etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه پردازنده A16 Bionic با پردازنده A15 Bionic

5
(3)

پردازنده A16 Bionic چه تاثیری بر روی عملکرد مدل‌های پرو و پرو مکس گوشی‌های آیفون ۱۴ خواهد گذاشت؟

شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه پردازنده A16 Bionic با پردازنده A15 Bionic

هنگامی که زمان رونمایی سری جدید آیفون‌های اپل فرا می‌رسد، انتظار می‌رود اپل یک پردازنده جدید را به همراه گوشی جدید معرفی کند. با توجه به مزایایی که اپل با تراشه‌هایش نسبت به تلفن‌های رقیب ارائه می‌دهد، انتخاب هر آیفون جدید به این معنی است که یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از نظر عملکرد را در اختیار خواهید داشت.

اگرچه آیفون برای سری نرمال و پلاس خود همچنان از پردازنده A15 Bionic استفاده کرده، اما مدل‌های پرو و پرو مکس به پردازنده جدید و قدرتمند A16 Bionic مجهز هستند.

گذر از پردازنده A15 Bionic و رسیدن به پردازنده A16 Bionic در گوشی‌های آیفون یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود و دانستن تفاوت این دو پردازنده، می‌تواند دیدگاه درست‌تری در هنگام خرید به شما بدهد و تاثیر مثبتی بر روند انتخاب و خرید شما بگذارد. با علم بر تفاوت میان این پردازنده‌ها در میابید که کدام یک از مدل‌های آیفون برای شما بهتر است. آیفون ۱۴ نرمال/ مکس و یا آیفون ۱۴ پرو/ پرو مکس؟

پردازنده A16 Bionic – آنچه تا کنون می‌دانیم

در حالی که شایعات نشان می‌داد که A16 بر اساس فرآیند ۵ نانومتری مشابه با ویژگی سیستم روی تراشه A15 در مدل‌های آیفون ۱۳ ساخته شود، اکنون مشخص شده است که A16 Bionic در واقع بر اساس معماری ۴ نانومتری ساخته شده است.

اگر به خرید آیفون ۱۴ پرو یا آیفون ۱۴ پرو مکس فکر می‌کنید، خبرهای بسیار خوبی در زمینه عملکرد پردازنده جدید اپل وجود دارد. معماری کوچکتر ۴ نانومتری نسبت به ۵ نانومتری در A15‌ اجازه می‌دهد تا ترانزیستورهای بیشتری داشته باشید و A16 با بهره‌مندی از ۱۶ میلیارد ترانزیستور، سریع‌تر و کارآمدتر از آیفون ۱۳ عمل خواهد کرد.

البته هنوز هیچ آزمایشی روی این پردازنده صورت نگرفته یا معیارهای عملکردی خاصی نمایش داده نشده ، اما همانطور که اپل هنگام رونمایی از مدل‌های آیفون ۱۳ مجهز به A15 در پاییز گذشته، تست عملکردی خاصی در رابطه با پردازنده A15 در مقایسه با A14 ارائه نکرد و پس از عرضه گوشی  مشخص شد که A15 به طور قابل توجهی بهتر از مدل قبلی خود عمل می‌کند؛ اکنون نیز انتظار می‌رود که A16‌ عملکردی به مراتب بهتر از پردازنده A15 Bionic داشته باشد. به‌ویژه معماری ۴ نانومتری در پردازنده A15 Bionic این حدس و گمان را به واقعیت نزدیک‌تر می‌سازد.

پردازنده A16 Bionic بسیاری از بخش‌های طراحی هسته A15 Bionic را تکرار می‌کند و دارای یک سی‌پی‌یو ۶ هسته‌ای با دو هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد است. با این حال، در حالی که A15 بسیار سریع بود و هست، A16 تا ۴۰٪ سریع‌تر از رقبایی مانند Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 است، این در حالی است که مصرف انرژی آن ۲۰٪ کمتر از نسل قبلی خود، یعنی A15 تخمین زده شده است.

پردازنده A16 Bionic همچنین مانند A15 Bionic دارای یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای است. با این حال، پهنای باند بین GPU و CPU  حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است که به دو واحد پردازشی اجازه می‌دهد تا با افزایش داده‌های در حال جریان بین این دو، همچنان بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، و در هنگام استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های فشرده گرافیکی، به‌ویژه در نرخ‌های تازه‌سازی بالای ۱۲۰ هرتز Pro و Pro Max، از عملکرد بهتری برخوردار شوند. همچنین یک موتور نمایشگر برای کمک به عملکرد جزیره پویا (Dynamic Island) در ترکیب قرار گرفته است.

پردازنده A16 Bionic مانند A15 Bionic دارای یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است، که اپل قول داده می‌تواند حدود ۱۷ تریلیون عملیات در ثانیه و ۴ تریلیون عملیات در هر عکس را انجام دهد که اساسا توانایی‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی A16 را افزایش می‌دهد و در کنار یک پردازنده تصویربرداری ارتقا یافته، در درجه اول از بهینه‌سازی خودکار عکس‌ها از حسگر عظیم ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

پردازنده A16 Bionic – آنچه که نمی‌دانیم

در درجه اول، ما هنوز هیچ چیزی در مورد رم A16 Bionic SoC نمی‌دانیم. جای تعجب نیست، زیرا اپل همیشه در هنگام عرضه در این مورد بسیار کم صحبت می‌کند. البته تا جایی که می‌دانیم، آیفون ۱۴ پرو به رم LPDDR5 تغییر کرده، که نسبت به حافظه LPDDR4x مدل‌های آیفون ۱۳ سرعت بهتری دارد. البته تا کنون حتی در رابطه با سری‌های قدیمی آیفون نیز هرگز سرعت رم، برای کاربری مشکل ساز نبوده است.

آیفون ۱۴و پردازنده A15 بایونیک

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به پردازنده A15 Bionic سال گذشته بسنده می‌کنند. البته، وقتی می‌گوییم این دو گوشی دارای پردازنده A15 Bionic هستند، به این معنی نیست که به همان چیپست یکسانی مجهز هستند که در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی استفاده شده است. در واقع، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به A15 Bionic که آیفون ۱۳ پرو از آن استفاده می‌کند، مجهز شده‌اند که یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای است.

اپل همچنان هر دو تراشه را A15 Bionic می‌نامد، بنابراین اگر به مشخصات فنی نگاه نکنید، به راحتی قادر به تشخصی تفاوت این دو پردازنده نمی‌شوید. این بدان معناست که آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس، حداقل از نظر گرافیکی، عملکرد بهتری نسبت به آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی خواهند داشت.

اگر اپل واقعا آیفون ۱۴ را به ۶ گیگابایت رم مانند آیفون ۱۳ پرو مجهز کرده باشد، عملکرد گوشی باز هم نسبت به آیفون ۱۳ که به رم ۴ گیگابایتی مجهز است، بهتر خواهد بود. به عبارت دیگر، انتظار می‌رود که آیفون ۱۴ مجهز به A15 Bionic از نظر عملکرد نسبت به مدل استاندارد آیفون ۱۳ باشد بهبودهای چشمگیری پیدا کرده باشد.

سخن پایانی – آیا تفاوت زیاد است؟

بدیهی است که مدل‌های آیفون ۱۴ پرو سریع‌تر از گوشی‌های ارزان‌تر آیفون ۱۴ و سریع‌تر از تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ خواهند بود.  دو پردازنده A16 Bionic و A15 Bionic تفاوت‌های زیادی دارند، با این حال، احتمالا به اندازه سایر تغییراتی که اپل در گوشی‌های پرو خود ایجاد کرده است، اساسی و بزرگ نخواهد بود.

علاوه بر ارتقاء دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، در مدل‌های پرو جدید بریدگی نمایشگر حذف میشود و با Dynamic Island  جایگزین می‌شود و مانند مدل‌های قبلی آیفون ۱۳ پرو، نرخ نوسازی ارتقا یافته‌ای تا ۱۲۰ هرتز دریافت می‌کنند. این تفاوت‌های ملموس احتمالاً در استفاده روزمره بسیار مهم‌تر از افزایش عملکرد A16 خواهند بود، اگرچه داشتن چنین سرعت پردازشی اضافی مطمئنا نشانه‌ای به نفع iPhone 14 Pro است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :