etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید ایکس باکس سری X

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
راهنمای خرید ایکس باکس سری X

مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس به طور رسمی در سال ۲۰۲۰ با طراحی جدید و سخت افزار بهبود یافته به بازار معرفی کرد. سری X قدرتمندترین کنسولی است که این شرکت تا به حال عرضه کرده است. ایکس باکس Series X جدیدترین سیستم بازی پرچمدار مایکروسافت بوده و دارای فناوری پیشرفته ای است که عملکردی بالاتر از رقبای خود را ارائه می‌دهد.

 یکی از اخبار خوبی که پس از معرفی سری ایکس مطرح شد، آن بود که همه دارندگان ایکس‌باکس به لطف Smart Delivery و سرویس اشتراک بازی فوق‌العاده Xbox Game Pass مایکروسافت، به تمام بازی‌ها با بالاترین کیفیت ممکن دسترسی خواهند داشت. در ادامه به بررسی این محصول از مایکروسافت خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید ایکس باکس سری ایکس را دارید، در این راهنمای خرید با ما همراه باشید.

آیا Xbox Series X ارزش خرید را دارد؟

ایکس باکس Series X  یک نسخه ارتقا یافته نسبت به نسخه قبلی خود است و دارای همان قیمت اولیه Xbox One X است که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. بسیار قدرتمند بوده و در عین حال با نسل قبلی خود کاملا سازگار است. به طور کلی، توازن عالی قدرت و سازگاری این کنسول پرچمدار، ارزش خرید بالایی به آن داده است.

با این حال اگر از قبل یک کنسول بازی Xbox One X را دارید، همچنان دلیل قانع کننده‌ای برای خرید ایکس باکس Series X  وجود ندارد. چرا که هنوز می‌توانید علاوه‌بر بازی‌های قدیمی، تمامی بازی‌های جدید را روی کنسول بازی قدیمی خود بازی کنید حتی اگر کیفیت خیلی بالایی در حین اجرای آن شاهد نباشید. خرید ایکس باکس Series X  در شرایطی یک خرید منطقی و ارزشمند محسوب می‌شود که قصد دارید برای نخستین بار یک کنسول بازی خریداری کنید و نسل قبلی آن را ندارید.

ایکس باکس سری ایکس از نظر کارشناسان

الیور کرگ، یکی از اعضای Android Authority، در بررسی کنسول بازی Xbox Series X به نکات مثبت زیادی دست یافته است. از طراحی گرفته تا سرعت بالای اجرا و دسترسی به منو بازی و غیره. از سویی دیگر معتقد است که Xbox Series X، علی‌رغم پیشرفت‌های زیادی که داشته، از چند جهت یک به‌روزرسانی تکراری به نظر می‌رسد. اگرچه کنترلر جدید است، اما لزوما فاکتور شگفت انگیزی مانند کنترلر جدید PS5 را ندارد. با این حال، الیور با هیچ مشکلی در عملکرد مواجه نشد، و معتقد است که Xbox Game Pass Ultimate کاملاً ارزش پرداخت هزینه اشتراک را دارد.

مشخصات کلی Xbox Series X

ایکس باکس Series X  یک مدل جدید و بهبود یافته از خانواده قدیمی Xbox One بوده و تا چهار برابر قدرتمندتر از نسل قبلی خود است. سری X دارای پردازنده AMD Zen 2، و ۱۶ گیگابایت رم و همچنین یک پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلوپ مبتنی بر AMD Navi است. کنسول جدید Xbox همچنین دارای یک SSD NVMe 1 ترابایتی سفارشی با سرعت خواندن ۲ گیگابایت در ثانیه است.

همچنین یک اسلات توسعه در پشت کنسول برای ذخیره سازی اضافی وجود دارد که دقیقاً به مادربرد متصل میشود تا همان سرعت‌های باورنکردنی را ارائه دهد. هدف کاهش زمان بارگذاری به حداقل و ارائه رندر محیطی فوق سریع است. علاوه بر موارد داخلی جدید، سری X همچنین دارای یک دیسک خوان Blu-ray برای پخش بازی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه شما و پشتیبانی از فناوری 4k، HDR10 و Dolby Vision است.

این کنسول جدید مایکروسافت می‌تواند تا ۱۲۰ فریم در ثانیه و رزولوشن 8k را پشتیبانی کند، اگرچه بعید به نظر می‌رسد که به هر دو به طور همزمان دست یابد. هدف این کنسول ارائه ۶۰ فریم در ثانیه ثابت در 4k است، در حالی که کنسول های نسل قبلی مانند ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو اغلب برای دستیابی به 60 فریم در ثانیه حتی در 1080p مشکل دارند.

مایکروسافت همچنین ردیابی پرتوهای سخت‌افزاری را در Xbox Series X معرفی کرد که رندر بلادرنگ نور و سایه‌ها را بهبود می‌بخشد. در رایانه‌های شخصی، ردیابی پرتو به پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا مانند سری Nvidia RTX 2080 و بالاتر محدود می‌شود، که به تنهایی می‌تواند بیشتر از یک کنسول بازی جدید هزینه داشته باشد. همچنین برای استفاده از تصاویر عالی Xbox Series X به تلویزیون یا مانیتوری با نرخ تازه سازی بالا و وضوح بالا نیاز دارید.

برای استفاده از این سخت افزار قدرتمند جدید Xbox، اندازه فیزیکی کنسول افزایش یافته است. Xbox Series X شبیه یک کیس کامپیوتر کوچک است که تقریباً ۱۵ سانتیمتر در ۱۵ سانتیمتر در قسمت پایه و ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد و یک فن قدرتمند اما بی صدا در داخل آن است. به گفته مایکروسافت، اندازه و طراحی بسیار مهندسی شده جریان هوا، حداقل نویز را هنگام بازی تضمین می‌کند.

با در نظر گرفتن تمامی موارد یاد شده، ایکس باکس سری ایکس یک کنسول بی‌نظیر بوده که در برابر جدیدترین مدل رقیب دیرینه‌اش، سونی پلی‌استیشن بیش از حد توان خود را حفظ خواهد کرد. بازی‌های فعلی از این همه قدرت استفاده نمی‌کنند، اما مایکروسافت گام‌های درستی را برای اطمینان از عملکرد مناسب آن در آینده برداشته است.

ویژگی‌های جدید Xbox Series X

یکی از ویژگی‌های جدید ایکس باکس، سرویس پخش ابری جدید مایکروسافت به نام Xbox Cloud Gaming است که به عنوان بخشی از Xbox Game Pass Ultimate گنجانده شده است. این سرویس مشابه Google Stadia یا Geforce Now، به شما این امکان را می‌دهد که بازی‌ها را از فضای ابری روی دستگاه خود پخش کنید. به این ترتیب می‌توانید زمان‌های دانلود، نصب و به‌روزرسانی را دور بزنید و مستقیماً به بازی یا نسخه نمایشی بروید.

به لطف دسترسی به فایل‌های عظیم محتوای Xbox، مایکروسافت در حال حاضر برتری خود را نسبت به سایر سرویس‌های بازی ابری نوظهور مانند Stadia اعلام کرده است. همچنین Remote Play برای کسانی که می‌خواهند مستقیماً از کنسول خود به دستگاه‌های تلفن همراه پخش کنند نیز وجود دارد که برای ورود با کمی تاخیر مواجه می‌شوید.

پس از نصب بازی‌ها، اس‌اس‌دی ارتقا یافته قادر است زمان بارگذاری بازی را در مقایسه با هارد دیسک‌های استفاده شده در نسل قبلی، به شدت کاهش دهد. این ارتقا، یکی از چشمگیرترین پی‌رفت‌های ایکس باکس سری ایکس نسبت به نسل قبلی است به گونه‌ای که در بارگذاری و اجرای بازی‌ها، چه قدیمی و چه جدید، شاهد این تغییر سرعت خواهید بود.

یکی از هیجان انگیزترین ویژگی‌ها برای کسانی که کنسول مشترک دارند یا دوست دارند بازی‌ها را تغییر دهند، ویژگی Quick Resume است. کنسول بازی Xbox Series X می‌تواند چندین حالت دقیق بازی را ذخیره کند، بنابراین می‌توانید بدون نیاز به شروع از صفحه بارگیری، از همان نقطه‌ای که از بازی خارج شده‌اید، مجدد بازی را آغاز کنید. اگرچه این ویژگی با کمی تاخیر ۱۰ ثانیه‌ای انجام می‌شود.

ایکس باکس Series X با استفاده از قطعات داخلی قدرتمند و فناوری هوش مصنوعی خود، می‌تواند گزینه HDR اضافه کند و نرخ فریم بازی‌های عرضه شده سال‌ها پیش را نیز بهبود بخشد؛ این فناوری حتی بازی های Xbox 360 است.

مقایسه Xbox Series X با Series S در هنگام خرید

ایکس باکس Series X  تنها کنسول جدید Xbox نیست و کنسول Xbox Series S نیز نسخه ارزان‌تر و تمام دیجیتالی آن بوده اکنون در دسترس است. این کنسول به قدرت سری X نبوده، اما ممکن است برای گیمرهایی که قصد خرید ارزان‌تر را داشته و از طرفی به تلویزیون 4K دسترسی ندارند، یک انتخاب ایده‌آل است.

ایکس باکس Series S  دارای پردازنده مشابه با Xbox Series X است، اما قدرت پردازنده گرافیکی آن بسیار کمتر است. این کنسول همچنان از Xbox One X قدرتمندتر است، اما به جای 4K اصلی مانند Xbox Series X، ۶۰ فریم در ثانیه با 1440p را هدف قرار می‌دهد. همچنان می‌توان آن را به 4K ارتقا داد و از نرخ فریم تا ۱۲۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

حذف سخت‌افزار قدرتمندتر GPU و درایو دیسک به تیم ایکس‌باکس این امکان را داده است که اندازه کنسول را تا ۶۰ درصد در مقایسه با Xbox Series X کاهش دهند. بجز رزولوشن و اندازه، این دو کنسول تمام ویژگی‌های جدید ذکر شده را ارائه می‌دهند، مانند Quick Resume، حافظه SSD ارتقا یافته، ردیابی پرتو و موارد دیگر.

بررسی کنترلر Xbox Series X  در هنگام خرید

دقت داشته باشید که یکی دیگر از تغییرات قابل توجه برای سری X، طراحی جدید کنترلر آن است که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. دسته‌های بازی Xbox Series X که Xbox Core Controller نامیده می‌شود نسبت به مدل‌های قبلی خود ارگونومیک‌تر هستند، اما در بیشتر موارد مشابه نسل قبل است.

چیدمان دکمه‌های کنترلر تقریباً مشابه کنترلر‌های قبلی است و دارای یک سطح بافت دار روی جواستیک و ضربه‌گیرها است. یک سطح لاستیکی نیز برای چسبندگی و راحتی بیشتر در پشت دسته بازی وجود دارد.

بزرگترین تغییر اعمال شده بر روی دسته بازی، این است که D-pad با طراحی بهبود یافته از کنترلرهای بی‌سیم ممتاز Xbox Elite Series 2 جایگزین شده است.

به دنبال سونی، مایکروسافت همچنین یک دکمه به اشتراک گذاری اسکرین شات را معرفی کرد. این دکمه به شما امکان می‌دهد با یک بار ضربه از بازی اسکرین شات گرفته و با نگه داشتن آن، از بازی فیلم بگیرید و به اشتراک بگذارید.

مانند نمونه‌های قبلی، کنترلر Xbox Core کاملاً با رایانه‌های شخصی ویندوزی سازگار بوده و با دستگاه‌های اندروید و iOS از طریق بلوتوث نیز سازگار هستند.

بازی‌های Xbox Series X

صادقانه بگوییم، کتابخانه اولیه بازی‌های Xbox Series X عالی نبود و با شیوع COVID-19، بسیاری از بازی‌های نسل بعدی تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد و بیشتر بازی‌های عرضه‌شده صرفاً بازی‌های نسل آخر و محتوای شخص ثالث بودند. با این حال، با ۳۰ بازی راه اندازی شد و کتابخانه از آن زمان تاکنون رشد کرده است و اکنون یک فایل بزرگی از بازی‌های ایکس باکس در دسترس است.

بسیاری از بازی‌های جدید Xbox Series X از ویژگی Smart Delivery مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند، به این معنی که اگر یکی از آن بازی‌ها را برای کنسول قدیمی‌تر Xbox One خریداری کنید، نسخه بهینه‌شده Xbox Series X یا S را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد. همچنین برخی از این بازی‌ها با پرداخت هزینه ماهانه بر روی Xbox Game Pass و Xbox Game Pass Ultimate در دسترس خواهند بود.

لیست کلی از بازی‌های Xbox Series X

  • Assassin’s Creed Valhalla (Smart Delivery)
  • Borderlands 3 (Smart Delivery)
  • Bright Memory 1.0
  • Cuisine Royale (Smart Delivery)
  • Dead by Daylight (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Devil May Cry 5: Special Edition
  • DIRT 5 (Smart Delivery)
  • Enlisted
  • Evergate
  • The Falconeer (Smart Delivery)
  • Fortnite
  • Forza Horizon 4 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Gears 5 (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Gears Tactics (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Grounded (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • King Oddball (Smart Delivery)
  • Maneater (Smart Delivery)
  • Manifold Garden (Smart Delivery)
  • NBA 2K21
  • Observer: System Redux
  • Ori and the Will of the Wisps (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Planet Coaster (Smart Delivery)
  • Sea of Thieves (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • Tetris Effect: Connected (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • The Touryst (Xbox Game Pass + Smart Delivery)
  • War Thunder (Smart Delivery)
  • Warhammer: Chaosbane Slayer Edition
  • Watch Dogs: Legion (Smart Delivery)
  • WRC 9 FIA World Rally Championship (Smart Delivery)
  • Yakuza: Like a Dragon (Smart Delivery)
  • Yes, Your Grace (Smart Delivery)

سازگاری  Xbox Series X با بازی‌های نسل قبلی

سازگاری با نسل قبل همیشه یک موضوع بحث برانگیز در مورد بازی‌های کنسول‌ها است، اما مایکروسافت همیشه در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است. برای مثال Xbox Series X کاملاً با تمام بازی‌های Xbox One سازگار است که شامل همه بازی‌هایی می‌شود که روی کنسول اجرا می‌شوند، از جمله Xbox 360 و بازی‌های اصلی Xbox که بخشی از برنامه سازگاری قبلی فعلی هستند. در حقیقت Xbox Series X  با کنسول‌های چهار نسل پیش از خود سازگاری دارد.

بازی‌های قدیمی‌تر نیز به لطف پیشرفت‌های بصری ذکر شده، حتی بهتر از قبل به نظر می‌رسند. چیزهایی که در آن زمان غیرممکن بودند، مانند نرخ فریم بالاتر و HDR، توسط پردازنده قدرتمند Xbox و فناوری هوش مصنوعی اضافه شدند. همچنین، به دلیل SSD جدید، زمان بارگذاری نیز بسیار بهبود یافته است.

همانطور که در بالا ذکر شد، مایکروسافت یک برنامه Smart Delivery را معرفی کرد که به‌محض ارتقای کنسول خود، بازی‌های چند نسلی را به‌طور خودکار ارتقا می‌دهد. این برنامه حتی بهتر از سازگاری با نسل قبل است زیرا بازی‌های پشتیبانی‌شده عملاً بازی‌های بومی سری X خواهند بود.

لوازم جانبی Xbox Series X

در حالی که کنسول بازی که خریداری کرده‌اید، تمام نیاز شما را برطرف می‌کند، باز هم به عنوان یک گیمر باید سخت‌افزاری جانبی تهیه کرده تا بتوانید بیشترین استفاده را از کنسول خود ببرید. این لوازم جانبی شامل دسته‌های بازی اضافی، هدست، بسته‌های شارژ و غیره است. در ادامه لیستی از لوازم جانبی ضروری Xbox Series X را معرفی کرده‌ایم.

کنترلر Xbox Core

مایکروسافت یک کنترلر جدید برای کنسول های Xbox Series S و X معرفی کرده است. در حالی که “Xbox Core Controller” جدید بسیار شبیه به گیم پد قدیمی ساخته شده برای کنسول‌های Xbox One است، اما دارای چند ویژگی جدید است. بزرگترین ویژگی جدید آن دکمه اشتراک گذاری بوده که درست در وسط گیم پد قرار دارد.

اگر نمی‌خواهید از دو باتری قلمی استفاده کنید، کنترلر جدید دارای یک پورت USB-C است که برای شارژ یک باتری قابل شارژ به طور جداگانه فروخته می‌شود. بخش D-pad طراحی جدیدی دارد که طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای از آن لذت خواهند برد.

کیت شارژ ایکس باکس سری ایکس

خرید باتری‌های جدید دشوار است و این کیت ساده به شما این امکان را می‌دهد که باتری‌های AA را برای همیشه کنار بگذارید. این بسته مانند نسخه‌های قبلی در کنسول‌های قدیمی‌تر ایکس‌باکس، به پشت کنترلر شما از طریق USB-C وصل می‌شود.

حافظه اضافی SSD

یک اس‌اس‌دی ۱ ترابایتی مختص کنسول Xbox Series S و X توسط کمپانی Seagate طراحی و تولید شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به پشت کنسول متصل کنید. سیگیت ادعا می کند که SSD توسعه یافته آن به همان سرعت SSD داخلی مایکروسافت خواهد بود.

سخن پایانی

خرید یک کنسول بازی، حرکتی هیجان انگیز خواهد بود به شرطی که بدانیم کنسولی که انتخاب کرده‌ایم چه ویژگی‌ها و چه برتری‌هایی نسبت به رقیب خود دارد. در این راهنمای خرید به بررسی ویژگی‌های به روز شده و پشتیبانی از بازی‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس پرداخته‌ایم که امیدواریم مفید واقع شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :