etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

4.4
(7)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
مقایسه گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

شیائومی گوشی‌های متعدد و متنوعی برای انواع نیازهای کاربران از گیمینگ گرفته تا عکاسی و اقتصادی گرفته تا پرچمدار تولید و عرضه می‌کند. در این مطلب از مجله اعتبارکالا قصد داریم دو گوشی زیر پرچمدار شیائومی بلک شارک ۵ پرو را با شیائومی 12T Pro مقایسه کنیم تا ببینیم هر یک از این گوشی‌ها چه تفاوت‌ها و چه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند و هر کدام مناسب چه کاری است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقایسه طراحی گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

بلک شارک 5 پرو یک گوشی گیمینگ زیبا با وزن ۲۲۰ گرم و ابعاد ۱۶۳.۹ در ۷۶.۵ در ۹.۵ میلی‌متر نسبت به شیائومی ۱۲ تی پرو با وزن ۲۰۵ گرم و ابعاد ۱۶۳.۱ در ۷۵.۹ در ۸.۶ میلی‌متر بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. پنل پشتی از گلس مات ساخته شده که اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند؛ فریم نیز از جنس آلومینیوم است. این در حالی است که شیائومی ۱۲ تی پرو، از قاب شیشه‌ای بدون به‌جا ماندن اثر انگشت برخوردار بوده اما فریم آن پلاستیکی است. بلک شارک ۵ فاقد شیشه محافظ گوریلا گلس برای پنل جلویی است در حالی که ۱۲ تی پرو به شیشه محافظ گوریلا گلس ۵ مجهز است.

در لبه سمت راست گوشی بلک شارک ۵ دو تریگر مکانیکی با قابلیت پاپ آپ قرار گرفته که در حالت عادی در دسترس نبوده و با استفاده از دو دکمه کناری آن می‌توانید از آن‌ها در هنگام بازی استفاده کنید. دکمه پاور نیز در همین قسمت است که حسگر اثر انگشت نیز روی آن قرار دارد. دکمه‌های کنترل صدا در بلک شارک ۵ در سمت چپ فریم تعبیه شده است اما در ۱۲ تی پرو در سمت راست قرار دارد و لبه سمت چپ هیچ دکمه‌ای قرار ندارد.

در قاب پشتی بلک شارک ۵ سه لنز در یک ماژول مستطیلی در گوشه سمت چپ قرار گرفته است. در قسمت بالا سمت راست نیز یک LED به سبک گیمینگ طراحی شده که می‌توانید آن را شخصی سازی کنید. شیائومی برای گوشی ۱۲ تی پرو نیز یک قاب مستطیلی شکل در گوشه چپ سمت بالای پنل پشتی خود برای لنزهای سه‌گانه این گوشی در نظر گرفته است اما از آنجایی که این گوشی گیمینگ نیست، بر خلاف بلک شارک ۵، فاقد LED ‌است.

قسمت پایین بلک شارک ۵ اسپیکر، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم‌کارت قرار دارد و خبری از پشتیبانی از رم میکرو اس دی و جک ۳.۵ میلی‌متری نیست. اما اسپیکر دوم، میکروفون و حسگر مادون قرمز در لبه بالایی ۱۲ تی پرو قرار دارد. از معایب بلک شارک ۵ عدم گواهی IP‌ بوده که ممکن است کمی نگران کننده باشد. اما شیائومی ۱۲ تی پرو دارای گواهی IP53 بوده که گوشی را تا حد زیادی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار محافظت می‌کند.

برنده: شیائومی 12T Pro

مقایسه نمایشگر گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

گوشی بلک شارک ۵ دارای نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با پنل Oled با وضوح تصویر ۱۰۸۰ و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی بوده که وضوح رنگ مشکی و شفافیت بسیار خوبی دارد. اگرچه ابعاد نمایشگر شیائومی ۱۲ تی پرو مانند بلک شارک ۵ پرو ۶.۶۷ اینچ است اما این نمایشگر CrystalRes AMOLED بوده و وضوح تصویر آن ۲۷۱۲ در ۱۲۲۰ پیکسل است. اما در بخش نرخ نوسازی با نرخ ۱۲۰ هرتز از بلک شارک ۵ پرو عقب است.

نمایشگر بلک شارک ۵ پرو و شیائومی ۱۲ تی پرو دارای قابلیت HDR10+ و رنگ پردازی ۱۰ بیت و جزئیات بالای پخش هستند و نمایشگر هر دو گوشی در نور زیاد کاملا واضح‌ هستند.

گوشی black shark 5 pro دارای نرخ ۷۲۰ هرتزی حساسیت تاچ بوده که سرعت و دقت آن را بالا برده است. نرخ نوسازی این گوشی هوشمند نیست و باید در بخش تنظیمات گوشی به صورت دستی آن‌را تنظیم کنید. اگرچه ۱۲ تی پرو یک گوشی گیمینگ نیست اما نمایشگر آن به خوبی بلک شارک ۵ پرو و حتی در برخی جهات بهتر از آن است.

برنده: هر دو گوشی

مقایسه دوربین گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

دوربین Black Shark 5 Pro قابلیت­‌های چندان چشمگیری نداشته و دوربین‌ها شامل سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی برای لنز اصلی، سنسور ۱۳ مگاپیکسلی اولترا واید، سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو به همراه یک فلش LED بوده و سنسور سلفی نیز ۱۶ مگاپیکسل است. دوربین اصلی در نور خوب عکس‌های مناسب و با جزئیاتی ثبت می‌کند که وضوح و شارپنس آن مناسب است اما کمی تصاویر دیجیتالی بوده و شبیه به واقعیت نیست. لنز واید نیز دینامیک رنج مناسبی داشته و جزئیات مناسبی را ثبت می‌کند.

درست برخلاف بلک شارک ۵ پرو، شیائومی ۱۲ تی پرو به سه دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی اصلی، سنسور ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. تصاویر با روشنایی، کیفیت و جزئیات بسیار خوبی ثبت شده و رنگ‌ها نیز کاملا طبیعی و خوب به نظر می‌رسند. شیائومی ۱۲ تی پرو به یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی مجهز بوده که عملکرد معمولی رو به خوب دارد.

برنده: شیائومی 12T Pro

مقایسه عملکرد گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

گوشی بلک شارک ۵ به پردازنده اسنپدراگون هشت Gen 1 چهار نانومتری، ۸، ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه UFS 3.1 مجهز شده و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 730 بخش پردازشی این گوشی را تشکیل می‌دهد. این مجموعه سخت‌افزاری باعث شده تا در هنگام اجرای بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی یا Apex بیشترین جزئیات و بالاترین فریم را دریافت کنید. سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده شده در بلک شارک ۵ باعث شده هنگام بازی‌های سنگین با افت قدرت پردازشی مواجه نشوید.

از سویی دیگر، وظیفه امور پردازشی شیائومی ۱۲ تی پرو به عهده پردازنده پرچمدار Snapdragon 8+ Gen 1 گذاشته شده که عملکرد بسیار خوبی دارد. این پردازنده از پس اجرای بازی‌های سنگین با بالاترین گرافیک و اجرای همزمان چند برنامه سنگین بر می‌آید. شیائومی ۱۲ تی پرو در سه نسخه با ۸ و یا ۱۲ گیگ رم و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی وارد بازار شده است.

برنده: هر دو گوشی

مقایسه رابط کاربری گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

در گوشی‌های گیمینگ بلک شارک شاهد استفاده از JoyUi هستیم که بر پایه MiUi ساخته شده که یک رابط کاربری روان و راحت است. نسخه استفاده شده در بلک شارک ۵ نسخه ۱۳ بوده که بر پایه اندروید ۱۲ ساخته شده است. شیائومی ۱۲ تی پرو نیز به جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ مجهز شده است که شیائومی اعلام کرده این گوشی تا ۳ آپدیت سیستم‌عامل اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد.

مقایسه باتری گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی با شیائومی 12T Pro

در گوشی بلک شارک ۵ پرو از باتری ۴۶۵۰ میلی‌آمپر ساعتی دوگانه استفاده شده است. عملکرد باتری نسبتا مناسب بوده و طبق تست‌های انجام شده برای کاربری معمولی و بازی‌های سبک حدود یک روز کامل شارژ نگه میدارد. اما در هنگام بازی کالاف دیوتی، در هر ۱ ساعت بازی حدود ۱۵ درصد از باتری آن کم می‌شود. در نتیجه با ۱۰۰٪ شارژ می‌توانید حدود ۶ الی ۷ ساعت به صورت مداوم بازی کنید.

شیائومی ۱۲ تی پرو به یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده که قدرتمندتر از بلک شارک ۵ پرو است. و می‌تواند در استفاده‌های معمولی یک روز کامل شارژ بماند، اما به این شرط که طولانی مدت با دوربین این گوشی کار نکنید.

بلک شارک ۵ به یک شارژر ۱۲۰ واتی هایپرشارژ مجهز بوده که در ۱۵ دقیقه شارژ گوشی را از صفر به صد درصد می‌رساند. شیائومی ۱۲ تی پرو نیز از فست شارژ ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند و باتری این گوشی در کمتر از نیم ساعت از صفر به صد درصد می‌رسد.

برنده: هر دو گوشی

سخن پایانی

هر دو گوشی زیر پرچمداری که در این مطلب معرفی شدند و از قدرت و ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند اما هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. اگر به دنبال یک گوشی گیمینگ قدرتمند از این برند هستید، خرید شیائومی بلک شارک ۵ پرو، یک انتخاب منطقی است اما اگر دوربین و ویژگی‌های محافظتی برای شما در اولویت قرار دارد، شیائومی 12T Pro گزینه بهتری است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 7

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مهدی بیضایی گفت:

سلام من در مقایسه بلک شارک 5با 12t pro گیر کردم لطفا راهنمایی کنید
از این طرف تو بلک شارک طراحی گیمینگ هست و دوربینش نیست از اون طرف 12 t pro دوربین داره و سخت افزار ظاهر گیمینگ نداره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
این سیاست شیائومی است که شما در نهایت تصمیم بگیرید که یک گوشی گیمینگ خریداری کنید و یا یک گوشی ویژه عکاسی. تمامی گوشی‌های گیمینگ شیائومی فاقد دوربین با کیفیت هستند و از سویی دیگر تمامی گوشی-دوربین های شیائومی ویژگی لازم برای اجرای روان بازی ها را ندارند.
اگر گیمر هستید، بلک شارک گزینه مناسبی است و در عین حال یک دوربین معمولی برای عکاسی معمولی دارد.
اگر به دنبال عکاسی هستید، شیائومی ۱۲ تی پرو گزینه خوبی بوده که در کنار عکاسی می‌توانید بازی های سبک نیز اجرا کنید