تحلیلگر نمایشگر از دو بریدگی مختلف به شکل دایره و بیضی شکل در آیفون ۱۴ پرو صحبت کرده است که انتظار می‌رود بریدگی دایره‌ای برای دوربین جلو و بریدگی قرص شکل شامل سخت افزار Face ID باشد. تصاویر فاش شده در شبکه اجتماعی چینی Weibo نشان می‌دهد که اندازه برش گرد ۵.۶۳۱ میلی‌متر خواهد بود.

اپل همچنین ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای قرار دادن برخی از سخت‌افزار Face ID در زیر نمایشگر آیفون باشد که اندازه برش‌های مورد نیاز را کاهش می‌دهد و فضای بیشتری برای صفحه نمایش در جلوی دستگاه باقی می‌گذارد، که نمی‌توان بله طور قطع در مورد آن صحبت کرد.

در ماه فوریه ۲۰۲۲ یک طرح شماتیک فاش شد که تنظیمات نمایشگر آیفون ۱۴ پرو را نشان می‌داد و مشخص نیست که این طراحی تا چه میزان دقیق باشد چرا که راس یانگ، پیش‌تر اعلام کرده بود بریدگی قرص شکل در وسط نمایشگر قرار می‌گیرد، این درحالی است که طرح شماتیک یک طراحی خارج از مرکز را نشان می‌دهد. این طرح نشان می‌دهند که آیفون ۱۴ پرو ضخیم‌تر و برآمدگی دوربین برجسته‌تر خواهد بود.

انتظار می‌رود آیفون ۱۴ پرو، دارای ابعاد ۷۱.۴۵ میلی‌متر در ۱۴۷.۴۶ میلی‌متر در ۷.۸۵ میلی‌متر باشد که مشابه آیفون ۱۳ پرو است و تنها تفاوت آن در برجسته‌تر شدن دوربین است. 

رندرها، طرحی را با بریدگی دوگانه در جلو و تنظیمات دوربین بسیار بزرگ در پشت، جهت تطبیق با لنز دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید را نشان می‌دهد. نمایشگر آیفون ۱۴ پرو کمی بزرگ بوده و گوشه‌های دستگاه احتمالا به دلیل دوربین بزرگتر، ظاهر گردتری دارند.

نمایشگر پروموشن آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو همچنان از فناوری صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی ProMotion پشتیبانی خواهد کرد که ProMotion احتمالاً به مدل‌های گران‌تر آیفون محدود می‌شود. اگرچه برخی شایعات حاکی از آن است که نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتز می‌تواند به تمام مدل‌های آیفون ۱۴ اضافه شود. تحلیلگر محصولات اپل، راس یانگ، معتقد است که این اتفاق به دلیل مشکلات در دسترس بودن نمایشگر رخ نخواهد داد.

اپل از نمایشگرهای LTPO OLED را در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو استفاده می‌کند تا نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ProMotion را امکان‌پذیر کند. اگرچه سامسونگ پنل‌های OLED را برای مدل‌های آیفون ۱۳ پرو تولید کرد، اپل در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۲ برخی از نمایشگرها را از LG Display و BOE نیز تهیه کند.

نمایشگر همیشه روشن آیفون ۱۴ پرو

گوشی هوشمند iPhone 14 Pro از نمایشگر ارتقا یافته ProMotion بهره‌مند بوده که می‌تواند از ۱۰ هرتز به کمتر از ۱ هرتز برسند که به طور بالقوه، فناوری نمایشگر همیشه روشن را امکان پذیر می‌سازد. گفته می شود اپل قصد دارد فناوری نمایشگر همیشه روشن را برای آیفون ۱۴ پرو معرفی کند و نشانه‌هایی از این ویژگی در iOS 16 مشاهده شده است.

ابعاد بزرگتر آیفون ۱۴ پرو

طبق گفته Ian Zelbo رندرگر گرافیکی اپل، آیفون ۱۴ پرو می‌تواند گوشه‌های بسیار گردتری برای مطابقت با دوربین عقب بزرگتر داشته باشد. این رندر، برای رسیدن به این نتیجه، به رندرها و ابعاد، شماتیک‌ها و تصاویر مدل‌های تولید لوازم جانبی CAD اشاره کرده است.

در نهایت تمامی این اطلاعات فاش شده از آیفون ۱۴ پرو، نشان داده است که شعاع گوشه‌های آن برای ایجاد ظاهری گردتر، بزرگ‌تر از آیفون ۱۳ پرو ایجاد شده‌اند. البته این طراحی جدید و گردتر به آیفون ۱۴ پرو محدود می شود، زیرا به نظر می‌رسد آیفون ۱۴ پرو مکس شعاع‌های مشابهی با آیفون ۱۳ پرو مکس دارد. گوشه‌های گردتر در ۱۴ پرو برای تطبیق با تغییرات دوربین ضروری است.

راس یانگ، می‌گوید آیفون 14 پرو نمایشگر بزرگتری خواهند داشت. آیفون ۱۴ پرو دارای نمایشگر ۶.۱۲ اینچی بوده که در مقایسه با نمایشگر ۶.۰۶ اینچی آیفون ۱۳ پرو کمی بزرگتر خواهد بود.

آیفون ۱۴ با چه رنگ‌هایی معرفی می‌شود

بر اساس شایعات تایید نشده، آیفون ۱۴ پرو ممکن است در رنگ بنفش عرضه شود و از پوشش منحصر به فردی استفاده کند که بر اساس شرایط نور، تغییر رنگ می‌دهد. 

پیش‌تر نیز اپل از این رنگ برای مدل‌های استاندارد آیفون و پرو استفاده کرده است. طبق شایعات آیفون ۱۴ پرو ظاهراً در رنگ‌های گرافیتی، طلایی، نقره‌ای و بنفش عرضه خواهند شد.

آیفون ۱۴ پرو با آلیاژ تیتانیوم

بر اساس گزارشات منتشر شده، شاسی مدل‌های آینده آیفون ۱۴ پرو اپل ممکن است با آلیاژ تیتانیوم عرضه شوند. اپل از تیتانیوم برای اپل واچ استفاده کرده است، و این اولین باری است که از این متریال برای آیفون استفاده می‌شود. تیتانیوم در برابر خش نسبت به فولاد و یا آلومینیوم، قوی‌تر و مقاوم‌تر بوده و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد. 

خنک کننده استفاده شده در آیفون ۱۴ پرو

اپل از سال 2022، در حال آزمایش سیستم حرارتی محفظه بخار برای مدل‌های رده بالای آیفون است. سیستم حرارتی VC برای آیفون‌های رده بالا به دلیل قدرت محاسباتی قوی‌تر و سرعت اتصال 5G مورد نیاز خواهد بود. در حال حاضر گوشی‌های هوشمند سامسونگ، ریزر و ال‌جی از فناوری خنک‌کننده محفظه بخار استفاده می‌کنند که برای خنک‌تر نگه‌داشتن دستگاه در شرایط کاری شدید کارایی بالایی دارند.

دوربین آیفون ۱۴ پرو چه ویژگی جدیدی دارد؟

انتظار می‌رود آیفون‌های ۲۰۲۲ بهبودهایی در دوربین Ultra Wide داشته باشند و اپل در مدل‌های iPhone 14 Pro بهبودهایی را در لنز تله فوتو و زاویه دید عریض ارائه کند. مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر اپل می‌گوید که این کمپانی دوربین تله فوتو را از یک لنز ۶ عنصری به یک لنز ۷ عنصری ارتقا خواهد داد.

کو همچنین معتقد است که مدل‌های آیفون پرو ۲۰۲۲ دارای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید خواهند بود که پیشرفت بزرگی نسبت به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی کنونی خواهد داشت و قابلیت‌های ضبط ویدیوی 8K که امکان نمایش ویدیوهای ضبط‌شده توسط آیفون را بر روی نمایشگر 8K فراهم می‌سازد. 

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی که برای مدل‌های آیفون ۱۴ پرو شایعه شده است، می‌تواند عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت کند. این دوربین احتمالاً از طریق فرآیندی به نام  Pixel binning داده‌های چند پیکسل کوچکتر روی حسگر تصویر دوربین را در یک “super-pixel” برای بهبود حساسیت در نور کم ادغام می‌کند.

با استفاده از این ویژگی، مدل‌های آیفون ۱۴ پرو می‌توانند در شرایط نورپردازی مناسب عکس‌های کامل ۴۸ مگاپیکسلی ثبت کنند، و در نور کم نیز از فرآیند binning پیکسل برای یک عکس ۱۲ مگاپیکسلی با کیفیت بالاتر استفاده ‌کند.

حساب کاربری Weibo مدعی شده است که، دوربین عریض آیفون ۱۴ پرو دارای سنسور ۲۱ درصد بزرگ‌تر با پیکسل‌های کوچک‌تر بوده که جزئیات بیشتری را در عکس‌ها ارائه می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد که پیکسل‌های دوربین عریض آیفون ۱۴ پرو ۱.۲۲ میکرومتر خواهد بود که ۰.۶۸ میکرومتری نسبت به آیفون ۱۳ پرو و ​​آیفون ۱۳ پرو مکس کاهش خواهد داشت. انتظار می‌رود این سنسور توسط سونی ارائه گردد و از همان ویژگی فوکوس پیکسل که اپل سال‌ها ارائه کرده بود، بهره ببرد.

گفته می‌شود که اندازه سنسور دوربین ۱.۳ اینچ است که نسبت به سنسور۱.۶۵ اینچی دوربین Wide در آیفون ۱۳ پرو و ​​آیفون ۱۳ پرو مکس، ۲۱.۲ درصد افزایش یافته است. سنسور بزرگتر به لنز اجازه می‌دهد تا نور بیشتری را جذب کند.

انتظار می‌رود تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ که امسال عرضه می‌شوند دارای دوربین جلو ارتقا یافته با دیافراگم f/1.9 و قابلیت فوکوس خودکار باشند. دیافراگم بازتر باعث می‌شود نور بیشتری از لنز عبور و به حسگر برسد تا عکس‌های واضح تری را ثبت کند.

پردازنده A16،‌ برگ برنده آیفون ۱۴ پرو

نسخه‌های جدید آیفون معمولاً با پردازنده‌های به‌روزرسانی‌شده سری A عرضه می‌شوند، اما اپل ممکن است امسال از رویه‌های استاندارد کاری منحرف شود. به گفته مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، تنها مدل‌های آیفون ۱۴ پرو دارای پردازنده جدید و سریعتر A16 خواهند بود.

کو می‌گوید که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ همچنان از همان A15 Bionic استفاده می‌کنند که در مدل‌های آیفون ۱۳ وجود دارد و تفاوت قابل توجهی بین آیفون‌های پرو و ​​غیرپرو در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

مینگ چی کو معتقد است پردازنده A16 ممکن است فقط یک ارتقاء جزئی نسبت به پردازنده A15 داشته باشد. انتظار می‌رود این پردازنده بر اساس همان فرآیند N5P مورد استفاده برای پردازنده A15 ساخته شود.

نسل بعدی فرآیندهای ساخت N3 و N4P تا سال ۲۰۲۳ برای تولید انبوه در دسترس نخواهد بود. تامین کننده تراشه اپل TSMC یک فرآیند جدید N4 را توسعه داده است، اما Kuo می گوید که هیچ مزیتی نسبت به N5P ندارد، بنابراین اپل به N5P برای A16 پایبند خواهد بود. البته به نظر می‌رسد ارتقا پردازنده به A16 بیشتر از بهبود عملکرد برای اهداف بازاریابی باشد.

حافظه رم آیفون ۱۴ پرو

به گفته مینگ چی کو، آیفون ۱۴ پرو دارای ۶ گیگابایت رم بوده که همان مقدار رم موجود در مدل‌های آیفون ۱۳ پرو است. این موضوع توسط شرکت تحقیقاتی تایوانی TrendForce نیز تایید شده است.

شایعات از زنجیره تامین چینی نشان می‌دهد که مدل‌های آیفون ۱۴ پرو ۸ گیگابایت رم برای مطابقت با گلکسی اس ۲۲ سامسونگ ارائه می‌دهند، اما اپل اغلب به دنبال مطابقت با دستگاه‌های رقیب نبوده و انتظار نمی‌رود چنین رمی را در آیفون ۱۴ پرو، استفاده کند.

آیفون ۱۴ پرو به مودم اسنپدراگون X65 مجهز است

مدل‌های آیفون ۱۴ از مودم Qualcomm Snapdragon X65 استفاده می‌کنند که اولین مودم ۱۰ گیگابیتی 5G برای گوشی‌های هوشمند است.

عملکرد تراشه RF در آیفون ۱۴ پرو

اخبار اقتصادی روزانه تایوان گزارش داده است که اپل تراشه‌های فرکانس رادیویی  (RF) 5G‌ را به TSMC سفارش داده است و اپل از فناوری خود به جای تراشه‌های سامسونگ استفاده می‌کند.

گفته می‌شود این تراشه‌ها بر اساس فرآیند 6 نانومتری TSMC ساخته شده اند که مصرف انرژی کمتری دارند و منجر به عمر باتری بهتر در هنگام استفاده از فناوری 5G، همراه با پشتیبانی از WiFi 6E شود.

قابلیت اتصال به ماهواره آیفون ۱۴ پرو

کوالکام اسنپدراگون X65  برخی از ویژگی‌های اتصال ماهواره‌ای را فعال می‌کند و اپل قصد دارد ویژگی‌های اضطراری مبتنی بر ماهواره را در آیفون ۱۴ پرو پیاده‌سازی کند. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد در مواقع خاص پیام اضطراری ارسال کنند. پیام اضطراری از طریق ماهواره به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از شبکه ماهواره‌ای زمانی که سیگنال تلفن همراه یا WiFi در دسترس نباشد برای سرویس‌های اضطراری و مخاطبین پیامک ارسال کنند.

آیفون ۱۴ پرو به WiFi 6E مجهز است

به گفته مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، انتظار می‌رود آیفون ۱۴ پرو از اتصال WiFi 6E برخوردار باشد. این تحلیل‌گر می‌گوید که WiFi 6E انتقال‌های بی‌سیم پرسرعت لازم برای تجربیات AR و VR را ارائه می‌کند. وای‌فای 6E از باند ۶ گیگاهرتز علاوه بر باندهای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای افزایش پهنای باند و کاهش تداخل بهره‌می برد و در عین حال افزایش عملکرد و تاخیر کم ارائه شده توسط مشخصات WiFi 6 را نیز ارائه می‌دهد.

فضای ذخیره سازی 2 ترابایتی آیفون ۱۴ پرو

اپل در آیفون ۱۴ پرو خود از فضای ذخیره سازی ۲ ترابایتی استفاده کرده که نسبت به آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس، یک ترابایت ارتقا داشته است. البته این شایعات چندان دقیق نبوده و باید منتظر ماند تا از سوی منبع دیگری نیز تایید شود.

آیفون ۱۴ پرو بدون اسلات سیم کارت فیزیکی معرفی می‌شود

احتمال می‌رود آیفون ۱۴ پرو بدون درگاه سیم‌کارت فیزیکی عرضه شود و اپل به طراحی eSIM روی آورده باشد. ظاهراً اپل به اپراتورهای بزرگ ایالات متحده توصیه کرده  تا برای معرفی گوشی‌های هوشمند eSIM تا سال ۲۰۲۲ آماده شوند، که نشان می‌دهد برخی از مدل‌های آیفون ۱۴ ممکن است اولین مدل‌هایی باشند که بدون درگاه سیم کارت معرفی می‌شوند.

قابلیت eSIM در همه کشورها در دسترس نیست، بنابراین آیفون‌هایی که در سایر مناطق فروخته می‌شوند باید به ارائه اسلات نانو سیم‌کارت ادامه دهند.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانیم اپل قرار است از آیفون جدید خود در پاییز ۲۰۲۲ رونمایی کند و تا کنون تمامی اطلاعات به دست رسیده، بر اساس تحلیلگران و افشاگران حوزه موبایل و محصولات اپل بوده؛ اگرچه در اغلب موارد انتظارات و شایعات درست هستند اما در نهایت باید منتظر آنچه که اپل در آینده معرفی خواهد کرد بمانیم تا اطلاعات دقیق و درستی را بر اساس آیفون تولید شده بدست آوریم. بنابراین باید تا سپتامبر ۲۰۲۲ منتظر معرفی آیفون ۱۴ بمانیم تا ببینیم چقدر از شایعات و گزارشات منتشر شده با حقیقت همخوانی دارد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :