etebarkala snappay
etebarkala snappay

سنسور مغناطیسی چیست، کدام گوشی ها حسگر مغناطیسی دارند؟

3.4
(14)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
سنسوسر مغناطیسی گوشی چیست؟

در گذشته گوشی‌ها ابزارهای ساده‌ای برای برقراری تماس بودند که کاربرد دیگری نداشتند. با پیشرفت تکنولوژی، رفته رفته امکانات جدیدی به گوشی‌های هوشمند اضافه شد که آن‌ها را بیش از پیش هوشمند کرد. یکی از این امکانات، انواع سنسورها و حسگرها هستند که هر یک با برنامه‌ای خاص در گوشی در تعامل هستند. 

سنسورها در واقع تکنولوژی‌هایی هستند که اطلاعات مختلف را از محیط دریافت کرده و آن‌ها را ثبت می‌کنند. سپس این اطلاعات را به برنامه‌ای خاص تحویل می‌دهند تا به کاربر نمایش دهد و یا عملیاتی خاص را بر روی آن اطلاعات انجام دهد. از جمله این حسگرها می‌توان به حسگر شتاب سنج، حسگر دمای محیط، ژیروسکوپ و حسگر مغناطیسی اشاره کرد. امروز قصد داریم در مورد حسگر مغناطیسی، نحوه عملکرد و ارتباط آن با سایر سنسورها صحبت کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

این مطلب را هم بخوانید: شبیه ساز اندروید چیست؟ معرفی بهترین شبیه سازهای اندروید

حسگر مغناطیسی چیست و چه وظیفه‌ ای دارد؟ 

سنسور مغناطیسی چیست و چه کاربردی دارد؟

قطب نمای الکتریکی در گوشی‌های هوشمند یک ابزار بسیار مهم و کاربردی است. مهم‌ترین بخش این قطب نمای الکتریکی، سنسور مغناطیسی یا حسگر مغناطیس سنج است. سنسور مغناطیسی در واقع یک تراشه است که از فناوری مدرن حالت جامد برای شناسایی میدان مغناطیسی زمین، در امتداد  سه محور Y، X و Z  استفاده می‌کند. وظیفه این حسگر، تشخیص جهت گیری نسبی گوشی شما و تعیین جهت نسبت به شمال مغناطیسی، در هنگام چرخش گوشی است. 

سنسور مغناطیسی بزرگی و تغییرات میدان مغناطیسی زمین را در امتداد هر محور اندازه گرفته و ولتاژی را تولید می‌کند که متناسب با آن است. این ولتاژ تولید شده به سیگنالی دیجیتالی تبدیل می‌شود که نشان دهنده شدت میدان مغناطیسی است. همانطور که گفته شد، حسگر مغناطیس سنج، یک تراشه کوچک است. این تراشه کوچک معمولا حسگر دیگری را نیز (معمولا حسگر شتاب سنج) در خود جای داده است که اطلاعات خامی را که حسگر مغناطیسی بدست می‌آورد اصلاح می‌کند. حسگرهای مغناطیس سنج تنها در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کاربرد ندارند. بسیاری از صنایع نیز بر حسب نیاز خود از سنسورهایی قوی‌تر استفاده می‌کنند.  

این مطلب را هم بخوانید: چیپست در گوشی موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت حسگر مغناطیسی با حسگر شتاب سنج و حسگر مجاورت

تفاوت حسگر مغناطیسی با حسگر شتاب سنج و حسگسر مجاورت

دو سنسور مهم دیگری که در گوشی‌های هوشمند به کار رفته‌اند، سنسورهای ژیروسکوپ و شتاب سنج هستند. این دو سنسور به همراه سنسور مغناطیس سنج در موقعیت یابی و جهت یابی به گوشی هوشمند کمک می‌کنند و در واقع کار آن‌ها مکمل یکدیگر است.  

  • سنسور شتاب سنج (Accelerometer)

همانطور که از نام سنسور شتاب سنج پیداست، این سنسور شتاب را اندازه گیری می‌کند. گوشی هوشمند می‌تواند به وسیله این سنسور متوجه تغییرات سرعت و تغییرات مکانی شود. این سنسور همچنین برای تشخیص حرکت‌های کوچک کارایی دارد. سنسور شتاب سنج چند جهته، می‌تواند در حرکت‌های بالا به پایین (عمودی) به عنوان یک جهت یاب مستقل عمل کند. 

  • سنسور ژیروسکوپ (Gyroscope) 

سنسور ژیروسکوپ، سنسور تغییر جهت است. این سنسور تغییر جهت‌های دستگاه و یا تغییر در سرعت چرخش دستگاه را تشخیص داده و آن را اندازه گیری می‌کند.

دلیل آنکه این سنسورها در گوشی‌های هوشمند با یکدیگر ادغام شده‌اند این است که کار آن‌ها مکمل یکدیگر است. برای مثال سنسور مغناطیس سنج نمی‌تواند پاسخ سریعی به حرکت‌ها و تغییر جهت‌ها بدهد. اما در عوض خطای تولید شده توسط این سنسور در طول زمان، تقریبا صفر است. 

سنسور مغناطیسی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنسور شتاب سنج درست برعکس مغناطیس سنج است. عملکرد این سنسور در پاسخ دادن به حرکت‌ها و تغییر جهت‌های ناگهانی بسیار سریع است؛ اما خطای آن در طول زمان زیاد است. ترکیب ورودی‌های این سنسورها، امکان تعیین موقعیت و جهت گیری سریع و دقیق را با کم‌ترین میزان خطا فراهم می‌کند. این ۳ حسگر را با هم، اصطلاحا واحد اندازه گیری داخلی می‌نامند که مخفف آن، IMU است.  

 این مطلب را هم بخوانید: هدست واقعیت مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کدام گوشی ها حسگر مغناطیسی دارند؟ 

کدام گوشی ها حسگر مغناطیسی دارند؟

تمام گوشی‌های آیفون و اکثر گوشی‌های اندروید مجهز به سنسور مغناطیسی هستند. برای فعال کردن این سنسور مغناطیسی و استفاده از آن باید روی گوشی خود یک قطب نما داشته باشید. اگر روی گوشی خود قطب نما ندارید، می‌توانید یک برنامه قطب نما از Google play Store  دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. اگر بعد از نصب قطب نما، این برنامه روی گوشی شما کار کرد، مطمئن می‌شوید که گوشی شما سنسور مغناطیسی دارد. 

چگونه روی گوشی خود سنسور مغناطیسی نصب کنیم؟ 

همانطور که گفته شد، اکثر گوشی‌های اندروید به سنسور مغناطیسی مجهز هستند. شما نمی‌توانید این حسگر را خودتان روی گوشی نصب کنید و باید از قبل بر روی دستگاه وجود داشته باشد. اگر سنسور مغناطیسی روی گوشی شما وجود داشته باشد می‌توانید با نصب برنامه قطب نما (Compass) یا برنامه مغناطیس سنج (Magnetometer) از آن استفاده کنید. نام تعدادی از برنامه‌های قطب نما در ادامه آمده است: 

  • برنامه Compass 
  • برنامه Just a Compass
  • برنامه Digital Compass
  • برنامه Compass App For Android 
  • برنامه Smart Compass
  • برنامه Compass Steel 3D

این مطلب را هم بخوانید: بهترین مچ بند هوشمند شیائومی ۲۰۲۲

سخن آخر 

حسگسر مغناطیسی چیست و چگونه باید آن را روی گوشی نصب کرد؟

سنسور مغناطیسی یا سنسور مغناطیس سنج، یکی از مهم‌ترین سنسورهای تلفن‌های همراه است که وظیفه تشخیص، اندازه گیری و تعیین جهت میدان‌های مغناطیسی از جمله میدان مغناطیسی زمین را دارد. وظیفه این حسگر، تشخیص جهت گیری نسبی گوشی شما و تعیین جهت نسبت به شمال مغناطیسی، در هنگام چرخش گوشی است. این سنسور به همراه دو سنسور مهم دیگر، یعنی سنسورهای شتاب سنج و ژیروسکوپ، واحد اندازه گیری داخلی گوشی یا همان IMU را تشکیل می‌دهند. هر یک از این سنسورها در زمینه خاصی از جهت یابی بر دیگری برتری دارند. 

شما نمی‌توانید حسگر مغناطیسی را روی گوشی خود نصب کنید. این سنسور باید روی سخت افزار گوشی شما وجود داشته باشد. اکثر گوشی‌های هوشمند مجهز به سنسور مغناطیس سنج هستند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا گوشی شما مجهز به سنسور مغناطیس سنج هست یا خیر، می‌توانید یک برنامه قطب نما را دانلود و بر روی گوشی خود نصب کنید. کار کردن قطب نما روی گوشی، نشان دهنده مجهز بودن دستگاه به مغناطیس سنج است. در این مقاله تعدادی از برنامه‌های قطب نما را به شما معرفی کردیم. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 14

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

نرگس امامی فر گفت:

سلام وقت بخیر گوشی سامسونگ a12میشه سنسور مغناطیسی براش دانلود کرد و فعال کرد خود گوشی که سنسور نداره

رضا خلیلی گفت:

من چطوری میتونم روی گوشیم سنسور مغناطیسی رو فعال کنم؟

فرشید گفت:

سلام میشه بگید دقیقا چه مدل گوشی سامسونگ مغناطیس سنج دارد؟خیلی دنبالشم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
هر مدلی که مد نظر دارید را جستجو کنید. در جدول ویژگی‌ها چنانچه به این سنسور مجهز باشد، نوشته شده است

یاس محمدذاده گفت:

ایا روی گوشی ام ۱۲سامسونگ امکان نصب سنسور میدان مغناطیسی هس

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر، نمی‌توان

عليرضا گفت:

بهترین کیفیت مغناطیس مال کدام گوشیست؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
گوشی‌های سامسونگ و آیفون بهترین سنسور مغناطیسی را ارائه می‌دهند

امیرحسین قانعی گفت:

ایا گوشی A12 سنسور مغناطیس سنج دارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر، تنها سنسور اثر انگشت و شتاب سنج دارد

امیرحسین قانعی گفت:

من جگونه میتوانم سنسور مغناطیس سنج گوشی را فعال کنم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اول در مشخصات گوشی خود ببینید که چنین حسگری دارد یا خیر. اگر وجود داشته باشد، به طور پیش‌فرض فعال است.

صابر اذری گفت:

گوشی سامسونگ j5 سنسور مغناطیس داره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله، دارای سنسور مغناطیسی یا همان حسگر مجاورت است

سایه گفت:

سلام گوشی سامسونگ A10سنسور دارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
دارای سنسور مجاورت و شتاب سنج است

احد گفت:

قسمت سخت افزارگوشی